Spring naar bijdragen

Opwekking 281 & Psalm 42


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Dat is een interessante opmerking Barbapapa want waarom wil je wel de vloek van voor Christus overslaan maar niet de beloften van voorspoed, welvaart en gezondheid in het OT?

Helemaal mee eens. Juist door ook over vloek, zonde, oordeel, vervolging en twijfel te zingen doe je niet af van het wonder van genade, gerechtigheid, liefde, trouw, loutre goedheid, liefdekoorden, geduld... Het voegt alleen maar toe!

Als je er maar niet in blijft hangen, als je het het je ellendig voelen en een waar zondebesef "gevoelen" maar niet verheerlijkt of stelt als voorwaarde voor "zalig wording". Volgens mij is dat niet het vasten dat God verkiest.

Aan de andere kant heb ik zelf ook niet zoveel op met Christenen die lijken over te slaan waar de vorige groep in lijkt te blijven hangen: het besef van de zondige natuur van de mens, de Heiligheid van God, het oordeel dat God zonder het offer van Zijn Zoon rechtens over ons had kunnen uitspreken.

Een heel klein beetje minder "jezus is mijn grote broer, beste vriend en knikkervriendje" mag wel.

Juist daarom vind ik "de Psalmen voor nu"-versie zo goed... Balans.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook bij de versie van 'Psalmen voor nu' vind ik dat teveel de verantwoordelijkheid bij God wordt gelegd, terwijl alles al door Hem is volbracht en de verantwoordelijkheid nu bij de christenen ligt. Deze versie van 'Psalmen voor nu' vind ik ietwat te fatalistisch.

Het zou oneerbiedig zijn als deze boodschap van het verlossingswerk van ná Hand. 2 niet op de juiste waarde zou worden geschat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ook bij de versie van 'Psalmen voor nu' vind ik dat teveel de verantwoordelijkheid bij God wordt gelegd, terwijl alles al door Hem is volbracht en de verantwoordelijkheid nu bij de christenen ligt. Deze versie van 'Psalmen voor nu' vind ik ietwat te fatalistisch.

Het zou oneerbiedig zijn als deze boodschap van het verlossingswerk van ná Hand. 2 niet op de juiste waarde zou worden geschat.

Dus jij gaat liever voor een happy-clappy versie? Het staat toch in de Bijbel zoals het er staat?

Ik snap niet zo goed waar je een probleem mee hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, ik ga niet voor een happy-clappy-versie. (Ik ben niet van het happy-clappy-geloof.) In de Bijbel staat het inderdaad in het oude testament, waar nog geen sprake is van het volbrachte werk van Jezus Christus.

Ik heb nergens een probleem mee. Mijn reactie was alleen een reactie op jouw reactie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ook bij de versie van 'Psalmen voor nu' vind ik dat teveel de verantwoordelijkheid bij God wordt gelegd, terwijl alles al door Hem is volbracht en de verantwoordelijkheid nu bij de christenen ligt. Deze versie van 'Psalmen voor nu' vind ik ietwat te fatalistisch.

Het zou oneerbiedig zijn als deze boodschap van het verlossingswerk van ná Hand. 2 niet op de juiste waarde zou worden geschat.

Maar wat bedoel je hier dan mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, dan zou ik die versie van 'Psalmen voor nu' moeten herschrijven en ik weet ook niet of dat nu de bedoeling is.

In plaats van een neerslachtig, fatalistisch óf happy-clappy-geloof, geloof ik in een overwinnend christenleven.

Waarom zou je het woord van God willen herschrijven? Het leven is toch niet alleen maar overwinning? Heb jij noh nooit een tegenslag gehaf? Ken jij geen mensen die vrienden of familieleden aan bijv. kanker of Aids verloren hebben?

Een Christen zou ook oog moeten hebben voor de werkelijkheid waarin mensen leven: uitkeringen, werkloosheid, ziekte, dood, ellende, pijn, verdriet.

Het overkomt iedereen: mensen in de bijbel, hedendaagse Christenen en niet-christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie het leven als een aaneenschakeling van overwinningen. Ik kan wel eens situaties meemaken, maar in elke situatie overwin ik. Ik ben wel met onferming bewogen met andere mensen om mij heen, maar hun situaties zullen mij niet beïnvloeden, maar het brengt bij mij teweeg dat ik hen wil helpen. Ik wil dus ook vaak graag andere mensen helpen.

Maar jij zou psalmen niet herschrijven?

Jij zingt dus gewoon het volgende?

Ps. 137

8 Gij, dochter van Babel, ter verwoesting bestemde,

gelukkig hij, die u zal vergelden

hetgeen gij ons hebt aangedaan;

9 gelukkig hij, die uw kinderen zal grijpen

en tegen de rots verpletteren.

Ik neem aan dat jij soms ook berijmde psalmen zingt en dan de een wat minder gauw dan de andere?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zie het leven als een aaneenschakeling van overwinningen. Ik kan wel eens situaties meemaken, maar in elke situatie overwin ik. Ik ben wel met onferming bewogen met andere mensen om mij heen, maar hun situaties zullen mij niet beïnvloeden, maar het brengt bij mij teweeg dat ik hen wil helpen. Ik wil dus ook vaak graag andere mensen helpen.

Maar jij zou psalmen niet herschrijven?

Jij zingt dus gewoon het volgende?

Ps. 137

8 Gij, dochter van Babel, ter verwoesting bestemde,

gelukkig hij, die u zal vergelden

hetgeen gij ons hebt aangedaan;

9 gelukkig hij, die uw kinderen zal grijpen

en tegen de rots verpletteren.

Ik neem aan dat jij soms ook berijmde psalmen zingt en dan de een wat minder gauw dan de andere?

Dat ligt er maar net aan welke psalmen de dominee laat zingen. Verzen zoals die jij net aanhaalt worden niet vaak gezongen, maar toch staan ze ook niet voor niets in de bijbel...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Maar jij zou psalmen niet herschrijven?

Jij zingt dus gewoon het volgende?

Ps. 137

8 Gij, dochter van Babel, ter verwoesting bestemde,

gelukkig hij, die u zal vergelden

hetgeen gij ons hebt aangedaan;

9 gelukkig hij, die uw kinderen zal grijpen

en tegen de rots verpletteren.

Ik neem aan dat jij soms ook berijmde psalmen zingt en dan de een wat minder gauw dan de andere?

Nee natuurlijk herschrijf je de psalmen niet, het is verdraaid-nog-an-toe niet voor niets het Woord van God, het Profetisch Woord van God dat zeer vast is het is onderdeel van de Canon, het is dat waar de Heilige Geest zich aan wil paren en op die manier mensen wil leren, oefenen en groeien in de Heere Jezus Christus. Jij wilt dat herschrijven? Dat riekt naar restaurationisme. Waarom niet ook maar wat andere dingen herschrijven dan?

Weg met Genesis, weg met de zondeval (dat geldt immers ook al lang niet meer voor ons, wat moet je toch met dat soort kolder). Je past de Schrift niet aan aan jou gevoelens, maar andersom.

Leer mij, o HEER, den weg, door U bepaald;

dan zal ik dien ten einde toe bewaren;

geef mij verstand, met Godd'lijk licht bestraald;

dan zal mijn oog op uwe wetten staren;

dan houd ik die, hoe licht mijn ziel ook dwaalt;

dan zal zich 't hart met mijne daden paren

De psalmen zijn qua inhoud nog steeds even sterk, alleen zijn ze nu toepasbaar op andere zaken. Babel is bijvoorbeeld een symbool voor de Wereld en je zingt in 137 dan ook 'Op de dag dat God terugkomt zal Hij over u oordelen en zal dat wat jullie aan ons hebben gedaan vergolden worden door Hem'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Barbapapa,

Quote:
Ik zie het leven als een aaneenschakeling van overwinningen. Ik kan wel eens situaties meemaken, maar in elke situatie overwin ik. Ik ben wel met onferming bewogen met andere mensen om mij heen, maar hun situaties zullen mij niet beïnvloeden, maar het brengt bij mij teweeg dat ik hen wil helpen. Ik wil dus ook vaak graag andere mensen helpen.

Maar jij zou psalmen niet herschrijven?

Ammenooitniet.

Quote:
Jij zingt dus gewoon het volgende?

Ps. 137

8 Gij, dochter van Babel, ter verwoesting bestemde,

gelukkig hij, die u zal vergelden

hetgeen gij ons hebt aangedaan;

9 gelukkig hij, die uw kinderen zal grijpen

en tegen de rots verpletteren.

In het getijdenboek voor geestelijken en leken worden zulke al te heftige stukken overgeslagen, maar in kloosters wordt ook dit gewoon gebeden hoor, op dezelfde rustige gregoriaanse psalmtoon. Niet berijmd, maar gewoon direct (vertaald natuurlijk) uit de Schrift.

Ook deze stukken kun je op christelijke, meer geestelijke wijze lezen. Elke christen heeft nog altijd de zonde en de duivel als vijanden. En dezen zullen dus uiteindelijk te pletter slaan tegen de rots. Wat of wie de rots is? Christus natuurlijk, Hij is onze Rots.

Katholieken zien de psalmen dan ook als de woorden van Christus. Ook Hij heeft de psalmen gebeden. In de psalmen komen het lijden, de angst en ook de vreugde van Christus terug. Maar ook de liefde die Hij voor ons heeft (lees psalm 45 bijvoorbeeld maar eens over de Koning en zijn Bruid) en ook het onderricht dat Hij ons wil geven.

Er is mijns inziens daarom geen enkele reden om welke psalm dan ook niet of minder vaak te bidden. Elke psalm verwoordt weer een diepgaande geloofservaring die elke gelovige op zijn pad tegenkomt. Bij elke psalm leer je Christus weer ietsjes beter kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, ik was dus ook niet van plan de psalmen te herschrijven. Ik ben niets uit de Bijbel van plan te herschrijven.

Ik zelf zou ze alleen niet zingen, of niet allemaal/helemaal. Ik zou ze alleen lezen, zoals ik alle bijbelboeken lees. Inderdaad zijn het soms profetiën, bv. ps. 22 waar wordt heengewezen naar het lijden van Jezus Christus.

Maar ik zie het ook niet zo belangrijk om de psalmen te zingen, want als in de Bijbel wordt opgeroepen tot het zingen van psalmen, staat er niet dat ze allemaal of helemaal moeten worden gezongen, maar staat ook niet dat het de psalmen uit het Bijbelboek betreft. 'Psalmen' is een woord wat ongeveer te vertalen is met 'lofliederen' en het is gewoon goed om lofliederen tot God te zingen, net als andere liederen die je zingt over/tot God. En dan zing ik liever Nieuwtestamentische lofliederen waarin wordt gezongen over de situatie van ná het volkomen verlossingswerk. Het heeft weinig zin om te zingen over ellende als Jezus al de ellende voor ons gedragen heeft.

Ik zag dit allemaal ook niet als heel belangrijk om over te discussiëren, maar mijn reactie was meer een reactie op de reactie van Mr. Emilio.

Nog over het volgende:

Quote:

Een heel klein beetje minder "jezus is mijn grote broer, beste vriend en knikkervriendje" mag wel.

Joh 15,14

Gij zijt mijn vrienden, indien gij doet, wat Ik u gebied.

Joh 15,15

Ik noem u niet meer slaven, want de slaaf weet niet, wat zijn heer doet; maar u heb Ik vrienden genoemd, omdat Ik alles, wat Ik van mijn Vader gehoord heb, u heb bekend gemaakt.

Mat 12,49

En Hij strekte zijn hand uit over zijn discipelen en zeide: Ziedaar mijn moeder en mijn broeders.

Als jij niet de vriend en de broeder van Jezus Christus bent, zegt dat meer over jou dan over anderen.

Ik heb nog nooit iemand Jezus als zijn/haar 'knikkervriendje' horen spreken. Ik vraag je hierbij op te houden met zulke spotternij of aan te geven over welke mensen je schrijft en hierbij bewijzen aan te voeren dat deze mensen dat zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad zijn psalmen niet helemaal gelijk aan lofzangen. Ik ben er nog een beetje studie naar aan het doen over de vraag hoe het woord 'psalmen' het best kan worden vertaald. Als mensen daar informatie over hebben, hoor ik het graag.

Over de vervulling van dingen uit de psalmen staat in het NT het volgende.

Luc 24,44

Hij zeide tot hen: Dit zijn mijn woorden, die Ik tot u sprak, toen Ik nog bij u was, dat alles wat over Mij geschreven staat in de wet van Mozes en de profeten en de psalmen moet vervuld worden.

Verder staat in het NT het volgende over psalmen.

Ef. 5

18 En bedrinkt u niet aan wijn, waarin bandeloosheid is, maar wordt vervuld met de Geest, 19 en spreekt onder elkander in psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zingt en jubelt de Here van harte, 20 dankt te allen tijde in de naam van onze Here Jezus Christus God, de Vader, voor alles, 21 en weest elkander onderdanig in de vreze van Christus.

Kol 3,16

Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst en met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Hij zeide tot hen: Dit zijn mijn woorden, die Ik tot u sprak, toen Ik nog bij u was, dat alles wat over Mij geschreven staat in de wet van Mozes en de profeten en de psalmen moet vervuld worden.

De Schrift spreekt allerlei dingen over Jezus Christus, in typen, heenwijzingen en ook veel profetieën die te lezen door heel de Bijbel heen. In Mozes (Thorah), de Psalmen (Geschriften/Chetoewim) en de Profeten (Newie'iem).

Al die profetieën die in het Oude Testament staan over de Zoon van David, de Profeet, Priester, Koning moesten volbracht worden door Jezus Christus als de Messias.

Volbrengen is geen afschaffen. Wij kunnen nog elke dag leren van de psalmen omdat ze door Gods Geest geïnspireerd zijn en nog elke dag gelden, tot dat Hij terug komt op de wolken van de Hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals ik al schreef, schaf ik dus ook geen psalmen af, maar lees ik de hele Bijbel.

Wel heeft Hij de dingen volbracht die in de Thora, Psalmen en de Profeten staan beschreven, waardoor wij nu (kunnen) weten dat we verlost zijn van de hele vloek, dus wat betreft verdoemenis, ziekten, armoede, enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het staat in de Bijbel, dus het kan geen ketterij zijn. Je ervaringen zijn misschien anders, maar dan stel je je ervaringen hoger dan het woord van God. Als je je ervaringen ondergeschikt maakt aan het woord van God, zullen je ervaringen anders worden en zullen het woord van God en Gods beloften meer zichtbaar worden in je leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het staat in de Bijbel, dus het kan geen ketterij zijn.

Ketterij heeft in wezen niets te maken met de Bijbel (ook niet met ongelijk hebben trouwens), maar meer met een bewuste afwijking van A van de ideeën van B. Als de ideeën van B gebaseerd zijn op de Bijbel en A zegt dat de Bijbel er niet toe doet, dan is A inderdaad een ketter. Maar zeker niet enkel en alleen omdat het tegen de Bijbel in gaat.

Verder is het denk ik ook nuttig ons te realiseren dat iedere interpretatie van de Bijbel een interpretatie is, ook als deze interpretatie letterlijk is. Jouw interpretatie gaan verslijten voor het Woord van God, dat is naar mijn smaak pas ketterij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid