Spring naar bijdragen

Waarom sprak Jezus in gelijkenissen?


Aanbevolen berichten

Ik heb de heilige Geest gekregen door middel van de doopsel. Toen was ik nog heel jong. Zelf geloof ik omdat ik toen nog puur was, dat ik toen meer heilige Geest in me had dan nu. Omdat ik nu niet meer zo puur (en dichtbij God) ben als toen.

Bij de doopsel accepteer je in feite de heilige Geest.

De heilige Geest kan dan gebruikt worden op verschillende manieren; wijsheid, begrip, raad, kracht, kennis, macht en vrees voor God.

Je kan deze gaven ontvangen, wanneer wij onze harten zuiveren met geloof, door bekering, door aanbidding en goede werken en in het bijzonder wanneer wij deelnemen aan de heilige sacramenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Eulogia, jij hebt het regelmatig over de Heilige Geest, maar we lezen dat de gelovigen deze kregen door handoplegging van de uitverkoren apostelen.

Hand 8,18
      

En toen Simon zag, dat, door de oplegging van de handen der apostelen de Heilige Geest gegeven werd, zo bood hij hun geld aan,

Hoe heb jij de Heilige Geest gekregen?

Ik heb de Heilige Geest ontvangen door mijn hart aan Jezus te geven volgens Rom. 10:10, niet door geld aan te bieden zoals Simon deed.

Later ben ik gedoopt in de Heilige Geest door handoplegging. (Luc. 3:16, Mat. 3:11, Hand. 19:6 enz.)

@MichaelAydin, ik wil nog een nuance aanbrengen op wat ik eerder schreef. Inderdaad heeft begrip van de Bijbel te maken met het werk van de Geest en openbaringen, maar dit is niet altijd het geval. Soms zijn er ook andere gelovigen/deskundigen die uitleg kunnen geven. Zo zijn er situaties in de Bijbel die westerse gelovigen niet snappen, omdat de situaties zijn geschreven in de cultuur van het Midden-Oosten destijds. In zo'n geval kan het soms ook juist goed zijn om informatie in een boek uit te zoeken, medegelovigen vragen te stellen, de traditie te raadplegen of een Rabijn om informatie vragen over begrip van joodse gebruiken en cultuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik heb de Heilige Geest ontvangen door mijn hart aan Jezus te geven volgens Rom. 10:10, niet door geld aan te bieden zoals Simon deed.

Later ben ik gedoopt in de Heilige Geest door handoplegging. (Luc. 3:16, Mat. 3:11, Hand. 19:6 enz.)

Wie heeft je de handen opgelegd? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@MichaelAydin, ik wil nog een nuance aanbrengen op wat ik eerder schreef. Inderdaad heeft begrip van de Bijbel te maken met het werk van de Geest en openbaringen, maar dit is niet altijd het geval. Soms zijn er ook andere gelovigen/deskundigen die uitleg kunnen geven. Zo zijn er situaties in de Bijbel die westerse gelovigen niet snappen, omdat de situaties zijn geschreven in de cultuur van het Midden-Oosten destijds. In zo'n geval kan het soms ook juist goed zijn om informatie in een boek uit te zoeken, medegelovigen vragen te stellen, de traditie te raadplegen of een Rabijn om informatie vragen over begrip van joodse gebruiken en cultuur.

Dat ben ik met je eens. Ik denk dat die gelovigen/deskundigen dat niet in hun eentje doen, als je weet wat ik bedoel. De Geest is in ieder, die in Jezus is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wie heeft je de handen opgelegd?
smile.gif

Mijn pastors van de gemeente, zoals de opzieners/diakenen (1 Tim. 3).

Quote:

Dat ben ik met je eens. Ik denk dat die gelovigen/deskundigen dat niet in hun eentje doen, als je weet wat ik bedoel. De Geest is in ieder, die in Jezus is.

Inderdaad smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich zou het misschien moeten kunnen, maar het is ook een waardevol iets, zoals ik in mijn eerste post schreef en het is niet iets om licht mee om te gaan. Als iemand tongentaal mooi/interessant vindt, kan die persoon beter naar een charismatische kerkdienst gaan.

Edit: ondertussen had Olorin al iets juist geschreven smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben wel eens naar een evangelische dienst geweest en ik heb daar ook "tongentaal" gehoord. Ik ben er nogal sceptisch over omdat ik van Paulus begrijp dat het in een dienst altijd door een ander vertaald moet worden omdat het anders onzinnig is om te doen. Misschien begrijp ik het verkeerd, maar vandaar dat ik wel benieuwd was smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf zie ik onderscheid tussen gebedstaal in de gemeente of het spreken van tongentaal voorin de gemeente.

In het eerste geval is er vaak een gezamenlijk gebed in tongen, in het tweede geval geeft de Heilige Geest iemand op een moment een tongentaal die vertaald kan worden, met een boodschap voor de hele gemeente. Dan kan zo'n persoon voorin de gemeente gaan staan en het uitspreken en daarna de uitleg erbij geven, of iemand anders geeft de uitleg erbij. (Zie 1 Kor. 14.) Edit: hier laat ik het bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook niet dat we Eulogía zouden verstaan als hij in tongentaal zou spreken.

Paulus verteld ons tenslotte:

Maar als ik de betekenis van een klank niet ken, blijf ik voor de spreker een vreemde, en hij voor mij. [12] Ook u moet dus, als u zo op geestelijke gaven gesteld bent, zien uit te blinken in dingen die de gemeente tot nut zijn.

Laten we met elkaar praten op een manier hoe we elkaar verstaan, zodat we tot nut zijn voor elkaar engel.gif

Ik had wat dit betreft nog een opmerking:

In handelingen 2 kan ik opmerken dat het spreken in talen een manier is waarbij juist de gene die luistert alles verstaat. De joden die de discipelen en de verdere leerlingen hoorden praten hoorden allen hun eigen moedertaal.

dus de "in talen spreken" bij handelingen is als je bijvoorbeeld in talen begint te spreken dan verstaat een engelsman je een belg je een duitser je die alle drie daar aanwezig zijn.

maar uit de "in talen spreken" van 1 kor 14 kan ik opmerken dat je het sowieso niet begrijpt, want je spreekt niet voor de mens maar voor God.

Hoe zit dat nou precies?

oh ja.. en Olorin, sorry voor deze offtopic topic

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel noemt twee belangrijke redenen waarom Jezus illustraties gebruikte. Ten eerste vervulde hij daarmee een profetie. Mattheüs 13:34, 35

Ten tweede verklaarde Jezus dat hij illustraties gebruikte om mensen met een hart dat ’onontvankelijk was geworden’ uit te ziften (Mattheüs 13:10-15; Jesaja 6:9, 10).

In sommige gevallen wilde hij dat zijn toehoorders om uitleg vroegen, zodat ze de volledige betekenis van zijn woorden zouden begrijpen. Nederige mensen waren daartoe bereid, maar hooghartige of onverschillige mensen niet (Mattheüs 13:36; Markus 4:34).

Jezus’ illustraties onthulden de waarheid dus aan mensen met een hart dat naar waarheid hongerde, en tegelijkertijd hielden ze de waarheid verborgen voor mensen met een trots hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid