Spring naar bijdragen

Biechten


Aanbevolen berichten

Quote:

Ik begrijp het niet BBP, Galaten en Romeinen beweren dat het geloof an sich eenieder zal bevrijden. Uit Jacobus blijkt dan, zoals je zelf stelt, dat daden uit geloof zullen volgen.

Hoe kan je dan stellen dat de Werken er niet toedoen inzake de redding?

Is het zo, dat mijn geloof in God en Jezus Christus als Zijn vleeswording, volstaat? Als ik in mijn omgeving het Evangelie aanhaal, maakt me dat zalig?

Is het niet net zo dat Jezus Christus diegene die zijn geloof zo openbaar beleidt verachtte? Misschien is het net dat wat velen hier, en ik nu ook, net doen...

Verklaar je gerust nader, of wijs me eventueel op denkfouten...
smile.gif

Eerst wordt een mens gered.

Nadat een mens gered is, zal die persoon ook aan de omgeving willen belijden dat Jezus Christus zijn/haar Heer is.

Als een mens gered is, zal er een blijdschap en zekerheid in het hart komen door de Heilige Geest, waardoor je dingen voor Hem wil doen, zoals over Hem vertellen.

Joh 14,21

Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 88
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Point taken. smile.gif

Ik heb het gewoon moeilijk met de Sacramenten, en in het bijzonder met de Biecht. Hoe kan men zeker zijn van een zegen, uitgesproken door iemand die is beladen met de Zondeval?

Ik wil het graag geloven, en ik zal er me aan houden, maar het Ultieme Oordeel laat ik aan de Heer over en ligt imo bij niemand vast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ieder mens kan er in ieder geval zeker over zijn/worden, dat het oordeel gunstig voor je uit zal pakken. Geen mens hoeft ook maar een klein beetje onzekerheid te hebben over hoe het oordeel zal uitpakken. In dit leven kan ieder mens absolute zekerheid krijgen over zijn/haar eindbestemming.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Machiavelli, daar probeer ik zo langzaam aan achter te komen. Niet evident.

Wat mij betreft, ik ben er nog niet goed uit, maar duidelijk mag zijn dat ik mijn relatie met God heel persoonlijk zie. Als pantheïst ben ik ervan overtuigd dat God zich openbaart in alles en iedereen, tot in het kleinste, weliswaar geordend vezeltje. Ik kan het niet aanvaarden dat de Kerk het enige kanaal zou zijn waar Zijn Heerlijkheid van afschijnt.

Zijn wegen zijn immers ondoorgrondelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof wel dat de kerk een zeer krachtig 'middel/instrument' is waardoor Jezus Christus werkt. De katholieke kerk en ik verschillen in mening van wat precies de definitie van 'kerk' is, maar ik geloof wel dat alle gelovigen bij elkaar horen en dat iemand niet in z'n eentje een gelovige kan zijn in relatie met God, maar dat de gelovige verbonden is met alle gelovigen op aarde. De kerk is een lichaam, het Lichaam van Jezus Christus en alle leden zijn ledematen die met elkaar functioneren. Het zijn geen losse leden die onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren. ( 1 Kor. 12 )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar zit natuurlijk wel iets in. Ik wil niet gaan beweren dat ik ben uitverkoren om een 'unieke' relatie met God te hebben.

Ik weet het niet goed, maar eerlijk gezegd weegt het niet zo zwaar op me. Hij zal me wel wegwijs maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Door de Bijbel en de Heilige Geest wil Hij je inderdaad onderwijzen.

(Graag wil Hij je ook onderwijzen door broeders/zusters en daarvoor speciaal aangestelde mensen in de gemeente.

Ef. 4

11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus. 14 Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt, 15 maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus. 16 En aan Hem ontleent het gehele lichaam als een welsluitend geheel en bijeengehouden door de dienst van al zijn geledingen naar de kracht, die elk lid op zijn wijze oefent, deze groei des lichaams, om zichzelf op te bouwen in de liefde.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Machiavelli, daar probeer ik zo langzaam aan achter te komen. Niet evident.

Wat mij betreft, ik ben er nog niet goed uit, maar duidelijk mag zijn dat ik mijn relatie met God heel persoonlijk zie. Als pantheïst ben ik ervan overtuigd dat God zich openbaart in alles en iedereen, tot in het kleinste, weliswaar geordend vezeltje. Ik kan het niet aanvaarden dat de Kerk het enige kanaal zou zijn waar Zijn Heerlijkheid van afschijnt.

Zijn wegen zijn immers ondoorgrondelijk.

Wellicht zou het overigens misverstanden tussen jou en het WTG kunnen voorkomen, als je nagaat wat pantheïsme precies is. Het WTG is volstrekt NIET pantheïstisch, en uit wat je schrijft klinkt het eigenlijk alsof jij dat evenmin bent. Maar je noemt jezelf wel zo. Ben je daar wel zeker van?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb het gewoon moeilijk met de Sacramenten, en in het bijzonder met de Biecht. Hoe kan men zeker zijn van een zegen, uitgesproken door iemand die is beladen met de Zondeval?

Omdat de waarde van het sacrament niet afhankelijk is van de toestand van die mensen in verkeren. Al was die priester nog zo'n goddeloze, simonistische nicolitische aardsketter, dan nog dat niks af aan het sacrament, want het sacrament is niet gebonden aan de gemoedstoestand waar de bediener in verkeert.

Daar heeft het christendom in de 4e eeuw al ruzie over gehad met montanisten die het daar niet zo mee eens waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid