Spring naar bijdragen

Je zondagsinvulling


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Of je gaat lekker in 4000 BC wonen?

Waar ligt dat?

Quote:

Sommige banen gaan ook gewoon door op zondag. Of moeten mensen met een lichamelijke beperking maar lekker de hele zondag in hun bed blijven liggen? Plus dat je beweert dat ze allemaal zondig zijn omdat ze op een zondag profiteren van andermans werk (dat van begeleider). Foei zeg! Het zou verboden moeten worden!

Ik vermoed dat AndreasJ, net als praktische elke voorstander van de zondagsrust, een uitzondering maakt voor werk in de zorg, politie, brandweer enzovoort. Iedereen begrijpt dat je ernstig zieken, bejaarden of verstandelijk gehandiccapten niet een dag zonder begeleiding kunt laten, een huis niet laten affikken, dieven niet hun gang laten gaan of koeien een dag niet melken omdat het zondag is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 97
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Waar ligt dat?

nooo.gif

Quote:
Ik vermoed dat AndreasJ, net als praktische elke voorstander van de zondagsrust, een uitzondering maakt voor werk in de zorg, politie, brandweer enzovoort. Iedereen begrijpt dat je ernstig zieken, bejaarden of verstandelijk gehandiccapten niet een dag zonder begeleiding kunt laten, een huis niet laten affikken, dieven niet hun gang laten gaan of koeien een dag niet melken omdat het zondag is.

Dat kon er niet uit opmaken, vandaar mijn reactie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga op zondag naar de kerk (probeer 2x te gaan) verder kijk ik ook tv, internet ik, kook ik, doe ik afwas, draai ik wasjes... Maar ik probeer zo weinig mogelijk te doen waardoor ik anderen laat werken.. natuurlijk begrijp ik dat bepaalde functies ook op zondag uitgevoerd moeten worden.. Maar ik zou niet uit eten gaan,shoppen, naar bioscoop, zwembad oid.. ja, die mensen kiezen er zelf voor dan te werken (ookal kun je je soms afvragen hoeverre t keuze is, sommige banen krijg je gewoon niet als je weigert op zondag te werken) maar ik hoef er nog niet aan mee te werken dat ze geen zondagsrust houden..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 28 september 2009 20:28:11 schreef AndreasJ het volgende:

[...]

Maar in principe is werken op de zondag toch wel zondag omdat het ingaat tegen een gebod(kort door de bocht).

Quote:

[...]

Over welk gebod heb je het dan?

Ik ken geen gebod dat expliciet werken op zondag zou verbieden.

Nederlandse Statenvertaling:

Genesis 2:2+3

2) Als nu God op de zevende dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op den zevende dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had.

3) En God heeft den zevende dag gezegend, en die geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken.

Duidelijk voorbeeld voor ons als mensen toch? om ook te rusten op zondag, en de dag in te richten door dingen/daden te doen die naar Zijn wil en tot Zijn eer zijn?!

(En andere dingen dus te laten!!!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

[...]

Nederlandse Statenvertaling:

Genesis 2:2+3

2) Als nu God op de zevende dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op den zevende dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had.

3) En God heeft den zevende dag gezegend, en die geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken.

Duidelijk voorbeeld voor ons als mensen toch? om ook te rusten op zondag, en de dag in te richten door dingen/daden te doen die naar Zijn wil en tot Zijn eer zijn?!

(En andere dingen dus te laten!!!)

De zevende dag is zaterdag. Dit is de dag waar de Joden op de dag van vandaag de Sabbat vieren. Ook de eerste Joodse christenen hielden deze dag als de Sabbat in ere, en gingen naar gezamenlijke ontmoetingen met hun christen broeders en zusters op de dag erna. Later zou die dag die na de Sabbat is worden geïnstitutionaliseerd als vrije dag in het Romeinse rijk door Keizer Constantijn de Grote. Tot op de dag van vandaag noemt ik meen de Orthodoxe kerk de zaterdag Sabbat (de zondag hebben ze als belangrijke dag, maar die noemen ze dus geen sabbat) . Dat de Sabbat zaterdag is en niet zondag, is ook uit de bijbel te halen. Men kan het uitrekenen bij bijvoorbeeld de Kruiziging van Jezus. Volgens de overlevering is Jezus op vrijdag gekruisigd, vandaar ook dat breken van de benen (ivb met de Sabbat) en dat men altijd pasen op zondag viert. Omdat zondag de dag van de opstanding is. En daar heb je dan ook meteen de reden te pakken waarom het de traditie is dat zondag een rustdag hebben: omdat we de rustdag van de laatste dag van de week, naar de eerste dag hebben verplaatst: de dag van de opstanding.

Kortom, de zevende dag is zaterdag en de sabbat waar de tien geboden het over heeft was op zaterdag. Maar het is de christelijke traditie om zondag een rustdag te nemen.

Ik geef daar ook verder geen oordeel over, ik ben ook geen 7e dags adventist, ik ga zondag naar de kerk en wil zondag ook vrij zijn en vier op zaterdag geen sabbat ofzo iets. Maar met oude testament teksten komen over de zondagsrust werkt eerder contraproductief, aangezien die teksten over zaterdag gaan.

Wil je de zondagrust verdedigen, dan zul je met argumenten uit de Traditie moeten komen, want ook het nieuwe testament geeft niet een dergelijk gebod. Sterker nog, de eerste Joodse christenen hielden zich op zaterdag aan de sabbat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens de werkperiodes in mijn agenda is de zondag de zevende dag
puh2.gif
. Maar zelf zie ik de zondag als de eerste dag van de week.

God ruste na zijn werk, en ik vind het helemaal niet verkeerd om God zo veel mogelijk na te volgen! God is immers volmaakt! Dus hét goede voorbeeld!

Vind je dan ook dat we Jezus moeten navolgen in het genezen van mensen?

Matth. 11

4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gaat heen en boodschapt Johannes wat gij hoort en ziet: 5 blinden worden ziende en lammen wandelen, melaatsen worden gereinigd en doven horen en doden worden opgewekt en armen ontvangen het evangelie.

Kol. 2

16 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, 17 dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is. 18 Laat niemand u de prijs doen missen door gewilde nederigheid en engelenverering, als ingewijde in wat hij heeft aanschouwd, zonder reden opgeblazen door zijn vleselijk denken, 19 terwijl hij zich niet houdt aan het hoofd, waaruit het gehele lichaam, door pezen en banden ondersteund en samengehouden, zijn goddelijke wasdom ontvangt.

20 Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen: 21 raak niet, smaak niet, roer niet aan; 22 dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen. 23 Dit toch is, al staat het in een roep van wijsheid met zijn eigendunkelijke godsdienst, zijn nederigheid en zijn kastijding van het lichaam, zonder enige waarde (en dient slechts) tot bevrediging van het vlees.

Er staat (vs. 16) "Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat." Ik zal dus ook niemand oordelen hoe iemand denkt over een feestdag, nieuwe maan of sabbat. Ik vind het alleen wel interessant om bepaalde dingen erover te benoemen. Vele geboden uit het OT worden herhaald in het NT of zelfs aangescherpt, terwijl ik dat niet zie wat betreft een sabbatsgebod. Ik zie er eerder andere dingen over vermeld.

Mat 12

9 En Hij vertrok van die plaats en ging in hun synagoge. 10 En zie, daar was een mens met een verschrompelde hand. En zij legden Hem de vraag voor, of het geoorloofd is op de sabbat te genezen, om Hem te kunnen aanklagen. 11 Maar Hij zeide tot hen: Wie zou er onder u zijn, die één schaap heeft en die, als dit op een sabbat in een put valt, het niet grijpen zal en eruit trekken? 12 Hoeveel gaat niet een mens een schaap te boven? Derhalve is het geoorloofd op de sabbat wèl te doen. 13 Toen zeide Hij tot die mens: Strek uw hand uit. En hij strekte haar uit en zij werd weder gezond gelijk de andere. 14 En de Farizeeën gingen heen en spanden tegen Hem samen ten einde Hem om te brengen.

Mar. 2

23 En het geschiedde, dat Hij op de sabbat door de korenvelden ging en zijn discipelen begonnen onder het gaan aren te plukken. 24 En de Farizeeën zeiden tot Hem: Zie, waarom doen zij op de sabbat wat niet mag? 25 En Hij zeide tot hen: Hebt gij nooit gelezen wat David gedaan heeft, toen de nood drong en hij en die met hem waren, honger kregen? 26 [Hoe] hij onder het hogepriesterschap van Abjatar het huis Gods binnengegaan is en de toonbroden gegeten heeft, waarvan niemand mag eten dan de priesters, en hij ze ook aan degenen, die met hem waren, gegeven heeft? 27 En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat. 28 Alzo is de Zoon des mensen heer ook over de sabbat.

Hebr. 4

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De zevende dag is zaterdag. Dit is de dag waar de Joden op de dag van vandaag de Sabbat vieren. Ook de eerste Joodse christenen hielden deze dag als de Sabbat in ere, en gingen naar gezamenlijke ontmoetingen met hun christen broeders en zusters op de dag erna. Later zou die dag die na de Sabbat is worden geïnstitutionaliseerd als vrije dag in het Romeinse rijk door Keizer Constantijn de Grote. Tot op de dag van vandaag noemt ik meen de Orthodoxe kerk de zaterdag Sabbat (de zondag hebben ze als belangrijke dag, maar die noemen ze dus geen sabbat) . Dat de Sabbat zaterdag is en niet zondag, is ook uit de bijbel te halen. Men kan het uitrekenen bij bijvoorbeeld de Kruiziging van Jezus. Volgens de overlevering is Jezus op vrijdag gekruisigd, vandaar ook dat breken van de benen (ivb met de Sabbat) en dat men altijd pasen op zondag viert. Omdat zondag de dag van de opstanding is. En daar heb je dan ook meteen de reden te pakken waarom het de traditie is dat zondag een rustdag hebben: omdat we de rustdag van de laatste dag van de week, naar de eerste dag hebben verplaatst: de dag van de opstanding.

Kortom, de zevende dag is zaterdag en de sabbat waar de tien geboden het over heeft was op zaterdag. Maar het is de christelijke traditie om zondag een rustdag te nemen.

Ik geef daar ook verder geen oordeel over, ik ben ook geen 7e dags adventist, ik ga zondag naar de kerk en wil zondag ook vrij zijn en vier op zaterdag geen sabbat ofzo iets. Maar met oude testament teksten komen over de
zondags
rust werkt eerder contraproductief, aangezien die teksten over zaterdag gaan.

Wil je de
zondag
rust verdedigen, dan zul je met argumenten uit de
Traditie
moeten komen, want ook het nieuwe testament geeft niet een dergelijk gebod. Sterker nog, de eerste Joodse christenen hielden zich op zaterdag aan de sabbat.

Ter aanvulling hierop:

Volgens een boekje (hoogstwaarschijnlijk was dat 'De geschiedenis van het Pausdom' hoewel ik de bronvermelding kwijt ben puh2.gif) wat ik gebruikt heb voor mijn verslag over 'Vaticaanstad als staat' (met daarin mijn aandeel over het pausschap) is 'zondag als rustdag' zo ontstaan op de volgende manier:

Petrus gaat ergens tussen 43 en 49 na Christus naar Rome. Overdag werkt hij om zijn gezin te onderhouden, 's avonds gaat hij Rome in om te evangeliseren. Op de dag na de sabbat(sviering) (op zaterdag dus) kwam Petrus samen met de mensen onder wie hij evangeliseerde naar een plek net buiten de stad om samen te eten en te drinken en waarschijnlijk ook te discussiëren en van elkaar te leren, onder leiding van de Heer die ze in hun midden bemerkten.

Daarom zondag dus voor de kerkdiensten, een voortzetting van deze 'picknicks'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Vind je dan ook dat we Jezus moeten navolgen in het genezen van mensen?

Nee dat kunnen wij als mens natuurlijk ook niet omdat dat iets Goddelijks is. Wel vind ik dat we Jezus moeten navolgen in zijn mensheid! Zijn Goddelijkheid aanbidden en vragen om Zijn priesterlijke zegen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is een discussie op zichzelf, maar ik geloof wel dat God ons geroepen heeft om zieken de handen op te leggen tot genezing (
.)
smile.gif
De discipelen waren ook geen God, maar gewone mensen die Jezus navolgden, zoals wij Jezus ook mogen navolgen
flower.gif

De discipelen waren persoonlijk door Jezus aangesteld. En deden alles vanuit Gods directe kracht, vanuit eigen kracht konden ze het niet! Ik zie Jezus als een bemiddelaar tussen de mensen en Zijn Vader.

Een gebedsgenezer zie ik als iemand die die plaats naspeelt..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De discipelen waren persoonlijk door Jezus aangesteld. En deden alles vanuit Gods directe kracht, vanuit eigen kracht konden ze het niet! Ik zie Jezus als een bemiddelaar tussen de mensen en Zijn Vader.

Een gebedsgenezer zie ik als iemand die die plaats naspeelt..

Alle christenen, volgelingen van Jezus, worden door Jezus aangesteld en doen het werk vanuit Gods kracht. Als je wil reageren, kun je dat het best bv. hier doen, anders krijgen we de lieve moderators op ons dak smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En wat heeft dat dan met de zondag kwestie te maken?

Omdat in sommige iso's de week op de maandag begint en de zondag de zevende dag is.

[...]

Dan helpt vragen om verduidelijking wellicht meer dan maar voor mij antwoorden in te vullen...

In mijn beleving heb ik niet dingen voor je ingevuld

Quote:
[...]

Concreet bedoel ik dat je eigen redenatie niet deugt.

Mensen doen iets vergelijkbaars met diefstal als ze op zondag werken. Dan beroep jij je vervolgens op een gebod uit een tijd waarin je prima op zondag kon werken maar waar je niet op zaterdag mocht werken.

Als je je daarop beroept is het of het één of het ander:

- Of je mag niet op zaterdag werken.

- Of je mag niet op één van de 7 dagen werken.

Bij dat eerste slaat het dan dus nergens op wat je mij verwijt. Dan moet je me verwijten dat ik zaterdag iets koop. Immers zaterdag is de traditionele dag van de sabbat.

Bij dat tweede slaat het dan dus nergens op wat je mij verwijt. Want ik koop geen gestolen waar als degene waar ik bij koop zijn rustdag niet op zondag heeft, maar bijv. op zaterdag.

Maar jij laat het direct overkomen vanaf je eerste post dat omdat het over de sabbath gaat gelijk alles niet meer geld terwijl de algemene opvatting is dat op zondag geldt wat voor de Joden vanuit de schrift voor de zaterdag geldt.

* AndreasJ noteert voor zichzelf: volgende keer gewoon maar weer recht voor zijn raap doch subtiel posten, ik lok blijkbaar op deze manier onnodige discussies uit.

dood.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar jij laat het direct overkomen vanaf je eerste post dat omdat het over de sabbath gaat gelijk alles niet meer geld terwijl de algemene opvatting is dat op zondag geldt wat voor de Joden vanuit de schrift voor de zaterdag geldt.

Dan interpreteer je het verkeerd, want over de kwestie wat voor Sabbat enzo geldt heb ik niks over geschreven.

Ik zeg slechts wat ik in mijn post die ik als reactie op Propje ook al gezegd heb. En vervolgens dat het verwijt wat je mij vervolgens maakt inhoudelijk niet deugt.

En dat is dus kennelijk wat anders dan jij denkt wat ik zeg. Wat ik wel bedoel heb ik nu op verschillende manieren proberen uit te leggen... Als je het niet snapt dan ben ik kennelijk niet slim genoeg het uit te leggen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid