Spring naar bijdragen

Preek: De drug die zonde heet


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Quote:

Predikanten die ik vaak hoor hebben het vaak over *zonde zus en zonde zo die natúúrlijk niet in deze kerk voorkomen* Of *ik herken verleiding X bij mijzelf, maar hier heeft gelúkkig daar last van*. Met een dikke knipoog dus.
knipoog_dicht.gif

Moet ik dat 'zonde buiten de kerk' ook op die manier opvatten?
smile.gif

ja.. dat had ie al gezegd toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dan neem je niet echt de tijd om een tekst netjes uit te leggen, of wel ?

Het gaat iets anders. Die teksten bij elkaar zijn samen niet zo lang als Romeinen 7:14-8:6 dat Timon gebruikte. Het zijn kortere teksten. Als het bijvoorbeeld over liefde zou gaan, zouden Joh. 3:16 en nog 6 dergelijke teksten aan bod kunnen komen. Een post op Credible van mij waar 7 teksten in staan, zouden met wat meer uitleg een preek van ruim een kwartier kunnen worden smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het knap dat er zo'n rust van je stem uitgaat terwijl het pas je tweede preek is! Mijn complimenten!

Inhoudelijk kun je altijd nog wel wat bijgespijkerd worden (wie niet) maar om rustig voor een groep mensen te spreken is een kunst die lang niet iedereen beheerst of ooit zal beheersen! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het gaat iets anders. Die teksten bij elkaar zijn samen niet zo lang als Romeinen 7:14-8:6 dat Timon gebruikte. Het zijn kortere teksten. Als het bijvoorbeeld over liefde zou gaan, zouden Joh. 3:16 en nog 6 dergelijke teksten aan bod kunnen komen. Een post op Credible van mij waar 7 teksten in staan, zouden met wat meer uitleg een preek van ruim een kwartier kunnen worden
smile.gif

Maar dan ruk je toch teksten uit zijn verband

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

-Het valt me op dat je direct begint met het benoemen van sommige zonden (pornografie, roddelen). Daarmee vul je direct het gewetensonderzoek van de mensen in. Ik denk dat je daarmee op moet passen. Daarbij vind ik je formulering m.b.t. de pornografie ook opmerkelijk. "Veel mannen buiten deze kerk". Bedoel je daarmee dat mannen die naar die kerk gaan geen porno kijken en mannen die er niet naartoe gaan wel? Of dat ze geen porno kijken terwijl ze in de kerk zitten? Dat laatste lijkt me nogal logisch. Dat eerste vind ik een vreemde opmerking.

Zie mijn eerdere opmerkingen daarover of de reactie van Computoon smile.gif

Quote:
-Je gebruikt erg veel persoonlijke voorbeelden. Op zich kan dat natuurlijk werken om een bepaalde perikoop te actualiseren maar er zit ook een risico aan vast. Ik ken ook priesters die de neiging hebben om dat te doen. Maar soms hoor ik als gelovige meer dan me lief is. M.a.w. ik ga niet naar de kerk om meer over het privé-leven van de celebrant te leren. In de homilie hoop ik ook uitleg te krijgen over de betekenis van de Schrift en praktische toepassing ervan. Bij voorkeur hoor ik niet teveel over het privé-leven van de predikant want dat kan (zeg niet dat het bij jou zo is) genant worden.

De preek is zelfs nog meer persoonlijk doorleefd dan dat ik direct vertel... Ik heb geprobeerd me wel kwetsbaar op te stellen, maar de genante details achterwege te laten. Maar ik zal er in het vervolg ook (extra) op letten

Quote:

-Ik vraag me af hoe de bijbelteksten worden gekozen. Is er een objectief criterium of kies je ze zelf? Ik vind het ook interessant dat er weinig referenties zijn aan de "bredere traditie". Wellicht is dat een katholieke opmerking maar in de uitleg van de Schrift lijkt het me logisch om terug te grijpen naar de grote bijbelcommentatoren van de christelijke geschiedenis. In hoeverre bestudeer je de commentaren van een Ambrosius of Augustinus voor je met de bijbel aan de slag gaat? Dit voorkomt inlegkunde en al te fantastische interpretaties van bijbelteksten. Zomaar wat gedachten.
smile.gif

In dit geval begon ik met het aanvullen en verbeteren van mijn vorige preek die ging over de vreugde der wet. Maar met die aanvullingen had ik eigenlijk twee onderwerpen en moest ik kiezen voor één. Nu had ik voor die aanvullingen die eigenlijk een onderwerp op zich vormden met name geput uit Rom 7 en daarnaast wat zijdelingse teksten. Nu nam ik dus Rom 7 als hoofdtekst voor de preek. Uiteindelijk na feedback ook een stukje uit hoofdstuk 8 gepakt (v1-6) omdat ik het ook over de "oplossing" wilde hebben. Bij mijn exegese heb ik gebruik gemaakt van commentaren. Daarmee was de preek al zo vol, dat ik geen kerkvaders meer heb geraadpleegd, maar volgens mij heb ik ook geen hele rare dingen gezegd in mijn preek. Heb ook feedback op mijn preek gevraagd door 4 orthodoxe theologen, dus daar maakte ik me niet zo druk om knipoog_dicht.gif Neemt niet weg dat de Kerkvaders heel zinnige en bruikbare dingen hebben gezegd, waar ook nu nog heel goed uit te putten is knipoog_dicht.gif

Quote:

Predikanten die ik vaak hoor hebben het vaak over *zonde zus en zonde zo die natúúrlijk niet in deze kerk voorkomen* Of *ik herken verleiding X bij mijzelf, maar hier heeft gelúkkig daar last van*. Met een dikke knipoog dus.
knipoog_dicht.gif

Moet ik dat 'zonde buiten de kerk' ook op die manier opvatten?
smile.gif

Jep knipoog_dicht.gif

Quote:

Ik vind het knap dat er zo'n rust van je stem uitgaat terwijl het pas je tweede preek is! Mijn complimenten!

Dank je knipoog_dicht.gif Ik vond het ook echt ontzettend leuk om te doen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Predikanten die ik vaak hoor hebben het vaak over *zonde zus en zonde zo die natúúrlijk niet in deze kerk voorkomen* Of *ik herken verleiding X bij mijzelf, maar hier heeft gelúkkig daar last van*. Met een dikke knipoog dus.
knipoog_dicht.gif

Moet ik dat 'zonde buiten de kerk' ook op die manier opvatten?
smile.gif

Zo las ik het zelf ook, maar Timon, ik moet eerlijk zeggen dat ik die knipoog in het audio-bestand niet echt terugvind. Ik heb een beetje het idee dat delen die je humoristisch geschreven hebt, niet echt overkomen omdat je je tekst, zeker in het begin, vrij strak voorleest. Daar is op zich niet noodzakelijk iets mis mee, zeker niet als je nog niet zo veel ervaring hebt, maar misschien wel iets om in het vervolg op te letten bij het schrijven: ga je in staat zijn om de intonatie die je in gedachten hebt bij het maken van de tekst, ook al sprekende over te brengen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zo las ik het zelf ook, maar Timon, ik moet eerlijk zeggen dat ik die knipoog in het audio-bestand niet echt terugvind. Ik heb een beetje het idee dat delen die je humoristisch geschreven hebt, niet echt overkomen omdat je je tekst, zeker in het begin, vrij strak voorleest. Daar is op zich niet noodzakelijk iets mis mee, zeker niet als je nog niet zo veel ervaring hebt, maar misschien wel iets om in het vervolg op te letten bij het schrijven: ga je in staat zijn om de intonatie die je in gedachten hebt bij het maken van de tekst, ook al sprekende over te brengen?

Ik vind dat hij juist de rustmomenten goed benut en de luisteraar laat ademhalen en denken. Plus laten we niet vergeten dat het Timon z'n tweede preek pas was. Volgens mij zou het merendeel van de mensen eerder stamelen dan het zo rustig voordragen als hij, ik heb er niets dan lof voor. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor een tweede preek was het zeker heel goed, dat wil ik niet ontkennen! Hij spreekt inderdaad heel rustig en duidelijk. Maar bij een aantal passages miste ik zelf wat intonatie. Maar natuurlijk, ik was er ook niet bij, je kan humor bvb ook overbrengen door de manier waarop je kijkt ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Allemaal een gelukkig en gezegend Nieuwjaar.(...)

En nu mijn korte bespreking/punten:

- structuur is duidelijk;

- preek is (vanuit katholiek oogpunt) aan de lange kant en (niet alleen daardoor) voor mij duidelijk herkenbaar als een protestants-christelijke preek. Beide punten zijn voor een protestants-christelijke gemeente natuurlijk geen bezwaar maar juist goed;

- de 'preektruc' nooit meer gebruiken :-) ;

- niet teveel 'ik' en 'voorbeelden uit het persoonlijke leven' gebruiken. Ik zou bijv. de twee opeenvolgende alinea's waarin je je kersverse echtgenote vernoemt eruit laten, door de (m.i.) goede opbouw blijft het geheel dan nog steeds duidelijk. In de toekomst bijv. ook niet de kinderen -als die jullie gegeven mogen worden- laten 'meedoen' in de preek. Ze zullen er ongetwijfeld dankbaar voor zijn;

- sommigen vinden het handig om alleen de opbouw en wat steekwoorden op papier te zetten en daaromheen te (s)preken. Maar dat zal zeker in het begin niet 'veilig' aanvoelen;

- als ik protestants-christelijk zou zijn geweest en in opleiding voor predikant zou ik met deze preek vertrouwvol hopen op een gunstige beoordeling van mijn stagebegeleider.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor een tweede preek was het zeker heel goed, dat wil ik niet ontkennen! Hij spreekt inderdaad heel rustig en duidelijk. Maar bij een aantal passages miste ik zelf wat intonatie. Maar natuurlijk, ik was er ook niet bij, je kan humor bvb ook overbrengen door de manier waarop je kijkt ofzo.

Klopt. Vorige keer dat ik preekte was de intonatie echt heel ver te zoeken, nu was ik daar op zich best wel tevreden mee, omdat het al stukken beter ging knipoog_dicht.gif Maar ik zal er nog verder mee moeten oefenen knipoog_dicht.gif

Quote:

En nu mijn korte bespreking/punten:

- structuur is duidelijk;

Dank je

Quote:
- preek is (vanuit katholiek oogpunt) aan de lange kant en (niet alleen daardoor) voor mij duidelijk herkenbaar als een protestants-christelijke preek. Beide punten zijn voor een protestants-christelijke gemeente natuurlijk geen bezwaar maar juist goed;

Bij ons is 20 minuten gebruikelijk en komt het vaker voor dat een predikant uitloopt dan daarbinnen blijft knipoog_dicht.gif

Quote:
- de 'preektruc' nooit meer gebruiken
:-)
;

Ik merk het aan de reacties hier smile.gif Was iig niet van plan hem volgende preek meteen weer uit de kast te trekken, maar vond het wel toepasselijk bij dit onderwerp knipoog_dicht.gif

Quote:
- niet teveel 'ik' en 'voorbeelden uit het persoonlijke leven' gebruiken. Ik zou bijv. de twee opeenvolgende alinea's waarin je je kersverse echtgenote vernoemt eruit laten, door de (m.i.) goede opbouw blijft het geheel dan nog steeds duidelijk. In de toekomst bijv. ook niet de kinderen -als die jullie gegeven mogen worden- laten 'meedoen' in de preek. Ze zullen er ongetwijfeld dankbaar voor zijn;

^_^ Ik heb het in ieder geval wel overlegd met mijn vrouw, uiteindelijk 2 verschillende versies van een voorbeeld geschreven en haar laten kiezen. Maar ik zal haar er zeker niet elke keer bij slepen en mijn kinderen (vanaf een bepaalde leeftijd althans) ook niet knipoog_dicht.gif Maar als de predikant van de gemeente iets zei over zijn kinderen vond ik dat altijd juist wel heel sterk, al ligt dat ook aan de geniale manier waarop hij dat dan deed smile.gif

Quote:

- sommigen vinden het handig om alleen de opbouw en wat steekwoorden op papier te zetten en daaromheen te (s)preken. Maar dat zal zeker in het begin niet 'veilig' aanvoelen;

Heb ik vorige keer geprobeerd en ook bij het oefenen van deze preek, maar het werd er een minder compact en helder verhaal van. Als ik dat onder de knie heb, is dat een heel goede manier, maar nu komt het mijn preken nog niet bepaald ten goede smile.gif

Quote:
- als ik protestants-christelijk zou zijn geweest en in opleiding voor predikant zou ik met deze preek vertrouwvol hopen op een gunstige beoordeling van mijn stagebegeleider.

Dank je knipoog_dicht.gif Die kreeg ik inderdaad ook smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

voor je, Timon.
knipoog_dicht.gif

Dank je rofl.gif

Volgens mij viel dit nog wel mee, maar ik zal er zeker op letten smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid