Spring naar bijdragen

God betrekken in je relatie


Aanbevolen berichten

Quote:

Moet je lief er dan ook bij zijn als je een persoonlijk gesprek hebt met je moeder, je broer, je beste vriendin? Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een vreemd idee dat je in een relatie noodzakelijk alles moet delen, omdat je nu eenmaal een relatie hebt. Samen bidden kan vast heel mooi zijn voor vele mensen, ik sluit ook niet uit dat ik dat ooit zou doen met mijn geliefde, maar om het voor te stellen als iets dat noodzakelijk hoort bij de intimiteit die je als geliefden hebt... Ja, dat volg ik niet, ik denk dat dat heel erg verschilt van koppel tot koppel. Het hangt denk ik enorm af van de manier waarop je je relatie met elkaar invult, én de manier waarop elk van beiden zijn/haar relatie met God invult.

Dat je weleens samen bid, betekent niet dat je dat altijd samen doet. Ik denk niet dat het verkeerd is om ook alleen te bidden. Net als dat je ook met lief, soms mensen alleen op zoekt en soms samen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Het is niet zo dat ons lust gevoel voor altijd verdwijnt ofzo hoor
knipoog_dicht.gif
Als we bij elkaar zijn hebben we het elke dag wel, maar ik merk wel dat door daarvoor te bidden het makkelijker word en soms haalt God het ook de hele dag niet weg maar dat is voor ons zelf om te kijken of we onze grenzen aan kunnen houden
knipoog_dicht.gif
Hoelang ben je inmiddels getrouwd?

Negen jaar alweer inmiddels: Time flies when you're having fun! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even een vrij concrete vraag voor koppels waarin beiden een nogal verschillende kerkelijke achtergrond hebben. Heeft dat veel invloed op de manier waarop jullie samen bezig zijn me geloven? En praktisch gezien, hoe zit dat met erediensten, gaan jullie ieder gewoon naar jullie eigen kerk, of proberen jullie ook regelmatig eens samen te gaan en enigszins betrokken te geraken op het kerkelijk milieu van je partner?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn ervaring bij de koppeltjes om mij heen is dat ze of met z'n tweeën in dezelfde kerk uitkomen, of dat ze het toch niet met elkaar volhouden. Maar dat soort dingen hebben natuurlijk altijd een aanloop waarin het nog anders zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je in het begin wel gewoon naar elkaars kerk kan gaan en dus afwisselen, dat zie ik tenminste in mijn omgeving. Persoonlijk denk ik dat je uiteindelijk wel ergens samen moet gaan kerken, maar dat is ook een proces. Je hoeft je echt geen zorgen te maken als je, bij wijze van, na 2 weken verkering het nog niet eens bent over wat de beste kerk is.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je hoeft je echt geen zorgen te maken als je, bij wijze van, na 2 weken verkering het nog niet eens bent over wat de beste kerk is.
knipoog_dicht.gif

Dat is eerlijk gezegd sowieso geen houding waar ik me veel bij kan voorstellen hoor, dat hele "welke kerk is de juiste". Wat mij betreft moet het gewoon kunnen om elkaars kerkelijke achtergrond te respecteren zo lang je elkaar toch enigszins kunt vinden qua theologie en beleving (superdogmatisch katholiek + emogelisch lijkt me bvb moeilijk worden knipoog_dicht.gif). Ik doelde met mijn vraag meer op de manier waarop je praktisch als koppel toch samen zo veel mogelijk kunt groeien in geloof, zonder daarbij meteen elkaar te moeten gaan "bekeren".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is eerlijk gezegd sowieso geen houding waar ik me veel bij kan voorstellen hoor, dat hele "welke kerk is de juiste". Wat mij betreft moet het gewoon kunnen om elkaars kerkelijke achtergrond te respecteren zo lang je elkaar toch enigszins kunt vinden qua theologie en beleving (superdogmatisch katholiek + emogelisch lijkt me bvb moeilijk worden
knipoog_dicht.gif
). Ik doelde met mijn vraag meer op de manier waarop je praktisch als koppel toch samen zo veel mogelijk kunt groeien in geloof, zonder daarbij meteen elkaar te moeten gaan "bekeren".

Nou, praktisch gezien zou ik dan gewoon afwisselen naar welke kerk je gaat en wel samen gaan knipoog_dicht.gif je kunt wel bijvoorbeeld ook samen uit de bijbel lezen en dat soort dingen doen, toch ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

sorry, dat kan ik ook niet beantwoorde we hebben dezelfde achtergrond, alleen bij mij is de afkomst anders hij is amerikaans ik nederlands, soms moeten we elkaar missen. door de amerikaanse wet, maarja niet aan te en ik ga hier niet op deze topic uitwijden
knipoog_dicht.gif

Ach, internationaal daten, vertel mij wat! widegrin.gif

Maar ik vraag niet alleen naar persoonlijke ervaringen hoor, je kan er ook gewoon een mening over hebben zonder zelf in die situatie te zitten, en die mening kan evenzeer waardevol zijn. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt de vraag natuurlijk uitbreiden naar andere godsdiensten, maar waar ik het over had is als je allebei christen bent, maar lid van een andere (en misschien zelfs erg verschillende) kerk. In het concrete geval waar ik over nadenk gaat het over katholiek en evangelisch, maar ik wil de vraag bewust algemener houden dan één concreet geval. Ik kan me voorstellen dat het op heel veel vlakken geen problemen met zich meebrengt, je gelooft ook grotendeels gewoon het zelfde, maar een aantal dingen lijken me toch minder evident. Vooral waar het gaat over kerkbetrokkenheid, kan ik me voorstellen dat je bepaalde keuzes moet maken. Als je gewoon elk apart kerkt, dan deel je toch een belangrijk element van je geloof niet zo met elkaar, en dat heeft toch wel nadelen. Maar anderzijds, als je samen wilt kerken, dan moet je wel compromissen maken en die compromissen zouden in de weg kunnen staan van de band van (een van) beide partners met hun eigen kerkgemeenschap. Ik denk niet dat het noodzakelijk problematisch moet zijn, maar ik ben wel benieuwd naar de ideeën hierrond. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik snap wat je bedoelt, heel erg goed zelfs! ik begrijp de vraag noem, kijk ik ben voor mijn vriend naar zijn kerk gegaan, voor mij voelt het persoonlijk heerlijk om samen naar 1 kerk te gaan en wat je in die andere kerk deed kan je ook in de andere kerk doen. Maar je kan er ook voor bidden! Maar als je verschillende kerken heb is het eerst goed om beide 1x met je partner mee te gaan en te kijken wat je wilt en compromise sluiten wat je zegt! Je moet wel een midden weg zien te vinden, misschien is het voor de een meteen duidelijk ik ga voor jou mee en de ander niet!

Het hoeft geen probleem zijn, het gaat erom wat voor oplossing je er samen voor zoekt!

Oeps, deze post had ik niet meer gelezen. Zat er eigenlijk veel verschil tussen jouw kerk en die van je vriend? Dat maakt denk ik wel serieus wat uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om even te reageren op de vragen uit de OP. Ik heb nu 3 jaar een relatie en merk dat het toch nog wel lastig is om God te betrekken in onze relatie. Hoe stom het ook klinkt toch vinden we het best lastig (en dat terwijl we, om het zo te zeggen, diepgelovig zijn). Niet in de zin van seks voor het huwelijk, dat is geen probleem. Maar het bidden met elkaar is toch een heikel punt.

Eigenlijk is mijn ervaring heel simpel. Ga gewoon met elkaar bidden, ook al is het gewoon even voor de week of voor de volgende/afgelopen dag. Het zet toch al wat, merk ik. Onlangs eigenlijk echt de keus gemaakt en ik denk dat het dan wel zal gaan groeien. Ik merk het toch dat het een zegen is. Ik wil hierin echt mijn rol als (toekomstig) priester op me nemen en het niet af laten hangen van mijn vriendin (over een paar jaar hopelijk mijn vrouw).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe betrek je eigenlijk God in je relatie als de wederhelft niet gelooft?

Op zich wel een lastige situatie. Je bent denk ik ook afhankelijk van hoe de partner over het geloof cq God denkt. Als de persoon er open voor staat dan kun je er over praten en misschien zelfs dan kun je nog bidden met elkaar. Dit is niet altijd reeël maar in een ideale situatie kan dit denk ik wel (mits er openheid en respect naar elkaar toe is). Lastig is het wel maar het is niet onmogelijk (als ik het zo mag zeggen).

Misschien dat de realiteit wel anders is hoor, ik heb het niet meegemaakt dus ik ''zeg maar wat''. Maar ik denk wel dat je het er op zijn minst met elkaar over kunt hebben, en op die manier mag de gelovige partner ook getuigen van zijn/haar Heer en Heiland.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid