Spring naar bijdragen

God betrekken in je relatie


Aanbevolen berichten

Over het samen bidden:

wat ik vooral erg belangrijk vind in een relatie is dat je God direct bij je leven betrekt. Soms in je relatie kom je mooie en slechte dingen tegen, problemen en moeilijkheden maar ook ontzettend veel geluk. En vaak praat je daar samen over en dan is het goed omdat direct ook bij God te brengen. Dus wanneer je over een probleem oid hebt gepraat, je ook meteen samen God bidt om Zijn hulp. Dat verdiept de relatie met elkaar en met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wat ik nog niet gelezen heb hier is aanbidding.

Aanbidding is heel breed natuuurlijk, maar ik heb het nu over samen zingen of muziek maken. Iets wat ook heel mooi is in een relatie. Samen Hem groot maken met je stem en een gitaartje (ofzoiets) Hoeft niet mooi te klinken. Maar dat brengt je saken ook dichter bij Hem. Een relatie met z'n 3enbig-smile.gif

oke, misschien ook niet voor iedereen even simpel. Maar dat hoeft ook niet altijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:

In hoeverre is het verstandig/verantwoord om bij elkaar te slapen?


Samengevoegd:

En Robert, wat bedoelde je eigenlijk met 'familiejuwelen'?

Nou, als je daadwerkelijk gewoon gaat slapen lijkt het me nou geen levensgroot probleem. Al ligt het er misschien ook wel aan in welke situatie je zit en welk beeld je wilt afgeven smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

In hoeverre is het verstandig/verantwoord om bij elkaar te slapen?

Hangt van je perspectief af. De laatste keer dat ik je zag was je net katholiek geworden, dus ik neem voor het gemak even aan dat je vanuit katholiek perspectief vraagt. Vanuit de katholieke moraal ontstaat "schuld" al op het moment dat je jezelf moedwillig in een situatie plaatst die ahw richting zonde voert. En ja, katholiek gesproken: sex buiten het huwelijk = zonde.

Quote:
En Robert, wat bedoelde je eigenlijk met 'familiejuwelen'?

Ken je die term niet? Meestal worden daar de mannelijke uitwendige geslachtsorganen mee bedoeld. RobertF bedoelt er kennelijk ook de vrouwelijke mee.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

welk beeld je wilt afgeven
smile.gif

Precies. Nogmaals vanuit katholiek perspectief omdat JoostG voorzover ik weet katholiek is: "ergernis geven" is ook een zonde. En naar de buitenwereld de indruk wekken dat je je niet te veel aantrekt van de huwelijksmoraal, door samen te slapen, is daar een mooi voorbeeld van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik weet het serieus niet
smile.gif

Ik bedoelde ook echt gewoon slapen. Hoewel ik me dan wel weer kan voorstellen dat 'bij elkaar slapen' snel tot zonde zal voeren, zoals CvW zegt.

Maar dan nog, abstract gesproken, is het 'not done' of niet?

It is done a million times every night. Maar het is, vanuit katholiek perspectief, niet goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet het serieus niet
smile.gif

Ik bedoelde ook echt gewoon slapen. Hoewel ik me dan wel weer kan voorstellen dat 'bij elkaar slapen' snel tot zonde zal voeren, zoals CvW zegt.

Maar dan nog, abstract gesproken, is het 'not done' of niet?

Nou ja, het is in mijn ogen de kat op het spek binden, of beter nog: een kat die zichzelf op het spek bindt. Het vervolg is meestal dat de kat het spek opeet en vervolgens mauwt "het gebeurde gewoon..."

En als ik een brug naar het geloof moet maken: we bidden "leid ons niet in verzoeking". Hoe christelijk is het dan om jezelf wel in verzoeking te leiden door je in een situatie te begeven waarin een zonde snel begaan is? Het is geen neutrale daad, het is een opmaat naar zonde, en daardoor zelf al zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

overigens kun je natuurlijk best blijven slapen als je in het logeerbed gaat op een andere kamer en het is noodzakelijk/erg handig omdat je bijvoorbeeld heel ver weg woont of 's ochtends vroeg weg moet samen of omdat je gewoon graag eens een paar dagen samen wilt zijn. Denk ik dan, maar stel dan die grens en blijf in je eigen bed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou, als je daadwerkelijk gewoon gaat slapen lijkt het me nou geen levensgroot probleem. Al ligt het er misschien ook wel aan in welke situatie je zit en welk beeld je wilt afgeven
smile.gif

Exact. Voor elk stel is het ook weer anders, de ene persoon kan beter tegen verleiding dan de andere. Wij slapen vanaf week 1 al op 1 kamer en hebben geen seks voor het huwelijk gehad. Maar als je het jezelf makkelijk wilt maken en geen risico wilt lopen is het wellicht wel verstandig om apart te slapen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Exact. Voor elk stel is het ook weer anders, de ene persoon kan beter tegen verleiding dan de andere. Wij slapen vanaf week 1 al op 1 kamer en hebben geen seks voor het huwelijk gehad. Maar als je het jezelf makkelijk wilt maken en geen risico wilt lopen is het wellicht wel verstandig om apart te slapen
smile.gif

smile.gif lijkt me een goede afweging, maar voor een katholiek (JoostG stelde de vraag) zou ook mee moeten wegen dat je een signaal afgeeft naar de buitenwereld. Of dat ook voor anderen geldt weet ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Over de vraag, hoe je een christelijke relatie vorm geeft... Als het goed is, is zeker in het begin, het enige verschil dat je nu samen gaat doet, wat je eerst alleen deed. Je kunt in een relatie niet opeens veel christelijker gaan zijn dan jezelf daarvoor was. Relatie heeft te maken met het delen van je leven en daarmee ook van je christelijke leven. En waar het goed is om je leven steeds meer te laten lijken op dat van Jezus, zul je diezelfde ontwikkeling ook moeten zien in je relatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het samen naar een eredienst gaan is inderdaad een vereiste, wat mij betreft. In onze relatie is dat ook geen probleem. Het aktief betrekkekn van God bij onze relatie, da's wat moeilijker.. Op de een of andere manier is 'samen bidden' moeilijker dan ik gedacht had.

Samen naar een eredienst gaan lijkt me niet evident als je allebei uit een totaal andere kerkelijke hoek komt - hoewel zoiets een occasioneel "uitwisselingsbezoekje" niet uitsluit. knipoog_dicht.gif Samen bidden... hmmm, ik moet zeggen dat bidden voor mij best wel privé is, dat vind ik eerlijk gezegd erg moeilijk om te delen. Maar gewoon samen kunnen praten over geloofszaken, en dan ook écht praten, zowel vanuit je hart als vanuit je verstand, inclusief de twijfels en moeilijkheden en wrijvingen en verschilpunten, daarvan merk ik meer en meer hoe belangrijk ik dat vind. Belangrijker dan dat samen bidden mij lijkt, denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Samen naar een eredienst gaan lijkt me niet evident als je allebei uit een totaal andere kerkelijke hoek komt - hoewel zoiets een occasioneel "uitwisselingsbezoekje" niet uitsluit.
knipoog_dicht.gif
Samen bidden... hmmm, ik moet zeggen dat bidden voor mij best wel privé is, dat vind ik eerlijk gezegd erg moeilijk om te delen. Maar gewoon samen kunnen praten over geloofszaken, en dan ook écht praten, zowel vanuit je hart als vanuit je verstand, inclusief de twijfels en moeilijkheden en wrijvingen en verschilpunten, daarvan merk ik meer en meer hoe belangrijk ik dat vind. Belangrijker dan dat samen bidden mij lijkt, denk ik.

Grappig...

Ik en mijn vrouw wilden pas voor de eerste keer samen naar de kerk nadat we elkaar aan wederzijdse moeders hadden voorgesteld (beide vaders zijn in 2001 al overleden).

Het voelde gek om dat niet eerst te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat als je allebei met God bezig bent, dat je dan vanzelf ook God betrekt in je relatie. Dat gaat bij sommige heel snel, bij andere heel langzaam, maar volgens mij gaat het bijna altijd. Ik denk niet dat er een kant en klaar lijstje is, van begin bovenaan aan het eind heb je samen een relatie met God.

Samen naar de kerk gaan kan daarin een grote rol spelen, maar dan moet je je er wel beide meer of minder bij op je gemak voelen. Hetzelfde geldt voor bidden, bijbel lezen (eventueel met dagboek) en over God praten. Dat op je gemak voelen is iets wat als het goed is groeit en de een vindt samen naar de kerk de eerste stap en de ander begint met bijbellezen en sommige misschien wel met alles te gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Grappig...

Ik en mijn vrouw wilden pas voor de eerste keer samen naar de kerk nadat we elkaar aan wederzijdse moeders hadden voorgesteld (beide vaders zijn in 2001 al overleden).

Het voelde gek om dat niet eerst te doen.

Waarom? Ik kan me het zelf eigenlijk niet zo best voorstellen moet ik zeggen, maar goed, ik ben ook iemand die het hele voorstellen-aan-de-ouders-ding niet zo snel nodig vindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat als je allebei met God bezig bent, dat je dan vanzelf ook God betrekt in je relatie. Dat gaat bij sommige heel snel, bij andere heel langzaam, maar volgens mij gaat het bijna altijd.

Hmmm, ik zie je punt enerzijds wel, maar langs de andere kant vraag ik me af of dat toch niet iets te makkelijk geredeneerd is. Ik kan me voorstellen dat het soms toch wel nodig kan zijn om daar echt bewust samen wat mee te doen, toch als je geen van beiden mensen bent die makkelijk communiceert over geloofszaken. En ik kan me voorstellen dat het wel best moeilijk is om nog te beginnen met je geloof in je relatie te betrekken, als je daar niet van in het begin een beetje ruimte voor maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moet je lief er dan ook bij zijn als je een persoonlijk gesprek hebt met je moeder, je broer, je beste vriendin? Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een vreemd idee dat je in een relatie noodzakelijk alles moet delen, omdat je nu eenmaal een relatie hebt. Samen bidden kan vast heel mooi zijn voor vele mensen, ik sluit ook niet uit dat ik dat ooit zou doen met mijn geliefde, maar om het voor te stellen als iets dat noodzakelijk hoort bij de intimiteit die je als geliefden hebt... Ja, dat volg ik niet, ik denk dat dat heel erg verschilt van koppel tot koppel. Het hangt denk ik enorm af van de manier waarop je je relatie met elkaar invult, én de manier waarop elk van beiden zijn/haar relatie met God invult.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is inderdaad goed om ook samen te bidden in je relatie. Maar ik moet zeggen dat ik regelmatig met mijn vrouw, toen nog verloofde, gebeden heb en desondanks mijn lustgevoelens nooit weggegaan zijn. Ik heb daar ook niet om gevraagd want als ik geen lustgevoelens voor mijn vrouw had dan waren we gewoon vrienden gebleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hmmm, ik zie je punt enerzijds wel, maar langs de andere kant vraag ik me af of dat toch niet iets te makkelijk geredeneerd is. Ik kan me voorstellen dat het soms toch wel nodig kan zijn om daar echt bewust samen wat mee te doen, toch als je geen van beiden mensen bent die makkelijk communiceert over geloofszaken. En ik kan me voorstellen dat het wel best moeilijk is om nog te beginnen met je geloof in je relatie te betrekken, als je daar niet van in het begin een beetje ruimte voor maakt.

MAar het is ook wel moeilijk en je moet er ook wel bewust van zijn. Maar je moet je er ook bewust van zijn dat niet alles gewoon in een keer kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid