Spring naar bijdragen

abortus


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

@Marinus:

Ja, dat is wel zo. Toch knap dat je een onderscheid maakt tussen bovengeposte zygoot en meer ontwikkeld embryo/foetus. Strikt genomen moeten we dan masturbatie ook als een soort abortus gaan beschouwen, en daar kan ik me helaas niet in vinden.

Toch gaat een banale houding vis à vis abortus er bij mij niet in.

Ik stel me steeds de vraag hoe jij zou reageren als je zou weten dat je ei zo na geaborteerd zou geweest zijn. Puur hypothetisch, zal je zeggen. Dat is het ook wel, maar bij mij gebeurt er iets raars als ik hierbij stilsta. Ik heb de kans gekregen om hier over iets wat me niet is overkomen te palaveren, mijn hart bloedt bij het besef dat miljoenen dat niet krijgen/gekregen hebben/zullen krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 148
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

precies. laat ik het op levende hersens houden.

iemand die hersendood is wordt nooit meer beter. ik zie er zélf dan ook weinig problemen in om iemand die hersendood is euthanasie te laten ondergaan. (al mag dat niet zomaar, vaak moeten ze ze laten versterven)

om terug te komen op het onderwerp: zolang een ongeboren mens nog geen hersenactiviteit heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die plaatjes heb ik allang gezien. Gelukkig denk ik niet met primaire reacties en mijn onderbuik. Nu ja, meestal niet dan. En oh ja, ik had geen nazorg nodig.

Een mens kan zich altijd afsluiten voor geweld, martelingen, doodslag, verkrachtingen, berovingen enz. . En de hongerende kindjes in Afrika brengen ook geen schok meer teweeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En als de moeder lichamelijk gevaar loopt is er wel een goede reden?

Dat hangt van de mate van gevaar afsmile.gif. Als het om levensbedreigend gevaar gaat, ja, dan wel. Dat is wat mij betreft ook de enige legitieme grond voor een abortus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En als de moeder lichamelijk gevaar loopt is er wel een goede reden?

Hoevaak komt dit voor? Maar goed, puur inhoudelijk, om op je vraag te antwoorden: dit lijkt me zeker een valabel argument.

Maar opnieuw vind ik het tergend om telkens diezelfde, marginale voorbeelden te lezen, om het leeuwendeel van geaborteerde embryo's te verantwoorden.


Samengevoegd:

Ja ok, ik ben ervan overtuigd dat er sommigen me wél hebben begrepen.

Ik schrijf hypothetisch: "... het doet me raar INDIEN ik erbij stilsta, dat ook ik kan geaborteerd geweest zijn. Dit is niet gebeurd, dus heb ik nu de kans om te palaveren over zaken waar ik in het eerste geval nooit de kans zou toe gekregen hebben. Velen krijgen/zullen ook nooit die kans krijgen.

Duidelijk? Daar zal je 't toch moeten mee doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoevaak komt dit voor? Maar goed, puur inhoudelijk, om op je vraag te antwoorden: dit lijkt me zeker een valabel argument.

Maar opnieuw vind ik het tergend om telkens diezelfde, marginale voorbeelden te lezen, om het leeuwendeel van geaborteerde embryo's te verantwoorden.

Inderdaad, in Nederland 30.000 slachtoffers per jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ok, dan gaan we voor een totaal verbod. Pech voor slachtoffers van verkrachting en jammer als er daardoor vrouwen tijdens de zwangerschap overlijden. Is dat dan wat je wil?

Van het ene eind van het spectrum naar het andere. Typische manier om iemand monddood te maken.

De banale aanpak van vandaag, waar iedere vrouw onvoorwaardelijk het recht heeft om onbeperkt abortus te plegen, is het dat wat JIJ wilt?

Is al een even valabel argument als dat van jou...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja ok, ik ben ervan overtuigd dat er sommigen me wél hebben begrepen.

Ik schrijf hypothetisch: "... het doet me raar INDIEN ik erbij stilsta, dat ook ik kan geaborteerd geweest zijn. Dit is niet gebeurd, dus heb ik nu de kans om te palaveren over zaken waar ik in het eerste geval nooit de kans zou toe gekregen hebben. Velen krijgen/zullen ook nooit die kans krijgen.

Duidelijk? Daar zal je 't toch moeten mee doen.

De reden dat ik dat vroeg is dat het zo zou hebben kunnen zijn dat je er niet meer geweest zou zijn als tijdens de zwangerschap van je moeder zou zijn gebleken dat je een ernstige kans op een afwijking zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ok, dan gaan we voor een totaal verbod. Pech voor slachtoffers van verkrachting en jammer als er daardoor vrouwen tijdens de zwangerschap overlijden. Is dat dan wat je wil?

Dat heeft hij niet gezegd hij zegt alleen dat hij dat kleine aantal uitzonderlijke gevallen die andere 30.000 niet rechtvaardigen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Van het ene eind van het spectrum naar het andere. Typische manier om iemand monddood te maken.

De banale aanpak van vandaag, waar iedere vrouw onvoorwaardelijk het recht heeft om onbeperkt abortus te plegen, is het dat wat JIJ wilt?

Is al een even valabel argument als dat van jou...

Ik probeer je zeker niet monddood te maken. Ik vraag me alleen af wat je wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, Emilio, maar ook wanneer:

1. Mijn vader het was afgetrapt

2. Mijn moeder liever een meisje zou gehad hebben

3. Mijn ouders het financieel niet konden dragen

4. Mijn moeder nog te jong was (lees: NIET op biologisch vlak)

Geloof me, bovenstaande "argumenten" bepalen veel meer het lot van de ongeborenen, dan dat handvol gevallen die steeds maar weer worden opgeroepen als dé referentie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ok, dan gaan we voor een totaal verbod. Pech voor slachtoffers van verkrachting en jammer als er daardoor vrouwen tijdens de zwangerschap overlijden. Is dat dan wat je wil?

Nee, abortus zou in de zeldzame gevallen dat het leven van de moeder in gevaar is toegestaan mogen zijn.

Verder inderdaad een totaalverbod.

Heb je overigens enig idee ervan hoe weinig vrouwen die een abortus laten plegen dat doen omdat ze zwanger zijn na verkrachting?

Het is typisch in dit soort discussies. De minst voorkomende situatie, de gevallen in de marge worden er bijgehaald om een beleid te rechtvaardigen dat duizenden levens per jaar kost.

Er worden de nare gevoelens van vrouwen erbij gehaald om het nemen van leven te rechtvaardigen!

For Pete's sake! Op het moment dat we om die reden de doodstraf willen herinvoeren staat heel Credible op de achterbenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik probeer je zeker niet monddood te maken. Ik vraag me alleen af wat je wil.

Heel simpel, jongen. Abortus uit de wereld, behalve voor medische doeleinden.

Is het topic nu van de baan? Helemaal niet, maar ik heb wel nu eventjes minimum 95% van de geaborteerden gered. Wat nu echter gebeurt, is het doden van 95% rechtvaardigen in naam van die 5%.

Percentages zijn pure gissingen, maar ik geloof nooit dat van de 80 gevallen vandaag in Nederland van meer dan 4 verkrachte (of in levensgevaar zijnde) vrouwen afkomstig is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, abortus zou in de zeldzame gevallen dat het leven van de moeder in gevaar is toegestaan mogen zijn.

Verder inderdaad een totaalverbod.

Heb je overigens enig idee ervan hoe weinig vrouwen die een abortus laten plegen dat doen omdat ze zwanger zijn na verkrachting?

Het is typisch in dit soort discussies. De minst voorkomende situatie, de gevallen in de marge worden er bijgehaald om een beleid te rechtvaardigen dat duizenden levens per jaar kost.

Er worden de nare gevoelens van vrouwen erbij gehaald om het nemen van leven te rechtvaardigen!

For Pete's sake! Op het moment dat we om die reden de doodstraf willen herinvoeren staat heel Credible op de achterbenen.

Mooi. Dan volsta ik er even mee dat ik het hier mee eens ben. Voor wie meer wil weten over mijn standpunten: Just ask.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
For Pete's sake! Op het moment dat we om die reden de doodstraf willen herinvoeren staat heel Credible op de achterbenen.

Vreemd he? Ik vind dit ook. De meerderheid van de publieke opinie is (behalve in de onmiddellijke nasleep van een groot drama) tegen de doodstraf.

Echter, wanneer men dat afweegt tegenover een onschuldig leven dat geen misdaden heeft gepleegd, blijkt dat die laatste helemaal geen rechten heeft, zélfs niet op leven!

Ik begrijp dit niet. Ik wil iemand horen die ronduit tegen de doodstraf is, maar wél voor abortus zoals we het nu kennen en toepassen. Ik benadruk het laatste, dus begin weer niet over die verkrachtingen en Spina Bifida's: abortus zoals we het NU toepassen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Marinus:

Ja, dat is wel zo. Toch knap dat je een onderscheid maakt tussen bovengeposte zygoot en meer ontwikkeld embryo/foetus. Strikt genomen moeten we dan masturbatie ook als een soort abortus gaan beschouwen, en daar kan ik me helaas niet in vinden.

Toch gaat een banale houding vis à vis abortus er bij mij niet in.

Ik stel me steeds de vraag hoe jij zou reageren als je zou weten dat je ei zo na geaborteerd zou geweest zijn. Puur hypothetisch, zal je zeggen. Dat is het ook wel, maar bij mij gebeurt er iets raars als ik hierbij stilsta. Ik heb de kans gekregen om hier over iets wat me niet is overkomen te palaveren, mijn hart bloedt bij het besef dat miljoenen dat niet krijgen/gekregen hebben/zullen krijgen.

Ik kan me ook puur hypothetisch afvragen of de wereld een betere plek zou zijn geweest als mevrouw Hitler naar de dokter was gegaan zeg maar. "Wat als" redenaties werken vaak 2 kanten op.

En natuurlijk maak ik onderscheid tussen de verschillende stadia. Een pasgeboren baby doden is moord, die baby een paar dagen eerder doden (voor de bevalling) is de facto niet anders.

Ik heb heel veel moeite met abortus als de hersenen zich ontwikkeld hebben en dat is al na een paar weken. Daarom ben ik een enorme voorstander van het voorkomen van ongewenste zwangerschappen en als dat niet lukt, van het zo vroeg mogelijk afbreken van die zwangerschappen. Het potentiele mens is er dan nooit geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelfs mw. Hitler had geen abortus moeten plegen. Dhr. A. Hitler had gewoon andere keuzen in zijn leven moeten maken. Hij had moeten leren met afwijzing om te gaan in plaats van dit om te zetten in haat enz. . Suggereren dat abortus misschien op z'n plaats was, is de eigenlijke oorzaken/redenen onvoldoende onder ogen zien. (Hitler was trouwens zelf verantwoordelijk voor vele abortussen, zoals waarschijnlijk bekend.) Ãœberhaupt (om maar eens een mooie Deutsche term te gebruiken) heeft abortus vaak te maken met dingen onvoldoende onder ogen zien. Het is een oplossing (ik moet mezelf inhouden om geen Duitse termen meer te gebruiken) die geen oplossing is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik begrijp dit niet. Ik wil iemand horen die ronduit tegen de doodstraf is, maar wél voor abortus zoals we het nu kennen en toepassen.

Ik ben tegen de doodstraf en voor het vroegtijdig afbreken van zwangerschappen. Bij de doodstraf gaat het om mensen, bij de MA-pil om een eencellige levensvormen. U weet wel, om zoiets als een amoebe. U weet wel zo'n geval wat dmv evolutie ook een potentieel mens is.

Ik heb ook geen problemen met embryoselectie. Al gebruik je dat om een kind met een haarkleur te krijgen die leuk bij je gordijnen past en gooi je daarbij 10.000 "potentiele mensen" weg.... /care. (Ik maak me hooguit zorgen over de oppervlakkigheid van dergelijke aankomende ouders en uiteraard mogen ze het zelf betalen) Ik ga niet sentimenteel doen over iets wat er gewoon niet is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid