Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Volgens mij is de islam dan ook flink beïnvloed door de cultuur daar. Ik denk dat wanneer de islam uitsluitend in het Oude Griekenland zou zijn ontstaan, dat hele beeldenverbod er nooit zou zijn geweest. Zowel jodendom als islam kennen een beeldenverbod en zijn in het Midden-Oosten ontstaan. Het christendom is dan weer een aparte uitzondering, omdat zij zowel in de semitische als in de hellenistische wereld wortel geschoten heeft. In het christendom zie je dan ook zowel woord (de Schrift, de prediking) als beeld (beelden, ikonen). Maar ik denk eventuele discussie daarover hier off-topic is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eén dode is een tragedie, duizend doden een statistiek. Weet niet meer van wie die uitspraak is en of ik hem wel correct weergeef, maar vond hem wel treffend.

Het museum voor het communisme in Praag schrijft deze uitspraak toe aan Lenin. Zo stond het althans op een muur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat ik de actie niet goed vind, ik zeg dat ik het slecht vind dat er alleen acties lijken te zijn als er een ramp gebeurd... want zeg nou eerlijk.. hoeveel mensen denken er over een half jaar nog over de situatie in Haiti na?

Het is denk ik zoals de wereld werkt. Niet dat dat het goedpraat, maar hoeveel rampen voltrekken zich niet zonder dat er een haan naar kraait? Dit is er tenminste eentje die nog aandacht krijgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat ik de actie niet goed vind, ik zeg dat ik het slecht vind dat er alleen acties lijken te zijn als er een ramp gebeurd... want zeg nou eerlijk.. hoeveel mensen denken er over een half jaar nog over de situatie in Haiti na?

Heel veel mensen. Alleen misschien niet steeds dezelfde mensen in dezelfde landen. Maar in elk geval genoeg mensen om ook dán de nodige hulp te bieden, denk ik zo.

Daarbij wordt er regelmatig door goede doelen gereclameerd en geadverteerd waarbij ze problemen onder de aandacht brengen (waarbij dat overigens ook bepaald niet altijd even op eerlijke wijze toegaat; soms wil men nog weleens overdrijven of de zaken subtiel verdraaien om meer geld binnen te halen). Gezien hun budget daarvoor lijkt het er dus op dat ze in elk geval al een flink aantal (vaste) donateurs hebben.

Zelf denk ik ook dat het goed is om als mens je niet met alle rampen en problemen tegelijk bezig moet willen houden. Als een ieder zich bezig houdt met één of twee problemen of goede doelen en de rest aan de ander overlaat, dan krijgt elke hulpsituatie wel de nodige aandacht. En de één zal zich voor Haïti blijven inzetten, terwijl de ander zich misschien wel weer verder bezig blijft houden met bijvoorbeeld het zorgen voor pa en ma, of misschien ook vrijwilligerswerk. Er zijn zoveel problemen, ook in Nederland zelf, dat je niet van mensen kunt vragen dat ze zich met álles even intensief bezighouden.

Waarmee niet gezegd is dat elk mens even begaan is met het lot der naasten. Maar het is is dus niet vreemd of verkeerd als niet iedereen steeds evenveel aandacht voor dezelfde problemen heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit gebed kreeg ik vandaag in mijn inbox van een bevriende pater van Scheut (missionarissen die onder andere in Haïti actief zijn - ik heb overigens gehoord dat hun gebouw in Port-au-Prince ook met de grond gelijk gemaakt zou zijn).

Gebed voor Haiti

Gran Met,

God van Leven,

het heeft geen naam hoe bij de aardbeving

dood en vernieling hebben huis gehouden

in Haiti en vooral in Port-au-Prince.

Het paleis, de kathedraal, scholen en ziekenhuizen

zijn als kaartenhuisjes ineengestort.

Rijken en armen lieten het leven

onder het puin van hun riante villa's, hun krottenwijken;

arm en rijk verstrengeld in de dood.

De stad zelf is een massagraf;

ontelbare lijken worden met het puin

in talloze groeven gestort.

Overlevenden zijn wanhopig op zoek

naar familieleden, water en voedsel,

zwerven als zombies vertwijfeld rond.

Met de honger en dorst neemt de onveiligheid toe,

staan slachtoffers elkaar soms naar het leven.

Ondanks massale internationale hulp en

zelfredzaamheid van velen,

blijft chaos in de spookstad heersen,

op dit godverlaten, mensvergeten eiland.

Mensen huilen, bidden, roepen Jouw naam.

Gran Met, waar was Jij al die tijd?

Jij neemt de korn lambi van de vrijheidsstrijder over

om wereldwijd alarm te slaan;

Jij brengt gewonden naar het veldhospitaal

met die kleurrijke taptap 'Dieu seul espoir';

dorstig, uitgehongerd dool Jij in lompen

langs straten en pleinen, door Cite Soleil.

Machteloos goede God,

Jij hurkt neer in het stof met de stank

van bedolven lijken,

tussen gewonden die brullen van pijn en angst.

Onherkenbaar voorovergebogen hang Jij hijgend

tussen de armen van een laadkar om water

en voedsel te versjouwen naar de armsten.

Jij slaapt op de kaaien tussen tienduizenden

vrouwen, kinderen en mannen,

in het hotel van de havelozen, de sterrenhemel.

Daar is Je hemel, Je kathedraal, tussen de minsten van de mensen;

zij zijn Jouw kwetsbare tedere temple.

----

Gran Met, zo blijf Jij ons nabij.

Onverbeterlijk blijf Jij in de mens geloven,

in het volk van Haïti,

in alle gekruisigde slachtoffers van rampen,

oorlog, onrecht of geweld.

Want zo leerde Jezus ons Jou kennen.

Hij vertelde ons over Jouw droom:

een nieuwe hemel, nieuwe aarde,

zonder onrecht en verdrukking, zonder heersers en slaven,

rijken en armen,

zonder honger en dorst

samen rond Jouw wereldwijde feesttafel.

In deze donkere tijden bidden wij:

Hou Jezus' droom levendig in Haiti.

Moge de korn lambi van zijn verrijzenis

alle Haïtianen en hulporganisaties

oproepen om Port-au-Prince en het land,

uit de as te helpen verrijzen.

Moge het rouwende, lijdende volk

blijven hopen langs de moeizame, lange weg

van de wederopbouw in de kleurige taptaps

'Ie savoir vivre' en 'soyez patients'.

Zo bidden wij, Gran Met,

in naam van Jezus,

"in naam van de opstanding,

en de rechtvaardigheid

en van de tederheid."

----------------------

Wilfried Gepts

Werkgroep JPIC - Scheut

15 januari 2010

---------------------

Ik heb zelf nog geen geld gegeven aan de acties die momenteel lopen. Anderzijds ben ik wel doorlopend donateur van verschillende hulporganisaties, onder andere organisaties die nu ook in Haïti meehelpen, dus op die manier komt mijn bijdrage ook deels bij die noodhulp terecht. Ik denk dat ik liever eerst nog even afwacht om te zien welke organisaties er nog actief zijn na de allereerste noodhulp, en welke concrete noden er zijn nadat de hele mediastorm een beetje voorbij is, en dan daar een gerichte donatie voor doen. Of misschien is het wel beter om te kijken welke organisatie een lange-termijn-plan maakt om ook de komende jaren verder te werken daar, en me dan op te geven als maandelijkse schenker voor die organisatie (of mijn bestaande maandelijke schenking uitbreiden als het gaat om een organisatie waar ik al steunend lid van ben), misschien is dat soort lange-termijn-steun wel het beste idee. Of ja, ik kan natuurlijk allebei doen... Ik moet er nog eens over nadenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geld is ook een natuur product , dus hebben we dat niet nodig!

niemand niet!

De natuur brengt ons wat we nodig hebben ,en mensen kunnen er

iets voor doen , bv plukken.......

Alleen werkt het niet meer op deze manier , omdat economie de overhand heft gekregen!

Daarbij weet je dus bijna nooit waar je geld heen gaat , ja naar dat ene nummer bv. 555

maar verder weet je het niet, totdat er op het nieuws iets komt over fraude of verdere oneerlijke bezigheden van "" goede doelen ""

ik help liever iemand die ik werkelijk kan zien , zodat ik zie waar mn geld blijf , altans dat ik weet dat hij of zij er gebruik van maakt , niet een ander! ja moeilijk uit te leggen..

Niets tegen goede doelen , die zijn vaak Echt goed!

Denk ik ...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet natuurlijk niet hoe dat in Nederland zit, maar de NGO's waar ik voor gewerkt heb, publiceren gewoon netjes financiële rapporten die je als donateur ter inzage krijgt. Als je de tijd en de moeite wilt nemen om uit te zoeken wat er met je geld gebeurt, dan is dat vaak wel mogelijk, er is heus wel meer transparantie dan gewoon "naar dat ene nummer".

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Hallo allemaal, heeft iemand net het programma van Patrick Lodiers gezien die naar Haiti is gegaan voor de 2e keer, alleen nu na de ramp? Ik snap nog steeds niet goed waarom God dit heeft toegestaan? Mijn moeder vroeg dit laatst aan mij. Zij snapte het ook niet en ik wist er geen antwoord op te geven. Haiti was al het armste land van het westelijk halfrond, haitianen zijn allemaal best wel christelijk (op de voodoo na dan) en krijgen een super zware aardbeving te verduren...

Waarom laat God dat toe? Zou Hij het niet een keer kunnen tegenhouden? Wie kan mij dit uitleggen? Best wel veel mensen zitten met deze vragen. Sommige Haitianen zeggen dat het Jezus' wil was dat het gebeurde, maar Jezus is toch voor behoud van mensen? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom laat God het stortregenen? Waarom onweer? Waarom altijd net die hagelbui als jij op de fiets naar werk moet? Waarom die meteoriet, die alle dinosausiërs uitroeide? Waarom die verrekte, snijdende kou op de Noordpool? Waarom die vulkaanuitbarsting diep in de zee? Waarom die hoge golven bij storm? Waarom überhaupt zo'n harde wind? Waarom woestijnen, toendra's, oerwouden, bergen, ravijnen en woeste rivieren? Waarom verscheurende leeuwen, sadistische walvissen, levensgevaarlijke slangen en enge spinnen?

Waarom die overdreven zware stormen en lawines op Mars? Waarom die allesverdampende hitte op Venus? Waarom zijn er in vredesnaam zwarte gaten die alles opzuigen en vernietigen wat ze tegenkomen? Waarom die voortdurende stenenregens op dat vreemde planeetje, waar de bodem altijd brandt van hitte? Waarom komen en sterven er zoveel zonnen en waarom zijn er ongetwijfeld daardoor vele duizenden beschavingen medogenloos uitgeroeid?

Wanneer gaan vooral westerse mensen nu eens accepteren dat de natuur gewoon de natuur is, dat ze goed noch kwaad is, dat het de méns is die gewone natuurverschijnselen rampen noemen omdat ze voor haar nog weleens vervelend kunnen uitpakken, en dan ook alléén áls ze vervelend uitpakken? Waarom is er eigenlijk armoede en oorlog? Waarom wonen mensen op plaatsen waarvan ze wéten dat er veel natuurgeweld voortkomt? In Los Angeles kan elk moment een grote vulkaan onder de stad uitbarsten en tóch wonen er miljoenen mensen en blijven er mensen heengaan. Waarom?

Wanneer gaan christenen nu eens leren dat behoud niets met wel of niet vroeg sterven te maken heeft, maar puur met wel of niet in staat van genade sterven? Dat iemand beter vroeg in die staat kan sterven dan oud en in zonde? Wanneer gaan wij leren dat behoud juist álles te maken heeft met dankbaar aanvaarden dat Christus ons op deze wereld heeft gezet en dat alléén de mens kwaad kan doen, omdat zij vrije wil heeft en bewust is van de zonde? En dat een lang leven hier totaal niet vanzelfsprekend is, omdat de overgrote meerderheid der mensen vroeg tot zeer vroeg sterft?

Wanneer gaan westerlingen het leven eens omhelzen zoals het ís en leren christenen eens dat het christendom eerst en vooral een verwoording van het léven is, omdat Christus zélf het Leven is en dat het dus niet andersom is? Waarom zeuren westerlingen bij elke ramp tegen God, waar de meeste westerlingen niet eens in geloven, terwijl de slachtoffers zélf vervolgens alláng antwoorden hebben gevonden en toch vol goede moed proberen verder te leven, vaak zelfs nog God lovend?

Wil je antwoorden? Praat dan eens met de mensen daar. Je zult dan vele verschillende antwoorden krijgen en ook nóg meer vragen en twijfels. Want dat is het leven, niet te vangen in formules of theologische bespiegelingen. Het leven is Christus en niets anders. En anders, als je dat niet kunt, lees dan maar Job.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Robert, het gaat mij vooral om de overlevenden van de ramp, niet zozeer om de doden, die hoeven niet verder...Voor de overlevenden is de situatie waarschijnlijk nog erger dan het al was. Ik klaag verder ook niet, ik vraag me alleen af of zo'n ramp echt noodzakelijk is. Of het niet even een paar mijl verderop kon zijnsmile.gif Je vroeg waarom mensen gaan wonen in een gevaarlijk gebied terwijl ze dat weten? Omdat ze waarschijnlijk de mogelijkheden niet hebben om te verhuizen. Mensen gaat inderdaad allemaal dood, maar zo'n aardbeving lijkt me een vreselijk manier om te sterven maargoed....

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mackie, een paar mijl verderop leven er ook weer mensen. Of is er net misschien een groot schip met duizenden passagiers onderweg, die even op zijn kop wordt gezet door de zeebeving. Die dan weer tsunami's kan veroorzaken en alsnog zo vele doden kan leveren.

Mensen zouden inderdaad het liefst willen dat de natuur alleen op de Noordpool of in andere onherbergzame gebieden haar gang gaat en zich koest houdt daar waar mensen wonen. Net zoals iedereen wel zou willen dat het alleen regent als men binnen zit.

Tsunami's, aardbevingen, erupties en stortregens zijn absoluut het kwaad niet en horen gewoon bij de natuur. Alle dieren weten dat en mensen die dichter bij de natuur leven weten dat ook. Het kwaad schuilt in mensen en engelen, nergens anders.

Dat maakt dergelijk natuurgeweld niet minder tragisch als er mensen door sterven of als mensen er alles door kwijtraken. Maar dat hoort bij het leven, hoe hard ook, en als christen kun je daar bovenuit stijgen door het Leven, dus Christus, te beminnen en enkel Hem als je kostbaarste goed en hoogste zin te beschouwen. Want Hem hoef je nimmer kwijt te raken, wat er ook gebeurd. Het lijden zal dan voor zeker een bijzondere plaats krijgen in je leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid