Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik heb er geen probleem mee als mensen vanuit eigen ervaring harde dingen zeggen, wel als ze zitten te oordelen over situaties die ze zelf niet meegemaakt hebben. Da's ook meteen een reden dat ik die post van Leidenschaft best vreemd vind, aangezien ze voor zo ver ik weet zo lang ze hier op credible zit (wat toch al best lang is) eigenlijk single is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik dus niet, ik ben nog nooit langer dan 1 jaar single geweest de afgelopen 15 jaar. Daar sta ik nu infeite voor 't eerst bij stil! smile.gif

Nu ja, haar mening is wat ze is. Er zit absoluut wat in, al begrijp ik dat je je aangesproken voelt door haar, ze hééft je immers aangesproken... knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

kweenie, ik ben nog even gek op mijn man als 8 jaar geleden. de liefde heeft wel meer kleuren/seizoenen/dimensies gekregen. of er echt sprake is van fases, dat kan ik (nog) niet zeggen. eerlijk gezegd zegt dat me sowieso niet zoveel.

Goed, bij mij is er nog geen sprake van 8 jaar (nog lang niet) maar verder is dit herkenbaar. Ik kan ook niet zoveel met begrippen verliefdheid en liefde en het verschil daartussen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, ik denk dat, zodra er iets veranderd, we het een nieuwe naam willen geven. Dus wordt eigenlijk iedereen geacht deze verandering te ondergaan of te kunnen benoemen... En dat vind ik een beetje een valkuil: je 'moet' ineens iets, want dat ís nu immers zo.

Wat niet wegneemt dat velen dit ook wel ervaren, maar je kunt niet echt zeggen: 'op dag 845 was het verliefdheid en op dag 846 was er liefde, toen was de volgende fase aangebroken.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wetenschappers verklaren het aan de hand van stofjes, hormonen. smile.gif

Bij verliefdheid wordt bijvoorbeeld veel endorfine, fenylethylamine, dopamine en (nor)adrenaline aangemaakt wat zorgt voor een heel erg happy en euforisch gevoel als je bij je geliefde bent of aan hem denkt. Deze "overproductie" verdwijnt na een tijd.

Bij liefde is er sprake van andere hormonen, die blijvend zijn. Bijvoorbeeld het "knuffelhormoon" oxytocine. Dit zorgt voor binding tussen personen (niet alleen geliefden, ook moeder-kind; heeft ook met borstvoeding te maken) en wordt dus aangemaakt door te knuffelen. Er zijn ook nog andere hormonen die voor binding, liefde en alles wat daarmee te maken heeft zorgen.

Veel mensen moeten het niet zo hebben van deze puur wetenschappelijke, stoffelijke verklaring. Ik moet zeggen, 't maakt het idee ook wel een stuk minder romantisch knipoog_dicht.gif

Ik geloof zelf ook wel dat er meer bij komt kijken, met name een keus om lief te hebben ook als dat even niet "vanzelfsprekend" is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind beginnende verliefdheid geen prettige ervaring. Het gaat bij mij o.a. gepaard met: misselijkheid, slapeloosheid, nervositeit, rusteloosheid en dat soort ellende. Alsof ik chronisch teveel koffie opheb o.i.d. Gelukkig wordt ik maar zelden verliefd. De verliefdheidsstofjes zullen wel niet helemaal goed afgesteld zijn bij mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wetenschappers verklaren het aan de hand van stofjes, hormonen.

Volgens mij is het net iets genuanceerder: wetenschappers hebben ontdekt dat bepaalde gevoelens met bepaalde stofjes samengaan. Je gevoelens zijn niet alleen het product van stofjes, stofjes worden op hun beurt weer opgewekt door wat je denkt, doet en wilt. Kip-en-ei-verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid