Spring naar bijdragen

Spiritualiteitwijzer


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

1 Zintuigen (83%)

2 Eenvoud (83%)

3 Traditie (67%)

4 Denken (58%)

5 Natuur (58%)

6 Enthousiasme (50%)

7 Verdieping (50%)

8 Zorgen (42%)

9 Idealen (42%)

en ik zou lijken op moeder Teresa.

De stap naar moeder Teresa lijkt me wat bizar, maar ok, je kan niet alles hebben. Los daarvan, als ik naar de top 3 kijk, dan klopt het perfect.

Alleen op een manier waarop ik denk dat een horoscoop ook altijd wel klopt. Je maakt er eerst je eigen verhaal bij en constateert dan: he, dat is opmerkelijk goed mijn eigen verhaal!


Samengevoegd:

Quote:

Maar waar ik zelf ook benieuwd naar ben is wat jullie ervaringen zijn met de wijzer in gesprek met de rand- en buitenkerkelijken. Dat is een belangrijke doelstelling voor ons. Maar het scheelt natuurlijk wanneer christenen er zelf ook enthousiast over zijn. Dat praat beter...

Ik vind het onderwerp "spiritualiteit" ongeschikt voor gesprek met rand- en buitenkerkelijken. In niet-kerkelijke kring wordt de term imho op een zo totaal andere manier gebruikt dan "bij ons", dat het net zo zinloos en frusterend is als met protestanten (uitzonderingen altijd daar gelaten) over mystiek te praten. Je bent alleen maar aan het uitleggen wat het woord betekent, en je komt niet tot inhoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien helpt het Cornelis om ook de overeenkomsten de zoeken in het veelzijdige gebruik van het woord spiritualiteit. Volgens prof Kees Waaijman (ook RK) zijn deze zeer goed aan te wijzen. Het gaat immers om een herkenbare spirituele dynamiek. Dat er in die dynamiek andere elementen van invloed zijn is dan een boeiend onderwerp voor gesprek. Voor een christen is er de invloed vanuit de bijbel (kerk & traditie) en de omgang met God, maar de praktijk die ook tot de dynamiek hoort zal zeker ook grote overeenkomsten vertonen. Al is het maar in overeenkomende vragen naar zin, lijden, dood, verlichting, vergeving (soms) etc.

Met jouw volgorde is het geen Moeder Theresa die bij je past, maar Vincent van Gogh. Hij ging 's nachts het licht waarnemen om dit dan te kunnen schilderen. Dat is nog terug te zien op de vaak paars-grijze schaduwen op zijn schilderijen. Het licht had voor van Gogh vooral ook te maken met Christus. Dat is bijvoorbeeld te zien op het schilderij van de opwekking van Lazarus. Daar is ipv Jezus een grote zon geschilderd. (bron: het evangelie volgens Vincent van Gogh - Anton Wessels)

Het mag dan op een horoscoop lijken, maar er is wel een verschil dat we minder pretenties hebben dan een horoscoop. We willen geen toekomst voorspellen. Het kan een functie hebben in je persoonlijke groei of in je omgang met mensen om je heen die "andere talen spreken". Daarnaast gaan we uit van duidelijke criteria en definities, die we in stellingen hebben gevat. Dat is niet volmaakt, maar wel zorgvuldig gedaan. Zie het maar als een (wazige) spiegel die je bepaalde dingen van jezelf laat zien. De vraag die dan volgt is wat ga je ermee doen?

Als RK-er ben je vast bekend met Anselm Grun. in zijn boekje "God ervaren" heeft hij veel geschreven over het betrekken van je zintuigen in je dagelijkse geloofspraktijk. Een aanrader!

vriendelijke groet,

Ronald

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar goed dat we de 300 vragen versie er niet op hebben gezet =)

Een sterk zintuigelijke denker. Dan is het voor jouw wachten op de geur-computer waarmee je hier nog meer kan ervaren van je forum genoten. Of juist liever niet...

Aanschouwelijk leren over het geloof met koppelingen naar de geschiedenis zal je waarschijnlijk dan meer aanspreken. Of heb ik dit mis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Misschien helpt het Cornelis om ook de overeenkomsten de zoeken in het veelzijdige gebruik van het woord spiritualiteit.

Misschien. Maar de tegenvraag is dan: waarom?

Ik voel geen behoefte om met rand- en buitenkerkelijken over spiritualiteit te praten, ik laat me graag uitleggen waarom ik dat wel zou moeten willen hoor.

Mijn ervaring is dat deze groepen het begrip nogal in de zweverige sfeer zien (wat prima is), terwijl ik het hanteer zoals het me op het seminarie geleerd is. Ik ken de definitie niet uit mijn hoofd, maar het was zoiets als "dat wat je systematisch doet om in contact te zijn met Christus". (Nee, dat klinkt niet goed. Maar ok, zoiets was het, maar dan anders)

De spiritualiteit van een-met-het-Al of tarotkaarten boeit me niet. Ik heb er niets tegen, maar het kan mijn interesse echt niet wekken. Dat wat ik onder spiritualiteit versta, is Christocentrisch, en voor rand- en buitenkerkelijken niet zo boeiend.

En mochten jullie ("de site-mensen") onder spiritualiteit verstaan wat in de catholica mystiek heet, dan praat ik daar niet eens met binnen-kerkelijken over, grote uitzonderingen daar gelaten.

Quote:
Al is het maar in overeenkomende vragen naar zin, lijden, dood, verlichting, vergeving (soms) etc.

Die reken ik niet onder spiritualiteit in strikte zin, maar onder theologie. Dat je die theologie in je spiritualiteit tegen komt, vanzelfsprekend.

Quote:
Met jouw volgorde is het geen Moeder Theresa die bij je past, maar Vincent van Gogh.

Vertel dat maar aan de makers van de site. Oh wacht, aan jezelf dus knipoog_dicht.gif

De uitkomst was wel degelijk moeder Teresa, volgens de site. Overigens, met Vincent van Gogh heb ik he-le-maal niets. Dus of dat klopt of niet, kan ik niet beoordelen.

Quote:
Het mag dan op een horoscoop lijken, maar er is wel een verschil dat we minder pretenties hebben dan een horoscoop. We willen geen toekomst voorspellen.

Gelukkig beweerde ik dan ook niets in die richting. Ik trok de vergelijking door de procesgang: eerst een objectief gegeven (geboortedatum/stellingen) en een modelmatige weergave, dan een geleide invulling door de gebruiker zelf, en dan de verrassende conclusie dat die invulling klopt. Ik heb daarmee overigens niet gezegd dat daar iets mis mee zou zijn.

Quote:
Het kan een functie hebben in je persoonlijke groei of in je omgang met mensen om je heen die "andere talen spreken". Daarnaast gaan we uit van duidelijke criteria en definities, die we in stellingen hebben gevat. Dat is niet volmaakt, maar wel zorgvuldig gedaan. Zie het maar als een (wazige) spiegel die je bepaalde dingen van jezelf laat zien. De vraag die dan volgt is wat ga je ermee doen?

Ik twijfel niet aan de zorgvuldigheid. Het feit dat ik de uitkomst onderschrijf voor mezelf, weerspreekt dat ook niet.

Ik denk overigens dat mijn manier van kijken naar een dergelijke site sterk gekleurd wordt door het feit dat ik niet rand- of buitenkerkelijk ben, maar wel enkele jaren "spiritualiteit" als onderdeel van mijn opleiding heb genoten.

Quote:
Als RK-er ben je vast bekend met Anselm Grun.

Niet zo. Ik heb wel eens wat van hem gelezen en hem wel eens horen spreken, maar ik vond het allemaal wat oppervlakkig. Sorry.

Quote:
in zijn boekje "God ervaren" heeft hij veel geschreven over het betrekken van je zintuigen in je dagelijkse geloofspraktijk. Een aanrader!

Op dat vlak vind ik Augustinus' "God zoeken met de zinnen?" wel een aanrader. En eigenlijk wel het gehele werk van Bernardus van Clairvaux.

En verder natuurlijk de leer van de katholieke Kerk, maar dat zou een inkoppertje zijn smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik kwam trouwens een artikel tegen wat ik wel, euh... aardig vind.
widegrin.gif

Het is door iemand geschreven die een groot gevaar ziet opdoemen: Evangelicals die zich inlaten katholieke spiritualiteit.

Ik ben benieuwd waar Marc Verhoeevn zou staan, op een spiritualiteitswijzer. Ergens tussen Massa en Meriba, vermoed ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijnheer Verhoeven zal mogelijk hoog scoren op idealen en misschien ook op traditie en op denken. Maar op eenvoud (discipline) zal hij wat missen aan zorgvuldigheid =)

Ik krijg een beetje de indruk dat mijnheer Verhoeven van de betreffende link de methode hanteert als ik maar veel noem en aanhaal dan valt het minder op dat ik mensen over 1 kam scheer en wat onzorgvuldige conclusies trek.

Wanneer ik dezelfde rigoureuze aanpak hanteer als hij doet in het artikel, door mensen in zijn geheel af te rekenen op 1 of 2 onjuiste leringen of praktijken (die in die tijd vaak ook bij andere Godsmensen voorkwamen en waarbij zelfs apostel Petrus (Gal.2) zal moeten afhaken - dan ben ik bang dat ik ook mijnheer Verhoeven terzijde kan schuiven. En met hem ook Luther, Calvijn en veel evangelische anababtistische voorbeelden uit zijn eigen traditie.

En dat wil ik niet doen omdat dit belangrijk steunpilaren zijn en er ook in Verhoeven's artikel boeiende info staat die mij opmerkzaam maakt.

Kritisch kijken naar de christelijke traditie is een goede opmerking. Alleen vind ik de bril van Verhoeven op veel punten niet adequaat.

Maar ik ben wel benieuwd wat jullie daarvan vinden...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Mijnheer Verhoeven zal mogelijk hoog scoren op idealen en misschien ook op traditie en op denken. Maar op eenvoud (discipline) zal hij wat missen aan zorgvuldigheid =)

Ik krijg een beetje de indruk dat mijnheer Verhoeven van de betreffende link de methode hanteert als ik maar veel noem en aanhaal dan valt het minder op dat ik mensen over 1 kam scheer en wat onzorgvuldige conclusies trek.

Meneer Verhoeven is een goede bekende, ex-katholieke zelfverklaarde vijand van kerken in het algemeen en van de RKK in het bijzonder smile.gif Ik denk niet dat hij zich schaamt voor zijn aanpak.

Laten we bidden voor zijn ziel.

Quote:
dan ben ik bang dat ik ook mijnheer Verhoeven terzijde kan schuiven. En met hem ook Luther, Calvijn en veel evangelische anababtistische voorbeelden uit zijn eigen traditie.

Luther, Calvijn, evangelischen en Marc Verhoeven. Allemaal ketters inderdaad widegrin.gif

(grapje, Olorin, GRAPJE!!)

Quote:
Maar ik ben wel benieuwd wat jullie daarvan vinden...

Eerlijk? Ik hoop slechts dat zo min mogelijk katholieken zich door het gif van Verhoeven laten beïnvloeden, en ik hoop dat God barmhartig voor Verhoeven zal zijn, zoals ik ook zelf op Zijn barmhartigheid hoop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Daar sluit ik me van harte bij aan Cornelius en dan niet alleen zo min mogelijk katholieken maar zo min mogelijk anderen die zich door hem laten beinvloeden. En bidden voor zijn ziel is een liefdevol advies...

Ik hoop dat je begrijpt dat ik me over anderen iets minder zorgen maak. Of je nu Luthers, Gereformeerd of "Verhoevens" christelijk bent, zolang je christelijk bent, de Bijbel tracht te volgen, maar niet katholiek bent, zit je allemaal in hetzelfde schuitje smile.gif een best mooi schuitje, dat goede kans maakt behouden aan te komen, maar het kraakt toch wat in de voegen en de kieren beneden de waterlijn zijn toch wat zorgwekkend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoi Iria, tja de test is een leuk begin maar lijkt me geen eindpunt. Ik hoop dat het tot meer uitdaagt. Daar kunnen we misschien nog iets meer aan doen. Ideeen zijn welkom. Maar onze site is primair voor rand- en buitenkerkelijken, maar iedereen is welkom. We werken aan een tweede laag met veel teksten en verwijzingen. Misschien wel met meditaties voor elke taal voor elke dag...

Ja, kan boeiend zijn! Ik heb nog niet gekeken wat er nieuw is bijgekomen (ik ken mezelf, dan ga ik heel de avond dit doen ipv lessen voorbereiden... bloos.gif), doe ik als ik het wat minder druk heb nog wel eens. Mooi dat jullie hier zo aan werken!

Quote:

In de teksten heb ik wel al wat verbanden gelegd met het christelijke geloof, dus dat lijkt me best confessioneel. Alleen wil ik graag eerst de menselijke herkenning zoeken en daarna uitdagen tot de aansluiting met de rijke spirituele bronnen van het christelijk geloof. Maar ook de talen zijn tot stand gekomen door patronen uit bijbelse bronnen en de kerkgeschiedenis. Het is geen psychologische vondst. Psychologen zijn beperkt tot de actualiteit en werken met assen zoals introvert-extravert, stabiel-instabiel, denken-voelen etc. (Myers Briggs, Big 5 etc)

De stap naar de filmpjes is soms vrij groot. Dat herken ik wel. Vooral bij de wat meer heftige wonderfilmpjes, krijg ik ook dat gevoel. Maar dat komt ook omdat het mijn taal minder is, denk ik.

Kan zijn. Ik vraag me zelf af of de kloof tussen de algemeen-menselijke insteek van de test en dan de veel meer christelijke insteek van de filmpjes niet te groot is om zinvol te zijn voor randkerkelijken enzo, maar dat kunnen zij vast beter beantwoorden dan ik. knipoog_dicht.gif

Quote:

Dat je weinig spiritualiteit in de spiritualiteitwijzer ziet, kan te maken hebben met je opvatting van spiritualiteit. Ik meen dat jij nogal hoog scoorde op de taal van het denken. Dan zou je eens kunnen surfen naar het Titus Brandsma Instituut of in het boek van Kees Waaijman lezen. Zij houden zich met hun katholieke achtergrond al jaren bezig met systematische spiritualiteit. Waaijman was een van onze adviseurs. Hij verdeelt de spiritualiteit in 3 grondvormen (leken, scholen en tegendraads) wat het ook heel dichtbij en menselijk maakt. Maar het blijft niet bij menselijk alleen.

Christelijke spiritualiteit is specifieker en zal geinspireerd zijn door de Geest waar de Bijbel over spreekt en de liefde van Christus. Daar heeft Jos Douma (ook onze adviseur) veel over geschreven. Zie ook zijn blog (www.josdouma.wordpress.nl) Maar ook de christelijke spiritualiteit kent vele 'scholen' waarvan het boeiend kan zijn om kennis te nemen en nog beter: je te laten inspireren voor je dagelijkse leven met God.

Het heeft vast alles te maken met mijn visie op spiritualiteit. Ik herken die visie niet zo in deze test, maar dat maakt de test natuurlijk niet noodzakelijk slecht. Het toont wel aan dat spiritualiteit een heel breed begrip is, waar mensen heel verschillende dingen onder verstaan. Kan voordelen hebben omdat je zo een brede waaier mensen aantrekt, maar het kan denk ik ook wel het nadeel hebben dat je op den duur zoiets krijgt van "jamaar, waar hébben we het nu eigenlijk over"?

Quote:

Het is een boeiend terrein waar we als christenen worden uitgedaagd om datgene wat we in God ontvangen ook te laten landen in onze praktijk, maar ook goed naar onze praktijk te luisteren, want de wijsheid ligt soms op straat (staat ook al in Spreuken) Het maakt ons kwetsbaar als gewone mensen die ook elke dag weer op zoek zijn naar het leven met God. Dat maakt ons aangenamere gesprekspartners dan mensen die alle antwoorden al in hun broekzak hebben, lijkt me.

Absoluut! Dat is ook de houding waarmee ik zelf voor de klas probeer te staan. Misschien kan ik deze test wel eens gebruiken in de klas. smile.gif

Quote:

Leuk om feedback te krijgen van iedereen en zeker van niet-christenen. We proberen juist met hen de aansluiting te zoeken. Dus kom maar op.

Het ga jullie allemaal spiritueel erg goed en tot later weer!

vriendelijke groet,

Ronald

Oh ja, de teksten waar ik het over heb zijn er pas woensdag 24 feb opgezet en zijn te vinden onder de button "uitleg". Ik hoop dat je daar meer inspiratie vindt =)

http.www.zwakgeloven.wordpress.nl

Ik vind het ook fijn om jouw perspectief op de test te lezen, leuk dat je meepost!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Erg graag gedaan en jij bedankt voor je scherpe opmerkingen. De kloof tussen test en filmpjes is voor mij zeker iets om in de gaten te houden.

De sfeer hier vind ik erg prettig en de veelzijdigheid van de bezoekers kan ik erg waarderen. Wie weet blijf ik wel hangen =)

Een van onze 'adviseurs' heeft de test zelfs afgenomen bij een post-doc preekkunde (homiletiek) voor predikanten. Daar gaat hij ook meer mee doen. En volgens mij kan het ook helpen om ook in je lesgeven rekening te houden met de diversiteit aan gevoeligheden van de leerling. Didactisch zijn daar natuurlijk al diverse modellen voor. Ik heb vroeger wel met het leerstijlenschema van Kolb gewerkt. Maar met deze talen is het wel weer boeiend hoe je met geloof en geloofsvragen kunt insteken.

Nou het ga je goed en succes met je lesvoorbereiding!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En nu ik er toch nog ben. Traditie en denken zijn zeker bij Tolkien aanwezig. Er was nog wat discussie in onze redactie over de volgorde van deze twee =) Herken je je ook in deze uitslag?

Tot op zekere hoogte ja. Natuur komt gelijk al heel hoog als je enige fascinatie hebt voor bepaalde dingen, maar dat krijg je met een korte test.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klopt er zijn maar drie stellingen in de tekst die je betrokkenheid op de natuur meten. Dit is verdeeld in een betrokkenheid met hart (affectief) hoofd (denken) en met handen (actie). Wanneer je een vraag anders interpreteert kan het snel anders uitvallen. Onze vrienden van kieskompas willen niet graag horen als ik zeg dat de wijzer maar een begin is. Maar toch vind ik dat een verdere verdieping in de talen nodig is voor een goede indruk. Je kunt de teksten lezen onder 'uitleg' en kijken in hoeverre je daarin iets herkent. En voor de echte die-hard is er natuurlijk het onvolprezen boekje van Gary Thomas. Ik overdrijf wat omdat ik eerst ook even door het Amerikaanse sfeertje moest prikken. Maar nu toch echt wel positief ben geworden.

Maar ik moet ook zeggen dat het percentage van herkenning bij de score overweldigend groot is. Dat geeft me toch ook het gevoel dat ons werk aan de wijzer niet helemaal voor niets is geweest...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid