Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Je kan vinden dat je er niet klaar voor bent, je kan denken dat je er wel klaar voor bent. Wat ik wil benadrukken is dat het niet iets is dat je ahw "overkomt", iets waar je ineens "klaar voor bent".

Trouwen is een wilsbeschikking, een bewuste keuze. En die maak je, als je die wil maken. Naar de aard der dingen heeft die keuze inderdaad pas betekenis als er nog iemand is die dezelfde keuze maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar die keuze maken in een week ofzo, lijkt in mijn beleving een geval van niet klaar voor zijn want je hebt maar een heel beperkt idee van diegene die je voor je hebt.

Ik denk wel dat je elkaar tot op een zekere hoogte moet kennen, redelijk volwassen moet zijn en niet al te veel praktische bezwaren moet hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Maar die keuze maken in een week ofzo, lijkt in mijn beleving een geval van niet klaar voor zijn want je hebt maar een heel beperkt idee van diegene die je voor je hebt.

Ik denk wel dat je elkaar tot op een zekere hoogte moet kennen, redelijk volwassen moet zijn en niet al te veel praktische bezwaren moet hebben.

Ik denk het niet smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat dat voor iedereen verschillend is. Zelf ga ik met As.. ast.. Miep mee.

Terwijl ik ook mensen ken die na 2 weken al (wilden gaan) trouwen. Sommige mensen willen eerst alles perfect hebben.. Vooral financieel, om een mooi bruiloftsfeest te gaan geven. Dat lijkt me persoonlijk van ondergeschikt belang. Elkaar kennen is een must.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Want of omdat?

er zijn mensen die elkaar een dag kennen, besluiten te trouwen, en een gelukkig leven hebben. er zijn mensen die uitgehuwelijkt worden, elkaar pas tijdens de bruiloft voor het eerst zien, en een gelukkig leven hebben.

En er zijn mensen die nat tien jaar samenwonen gaan trouwen, en na een jaar gescheiden zijn.

Statistisch is de kans op scheiden het grootst bij tweede huwelijken en bij mensen die na lang samenwonen gaan trouwen. De kans op scheiden is het kleinst bij mensen die "vanuit thuis" trouwen.

Elkaar goed kennen is eerder een contraindicatie voor een goed huwelijk. Volgens de statistieken, ik verzin het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn mensen die uitgehuwelijkt worden en nooit gelukkig zullen zijn of zelden in ieder geval.

Er zijn heel veel mogelijkheden tot fout gaan en geen stel is het grootst.

Vanuit thuis trouwen, kan ook na een x-aantal jaren verkering en hoeft niet zoveel te zeggen over de lengte van de verkeeringstijd.

Alles perfect krijgen lukt niet en zeker een hele dot duiten sparen voor een droombruiloft lijkt me niet de bedoeling, maar dat is voor mijn gevoel dan ook een uiterste.

@Joost, waarom vind jij elkaar kennen een must?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Er zijn mensen die uitgehuwelijkt worden en nooit gelukkig zullen zijn of zelden in ieder geval.

Er zijn heel veel mogelijkheden tot fout gaan en geen stel is het grootst.

Punt is dat ik niet beweer dat het een beter is dan het ander. Ik weerspreek alleen jouw bewering dat

Quote:
Maar die keuze maken in een week ofzo, lijkt in mijn beleving een geval van niet klaar voor zijn want je hebt maar een heel beperkt idee van diegene die je voor je hebt.

Ik denk wel dat je elkaar tot op een zekere hoogte moet kennen, redelijk volwassen moet zijn en niet al te veel praktische bezwaren moet hebben.

Quote:
Vanuit thuis trouwen, kan ook na een x-aantal jaren verkering en hoeft niet zoveel te zeggen over de lengte van de verkeeringstijd.

Klopt. Neemt niet weg dat het imho een opvallend gegeven is dat de kans op scheiding aanmerkelijk lager ligt bij uit huis trouwen, dan bij trouwen na samenwonen.

Quote:
Alles perfect krijgen lukt niet en zeker een hele dot duiten sparen voor een droombruiloft lijkt me niet de bedoeling, maar dat is voor mijn gevoel dan ook een uiterste.

"de bedoeling" van mensen die trouwen vanuit samenwonen zou wel eens vaak wel die droombruiloft kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Punt is dat ik niet beweer dat het een beter is dan het ander. Ik weerspreek alleen jouw bewering dat [...]

Okee, dat is dan duidelijk.

Quote:
[...]Klopt. Neemt niet weg dat het imho een opvallend gegeven is dat de kans op scheiding aanmerkelijk lager ligt bij uit huis trouwen, dan bij trouwen na samenwonen.

Dat klopt ook. Maar het gaat ook niet zozeer over samenwonen, maar wanneer je klaar bent om te trouwen en eigenlijk vind ik dat als je kan samenwonen, je ook kan trouwen.

Quote:
[...]

"de bedoeling" van mensen die trouwen vanuit samenwonen zou wel eens vaak wel die droombruiloft kunnen zijn.

Waarschijnlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Dat klopt ook. Maar het gaat ook niet zozeer over samenwonen, maar wanneer je klaar bent om te trouwen en eigenlijk vind ik dat als je kan samenwonen, je ook kan trouwen.

Mijn punt is: je kan trouwen, met redelijke kans op een succesvol huwelijk, vanaf het moment dat je in staat bent een wilsbesluit te nemen en je daar aan te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Joost, waarom vind jij elkaar kennen een must?

Omdat je je hele leven aan de persoon vast gaat zitten. Het is dan wel fijn om te weten wie die persoon dan is. Hoe meer ik mijn vriendin leer kennen, hoe meer ik ook 'aan haar vast' zou willen zitten (dus trouwen). Ik ken genoeg mensen die dat niet hebben en trouwen om te trouwen, met alle gevolgen (vwb een ongelukkig huwelijk) van dien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat je je hele leven aan de persoon vast gaat zitten. Het is dan wel fijn om te weten wie die persoon dan is. Hoe meer ik mijn vriendin leer kennen, hoe meer ik ook 'aan haar vast' zou willen zitten (dus trouwen). Ik ken genoeg mensen die dat niet hebben en trouwen om te trouwen, met alle gevolgen (vwb een ongelukkig huwelijk) van dien.

Ja, maar dat weet je van tevoren ook weer niet. Je kunt nu nog wel steeds meer aan je vriendin vast willen zitten, maar je kunt niet in de toekomst kijken. Er zullen in bijna alle relaties/huwelijken wel momenten zijn dat je het absoluut niet meer ziet zitten. En je kent iemand (gelukkig) nooit helemaal, of heel misschien na 60 jaar huwelijk eens keer.

En hoeveel kennen is dan genoeg kennen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ja, maar dat weet je van tevoren ook weer niet. Je kunt nu nog wel steeds meer aan je vriendin vast willen zitten, maar je kunt niet in de toekomst kijken. Er zullen in bijna alle relaties/huwelijken wel momenten zijn dat je het absoluut niet meer ziet zitten. En je kent iemand (gelukkig) nooit helemaal, of heel misschien na 60 jaar huwelijk eens keer.

En hoeveel kennen is dan genoeg kennen?

Ik denk dat je nog wat andere dingen moet meewegen:

als je relatief jong trouwt, ben je nog volop in ontwikkeling. Ook na je trouwen groei je nog, maar nu onder invloed van elkaar. Als het een beetje mee zit groei je ahw naar elkaar toe. Als je al wat ouder trouwt gaat dat juist tegenwerken: je verandert niet zoveel meer, en hebt dus ook weinig mogelijkheden meer om echt naar elkaar toe te groeien.

Of je in tijden van crisis bij elkaar blijft of niet, heeft niet zoveel te maken met de vraag of je elkaar goed kent. Hooguit kan je denken (ik denk het niet, maar ik kan me voorstellen dat anderen er anders over denken) dat je minder crisis hebt als je elkaar beter kent. Maar als het eenmaal crisis is, is de keuze die je gemaakt hebt en je bereidheid vast te houden aan die keuze van vele malen groter belang dan de vraag hoe goed je elkaar kent.

Ik zeg overigens niet dat elkaar kennen een nadeel moet zijn. Wat ik zeg is dat het succes van een huwelijk daar niet zoveel van af hangt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klaar om te trouwen ben je denk ik wanneer je in staat bent om te kiezen voor het je leven lang trouw blijven van je wederhelft en voor het nemen van de verantwoordelijkheid voor jullie toekomstig gezin.

Dus in die zin denk ik dat veel mensen die (willen) wachten met trouwen tot ze klaar zijn met hun studie om dan een financiële basis te hebben klaar zijn om te trouwen, getuige de verantwoordelijkheid. (Maarja, hier ontstaat zo'n leuke 'als wel, dan niet en als niet, dan wel'paradox puh2.gif )

Heel concreet over mezelf denk ik niet dat ik mijn vriend volledig ken na 1,5 jaar samenzijn, denk ik dat we voor een ontzettend groot deel afhankelijk zijn van onze ouders om het financieel te redden (we zijn dus niet in staat om elkaar te onderhouden), maar denk ik ook dat we in staat zijn om ervoor te kiezen elkaar trouw te blijven en onze verantwoordelijkheid voor ons gezin te kunnen nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mijn punt is: je kan trouwen, met redelijke kans op een succesvol huwelijk, vanaf het moment dat je in staat bent een wilsbesluit te nemen en je daar aan te houden.

In goede en slechte tijden is waarschijnlijk vooral een kwestie van willen. En deze zijn vaak afhankelijk van allemaal externe invloeden, maar sommige mensen zijn gevoeliger voor slechte invloeden dan andere en reageren anders en daar een beetje een beeld van hebben voor het trouwen, lijkt me nuttig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is denk ik voor iedereen anders, je kunt geen maatstaven stellen om iedereen aan te meten. Hoe lang je elkaar al kent, hoe lang je een relatie hebt, door hoeveel moeilijke tijden je hebt gegaan, hoe je omgaat met elkaar als er niets gebeurd, etc. De een vindt het ontzettend belangrijk om samen een crisis door te maken en daar samen sterker uit te komen. De ander is meer zakelijk ingesteld en wil weten hoe het finacieel zal lopen en of je na een jaar nog steeds hetzelfde wil als nu.

Voor mijzelf: ik wil trouwen met iemand als ik met die persoon de rest van mijn leven wil delen, met alles wat daarbij hoort. Dat betekent sommige dingen aan moet passen om dat te realiseren, misschien sommige ideeën los moet laten. Maar daartoe ben ik bereid. Daarnaast wil ik er zeker van zijn dat de ander het net zo graag wil als ik, en dat de ander de consequenties ook begrijpt. Dat je het samen besluit, samen en achter zult blijven staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

In goede en slechte tijden is waarschijnlijk vooral een kwestie van willen. En deze zijn vaak afhankelijk van allemaal externe invloeden, maar sommige mensen zijn gevoeliger voor slechte invloeden dan andere en reageren anders en daar een beetje een beeld van hebben voor het trouwen, lijkt me nuttig.

Lijkt me ook. Elders gaf ik al aan dat ik grote waarde hecht aan huwelijkscatechese, voor en na de huwelijkssluiting.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Klopt. Neemt niet weg dat het imho een opvallend gegeven is dat de kans op scheiding aanmerkelijk lager ligt bij uit huis trouwen, dan bij trouwen na samenwonen.

Interessant. yes.gif

Hoe zit het trouwens in verhouding met hoe die groepen tegen scheiding aankijken? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat mensen die vanuit huis trouwen dat doen de visie dan ongetrouwd samenwonen not done is. Dat die zelfde mensen ook scheiding eerder not done vinden.

Of het zo is weet ik niet natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Interessant.
yes.gif

Hoe zit het trouwens in verhouding met hoe die groepen tegen scheiding aankijken? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat mensen die vanuit huis trouwen dat doen de visie dan ongetrouwd samenwonen not done is. Dat die zelfde mensen ook scheiding eerder not done vinden.

Of het zo is weet ik niet natuurlijk.

Ik las het uit een kwantitaief onderzoek, verklaringen werden niet gegeven. Wel vermoedens, en die zaten in dezelfde lijn als wat jij noemt.

De verklaring waarom "oudere" huwelijken en tweede huwelijken zo vaak stranden ligt, lijkt me, vooral in het feit wat ik eerder noemde, het niet meer je kunnen ontwikkelen naar eenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je met elkaar trouwt omdat je die andere persoon kent en met die persoon wel de rest van je leven wilt delen, is de kans eigenlijk behoorlijk groot dat het tegen gaat vallen. Hoe langer je met samenwoont, hoe langer je de tijd neemt om uit te vinden of die ander echt wel de ideale echtgenoot voor je is. Hoe groter de kans dat het huwelijk toch niet aan jouw ideaalplaatje gaat voldoen.

Echter, stap je met elkaar in het huwelijk zonder dat je al de alles van die andere persoon weet. Dan stap je er eerder in met het idee, het kan meevallen, het kan tegenvallen. Je calculeert eerder in dat het niet ideaal zou zijn. Want je weet immers nog niet alles van die ander. En dat kan een huwelijk juist die flexibiliteit geven die er nodig is om het lekker lang met elkaar vol te kunnen houden. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid