Spring naar bijdragen

Waarom sprak Jezus in gelijkenissen?


Aanbevolen berichten

ik denk dat deze vraag wel makkelijk te beantwoorden is, maar ik weet het antwoord echt niet.

het antwoord staat wel in de bijbel maar deze begrijp ik alsnog niet:

[10] De leerlingen kwamen Hem vragen: ‘Waarom spreekt U tot hen in gelijkenissen?’ [11] Hij gaf hun ten antwoord: ‘Jullie is het gegeven de geheimen van het koninkrijk der hemelen te verstaan, maar hun niet. [12] Want aan degene die heeft, zal gegeven worden, en wel overvloedig. Maar aan degene die niet heeft, zal zelfs nog ontnomen worden wat hij heeft. [13] Hierom spreek Ik tot hen in gelijkenissen, omdat ze kijken en niet zien, luisteren en niet horen en begrijpen. [14]

wat ik ervan begrijp:

De discipelen van Jezus krijgen overvloedig omdat zij de geheimen van het koninkrijk der hemelen verstaan. En voor degene die niet heeft, zal ook dat (ik neem aan; de geheimen van het koninkrijk der hemelen) ontnomen worden van wat hij heeft.

dus, omdat ze kijken en niet zien, luisteren en niet horen en begrijpen, spreekt Jezus tot ons in gelijkenissen.

Maar ik begrijp zijn gelijkenissen soms niet eens... dus hoe zit dat nou precies??

kunnen jullie mij uitleggen waarom Jezus in gelijkenissen sprak?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen die Jezus Christus hebben aangenomen als Heer zullen steeds meer openbaring krijgen.

Mensen die Hem niet (willen) aannemen als Heer zullen niet deze openbaringen krijgen.

Als je de gelijkenissen niet snapt, kun je zelf in de Bijbel lezen wat ze betekenen, voor zover de uitleg erin staat. Voor zover het dan niet duidelijk is, kun je God vragen je het door de Heilige Geest duidelijk te maken.

Als je het dus wilt weten, zal je het ook weten. Maar er waren joden die arrogant waren en dachten dat ze het beter wisten dan Jezus en hun hart was niet open om door Hem onderwezen te worden. Daarom konden ze geen openbaring ontvangen. Als je hart wel gewillig is, kan en zal God je zoveel openbaren als je maar wil en zoveel je erom vraagt (en zoveel je kan verdragen).

Hij wil graag in overvloed openbaring over mensen uitstorten, dus mensen die Hem erom vragen en hun hart ervoor openen, zullen overvloedig openbaring, in toenemende mate, ontvangen.

Openbaringen en wijsheden zijn kostbare dingen. Daarom vertelde Jezus deze dingen soms alleen aan de 12 discipelen en in sommige gevallen alleen aan maar 3 discipelen. Paulus heeft veel van zijn openbaringen door brieven aan de gemeenten gedeeld, maar hij heeft nog veel grotere openbaringen ontvangen die hij niet eens mocht delen. Wel vaker ontvangen gelovigen openbaringen die alleen voor hen zelf zijn en die ze niet mogen delen. Sommige mensen zullen alleen maar spotten met die openbaringen en openbaringen zijn zo kostbaar dat ze niet mogen worden gedeeld zodat anderen er niet mee kunnen spotten.

Mensen die wel volwassen in het geloof zijn en er integer en wijs mee omgaan, zullen wel meer openbaring ontvangen.

Quote:
2 Kor. 12

1 Er moet geroemd worden; het dient wel tot niets, maar ik zal komen op gezichten en openbaringen des Heren. 2 Ik weet van een mens in Christus, veertien jaar is het geleden - of het in het lichaam was, weet ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het - dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel. 3 En ik weet van die persoon - of het in het lichaam of buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het - 4 dat hij weggevoerd werd naar het paradijs en onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken.

Mat 7,6

Geeft het heilige niet aan de honden en werpt uw paarlen niet voor de zwijnen, opdat zij die niet vertrappen met hun poten en, zich omkerende, u verscheuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar ik begrijp zijn gelijkenissen soms niet eens... dus hoe zit dat nou precies??

Ik denk dat alleen de uitverkoren apostelen de gave kregen om echt alles te begrijpen.

Quote:

kunnen jullie mij uitleggen waarom Jezus in gelijkenissen sprak?

Misschien om te voorkomen dat zijn vijanden hem verstonden en direct kruisigden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Kor. 4

1 Zo moet men ons beschouwen: als dienaren van Christus, aan wie het beheer van de geheimenissen Gods is toevertrouwd.

Ps 16,11

Gij maakt mij het pad des levens bekend; overvloed van vreugde is bij uw aangezicht, liefelijkheid is in uw rechterhand, voor eeuwig.

Ps 25,14

Des HEREN vertrouwelijke omgang is met wie Hem vrezen, en zijn verbond maakt Hij hun bekend.

Ps 51,8

Zie, Gij wilt waarheid in het verborgene, in het geheim maakt Gij mij wijsheid bekend.

Jak 1,5

Indien echter iemand van u in wijsheid te kort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt; en zij zal hem gegeven worden.

Am 3,7

Voorzeker, de Here HERE doet geen ding, of Hij openbaart zijn raad aan zijn knechten, de profeten.

Hand. 2

17 En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van mijn Geest op alle vlees;

en uw zonen en uw dochters zullen profeteren,

en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouderen zullen dromen dromen:

18 ja, zelfs op mijn dienstknechten en mijn dienstmaagden

zal Ik in die dagen van mijn Geest uitstorten

en zij zullen profeteren.

Quote:
1 Kor. 12

4 Er is verscheidenheid in genadegaven, maar het is dezelfde Geest; 5 en er is verscheidenheid in bedieningen, maar het is dezelfde Here; 6 en er is verscheidenheid in werkingen, maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt. 7 Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen. 8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van Eulogía

Als je de gelijkenissen niet snapt, kun je zelf in de Bijbel lezen wat ze betekenen, voor zover de uitleg erin staat. Voor zover het dan niet duidelijk is, kun je God vragen je het door de Heilige Geest duidelijk te maken.

reactie:

Ik begrijp wat je wilt zeggen en daarbij had ik enkele opmerkingen/vragen.

Het klopt dat ik onze Heer kan vragen om mij te helpen bij het lezen van zijn woord,dat heb ik ook al meerdere malen getracht. Maar (uiteraard vanwege mijn grote zwakheden) lukt het me niet om er dusdanig veel uit te halen waarvan ik denk; ‘nu (voor ff) weet ik genoeg’ maar wat ik heb gemerkt van de gelijkenissen van onze Heer is dat ieder zijn eigen interpretatie eraan vast kan leggen, waarvan sommige duidelijker bij de een vallen dan bij de ander. Dan is mijn vraag; is dit wel de manier waarop wij Zijn gelijkenissen kunnen/moeten gebruiken. Een keer had een vriend van mij bijvoorbeeld een bepaalde gelijkenis zodanig geïnterpreteerd dat die interpretatie hem had geholpen, in a good way… terwijl toen hij de uitleg afkomstig van de vertaling had gelezen had hij meer een oke… gevoel.

Van Eulogía

Paulus heeft veel van zijn openbaringen door brieven aan de gemeenten gedeeld, maar hij heeft nog veel grotere openbaringen ontvangen die hij niet eens mocht delen.

reactie:

Hoe weet jij dat Paulus deze openbaringen had en deze niet mocht delen? Als hij ze niet heeft gedeeld hoe weten we dat hij deze had. (beetje of-topic)

Van Eulogía

Wel vaker ontvangen gelovigen openbaringen die alleen voor hen zelf zijn en die ze niet mogen delen. Sommige mensen zullen alleen maar spotten met die openbaringen en openbaringen zijn zo kostbaar dat ze niet mogen worden gedeeld zodat anderen er niet mee kunnen spotten.

reactie:

Ik denk dat ik dan een beetje onervaren ben, maar over welke openbaringen heb je het dan?

Van Piebe

Ik denk dat alleen de uitverkoren apostelen de gave kregen om echt alles te begrijpen.

reactie:

Inderdaad denk ik ook, en ik denk ook dat wij genoeg verstand hebben om de liefde en genade van God te begrijpen. Dat hebben we geloof ik nodig om samen met Hem te zijn.

bedankt vrienden,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik begrijp wat je wilt zeggen en daarbij had ik enkele opmerkingen/vragen.

Het klopt dat ik onze Heer kan vragen om mij te helpen bij het lezen van zijn woord,dat heb ik ook al meerdere malen getracht. Maar (uiteraard vanwege mijn grote zwakheden) lukt het me niet om er dusdanig veel uit te halen waarvan ik denk; ‘nu (voor ff) weet ik genoeg’ maar wat ik heb gemerkt van de gelijkenissen van onze Heer is dat ieder zijn eigen interpretatie eraan vast kan leggen, waarvan sommige duidelijker bij de een vallen dan bij de ander. Dan is mijn vraag; is dit wel de manier waarop wij Zijn gelijkenissen kunnen/moeten gebruiken. Een keer had een vriend van mij bijvoorbeeld een bepaalde gelijkenis zodanig geïnterpreteerd dat die interpretatie hem had geholpen, in a good way… terwijl toen hij de uitleg afkomstig van de vertaling had gelezen had hij meer een oke… gevoel.

Veel gedeelten in de Bijbel zijn niet op slechts één manier uit te leggen, maar de Heilige Geest spreekt op meer manieren door één gedeelte heen. Ik zou niet uitgaan van je eigen menselijke zwakheden, maar ik zou uitgaan van de kracht en mogelijkheden van God. Soms staat de uitleg van een gelijkenis al in de Bijbel zelf, omdat Jezus het dan even later uitlegt aan Zijn volgelingen.

Zie het volgende gebed van Paulus dat je ook zelf kan bidden.

Ef. 1

15 Daarom houd ook ik, gehoord hebbende van uw geloof in de Here Jezus en van uw liefde tot al de heiligen, 16 niet op te danken, u gedenkende bij mijn gebeden, 17 opdat de God van onze Here Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve de Geest van wijsheid en van openbaring om Hem recht te kennen: 18 verlichte ogen [uws] harten, zodat gij weet, welke hoop zijn roeping wekt, hoe rijk de heerlijkheid is zijner erfenis bij de heiligen, 19 en hoe overweldigend groot zijn kracht is aan ons, die geloven, naar de werking van de sterkte zijner macht, 20 die Hij heeft gewrocht in Christus, door Hem uit de doden op te wekken en Hem te zetten aan zijn rechterhand in de hemelse gewesten, 21 boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en alle naam, die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw.

Je kan God dus vragen of "de God van onze Here Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid" je geeft "de Geest van wijsheid en van openbaring om Hem recht te kennen: verlichte ogen" van het hart zodat je weet "welke hoop zijn roeping wekt, hoe rijk de heerlijkheid is zijner erfenis bij de heiligen, en hoe overweldigend groot zijn kracht is aan" degenen die geloven "naar de werking van de sterkte zijner macht, die Hij heeft gewrocht in Christus, door Hem uit de doden op te wekken en Hem te zetten aan zijn rechterhand in de hemelse gewesten, boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en alle naam, die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw."

Quote:
Inderdaad denk ik ook, en ik denk ook dat wij genoeg verstand hebben om de liefde en genade van God te begrijpen. Dat hebben we geloof ik nodig om samen met Hem te zijn.

De reactie van Piebe moet je niet geloven, want dat is een leugen die in de loop der eeuwen de kerk binnengeslopen is. Na de uitstorting van de Heilige Geest functioneerden alle gelovigen in alle gaven van de Heilige Geest en kregen alle gelovigen wijsheid, inzicht, kennis en openbaringen van de Heilige Geest. Door het werk van mensen is dit werk van de Geest voor een groot deel uit de kerk gewerkt, maar de Heilige Geest wil overvloedig op deze manier werken in gelovigen.

Quote:
Hoe weet jij dat Paulus deze openbaringen had en deze niet mocht delen? Als hij ze niet heeft gedeeld hoe weten we dat hij deze had.

2 Kor. 12

1 Er moet geroemd worden; het dient wel tot niets, maar ik zal komen op gezichten en openbaringen des Heren. 2 Ik weet van een mens in Christus, veertien jaar is het geleden - of het in het lichaam was, weet ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het - dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel. 3 En ik weet van die persoon - of het in het lichaam of buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het - 4 dat hij weggevoerd werd naar het paradijs en onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken.

Quote:

Ik denk dat ik dan een beetje onervaren ben, maar over welke openbaringen heb je het dan?

1 Kor. 12

4 Er is verscheidenheid in genadegaven, maar het is dezelfde Geest; 5 en er is verscheidenheid in bedieningen, maar het is dezelfde Here; 6 en er is verscheidenheid in werkingen, maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt. 7 Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen. 8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.

In de loop der eeuwen zijn er leugenaars de kerk binnengeslopen die net doen of de uitstorting en de werking van de Heilige Geest niet voor alle gelovigen is, maar dat deze is voor een selecte groep apostelen. Dit is niet waar. De charismata (genadegaven van de Heilige Geest) zijn voor alle gelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

vers 13:

Hierom spreek Ik tot hen in gelijkenissen, omdat ze kijken en niet zien, luisteren en niet horen en begrijpen.

naar mijn (kennelijk domme hamer.gif ) weten zou het beter zijn dat het niet in gelijkenissen zou zijn en dat we op die manier alles zouden begrijpen wat onze Heer ons verteld.

Ik leid dan eigenlijk onder de onbegrijpelijkheid van de gelijkenissen vanwege de spottingen die afkomstig zouden komen van die die zouden spotten over de openbaringen.

hoop dat ik een beetje logisch praat hierzo, want soms volg ik mezelf ff niet meer. noparty.gif

ik denk dat ik echt iemand ben die kijkt maar niet ziet en luistert maar niet hoort en begrijpt. nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo moet je juist niet naar jezelf kijken. Als Jezus jouw Heer is en je de Heilige Geest hebt ontvangen, ben je in staat de Bijbel door Zijn Geest te begrijpen. Uit jouw reactie merk ik al dat je niet arrogant bent als de farizeeërs, wat inhoudt dat je nederig genoeg bent om Gods woord te kunnen begrijpen.

Joh. 9

39 En Jezus zeide: Tot een oordeel ben Ik in deze wereld gekomen, opdat wie niet zien, zien mogen, en wie zien, blind worden.

Als je het nog niet ziet, is Jezus er voor jou, zodat je door Zijn hulp zal zien.

De farizeeën waren juist arrogant en zeiden het verkeerde.

Joh. 9

40 Dit hoorden sommigen uit de Farizeeën, die bij Hem waren, en zij zeiden tot Hem: Zijn wij soms ook blind? 41 Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; daarom blijft uw zonde.

Lees Johannes 9 maar eens.

Ps 119,105

Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.

De Bijbel, het woord van God, is een lamp en een licht, zodat je kan zien te midden van de donkere wereld. Als je dagelijks verblijft in Gods woord, zal het licht en de openbaring in je leven toenemen.

Joz. 1

8 Leg dat wetboek geen moment terzijde en verdiep je er dag en nacht in, opdat je je aan alles houdt wat erin geschreven staat. Dan zal alles wat je onderneemt voorspoedig verlopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

oh oke mooi hehe dat is al heel wat duidelijker en je reactie op piebe, daar ben ik het wel met je eens.

Piebe:

Ik denk dat alleen de uitverkoren apostelen de gave kregen om echt alles te begrijpen.

Ik denk dat we de band tussen God en ons zeker niet moeten limiteren door zo een zin te zeggen. De kracht van God is zo groot dat wij indien wij werkelijk geloven niet gaan begrijpen met onze brein maar met onze hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helemaal mee eens! smile.gif

Ik moest nog aan de volgende tekst denken.

2 Kor. 3

14 Maar hun gedachten werden verhard. Want tot heden toe blijft dezelfde bedekking over de voorlezing van het oude verbond zonder weggenomen te worden, omdat zij slechts in Christus verdwijnt. 15 Ja, tot heden toe ligt, telkens wanneer Mozes voorgelezen wordt, een bedekking over hun hart, 16 maar telkens wanneer iemand zich tot de Here bekeerd heeft, wordt de bedekking weggenomen.

De joden konden Jezus' woorden niet begrijpen, omdat er een bedekking, een sluier, over was. Alleen door zich te bekeren en de hulp in te roepen van Jezus Christus, verdween de bedekking en konden ze helder zien met de ogen van hun hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad. Het is een gelovelijk mooi boek smile.gif Gods zegen.

Ik dacht nog aan een gebed dat een mens misschien ook in eigen woorden kan bidden. Daarin staat ook dat gelovigen samen met alle andere gelovigen pas echt begrip krijgen van de grootheid van God smile.gif

Ef. 3

14 Om die reden buig ik mijn knieën voor de Vader, 15 naar wie alle geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt, 16 opdat Hij u geve, naar de rijkdom zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door zijn Geest in de inwendige mens, 17 opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Geworteld en gegrond in de liefde, 18 zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, 19 en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods.

20 Hem nu, die blijkens de kracht, welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen, 21 Hem zij de heerlijkheid in de gemeente en in Christus Jezus tot in alle geslachten, van eeuwigheid tot eeuwigheid! Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Eulogia" schreef het volgende:

De reactie van Piebe moet je niet geloven, want dat is een leugen die in de loop der eeuwen de kerk binnengeslopen is.

Jammer dat je zo'n gewaagde uitspraak niet onderbouwt. Blijkbaar laat het je koud dat Paulus nota bene schreef dat de kennis en het spreken in tongen zou ophouden en dat alleen liefde zou overblijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jammer dat jij jouw uitspraak daarvóór niet onderbouwde.

Profetieën, klanktaal en kennis hebben pas afgedaan aan het eind der tijden. Dan hoeven gelovigen ook niet meer de Bijbel te lezen om God te verstaan, maar dan spreken gelovigen met God van aangezicht tot aangezicht. Tot die tijd zijn er wereldwijd honderden miljoenen die profeteren, spreken in klanktaal en bovennatuurlijke kennis hebben, evenals het functioneren in de andere charismata (1 Kor. 12).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat hij de mens wilde testen?

de mens die alleen maar ja knikt ,maar de info. al na secondes

kwijt is,die heeft geluisterd maar het niet opgenomen tot zich,en er verder niets me gedaan , jij wil het weten , dus zou je volgens mij wel luisteren en horen en begrijpen!

Omdat opzich in gelijkenissen praten een vorm van geheimtaal kan zijn,willen sommige er de waarde van weten , net als de leerlingen die aan Jezus vroegen om de betekenis....


Samengevoegd:

de mens die niet om de betekenis vraagt ,zal het niet(willen) weten?


Samengevoegd:

hij sprak uitsluitend in gelijkenissen tot hen. 35 Zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeet: ‘Ik zal het woord nemen en spreken in gelijkenissen; ik zal bekendmaken wat sinds de grondvesting van de wereld verborgen was.’

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad. Er waren wel vaker mensen die vonden dat Jezus onzinnige dingen zei, maar ze vroegen Hem niet verder wat Hij nu precies bedoelde.

Joh. 10

19 Er ontstond opnieuw verdeeldheid onder de Joden om die woorden. 20 En velen van hen zeiden: Hij is bezeten en waanzinnig; waarom luistert gij naar Hem?

Joh. 2

18 De Joden dan antwoordden en zeiden tot Hem: Welk teken toont Gij ons, dat Gij dit moogt doen? 19 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Breekt deze tempel af en binnen drie dagen zal Ik hem doen herrijzen. 20 De Joden dan zeiden: Zesenveertig jaren is over deze tempel gebouwd en Gij zult hem binnen drie dagen doen herrijzen? 21 Maar Hij sprak van de tempel zijns lichaams. 22 Toen Hij dan opgewekt was uit de doden, herinnerden zijn discipelen zich, dat Hij dit gezegd had, en zij geloofden de Schrift en het woord, dat Jezus gesproken had.

Hier wordt duidelijk dat het de Heilige Geest is die later aan Jezus' volgelingen kan uitleggen wat Hij met Zijn woorden bedoelde.

Eén van de positieve uitzonderingen op de Farizeeërs was Nikodemus.

Joh. 3

1 En er was iemand uit de Farizeeën, wiens naam was Nikodemus, een overste der Joden; 2 deze kwam des nachts tot Hem en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij van God gekomen zijt als leraar; want niemand kan die tekenen doen, welke Gij doet, tenzij God met Hem is. 3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. 4 Nikodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat Jezus de Doop bedoelde, maar de geestelijke wedergeboorte die plaatsvindt als iemand in geloof Jezus als Heer aanneemt en Hem als Heer belijdt, waarna de Heilige Geest in het hart komt van die persoon en die persoon zo redding en eeuwig leven ontvangt.

Rom. 10

9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered.

Link naar bericht
Deel via andere websites

mat 9:14-15

[14] Toen kwamen de leerlingen van Johannes naar Hem toe met de vraag: ‘Waarom vasten wij en de farizeeën zo vaak, maar doen uw leerlingen dat niet?’ [15] Jezus zei hun: ‘Kunnen bruiloftsgasten soms rouwen zolang de bruidegom bij hen is? Maar er zullen dagen komen dat de bruidegom van hen is weggenomen, en dan zullen ze vasten.

De geheim in dit gedeelte is dus:

Kunnen de discipelen van Jezus soms rouwen zolang Jezus bij hen is? Maar er zullen dagen komen dat Jezus van hen is weggenomen, en dan zullen ze vasten.

En dit is denk ik de enige interpretatie die je uit de gelijkenis van Jezus kan halen.

Quote:

maar wat ik heb gemerkt van de gelijkenissen van onze Heer is dat ieder zijn eigen interpretatie eraan vast kan leggen, waarvan sommige duidelijker bij de een vallen dan bij de ander. Dan is mijn vraag; is dit wel de manier waarop wij Zijn gelijkenissen kunnen/moeten gebruiken. Een keer had een vriend van mij bijvoorbeeld een bepaalde gelijkenis zodanig geïnterpreteerd dat die interpretatie hem had geholpen, in a good way… terwijl toen hij de uitleg afkomstig van de vertaling had gelezen had hij meer een oke… gevoel.

Dus wat ik zei in de bovenstaande quote geldt niet altijd dat je gelijkenissen op meerdere manieren kunt interpreteren.

Maar dan denk ik hoe kan je weten dat je interpretatie wel goed is of niet? licht dit aan je gevoel?, dus of je voelt dat je interpretatie goed is?

nog een gelijkenis in matheus 9:16-17

[16] Niemand zet een lap van ongekrompen stof op een oude jas. Want het opgezette stuk trekt aan de jas, en de scheur wordt nog erger. [17] Ook doe je geen jonge wijn in oude zakken. Anders barsten de zakken; de wijn loopt weg en de zakken gaan verloren. Nee, jonge wijn doe je in nieuwe zakken, en dan blijven beide bewaard.’

Hoe interpreteren jullie bijvoorbeeld deze gelijkenis?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

mat 9:14-15

[14] Toen kwamen de leerlingen van Johannes naar Hem toe met de vraag: ‘Waarom vasten wij en de farizeeën zo vaak, maar doen uw leerlingen dat niet?’ [15] Jezus zei hun: ‘Kunnen bruiloftsgasten soms rouwen zolang de bruidegom bij hen is? Maar er zullen dagen komen dat de bruidegom van hen is weggenomen, en dan zullen ze vasten.

De geheim in dit gedeelte is dus:

Kunnen de discipelen van Jezus soms rouwen zolang Jezus bij hen is? Maar er zullen dagen komen dat Jezus van hen is weggenomen, en dan zullen ze vasten.

En dit is denk ik de enige interpretatie die je uit de gelijkenis van Jezus kan halen.

In dit geval denk ik ook dat dit de enige interpretatie is.

Quote:
Dus wat ik zei in de bovenstaande quote geldt niet altijd dat je gelijkenissen op meerdere manieren kunt interpreteren.

'Altijd' is misschien ook een groot woord. Het kan voorkomen dat er meerdere dingen in een gelijkenis staan. Ook kán het voorkomen dat de Heilige Geest dóor dit vers heen iets tegen een gelovige zegt en dat de gelovige dóor het vers heen een nieuwe openbaring krijgt. In dit vers lijkt het me niet zo voor de hand liggend, maar het is goed het werk van de Heilige Geest nooit te beperken. De Heilige Geest werkt op heel veel manieren.

Quote:
Maar dan denk ik hoe kan je weten dat je interpretatie wel goed is of niet? licht dit aan je gevoel?, dus of je voelt dat je interpretatie goed is?

Ik denk dat het een soort indruk is, dat de Heilige Geest tot je spreekt, dat Hij je ergens bij bepaalt. Soms is het heel voor de hand liggend en soms openbaart de Heilige Geest heel verborgen dingen. Dit zijn overigens nooit vage dingen, maar het is altijd in lijn met de rest van de Bijbel, omdat God Zichzelf nooit tegenspreekt.

Quote:
nog een gelijkenis in matheus 9:16-17

[16] Niemand zet een lap van ongekrompen stof op een oude jas. Want het opgezette stuk trekt aan de jas, en de scheur wordt nog erger. [17] Ook doe je geen jonge wijn in oude zakken. Anders barsten de zakken; de wijn loopt weg en de zakken gaan verloren. Nee, jonge wijn doe je in nieuwe zakken, en dan blijven beide bewaard.’

Hoe interpreteren jullie bijvoorbeeld deze gelijkenis?

In dit topic heb ik op deze vraag een keer antwoord gegeven smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Eulogia, jij hebt het regelmatig over de Heilige Geest, maar we lezen dat de gelovigen deze kregen door handoplegging van de uitverkoren apostelen.

Hand 8,18      

En toen Simon zag, dat, door de oplegging van de handen der apostelen de Heilige Geest gegeven werd, zo bood hij hun geld aan,

Hoe heb jij de Heilige Geest gekregen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid