Spring naar bijdragen

"Loopt een man over het water..."


Aanbevolen berichten

Nou, de titel lijkt me vrij duidelijk. Eerlijk gejat van een voor de geboorte overleden EO-programma dat een blijkbaar gevoelig onderwerp aansnijdt: religie & humor. Ik vind dat een gemiste kans trouwens, maar met Arie Boomsma heeft de EO heel wat gemiste kansen de deur uit gedaan denk ik.

Ik denk dat dit topic bestaansrecht heeft omdat ik ondertussen talloze voorbeelden heb gezien van christenen die humor gebruiken als het op geloof aankomt. En dan vooral ook hier op credible. I.t.t. christelijk cabaret wat niet zelden eigenlijk truttigheid met een baard is, is de humor hier vaak wel sterk. Sterk christelijk cabaret ben ik nog niet tegen gekomen, maar als jij een voorbeeld hebt, volgaarne hier neerkwakken.

Nu ja, het leek me wel een topicje waard. Ik hoef er niet bij te zeggen dat dit topic niet bedoeld is om elkaar af te zeiken en zo. Het gaat vooral om de combinatie van humor met geloof en hoe jij dat ziet.


Samengevoegd:

Aanhalingstekens sluiten.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 75
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Stalin, Brezjnev en Gorbatsjov klimmen via een ladder naar de hemel. Als ze aangekomen zijn, steekt God zijn hand door de wolk om te zien wie daar beneden is. Hij voelt aan Stalin's snor:

"Oh Stalin! Welkom, kom binnen!"

Dan voelt hij aan Brezjnev's wenkbrauwen:

"Ah, Brezjnev! Kom binnen jij!"

Dan voelt hij aan Gorbatsjov's kale bol:

"He, wie klimt er nou weer MET ZIJN KONT OMHOOG naar de hemel?!"

Zomaar een staalje humor uit een land waar spiritualiteit een beetje werd onderdrukt widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het ook jammer dat het niet doorgegaan is. Het zal soms misschien erg ver gegaan zijn, maar het is een gemiste kans het geloof ook op een andere manier over te brengen.

Er wordt weer ene hele andere doelgroep mee bereikt.

Arie Boomsma bracht wat leven in een EO die, in mijn ogen, een beetje ingekakt was. Wilde het geloof op een andere manier onder de aandacht brengen. Een frisse moderne manier.

Mijn stem had ie, maar het mocht niet zo zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze vond ik wel grappig:

Een dominee, een imam en een rabbi discussieren samen over hoe ze de giften die ze krijgen verdelen in wat hen toekomt en wat God toekomt.

De dominee legt uit: "Ik teken een cirkel op de grond en gooi dan het geld in de lucht. Wat in de cirkel valt is voor mij en wat er buiten valt is voor God"

De imam herkent dit en verteld: "Ik doe bijna hetzelfde: ik teken een cirkel op de grond en gooi dan het geld in de lucht. Wat buiten de cirkel valt is voor mij en wat er binnen valt is voor God"

De rabbi begint breed te grijnzen: "Ik gooi gewoon het geld in de lucht, en wat God vangt mag hij houden"

Beetje oud en braaf, maar nog steeds best sterk. De grap is overigens van Joodse origine meen ik.


Samengevoegd:

Overigens vind ik religie zonder humor niet alleen saai, maar ook een beetje eng. Maar goed, ik hecht sowieso veel waarde aan humor...

Overigens: het hoeft niet enkel een discussie te zijn, Jijbuisfilmpjes, foto's, spotprenten, moppen, posts van medegebruikers etc. etc. zijn allemaal welkom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Humor is ook een goede manier om dingen te relativeren.Met christelijk cabaret ben ik niet echt bekend, alleen met Herman Boon. Maar dat vind ik een enge en zeer irritante man.

Of je nou diehard communist, liberaal, moslim, of christen ben, je moet dingen kunnen relativeren, tegen een stootje kunnen.En dus met humor overweg kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze heb ik ooit gehoord van een professor van me, ik vind 'm nog steeds geweldig:

Rahner, Schillebeeckx en Ratzinger zijn alledrie in de hemel. Jezus zegt dat hij eigenlijk toch eens een goed gesprek wil hebben met de drie heren omdat ze tijdens hun leven alledrie toch wel eens controversiële dingen gezegd of gedaan hebben, en hij wil onderzoeken of het wel verstandig is om hen in de hemel te houden. Rahner mag als eerste, en hij praat wel drie uur lang met Jezus, de discussies lopen hoog op, maar uiteindelijk komen ze toch tot een akkoord. Rahner komt buiten waar de andere twee zitten wachten en zegt opgelucht "ok, het was een zwaar gesprek, maar ik mag blijven". Dan is het de beurt aan Schillebeeckx, en nu duurt de discussie wel drie hele dagen, maar uiteindelijk komt ook hij melden "goed, het was moeilijk, maar uiteindelijk mag ik blijven". Tenslotte gaat Ratzinger naar Jezus toe, en ze beginnen te discussiëren, en ze blijven maar disucussiëren: één week, twee weken, wel drie weken lang. Eindelijk zijn ze klaar en ze voegen zich weer bij de rest, waarop Jezus zegt 'het was een heel moeilijk gesprek, maar gelukkig, we zijn er uit en ik mag blijven'.

Ik vind humor persoonlijk een belangrijk aspect van het leven en als het geloof mensen niet ook op een humoristische wijze kan aanspreken, dan vind ik dat persoonlijk een gemis. Ik heb zelf het idee dat het goed is als een geloof alle dimensies van een mensenleven kan aanspreken. Ik vind overigens niet dat je met alles moet kunnen lachen, er is een verschil tussen werkelijk goede humor, en anderen afbreken terwijl je je verschuilt achter "jamaar, het is toch maar een grapje". Natuurlijk is die grens subjectief, maar ik vind het wel iets om rekening mee te houden - zonder daarmee de kritische kracht die humor kan hebben de kop in te willen drukken.

[mod]Jongens, let daar ook op in dit topic he. Ik denk dat het een heel boeiend (en grappig!) topic kan worden, maar let wel op dat het niet te ver gaat, ook in humor verwachten we wel dat jullie elkaar(s geloofsovertuiging) met respect kunnen behandelen. flower.gif [/mod]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[mod]Jongens, let daar ook op in dit topic he. Ik denk dat het een heel boeiend (en grappig!) topic kan worden, maar let wel op dat het niet te ver gaat, ook in humor verwachten we wel dat jullie elkaar(s geloofsovertuiging) met respect kunnen behandelen.
flower.gif
[/mod]

Het is een topic wat inderdaad grenzen kan overschrijden en/of misbruikt kan worden om anderen belachelijk te maken, ik heb er echter vertrouwen in dat de vaste crediblekliek over het algemeen dit topic wel kan handelen. Alvast mijn excuses naar de mods toe, want een dergelijk topic lijkt me ook best een uitdaging voor het verse modgespuis. Nog een extra reden voor iedereen om het een beetje leuk te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Humor heeft juist heel veel verband met religie, Ergo: zonder humor kun je religie niet echt begrijpen. Humor en religie hebben namelijk een belangrijk ding gemeen: ze weten (rationele) tegenstellingen ineens op te heffen door een nét andere, maar net zo logische manier van denken.

Ik heb het dan dus wel over echte, mooie humor, niet over bitter cynisme of het geforceerd willen afzeiken van de andersgelovige, waar zowel atheïsten als gelovigen zich van kunnen bedienen. Vaak is dat niet zo leuk, omdat er weinig spannends in te beleven valt en het meer om het shockeffect gaat dan om iemand op een grappige manier aan het denken te zetten.

Wie humor niet begrijpt, kan religie niet begrijpen. Mensen zonder enige vorm van humor zijn dan vaak ook vervelende relifanaten (of vervelende atheïsten knipoog_dicht.gif), waar geen interessant gesprek mee te voeren valt. Zoals Herman Finkers prachtig omschrijft, in een "preek" die hij in 1991 gehouden heeft in de Martinikerk te Groningen:

Humor is een moment van inzicht waarbij tegenstellingen in het leven heel even zijn opgelost. Dus: in humor ligt de waarheid; niet in het serieuze. Dit meen ik niet serieus; is maar een grapje. Want anders is het niet waar. Als ik dus zeg: de Waarheid ligt in het niet-serieuze, dan is dat slechts waar als ik het niet meen. Maar wél waar.

Daarom ook hier mijn katholieke bijdrage:

De farizeeën brengen een overspelige vrouw bij Jezus en vragen Hem wat met haar te doen. Jezus kijkt haar aan, bukt en schrijft in het zand. Vervolgens richt hij zich weer op en spreekt: "Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen." Waarop vervolgens een steentje in het gezicht van de vrouw belandt. Zuchtend draait Jezus zich om en zegt: "Moeder, hou maar weer op."

En tja, dit atheïstische embleem blijf ik erg droog vonden:

%20Darwin%20Fish%20Silver%20Emblem%20(Car%20Plaque)%20(2214).jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De farizeeën brengen een overspelige vrouw bij Jezus en vragen Hem wat met haar te doen. Jezus kijkt haar aan, bukt en schrijft in het zand. Vervolgens richt hij zich weer op en spreekt: "Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen." Waarop vervolgens een steentje in het gezicht van de vrouw belandt. Zuchtend draait Jezus zich om en zegt: "Moeder, hou maar weer op."

Oh, die is geweldig! widegrin.gif

Verder ben ik het ook absoluut eens met je post. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Kijk eens naar de mens.

Ik zie bij de mens een hoop dingen waarvan ik denk dat God er weinig mee heeft. En ik denk dat het ook best aannemelijk is dat God geen humor heeft. Het is een manier om de pijn die de wereld je toebrengt te verlichten. God is groter dan alles en bij hem staat alles op zijn plek. Dus ik denk dat God ook geen behoefte heeft aan humor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er moet zeker wel met voorzichtigheid gelachen kunnen worden... Zorg wel dat je zeker geen volkeren kwetst. Voorbeelden zat. Bepaalde karikaturen kunnen gewoon niet. Het Westen mag die Deense grapjes al leuk vinden, wanneer je er miljoenen mee beledigt, is het grappige eraf. Doe dat dus niet.

Eigenlijk stoort het me wel wat, die platvloerse stand-up comedians die religie gaan belachelijk maken. Het is maar om te lachen, zegt men dan. Een atheïst vertelt zo geen dingen om te lachen, hij zegt al lachend zijn waarheid en denigreert daarmee miljoenen gelovigen.

Marinus, neem het zeker niet persoonlijk, want je topic verdient zeker wel aandacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zie bij de mens een hoop dingen waarvan ik denk dat God er weinig mee heeft. En ik denk dat het ook best aannemelijk is dat God geen humor heeft. Het is een manier om de pijn die de wereld je toebrengt te verlichten. God is groter dan alles en bij hem staat alles op zijn plek. Dus ik denk dat God ook geen behoefte heeft aan humor.

Humor is inderdaad meestal een copingsmechanisme, een manier om om te gaan met ellende, taboe-onderwerpen en de eigen zwakheden. Het kan ook gebruikt worden voor minder verheven doeleinden zoals anderen omlaag halen.

Derhalve zal God in principe weinig tot geen behoefte aan humor hebben. Jezus wellicht wat meer....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er moet zeker wel met voorzichtigheid gelachen kunnen worden... Zorg wel dat je zeker geen volkeren kwetst. Voorbeelden zat. Bepaalde karikaturen kunnen gewoon niet. Het Westen mag die Deense grapjes al leuk vinden, wanneer je er miljoenen mee beledigt, is het grappige eraf. Doe dat dus niet.

Sinds wanneer vormen de moslims een volk verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb hem al eerder genoemd, maar het lijkt wel of er elke dag een topic is waar het in past (laatst ook dat over apocalyps)

Zelden zo om een boek gelachen als 'Good Omens' van Neil Gaiman en Terry Pratchett.

De wereld vergaat volgende week zaterdag. de ruiters van de apocalyps verzamelen zich (omdat het de 20ste eeuw is (in het boek) rijden ze op Harleys en niet op paarden.) Pestilence is in 1938 overigens afgelost door Pollution. Dit in verband met de uitvinding van de penicilline waardoor er voor hem geen eer meer aan te behalen viel.

De antichrist is helaas bij zijn geboorte 11 jaar geleden verwisseld met een andere baby door een onoplettende non, hij heet Adam Young, groeit op in een suburb en heeft geen idee wie hij eigenlijk is, al heeft hij wel een zeker natuurlijk overwicht over zijn clubje vrienden Pepper, Wesleydale en Brian. (en zijn hond Dog die eigenlijk een helhond is, maar dat ook niet weet en daarom het uiterlijk van een jack russel heeft aangenomen)

De vertegenwoordigers van goed en kwaad (een engel en een demon) hebben eigenlijk helemaal geen zin in de eindtijd en de grote strijd, met al die vurige zwaarden en veel gedoe, ze lopen al zo'n 6006 jaar over de wereld en zijn er zo langzamerhand erg aan gehecht. Ze doen er dan ook alles aan om de plannen van het thuisfront (hemel en hel) te dwarsbomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Filmpjes weggehaald die erg op de grens lagen


Quote:


Humor is ook een goede manier om dingen te relativeren.Met christelijk cabaret ben ik niet echt bekend, alleen met Herman Boon. Maar dat vind ik een enge en zeer irritante man.



Ik heb wat van hem gekeken en mijn indruk is een mislukte Bert Visser rip-off. Erg irritant en niet grappig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Admod note:
Filmpjes weggehaald die erg op de grens lagen

En niet te vergeten ook een verzoek aan Jb of hij dit topic niet wil gebruiken als een zeepkist voor een zedenpreek over de gevoeligheden van bepaalde "volken". En als hij het toch wil hebben over de gevoeligheden van bepaalde "volken" of hij dan zijn eigen topic wil openen. Het is mijn topic en ik had er andere bedoelingen mee dan om het gelijk op pag 1 in een "vrijheid van meningsuiting vs. respect voor islam" discussie te laten verzanden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik beken ergens schuld. Indachtig de vorige, weliswaar gesloten discussie.

Toch vind ik het ergens treffend dat een atheïst op een forum voor gelovigen een soort jacht opent op bepaalde gelovigen. Verder vind ik het openen van een topic over 'lachen met religie', door een self-confessed atheïst, al om reacties op zich vragen.

U sprak me aan, ziehier mijn antwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch vind ik het ergens treffend dat een atheïst op een forum voor gelovigen een soort jacht opent op bepaalde gelovigen. Verder vind ik het openen van een topic over 'lachen met religie', door een self-confessed atheïst, al om reacties op zich vragen.

Deze zelf-confessed atheist loopt hier al jaren rond, en hoewel ik echt wel eens in de clinch lig met de meestal christelijke gelovigen hier is er ondertussen iets van wederzijds respect ontstaan. Zo wordt er van beide kanten bijvoorbeeld de draak gestoken met elkaars al dan niet (a)religieuze eigenaardigheden. En in die geest heb ik dit topic ook geopend.

Als je verder wil doorbomen over in hoeverre ik de islam respecteer of zou moeten respecteren, dan vind ik dat prima, maar niet in dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is omdat in humor altijd wel iets kwetsend moet zitten, anders is het niet grappig.

Je haalt Friends aan. Het neusje van de zalm van hoe humor er vandaag moet uitzien: droog, en zo vaak mogelijk op de kap van anderen zittend.

Die humor, die ervoor moet zorgen dat je jezelf zoveel beter voelt dan die andere. Kijk maar eens naar al die 'reality' programma's die hoogtij vieren. Je lacht je rot (met een ander zijn miserie).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens doen christenen zelden dingen die ik écht grappig vind, geen christelijk cabaret, en christelijke moppen zijn meestal veel te braaf, veel te Sound of Music, om mij aan het lachen te krijgen.

Toch zijn veel credible-leden best wel grappig. Maar wellicht volgt cabaret en zo het gewone volk met enige vertraging?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid