Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Afsplitsing uit het LJH-topic:

Liefde in fases...

Heb je er ervaring mee? Hoe gaat dit? Hoe ga je er mee om?

Wat als de fase 'verliefdheid' over gaat in.... ja..... in wat eigelijk?

Edit: Even Leidje's post er bij geplakt aangezien haar mening hierover tenslotte de aanleiding tot dit topic is:

Quote:

[...]

Dat je liefde op een gegeven moment minder wordt is de normaalste zaak van de wereld, maar ik zie gewoon om me heen dat mensen met dit soort dingen omgaan alsof ze inderdaad de wereld aan het veroveren zijn. En dat mensen over dit soort zaken denken in termen als fasen is al helemaal gestoord. Alsof het om een fabrieksproces gaat. Maar ik denk niet dat iemand mij zal begrijpen, jullie zijn allemaal veel verder in het nieuwe denken, ik ben maar een vieze oldthinker die te rigide is om zich aan de tijd aan te passen. Jullie mogen gerust om me lachen
smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, zelf ben ik niet zo'n voorstander van alles in fases verdelen. Maar praktisch gezien is dat wel handig, dan weet je wat er komen gaat (of je voelt je verplicht tot de volgende fase, omdat alles immers in fases gaat...)

Dan zou je eigenlijk eerst een soort fase-schema moeten hebben, maar ik weet zo een-twee-drie geen te bedenken/vinden...

Ouweneel zei altijd: je zit goed als de verliefdheid weg is gewaaid en er liefde overblijft.

Na verliefdheid wordt alles rustiger denk ik, je bent gewend aan elkaar. Niet altijd naast elkaar zitten op verjaardagen of elke dag een sms, geen continu bevestiging van 'jij bent zo lief en leuk'. De gevoelens blijven wel, maar worden wat stabieler.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja... Dat een relatie in fases gaat lijkt me niet te vermijden.

Verliefdheid gaat over (of wordt tenminste minder.. of minder heftig.. Ik weet niet hoe je dat moet omschrijven) en gaat dan als het goed is over in houden van.. Of in niets... Dus dat zijn al 2 fases die volgens mij onomstotelijk zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nouja, het is geen theorie van stages of Growth zoals Rostow maakte voor de ontwikkelingslanden, maar ik denk wel dat er verschillende periodes zijn in een relatie. In grote lijnen zijn er dan ook overeenkomsten tussen verschillende relaties, maar het is voor iedereen anders. En hoe iedereen het ervaart is in ieder geval weer anders...

Admod note: Die steek hoefde niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou ja... Dat een relatie in fases gaat lijkt me niet te vermijden.

Verliefdheid gaat over (of wordt tenminste minder.. of minder heftig.. Ik weet niet hoe je dat moet omschrijven) en gaat dan als het goed is over in houden van.. Of in niets... Dus dat zijn al 2 fases die volgens mij onomstotelijk zijn.

Stimmt, het lijkt me eigenlijk niet zo leuk om altijd verliefd te blijven... dus we hebben al twee fases, wat zou de volgende kunnen zijn?


Samengevoegd:

Quote:

Waarom zegt iedereen dat de verliefdheid over zal gaan? Als ik naar mijn opa en oma kijk, dan zie ik een stel dat nog steeds erg verliefd is. En bij mijn ouders zie ik dat ook nog wel regelmatig.

Dat ligt denk ik aan de betekenis die je aan verliefdheid geeft. Als mensen heel erg veel van elkaar houden (zeker als ze al lang samen zijn) uiten ze dat ook naar elkaar (soms zelfs in bijzijn van de kinderen noparty.gif ) Maar is dit dan liefde of verliefdheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

geen continu bevestiging van 'jij bent zo lief en leuk'.

Die bevestiging wil je nog steeds wel graag krijgen hoor, als de verliefdheid over is knipoog_dicht.gif

Ik geloof inderdaad dat verliefdheid na een tijd overgaat (het verschilt hoe lang dat duurt, wetenschappers zeggen na max. 1 of 2 jaar) en dat het 'de bedoeling is' om dan van elkaar te houden. Het gaat als het ware in elkaar over, als het goed is. En de liefde, die blijft doorgroeien, als je eraan werkt en ervoor kiest! smile.gif Ik geloof wel dat die verliefdheidskriebeltjes af en toe weer even lekker terug kunnen komen. Als ik terugdenk aan 5 jaar geleden, toen ik enorm verliefd was op mijn huidige man, zwijmel ik in ieder geval weer helemaal weg... bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dat ligt denk ik aan de betekenis die je aan verliefdheid geeft. Als mensen heel erg veel van elkaar houden (zeker als ze al lang samen zijn) uiten ze dat ook naar elkaar (soms zelfs in bijzijn van de kinderen
noparty.gif
) Maar is dit dan liefde of verliefdheid?

Ik vraag me een beetje af wat het verschil is... Is het niet zo dat je bij verliefdheid (overwegend) alleen de positieve punten van iemand ziet en bij liefde ook de negatieve kanten, terwijl je nog net zo gek op die persoon bent?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vraag me een beetje af wat het verschil is... Is het niet zo dat je bij verliefdheid (overwegend) alleen de positieve punten van iemand ziet en bij liefde ook de negatieve kanten, terwijl je nog net zo gek op die persoon bent?

Ik denk dat liefde dieper gaat, liefde moet groeien. Verliefdheid overkomt je, liefde moet je iets meer van jezelf insteken. Volgens mij kun je als je verliefd bent wel minpunten van de ander benoemen, maar je hecht er geen waarde aan, kijkt erlangs. Als er liefde is accepteer je het 'totaalpakket', met alle plus en minpunten hou je ervan.

Hm, dat denk ik tenminste, maar ik ben zelf ook nog een kuikentje (net bijna 1 jaar samen) dus verbeter mij vooral widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat verliefdheid een gevoel is, waardoor je inderdaad min of meer "blind" bent voor de slechtere kanten van degene op wie je verliefd bent. Houden van is zo veel meer. Het is niet zomaar een gevoel dat elk moment kan veranderen. 't Is een keuze, een werkwoord... En inderdaad: ondanks de negatieve kanten even gek op die persoon blijven!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat zijn fases?

Tuurlijk ik eet weer normaal en deed dat de eerste week niet, maar verder...

Ik ken meer van zijn zwakke punten, maar dat komt omdat ik hem beter ken, de eerste wist ik al voordat ik echt verliefd op hem was.

En het houden van is gegroeid, de liefde is denk ik gegroeid, maar dat was een geleidelijk proces en niet aan te wijzen in fases. Wel kunnen aangrijpende gebeurtenissen je bewust maken van je gevoel en hoe dat eventueel verandert is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En het houden van is gegroeid, de liefde is denk ik gegroeid, maar dat was een geleidelijk proces en niet aan te wijzen in fases. Wel kunnen aangrijpende gebeurtenissen je bewust maken van je gevoel en hoe dat eventueel verandert is.

Inderdaad...

Ik zou niet precies kunnen aanwijzen wanneer mijn liefde voor hem is begonnen. Ik weet nog wel precies wanneer ik me realiseerde dat ik van hem hield! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, er wordt vaak gezegt dat je na een lange poos pas echt van elkaar gaat houden.

Toch wil ik dit even tegenspreken, want toen ik net een maand verkering met mijn vriend had (toen dan) wist ik zeker dat ik met hem verder wilde en dat ik echt van hem hielt, met zijn voor en na delen knipoog_dicht.gif

(helaas is dit na 5 maanden al uitgegaan)

Owja en ik zeg niet dat het in dit topic gezegt werd hoor knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Liefde in fases...

Heb je er ervaring mee? Hoe gaat dit? Hoe ga je er mee om?

Wat als de fase 'verliefdheid' over gaat in.... ja..... in wat eigelijk?

Edit: Even Leidje's post er bij geplakt aangezien haar mening hierover tenslotte de aanleiding tot dit topic is:

[...]

Liefde in fases is idd een gemeenzaam begrip geworden, daar heeft Leidenshaft zeker gelijk in.

Als je naar onze grootouders kijkt en vooral luistert, gaat het daar niet over: 'we hebben die fases goed doorstaan, door (tijdschrift)therapie en veel 'dialoog'.

Nu is het zover gekomen dat koppels zenuwachtig gaan worden als ze de eerste 'zeven jaar' zijn doorgekomen...

Water bij de wijn: niemand wil/doet het. Verleiding: ten overvloede. Afkeur: bijna onbestaande. Als toemaatje loopt iedereen dan nog met zijn relatiestatus te koop. Hoe vaak hoor je vrienden niet 'beoordelen' en verwijzen naar bepaalde 'fases' in je relatie?

Simpel gesteld zijn dit de redenen waarom koppels niet bij elkaar blijven.

Liefde in fases, is dus idd een zoveelste gecreëerd begrip. Een mens moet toch blijven schrijven en 'informeren'... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Liefde in fases is idd een gemeenzaam begrip geworden, daar heeft Leidenshaft zeker gelijk in.

Als je naar onze grootouders kijkt en vooral luistert, gaat het daar niet over: 'we hebben die fases goed doorstaan, door (tijdschrift)therapie en veel 'dialoog'.

Nu is het zover gekomen dat koppels zenuwachtig gaan worden als ze de eerste 'zeven jaar' zijn doorgekomen...

Water bij de wijn: niemand wil/doet het. Verleiding: ten overvloede. Afkeur: bijna onbestaande. Als toemaatje loopt iedereen dan nog met zijn relatiestatus te koop. Hoe vaak hoor je vrienden niet 'beoordelen' en verwijzen naar bepaalde 'fases' in je relatie?

Simpel gesteld zijn dit de redenen waarom koppels niet bij elkaar blijven.

Liefde in fases, is dus idd een zoveelste gecreëerd begrip. Een mens moet toch blijven schrijven en 'informeren'...
smile.gif

Heb jij een relatie? En zo ja, hoe lang zijn jullie samen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid