Spring naar bijdragen

(illegaal) vuurwerk


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

"Illegaal vuurwerk hoeft niet van mij, er is vuurwerk in Nederland. Tja, sommige mensen hebben mooiere en betere dingen en het gras zal altijd groener zijn aan de overkant. Maar dit is een luxe-probleem, dus hou het lekker bij wat je hebt."

Duidelijk het antwoord van een iemand die geen fan van vuurwerk is. In Nederland zijn we in vergelijking met het buitenland best wel "douchebags" wat betreft vuurwerk. Volgens mij heeft de E.U. ook al eens gezegd dat Nederland wat groter kaliber vuurwerk kan doorlaten. Er vallen gewonden bij, maarja waarbij niet? Het is wat gevaarlijker maarja het is ook net hoe je ermee omspringt...

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Duidelijk het antwoord van een iemand die geen fan van vuurwerk is.

Begrijp me niet verkeerd, op zich heb ik niets tegen vuurwerk, maar wel tegen de manier waarop men er soms mee omgaat.

Nutteloze knallen, daar ben ik op tegen. Maar mooie kleuren in de lucht vind ik prachig. Ik wil ze zelfs wel aansteken als niemand durft.

Maar ja, het blijft een luxe. En wat we hebben is best mooi, ik kan er tevreden mee zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als kind vond ik het helemaal te gek, inmiddels is dat wel wat voorbij knipoog_dicht.gif Vond het vooral leuk om creatief met vuurwerk om te gaan (kruit uit verschillende grondbloemen op een hoopje en aansteken met een vuurspuwer enzo) maar dat heb je na een tijdje ook wel gezien...

Siervuurwerk is mooi, maar ik hoef niet mijn eigen dingen te kopen, er zijn al genoeg mensen gek genoeg om tientallen euro's voor een pijltje neer te leggen. Tsja, het is duur... En met dat geld kan ik veel betere dingen doen knipoog_dicht.gif En dan trekt illegaal en extra duur vuurwerk me al helemaal niet zo

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik hou niet zo van vuurwerk, meer omdat ik er bang voor ben.

dat geknal vind ik in ieder geval niks.

siervuurwerk kan mooi zijn. een mooie vuurpijl of vuurwerkpot.. ja dat vind ik wel leuk om naar te kijken.

zelf koop ik het nooit. vroeger wel eens wat gekocht, maar nooit van dat dure spul.

ik kijk wel naar dat van anderen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik hou niet zo van vuurwerk, meer omdat ik er bang voor ben.

dat geknal vind ik in ieder geval niks.

siervuurwerk kan mooi zijn. een mooie vuurpijl of vuurwerkpot.. ja dat vind ik wel leuk om naar te kijken.

zelf koop ik het nooit. vroeger wel eens wat gekocht, maar nooit van dat dure spul.

ik kijk wel naar dat van anderen
smile.gif

Herkenbaar! widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind zelf zowel het geknal als het sierwerk prachtig. Illegaal vuurwerk blijft illegaal, maar het gehele consumentenvuurwerk afschaffen leidt tot lege, donkere straten na het twaalfde uur, omdat alleen in het centrum dan nog feest gevierd kan worden. Dat is een onwenselijke situatie: er hoort overal herrie en feest te klinken na het twaalfde uur. Dat is Oud en Nieuw en voor minder moet je het niet doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als kind vond ik het leuk om vuurpijlen af te steken, tegenwoordig erger ik me er rot aan. De professionele vuurpijlen zijn mooi, die mogen van mij blijven, maar al dat nutteloze geknal van puberale rotjochies vind ik niks. Er gebeuren ontzettend veel ongelukken mee, het zorgt voor geluidsoverlast, dieren en kinderen worden er bang van, en het is bijzonder slecht voor het milieu.

Nog zwaardere knallers hoeven voor mij niet gelegaliseerd te worden. Dat andere landen het wel verkopen, wil niet zeggen dat wij dat ook moeten doen.


Samengevoegd:

Quote:

Dat is een onwenselijke situatie: er hoort overal herrie en feest te klinken na het twaalfde uur. Dat is Oud en Nieuw en voor minder moet je het niet doen.

Wie bepaalt wat hoort? Het heeft wel wat, dat geknal na 12 uur. Maar ik vind bepaalde dingen belangrijker, zoals het milieu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De traditie bepaald dat.

We hebben wel meer tradities afgeschaft.

Quote:

We zijn dat in Nederland gewend, veel mensen vinden het leuk

En veel mensen en dieren vinden het niet leuk.

Quote:

en het milieu kan wel wat hebben als we ons de rest van het jaar wat milieubewuster gedragen

Daar ben ik het mee eens, probleem is alleen dat we ons de rest van het jaar ook niet milieubewust gedragen. Dus dan ga ik liever voor 'alle beetjes helpen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach ja, en zo blijven we aan de gang. Sinterklaas te discriminerend, kerst te commercieel, oudejaarsavond te vervuilend of te gevaarlijk...

Is het dan zo moeilijk om traditionele feesten gewoon traditionele feesten te laten? Er zijn genoeg mensen die daar veel plezier aan beleven en die van die tradities houden. Ook mensen die dat niet doen, maar zoiets als oudejaarsavond is ook maar één keer per jaar.

Naast dingen waar mensen ván leven, zijn er ook dingen waar mensen vóór leven, of die het leven net haar glans geven, hoe simpel ook. Dat moet je niet willen afschaffen, ook al vind je het zelf niets. Want jij zult ook weer dingen hebben waar je vóór leeft, die je niet wilt opgeven enkel omwille van dingen waar je ván leeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De traditie bepaald dat. We zijn dat in Nederland gewend, veel mensen vinden het leuk en het milieu kan wel wat hebben als we ons de rest van het jaar wat milieubewuster gedragen.

Hihi, dit vind ik de slechtste post die ik ooit van je gezien heb knipoog_dicht.gif

Vaak vind ik je posts van een middelhoge tot hoge kwaliteit smile.gif

Quote:

De traditie bepaald dat.

Dus?

Quote:
We zijn dat in Nederland gewend,

Dus?

Quote:
veel mensen vinden het leuk

nosmile.gif

Quote:
en het milieu kan wel wat hebben als we ons de rest van het jaar wat milieubewuster gedragen.

nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Hihi, dit vind ik de slechtste post die ik ooit van je gezien heb
knipoog_dicht.gif

Dat komt waarschijnlijk doordat jij weinig met traditie hebtsmile.gif.

Quote:

[...]Dus?

Dus is het duidelijk wie dat bepaaltsmile.gif.

Quote:

[...]Dus?

Moeten mensen niet zo zeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb inderdaad weinig met traditie. Traditie moet een reden hebben. Als iets goed is, moet je het behouden. Als iets slecht is, moet je het afschaffen. Je moet een argument hebben om iets te doen en je moet niet iets doen 'omdat je het nu eenmaal altijd zo gedaan hebt'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben helemaal met Robert eens...wat een gezeur allemaal zeg voor 1 hele mooie dag in het jaar! Milieu dit, milieu dat. Het hele verhaal van klimaatopwarming is niet eens zeker. Er is nog altijd een groep wetenschappers die anders beweren en het schijnt dat er ook opzettelijk informatie wordt achtergehouden die klimaatopwarming ontkent (http://www.examiner.com/x-25061-Climate-Change-Examiner~y2009 m11d20-ClimateGate--Climate-centers-server-hacked-revealing-do cuments-and-emails?cid=exrss-Climate-Change-Examiner). Maar stel jezelf een andere vraag...hoe komt het dat er zo nu en dan ijstijden aanbreken? Omdat er te weinig auto's reden en er te weinig vlees werd verwerkt op het moment wanneer een ijstijd aanbreekt? Ik weet verder niet hoe dat zit hoor, maar ik heb het altijd al dubieus gevonden...maargoed om terug te komen, ik ben niet het type om bij deze ene dag het milieu en de, altijd weer zielige, dieren erbij te betrekken.

gr. mackie *verwacht gebashed te worden* smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach Eulogía, maak je maar geen zorgen hoor. Ik heb weleens slechtere posts geschreven dan de genoemde. knipoog_dicht.gif Toch blijf ik erbij: er zijn dingen waar mensen ván leven en er zijn dingen waar mensen vóór leven. En beiden zijn even belangrijk, al gaat het enkel om kleine dingetjes als vuurwerk op oudejaarsavond.

Milieu-organisaties neem ik sowieso niet al te serieus meer. Greenpeace heeft al eens willens en wetens gelogen over Shells voornemen om de Brent Spar af te zinken, wat daadwerkelijk een milieuvriendelijker oplossing was. En als men nu zelfs koeien en schapen gaat verwijten dat ze het milieu zouden vervuilen met hun scheten, dan heb ik wel even zin om het één en ander stevig te relativeren.

Het lijkt ook wel een beetje een trend van de laatste tijd te zijn: over alles klagen en eigen cultuuruitingen minachten om allerlei vergezochte redenen. We willen geen "islamisering," maar onze eigen cultuur vinden we ook maar niks, zo lijkt het wel. Geen Sinterklaas met Zwárte Piet, geen Oud en Nieuw met vuurwerk, men klaagt en moraliseert er maar op los.

Soms ben ik maar blij dat in het OT er geen milieu- en welzijnscommissies waren. Al dat levensgevaarlijke en milieuverontreinigde vuur in de Tempel, en wat dacht je van de niet te harden stankoverlast elke dag (geroosterd vlees, bloed, wierook). En dat luidruchtige gefeest dagen- en nachtenlang bij belangrijke feesten, en de geldverspilling al aan die pracht en praal, nee, het was allemaal maar bar en boos geweest. Om maar niet te denken over het doden en offeren van díéren!

Misschien is dit dan ook wel een slechte post, maar de waarheid is nu eenmaal niet altijd in fraaie posts uit te drukken. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach ja, en zo blijven we aan de gang. Sinterklaas te discriminerend, kerst te commercieel, oudejaarsavond te vervuilend of te gevaarlijk...

Is het dan zo moeilijk om traditionele feesten gewoon traditionele feesten te laten? Er zijn genoeg mensen die daar veel plezier aan beleven en die van die tradities houden. Ook mensen die dat niet doen, maar zoiets als oudejaarsavond is ook maar één keer per jaar.

Naast dingen waar mensen ván leven, zijn er ook dingen waar mensen vóór leven, of die het leven net haar glans geven, hoe simpel ook. Dat moet je niet willen afschaffen, ook al vind je het zelf niets. Want jij zult ook weer dingen hebben waar je vóór leeft, die je niet wilt opgeven enkel omwille van dingen waar je ván leeft.

Ben ik het helemaal mee eens!

Link naar bericht
Deel via andere websites

mackie, je houdt geen rekening met de tijdschaal. Dat het vroeger kouder werd en dan weer warmer is bekend, maar dat gebeurde langzaam aan, niet in 100 jaar steeds sneller en sneller zoals nu. Maar goed daar ging dit topic niet over.

De milieuvervuiling door vuurwerk is trouwens minder erg dan ik vreesde. Het grootste deel is toch de verpakking, rood papier en karton en dat wordt redelijk goed opgeruimd of vergaat wel. Koper uitstoot is 3% van de jaarlijkse hoeveelheid, dat vind ik dan weer meevallen. Op 1 januari zijn de concentraties fijnstof (van zware metalen) in de grote steden wel ongezond hoog.

bronnen: kennislink.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Illegaal vuurwerk is schitterend, maar soms ook beschamend om het te hebben.

Toen ik nog in Nederland woonde, ben ik wel eens naar Belgenland gegaan om een 100.000 knaller. Dus toen we de rol bij oud en nieuw hadden uitgerold en hem afstaken, besefte ik niet wat er allemaal los kwam.

Het leek wel of de stenen de straat uitkwamen. En dan nog die eindknal. puh2.gif

Heerlijk om dat eens van dichtbij te hebben meegemaakt. Onze oude buurman toendertijd stond me 2 vingers in zijn oor achter het raam te kijken en schrok zich een hoedje.

Ongekend hard, wat een geknetter.

Een klein beetje schaamte hadden we wel toen, maar het was zo ontzettend lachen. Dat vergeet ik nooit meer.

Illegaal siervuurwerk is echt schitterend. Ik doel dan op de pijlen, potten, romeinste staanders die stuff de lucht in schieten dat minutenlang in de lucht blijft hangen en de hemel volledig verlicht.

Toendertijd had iemand een straatje verder voor een paar duizend gulden aan illegaal vuurwerk gekocht. Hij had echt alles wat je je maar kan bedenken en is letterlijk tot 4 of 5 uur bezig geweest met het afsteken van zijn stuff. worshippy.gif

Hij had enorm mooi vuurwerk en ook gigantisch hard.

Het is maar één keer op een jaar oud en nieuw moet hij gedacht hebben en gelijk heeft hij. yes.gif

Dit jaar heb ik geen vuurwerk, misschien nog wel een matje kopen, maar volgend jaar ga ik al vroeg in het jaar ( lees: februari, maart ) op pad om het echte goede illegale vuurwerk in handen te krijgen. worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid