Spring naar bijdragen

Matteüs 5:29-30 (Bergrede)


Aanbevolen berichten

Ja natuurlijk.

Ez 6,3       

En zeg: Gij bergen Israëls, hoort het woord van de Heere HEERE! Zo zegt de Heere HEERE tot de bergen en tot de heuvels, tot de beken en tot de dalen: Ziet, Ik, Ik breng over u het zwaard, en Ik zal uw hoogten verderven.       

Ez 36,1       

En gij, mensenkind! profeteer tot de bergen Israëls, en zeg: Gij bergen Israëls! hoort het woord des HEEREN.

Dit is slechts een kleine notendop en ik kan me ook goed voorstellen dat er mensen zijn die er niets mee kunnen, dat respecteer ik en ik verwacht van hun kant ook respect voor mijn visie!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik las een aantal vragen in dit topic (over bergen/geloof enz.). Kan ik de vragen hier beantwoorden, of is dat te offtopic?

Lijkt me niet, want JoostG is modderator en vroeg mij om mijn punt over bergen te verhelderen, dus als jij op zijn uitnodiging wilt ingaan op mijn plaats, ga gerust je gang. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zoveel moeite is het toch niet om het woord 'bergen' even in de zoekmachine van Biblija.net smijten toch? Als het spreekwoord 'gelijke monniken gelijke kappen' waar is, waarom hoef jij dan geen bron te vermelden om je bewering mee te staven maar ik wel?
smile.gif

Nou ja, ik kom niet met een stelling dus bovenstaande opmerking slaat een beetje als een tang op een varken (om maar bij de spreekwoorden te blijven).

Jij deponeert de stelling dat 'bergen' in de Bijbel gelijk staat aan mensen. Dat je dit ook dient uit te leggen vind ik niet zo heel erg vreemd smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar geloof is een genadegave*; als geloof bergen kan verzetten en geloof een gave is en geen verdienste, is het in feite dus uiteindelijk toch God die de berg verplaatst, en niet wij.

*) Ef. 2:8 bijvoorbeeld

Inderdaad. Het is puur genade van God dat Hij het doet. Wel zie je door de hele Bijbel dat God samenwerkt met mensen. Hij zou dingen heel makkelijk Zelf kunnen doen, maar Hij wil graag door mensen zelf heenwerken. Hij wil relatie met mensen en daarom Zijn plannen door hen uitvoeren. Ook wacht Hij op initiatief van mensen die Zijn willen willen doen. Bij Mozes zie je dat hij bv. met de staf op de zee moet slaan (dat is zijn taak) en dan doet God het wonder: Hij splijt de zee.

In deze Nieuwtestamentische tijd hebben gelovigen geen staf bij zich, maar in veel zie je dat God van de gelovige vraagt dat deze de mond gebruikt en spreekt. In Genesis sprak God ook en het scheppende wonder gebeurde. Jezus werkte ook heel vaak door te spreken. Hij sprak tegen de ziekte of tegen de demoon of sprak iets anders, waardoor iemand genas, vrij kwam van de demoon of waardoor een (ander) wonder gebeurde.

Mat 21,21

Maar Jezus antwoordde en zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, indien gij geloof hebt en niet twijfelt, zult gij niet alleen doen wat met de vijgeboom is gebeurd, maar zelfs indien gij tot deze berg zegt: Hef u op en werp u in de zee, het zal geschieden.

Als de mens (in geloof) spreekt tegen de berg, doet God het wonder.

Quote:

[...]

Goh... Dan is er in de gehele wereldgeschiedenis nog nooit iemand geweest met genoeg geloof.

En heb je zelf al eens bergen verzet? Of geloof je daar zelf ook niet genoeg voor?

Just curious..

Ik weet van één geval waarin een mens door geloof en te spreken een berg verzette. Het was geen berg van duizenden kilometers hoogte, maar van tientallen of honderden meters hoogte. Ik zou alleen niet weten waar ik dit verhaal op internet kan vinden. Iemand had tegen zo'n berg gesproken en de volgende dag zag hij dat de berg verzakt was.

Je moet inderdaad een aardig groot geloof hebben voor het verplaatsen van een berg. Mogelijk dat het daarom waarschijnlijk ook niet vaak voorkomt of dat het vaak ook niet nodig is om een berg te verplaatsen. Ik geloof ook dat Jezus een heel extreem voorbeeld noemt om mensen uit te dagen heel grote dingen te geloven en voor mogelijk te houden. In een uiterst/extreem geval moet het zelfs mogelijk zijn door geloof een letterlijke berg te verplaatsen. Alleen komt zo'n situatie heel weinig voor.

Zelf heb ik nooit letterlijk zo'n berg verplaatst, alleen figuurlijke bergen, zoals figuurlijke obstakels in het leven die door geloof uit mijn leven verdwenen.

Inderdaad is het toch nog ontopic, omdat de titel 'Bergrede' is, oftewel 'rede tegen de berg' knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet van één geval waarin een mens door geloof en te spreken een berg verzette. Het was geen berg van duizenden kilometers hoogte, maar van tientallen of honderden meters hoogte. Ik zou alleen niet weten waar ik dit verhaal op internet kan vinden. Iemand had tegen zo'n berg gesproken en de volgende dag zag hij dat de berg verzakt was.

Nou JoostG, ik heb mijn kaarten laten zien, nu Eulogia nog! (En inderdaad bedoelde hij dus niet mensen, maar echte bergen) knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou ja, ik kom niet met een stelling dus bovenstaande opmerking slaat een beetje als een tang op een varken (om maar bij de spreekwoorden te blijven).

Jij deponeert de stelling dat 'bergen' in de Bijbel gelijk staat aan mensen. Dat je dit ook dient uit te leggen vind ik niet zo heel erg vreemd
smile.gif

Ik heb later op verzoek alsnog wat laten zien, dus ik hoop dat je daar nog op wilt reageren! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zelf heb ik nooit letterlijk zo'n berg verplaatst, alleen figuurlijke bergen, zoals figuurlijke obstakels in het leven die door geloof uit mijn leven verdwenen.

Nou ja, ik geloof dat dat ook de kern van dit verhaal is. Niet dat je letterlijk bergen moet kunnen verzetten

(ik zou ook niet weten waarom dat nodig zou zijn. Buiten dat krijg je nogal chaotische taferelen als iedereen maar bergen gaat verplaatsen zodra mensen genoeg geloof gaan hebben).

Quote:
Inderdaad is het toch nog ontopic, omdat de titel 'Bergrede' is, oftewel 'rede tegen de berg'
knipoog_dicht.gif

Goed van ons party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou ja, ik geloof dat dat ook de kern van dit verhaal is. Niet dat je letterlijk bergen moet kunnen verzetten

(ik zou ook niet weten waarom dat nodig zou zijn. Buiten dat krijg je nogal chaotische taferelen als iedereen maar bergen gaat verplaatsen zodra mensen genoeg geloof gaan hebben).

Inderdaad. Vaak zijn bergen in het leven van gelovigen ziekten, armoede/gebrek, een gevaarlijke/dreigende situatie, angst, depressie, rampen, een moeilijke situatie op school of op het werk, een moeizame relatie, een familielid dat nog niet gelooft, enz. enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou ja, ik geloof dat dat ook de kern van dit verhaal is. Niet dat je letterlijk bergen moet kunnen verzetten

(ik zou ook niet weten waarom dat nodig zou zijn. Buiten dat krijg je nogal chaotische taferelen als iedereen maar bergen gaat verplaatsen zodra mensen genoeg geloof gaan hebben).

[...]

Goed van ons
party.gif

Ik denk dus dat met bergen mensen bedoeld worden, maar eveneens denk ik niet dat ze letterlijk bij de oren zijn gepakt en 'verplaatst'. clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dan heb ik nog een hele zooi bergen te verzetten... En geloof ik nog lang niet genoeg...

Geloof kan uitgroeien van een mosterdzaadje tot een gigantische boom. Geloof groeit door het horen van het woord van God.

Rom 10,17

Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus.

Joz. 1

8 Leg dat wetboek geen moment terzijde en verdiep je er dag en nacht in, opdat je je aan alles houdt wat erin geschreven staat. Dan zal alles wat je onderneemt voorspoedig verlopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Inderdaad. Vaak zijn bergen in het leven van gelovigen ziekten, armoede/gebrek, een gevaarlijke/dreigende situatie, angst, depressie, rampen, een moeilijke situatie op school of op het werk, een moeizame relatie, een familielid dat nog niet gelooft, enz. enz. .

Waar lees je dat? Zover ik gezocht heb in de Bijbel betekent bergen in de meeste gevallen letterlijk bergen, maar soms wijst de context uit dat het staat voor Israëlieten (mensen) zoals ik eerder heb aangetoond. Graag zie ik wat onderbouwing voor je redenering, want als het klopt wat je zegt moet ik een en ander nader uitzoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het komt overeen met het volgende.

Jak. 1

6 Maar hij moet bidden in geloof, in geen enkel opzicht twijfelende, want wie twijfelt, gelijkt op een golf der zee, die door de wind aangedreven en opgejaagd wordt. 7 Want zulk een mens moet niet menen, dat hij iets van de Here zal ontvangen, 8 innerlijk verdeeld als hij is, ongestadig op al zijn wegen.

Matth. 7

7 Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. 8 Want een ieder, die bidt, ontvangt, en wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem zal opengedaan worden. 9 Of welk mens onder u zal, als zijn zoon hem om brood vraagt, hem een steen geven? 10 Of als hij een vis vraagt, zal hij hem toch geen slang geven? 11 Indien dan gij, hoewel gij slecht zijt, goede gaven weet te geven aan uw kinderen, hoeveel te meer zal uw Vader in de hemelen het goede geven aan hen, die Hem daarom bidden.

Joh 14,13

en wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde.

Joh 14,14

Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen.

Joh 15,7

Indien gij in Mij blijft en mijn woorden in u blijven, vraagt wat gij maar wilt, en het zal u geworden.

Joh 16,24

Tot nog toe hebt gij niet om iets gebeden in mijn naam; bidt en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij.

Ik heb ook even de verzen ervóór erbij geplaatst, zodat de context duidelijker wordt.

Matth. 17

14 En toen zij bij de schare gekomen waren, kwam iemand tot Hem, knielde voor Hem neder, en zeide:

15 Here, heb medelijden met mijn zoon, want hij is maanziek en hij is er slecht aan toe; want dikwijls valt hij in het vuur en dikwijls in het water.

16 En ik heb hem naar uw discipelen gebracht en zij hebben hem niet kunnen genezen.

17 Jezus antwoordde en zeide: O, ongelovig en verkeerd geslacht, hoelang zal Ik nog bij u zijn? Hoelang zal Ik u nog verdragen? Breng hem Mij hier.

18 En Jezus bestrafte hem en de boze geest ging van hem uit, en de knaap was genezen van dat ogenblik af. 19 Toen kwamen de discipelen bij Jezus en zeiden, toen zij met Hem alleen waren: Waarom hebben wij hem niet kunnen uitdrijven?

20 Hij zeide tot hen: Vanwege uw klein geloof. Want voorwaar, Ik zeg u, indien gij een geloof hebt als een mosterdzaad, zult gij tot deze berg zeggen: Verplaats u vanhier daarheen en hij zal zich verplaatsen en niets zal u onmogelijk zijn.

Hier is te zien dat het om een zieke gaat die ziek was door een boze geest. Er is dus te zien dat een berg ziekte of een demonische invloed kan zijn. Door klein geloof kon de situatie niet veranderen. Jezus trekt het onderwerp wat breder en verkondigt dat niet alleen een situatie van ziekte of demonische invloed door geloof kan worden verbeterd, maar dat elke situatie door geloof kan worden verbeterd en dat niets onmogelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar geloof is een genadegave*; als geloof bergen kan verzetten en geloof een gave is en geen verdienste, is het in feite dus uiteindelijk toch God die de berg verplaatst, en niet wij.

*) Ef. 2:8 bijvoorbeeld

@Eulogía, hoe denk je hier over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Eulogía, hoe denk je hier over?

Zo denk ik erover: smile.gif

Quote:

[...]Inderdaad. Het is puur genade van God dat Hij het doet. Wel zie je door de hele Bijbel dat God samenwerkt met mensen. Hij zou dingen heel makkelijk Zelf kunnen doen, maar Hij wil graag door mensen zelf heenwerken. Hij wil relatie met mensen en daarom Zijn plannen door hen uitvoeren. Ook wacht Hij op initiatief van mensen die Zijn willen willen doen. Bij Mozes zie je dat hij bv. met de staf op de zee moet slaan (dat is zijn taak) en dan doet God het wonder: Hij splijt de zee.

In deze Nieuwtestamentische tijd hebben gelovigen geen staf bij zich, maar in veel zie je dat God van de gelovige vraagt dat deze de mond gebruikt en spreekt. In Genesis sprak God ook en het scheppende wonder gebeurde. Jezus werkte ook heel vaak door te spreken. Hij sprak tegen de ziekte of tegen de demoon of sprak iets anders, waardoor iemand genas, vrij kwam van de demoon of waardoor een (ander) wonder gebeurde.

Mat 21,21

Maar Jezus antwoordde en zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, indien gij geloof hebt en niet twijfelt, zult gij niet alleen doen wat met de vijgeboom is gebeurd, maar zelfs indien gij tot deze berg zegt: Hef u op en werp u in de zee, het zal geschieden.

Als de mens (in geloof) spreekt tegen de berg, doet God het wonder.

Of is dit nog onvoldoende antwoord op je vraag?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het komt overeen met het volgende.

Jak. 1

6 Maar hij moet bidden in geloof, in geen enkel opzicht twijfelende, want wie twijfelt, gelijkt op een golf der zee, die door de wind aangedreven en opgejaagd wordt. 7 Want zulk een mens moet niet menen, dat hij iets van de Here zal ontvangen, 8 innerlijk verdeeld als hij is, ongestadig op al zijn wegen.

Matth. 7

7 Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. 8 Want een ieder, die bidt, ontvangt, en wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem zal opengedaan worden. 9 Of welk mens onder u zal, als zijn zoon hem om brood vraagt, hem een steen geven? 10 Of als hij een vis vraagt, zal hij hem toch geen slang geven? 11 Indien dan gij, hoewel gij slecht zijt, goede gaven weet te geven aan uw kinderen, hoeveel te meer zal uw Vader in de hemelen het goede geven aan hen, die Hem daarom bidden.

Joh 14,13

en wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde.

Joh 14,14

Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen.

Joh 15,7

Indien gij in Mij blijft en mijn woorden in u blijven, vraagt wat gij maar wilt, en het zal u geworden.

Joh 16,24

Tot nog toe hebt gij niet om iets gebeden in mijn naam; bidt en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij.

Ik heb ook even de verzen ervóór erbij geplaatst, zodat de context duidelijker wordt.

Matth. 17

14 En toen zij bij de schare gekomen waren, kwam iemand tot Hem, knielde voor Hem neder, en zeide:

15 Here, heb medelijden met mijn zoon, want hij is maanziek en hij is er slecht aan toe; want dikwijls valt hij in het vuur en dikwijls in het water.

16 En ik heb hem naar uw discipelen gebracht en zij hebben hem niet kunnen genezen.

17 Jezus antwoordde en zeide: O, ongelovig en verkeerd geslacht, hoelang zal Ik nog bij u zijn? Hoelang zal Ik u nog verdragen? Breng hem Mij hier.

18 En Jezus bestrafte hem en de boze geest ging van hem uit, en de knaap was genezen van dat ogenblik af. 19 Toen kwamen de discipelen bij Jezus en zeiden, toen zij met Hem alleen waren: Waarom hebben wij hem niet kunnen uitdrijven?

20 Hij zeide tot hen: Vanwege uw klein geloof. Want voorwaar, Ik zeg u, indien gij een geloof hebt als een mosterdzaad, zult gij tot deze berg zeggen: Verplaats u vanhier daarheen en hij zal zich verplaatsen en niets zal u onmogelijk zijn.

Hier is te zien dat het om een zieke gaat die ziek was door een boze geest. Er is dus te zien dat een berg ziekte of een demonische invloed kan zijn. Door klein geloof kon de situatie niet veranderen. Jezus trekt het onderwerp wat breder en verkondigt dat niet alleen een situatie van ziekte of demonische invloed door geloof kan worden verbeterd, maar dat elke situatie door geloof kan worden verbeterd en dat niets onmogelijk is.

Dank je wel. Het klopt wat je zegt en aangezien ziektes niet los gezien kunnen worden van bergen/mensen, hebben we beide gelijk. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is waar. En in sommige gevallen zijn mensen ook bergen als ze een probleem voor je zijn. Soms kan je baas op het werk een probleem/berg voor je zijn smile.gif Of soms krijg je met iemand ruzie zonder dat je dat hebt gewild en kan die persoon een berg voor je zijn. God wil in die gevallen voor een oplossing zorgen.

Voorbeelden waarbij Jezus tegen de figuurlijke berg sprak (storm, demoon) >

Mar 4,39

En Hij, wakker geworden, bestrafte de wind en zeide tot de zee: Zwijg, wees stil! En de wind ging liggen en het werd volkomen stil.

Luc 4,35

En Jezus bestrafte hem en zeide: Zwijg stil en vaar uit van hem. En de boze geest wierp hem in het midden neer en voer van hem uit zonder hem enig kwaad te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Zo denk ik erover:
smile.gif

[...]Of is dit nog onvoldoende antwoord op je vraag?

Oeps, ik had je post niet gezien. Dat komt er van als je op de supertrage computer van iemand anders zit terwijl je je eigen supersnelle laptop met achterlijk snel internet gewend bent; dan gaat het zo traag dat je het niet meer kunt bolwerken.

Oké, wat jij dus bedoelt is (denk ik): geloof is een genadegave maar dat betekent nog niet dat je passief bent. Dat geloof ik eerlijk gezegd ook niet, want wij zijn geschapen om (inderdaad) een relatie met God te hebben en Zijn liefde te kunnen ontvangen, en delen. Dat idee van passiviteit kan gelovigen denk ik lam slaan. Omgekeerd kan dat besef van niet-genoeg-geloven ook deprimerend werken. Hoe ga je er dan als goedbedoelend christen mee om op het moment dat je die berg niet kunt verzetten? Soms gebeurt ("lukt") het gewoon niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe ga je er dan als goedbedoelend christen mee om op het moment dat je die berg niet
kunt
verzetten? Soms gebeurt ("lukt") het gewoon niet.

Als we het goede in dank ontvangen dan moeten we ook proberen de tegenslagen te accepteren. Want al hoe gelovig iemand ook is, al onze dierbaren gaan uiteindelijk een keer dood en dan komt er een tijd van diep verdriet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als we het goede in dank ontvangen dan moeten we ook proberen de tegenslagen te accepteren. Want al hoe gelovig iemand ook is, al onze dierbaren gaan uiteindelijk een keer dood en dan komt er een tijd van diep verdriet.

Jep. Maar kijk, stel hè. Ik heb een kind, laten we er een dochtertje van maken. Ze is acht jaar, en ze zit hier in de straat op school dus wat boeit het, die kan best alleen naar school. Maar het is nogal glad hier dus helaas valt ze en komt onder een auto. Na een week zal ze aan haar verwondingen overlijden, hoe hard mijn vriendin en ik ook gebeden hebben. Op dat moment lijkt het me héél lastig dat te accepteren, zo lastig dat ik het me niet kan voorstellen dat het lukken zal. Terwijl ik toch ook de mening toegedaan ben dat we de tegenslagen moeten accepteren.

Blijkbaar was óf een kwestie van te weinig geloof, óf Gods wil die wij niet kunnen doorgronden (en gelukkig maar), óf God heeft er niks mee te maken (wat niet kan vanuit mijn optiek). Ik ga er zelf van uit dat het doorgaans de tweede optie zal zijn. In dat geval kun je geloven dat je een ons weegt, en is het dus geen kwestie van "geloof zál bergen verzetten" maar "geloof kán bergen verzetten", met de nadruk op de mogelijkheid. Het slagen van de operatie hangt niet altijd af van ons geloof.

Ik ga er zelf overigens van uit dat God het niet zo heel erg nodig vindt dat wij met bergen gaan smijten en dat het daarom in de praktijk niet zal lukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oeps, ik had je post niet gezien. Dat komt er van als je op de supertrage computer van iemand anders zit terwijl je je eigen supersnelle laptop met achterlijk snel internet gewend bent; dan gaat het zo traag dat je het niet meer kunt bolwerken.

Oké, wat jij dus bedoelt is (denk ik): geloof is een genadegave maar dat betekent nog niet dat je passief bent. Dat geloof ik eerlijk gezegd ook niet, want wij zijn geschapen om (inderdaad) een relatie met God te hebben en Zijn liefde te kunnen ontvangen, en delen. Dat idee van passiviteit kan gelovigen denk ik lam slaan. Omgekeerd kan dat besef van niet-genoeg-geloven ook deprimerend werken. Hoe ga je er dan als goedbedoelend christen mee om op het moment dat je die berg niet
kunt
verzetten? Soms gebeurt ("lukt") het gewoon niet.

Geloof is een actieve daad. Het is niet een lichamelijk actieve bezigheid, zoals zware dingen tillen, maar het is geestelijk een actieve bezigheid. Het is het verblijven in Gods woord en gebed en het juiste belijden. Het is de geestelijke wapenrusting hanteren. Actieve mensen zullen de zegen binnenhalen. Dit komt naar voren in het Griekse woord 'lambano'. In het Nederlands wordt dat vaak vertaald als 'ontvangen', maar het zou beter vertaald zijn als 'actief ontvangen', of het 'naar jezelf toehalen' of 'er beslag op leggen / het in beslag nemen'.

Jacob is een goed voorbeeld van iemand die zijn hele leven joeg naar de zegen, wat hem ook zegen opleverde. (Eerst probeerde hij op een gemene manier zegen te behalen, later leerde hij op een rechtvaardige manier zegen te krijgen.)

Gen 32,26

Toen zeide hij: Laat mij gaan, want de dageraad is gekomen. Maar hij zeide: Ik laat u niet gaan, tenzij gij mij zegent.

Het binnenhalen van zegen houdt ook een standvastigheid in. Mensen die geloven, maar ook blijven geloven als alles tegen lijkt te zitten, zullen de beloften in ontvangst nemen.

Het huis dat op de rots (Jezus) staat, zal niet omvallen.

Mat 7,25

En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest.

Soms lijkt het of de berg niet kan worden verzet, maar wie volhoudt, zal uiteindelijk zien dat de berg toch verschuift. Soms kan het wel helpen als andere gelovigen je ergens in ondersteunen; gelovigen die zelf al het een en ander hebben meegemaakt en die zelf al meerdere malen hebben ontdekt dat problemen aan de kant gaan als je vasthoudend en volhardend blijft vertrouwen op het verschuiven van het probleem door de kracht van het woord van God.

Jezus' discipelen/leerlingen in het NT konden eerst ook nog niet iedereen genezen en Petrus zonk in het water en Tomas geloofte niet gelijk alles. Dus volgelingen van Jezus zijn niet in het begin al gelijk volleerd. Ook al waren ze al als Jood opgevoed en liepen ze al enige tijd mee met Jezus, ze hadden nog wel het een en ander te leren. Pas na drie jaar dag en nacht bij Jezus te zijn geweest, waren ze volleerde gelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waar lees je dat? Zover ik gezocht heb in de Bijbel betekent bergen in de meeste gevallen letterlijk bergen, maar soms wijst de context uit dat het staat voor Israëlieten (mensen) zoals ik eerder heb aangetoond. Graag zie ik wat onderbouwing voor je redenering, want als het klopt wat je zegt moet ik een en ander nader uitzoeken.

Het is vrij normaal om dergelijke gelijkenissen ook allegorisch uit te leggen. Er zijn altijd meerdere lezingen mogelijk, de Schrift kent meerdere lagen. Eulogia kan zomaar gelijk hebben, wie weet laat God iemand wel een keer letterlijk een berg verzetten als dat nodig is. Haalt Hij ook een keer de voorpagina's. Maar, zoals hij zelf ook zegt, voor de meeste gelovigen zal het vooral om "persoonlijke bergen" gaan. En daar is niets mis mee, want soms kan een persoonlijke berg nog moeilijker te verplaatsen zijn dan een echt fysieke berg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid