Spring naar bijdragen

(illegaal) vuurwerk


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, de vuurwerktijd breekt weer aan. Wat vinden jullie van illegaal vuurwerk? Ik ben een ontzettende vuurwerk fan en Belgisch vuurwerk is nu eenmaal harder en beter dan het m.i. softe nederlandse vuurwerk. Dus wat vinden jullie (moreel) van illegaal vuurwerk? Vinden jullie het kunnen het belgische vuurwerk of niet? Het is immers tegen de wet...

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik haat vuurwerk welke niet in professionele handen zit.

Ieder jaar komen nieuwsberichten als volgende steeds terug:

Twee inwoners uit het Nederlandse Den Bosch moeten het nieuwe jaar beginnen met een oog minder. Zij raakten door vuurwerk een oog kwijt, laat het Jeroen Bosch Ziekenhuis vandaag weten. In totaal meldden zich vijftig vuurwerkslachtoffers bij de spoeddienst. In bijna de helft van de gevallen ging het om oogletsel.

Meestal oogletsels

In het VU Medisch Centrum in Amsterdam zijn in de nieuwjaarsnacht 35 mensen behandeld. Daarvan zijn er zo'n dertig die letsel door vuurwerk hebben opgelopen of die te veel alcohol hadden gedronken. Het gros van het vuurwerkletsel betreft oogletsel, zegt een woordvoerder. De afdeling spoedhulp zegt dat het "geen gigantisch drukke nacht" was. (novum/eb)

link

Mogelijk ligt vuurwerk aan de basis van het volgende:

link

Italië:

Door de vuurwerktraditie is vorig jaar een persoon om het leven gekomen tijdens oudejaarsnacht. 473 anderen raakten gewond. De Italiaanse politie heeft de voorbije weken al 146 ton illegaal vuurwerk in beslag genomen.

link

Enz...enz...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alarm over vuurwerk

Volgens officiële zegslieden „worden jaarlijks bij benadering 12.000 personen in Amerikaanse eerstehulpafdelingen behandeld voor verwondingen die met vuurwerk te maken hebbenâ€, verklaart Morbidity and Mortality Weekly Report (MMWR). Het rapport, door de Commissie voor de Veiligheid van Consumentenartikelen samengesteld voor de jaren 1990–1994, schat dat 20 procent van alle verwondingen door vuurwerk oogletsels betrof. Deze, aldus MMWR, zijn „vaak van ernstige aard en kunnen permanent verlies van gezichtsscherpte of blindheid veroorzakenâ€. Het is ook opmerkenswaard dat blijkbaar vaker de omstanders oogletsel opliepen dan degenen die het vuurwerk afstaken.

Het lijkt er af en toe op dat mensen nooit uit fouten leren!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op jaar basis gaan er meer mensen dood aan autorijden dan aan vuurwerk
knipoog_dicht.gif

Het feit is wel dat het gevaarlijker is dan wat in Nederland wordt verkocht. Maar goed, da's een stiletto ook, en die kan ik ook gewoon kopen bij de plaatselijke wapenwinkel.

Heel wat mensen hebben de dag van vandaag hun auto nodig voor hun broodwinning.

Maar vuurwerk,dan nog illegaal ???

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een paar mensen die ik ken verkochten vorig jaar illegaal vuurwerk bij mij in het dorp. Één van de jongens die het vuurwerk gekocht had (lawinepijlen/mortieren) heeft vervolgens zijn gezicht eraf geblazen. Hij heeft het net aan overleefd maar is voor de rest van zijn leven verminkt. Het hele illegale vuurwerk netwerk werd smorgensvroeg door de politie opgehaald en ze zijn allen als zware criminelen ondervraagd. Ongeveer 6 mensen hebben 3 dagen tot een week achter de tralies doorgebracht. Geen prettige gebeurtenis en ook al is de kans dat je zoiets overkomt klein, de voordelen wegen zeker niet tegen de mogelijke nadelenpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een paar mensen die ik ken verkochten vorig jaar illegaal vuurwerk bij mij in het dorp. Één van de jongens die het vuurwerk gekocht had (lawinepijlen/mortieren) heeft vervolgens zijn gezicht eraf geblazen.

Verschrikkelijk! Wat een dure les voor die jongen.

Ik ben tegen illegaal vuurwerk; het is niet voor niets illegaal en ik vind dat we ons netjes aan de wet moeten houden.

Van 'normaal' vuurwerk kan ik wel houden, maar zelf koop ik niets of maar een klein beetje, omdat ik het sonde vind om teveel geld in de fik te steken smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als kind en tiener vond ik vuurwerk helemaal te gek, als twintiger vond ik het wel leuk, nu hoeft het van mij niet meer, en over 10 jaar heb ik er denk ik een hekel aan smile.gif

Vooral dat het zo ontzettend slecht is voor het milieu vind ik jammer.

(maar een leuke explosie vind ik nog steeds leuk hoor, wat dat betreft kan ik zo bij mythbusters solliciteren)


Samengevoegd:

illigaal vuurwerk heb ik weinig ervaring mee, daarvoor was ik veel te keurig als kind. ik geloof dat ik ooit als 16 jarige een vijftigtal strijkers heb gekocht op het schoolplein. en die heb ik niet een voor afgestreken want dat vond ik link. (enge verhalen van mensen die hun vinger kwijtraakten) Nee ik ging er een paar grotere bommen mee maken. (Was dat dan niet veel linker? Nee want ik vond dat ik dat heel weloverwogen en veilig deed, geheel gepland met een veilige ontsteking en afstand. )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik houd echt heel erg van vuurwerk. Vorig jaar had een vriend van me echt enorm vuurwerk uit België gehaald en dat was zo ontzettend tof. We zorgen er wel voor dat, wat we ook afstaken, we ver genoeg uit de buurt van het spul bleven.

Ik vind vuurwerk prachtig, het afsteken ervan erg leuk, maar toch ben ik er een beetje bang voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind een goed georganiseerd siervuurwerk zonder meer mooi, maar particulier vuurwerk icm veel alcohol zoals je dat tegen komt op O&N vind ik merkwaardig. De facto gaat het toch vaak om bezopen mensen die met explosieven gooien.

Het enige wat MC laat knallen zijn champagnekurken.

DISCLAIMER: uiteraard laat MC champagnekurken bescheiden ploppen ipv daadwerkelijk knallen, de kurken laten knallen met meestal als gevolg dat de champagne met de kurk meekomt is voor het barbaarse gepeupel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op basis van o.a. Rom. 13:1-7 ben ik tegen illegaal vuurwerk.

En toch heb ik een hekel aan de belastingdienst en haar medewerkers.. Heel onbijbels maar ik kan er niets aan doen (zeker na de post van gisteren..).

Ontopic:

Ik heb per definitie een hekel aan vuurwerk, illegaal of niet. Het is geldverspilling, lawaaiig, onnodig en geeft enorm veel troep en milieuvervuiling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind vuurwerk prachtig, en hoe zwaarder hoe beter eigenlijk. Maar dan alleen in professionele handen. Zelf hou ik het bij sterretjes, romeinse kaarsen en een paar van die kleine cakes en vuurpijltjes. Vooral nadat onze (dronken) buren ooit een lawinepijl onder de auto van mijn bezoek hebben gelanceers, en ooit een pijl bijne op mijn voet af hebben laten komen heb ik het liever professioneel. (ook omdat dat gewoon veel mooier en veiliger is vaak).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vind het wel leuk om naar te kijken en dat is (meestal) gratis.
widegrin.gif

Vind ik ook. Iig het professionele dan. Dat legale komt er dan zo matig van af in vergelijking met van die spectaculaire sierpijlen. Afsteken van vuurwerk vind ik trouwens ook best leuk om te doen, maaruh, ik vind het gewoon te duur. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hehe
puh2.gif

En was het nog een
denderend
succes, die bom?

Ja, ik had er 2 gemaakt, de eerste in de open lucht was echt een insane harde knal en er bleef werkelijk niks van over, kon geen enkel stukje terug vinden. De tweede had ik in een berg zand gedaan op een verlaten bouwterrein, dat was veel minder spectaculair, maar daar leer je dan van hoe moeilijk het is om iets massiefs op te blazen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ontopic:

Ik heb per definitie een hekel aan vuurwerk, illegaal of niet. Het is geldverspilling, lawaaiig, onnodig en geeft enorm veel troep en milieuvervuiling.

Ik deel eigenlijk ook die gedachte.

Ik heb een voorstel,in plaats van een vuurwerk avond.

Nodig een sterrenkundige uit in het dorp waar je woont met een redelijk sterke digitale telescoop .Laat hem op een bewolkingsvrije avond eens de hemel aftasten.Doof alle lichten in het dorp ,projecteer de data op een mega groot scherm met aangepaste muziek. knipoog_dicht.gif

(Jesaja 40:26) . . . Heft UW ogen naar omhoog en ziet. ...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, ik ben ook niet zo'n vuurwerk fan. Wacht, misschien moet ik het iets verduidelijken: ik ben geen fan van onnodige knallen. Alle 10/100/1000/10.000/100.000/1.000.000 klappers mogen van mij verbannen worden.

Wel hou ik ervan om omhoog te kijken en 'ooooooooooh' te roepen als er een mooie kleurenexplosie te zien is. Maar om half 1 vind ik het wel genoeg geweest puh2.gif

Illegaal vuurwerk hoeft niet van mij, er is vuurwerk in Nederland. Tja, sommige mensen hebben mooiere en betere dingen en het gras zal altijd groener zijn aan de overkant. Maar dit is een luxe-probleem, dus hou het lekker bij wat je hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En als je in België had gewoont?

Dan was ik er niet tegen geweest.

Maar ik zou er ook niet enorm enthousiast over zijn geweest, om de redenen die ook anderen vermelden.

Quote:

En toch heb ik een hekel aan de belastingdienst en haar medewerkers.. Heel onbijbels maar ik kan er niets aan doen (zeker na de post van gisteren..).

Welke post?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid