Spring naar bijdragen

invloed christendom op maatschappij


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hey leden van credible,

Ik heb zo mijn problemen met de kerk, en ben net als 70% van nederland ook niet lid van een kerk. Desondanks ben ik van mening dat je wel overal open voor dient te staan. Ik ben dan ook bezig met het lezen van de bijbel zodat ik in ieder geval weet waar ik over praat.

Maar om tot mijn werkelijke vraag te komen. De meerderheid van nederland gelooft niet meer. En toch ontkom je er niet aan. Onze maatschappij is gestoelt op het christelijk geloof. Onze normen en waarden zijn erop gebaseerd. Net als het wetboek. Waar ik naar op zoek ben is concrete voorbeelden. Bijvoorbeeld: 'de grondwet is gebaseerd op dit en dit stuk uit de bijbel'. Maar ik heb het natuurlijk niet alleen over wetten, ik heb het over voorbeelden in de hele nederlandse maatschappij. Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.

M.v.g.

Jasper

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Nederland leven we in een parlementaire democratie. Die is helemaal niet op de bijbel gebaseerd, integendeel zou ik bijna zeggen. Onze maatschappij is qua staatsinrichting gebaseerd op de ontwikkelingen die na de grote revoluties in andere landen in gang gezet werden. (ca 1789-1848)

We kennen ook een scheiding van kerk en staat sinds 1795 (al is die niet helemaal 100%) Alleen de SGP is in de politiek voorstander van een maatschappij gebaseerd op de christelijke normen en waarden.

Je stelling is dus onjuist. Wel zijn veel normen en waarden van individuele mensen gebaseerd op het geloof van die individuele mensen. Omdat in het verleden veel mensen geloofden, was de invloed van die mensen in het dagelijks leven uiteraard ook groot.

Maar tegenwoordig kan je niet echt stellen dat onze maatschappij nog op dat geloof gestoeld is. Dat denk je misschien omdat er nog uiterlijke tradities zijn die opvallen, (zondagsrust e.d. )

Iran is een voorbeeld van een maatschappij die wél gebaseerd is op de normen en waarden van een geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hey leden van credible,

Ik heb zo mijn problemen met de kerk, en ben net als 70% van nederland ook niet lid van een kerk. Desondanks ben ik van mening dat je wel overal open voor dient te staan. Ik ben dan ook bezig met het lezen van de bijbel zodat ik in ieder geval weet waar ik over praat.

Maar om tot mijn werkelijke vraag te komen. De meerderheid van nederland gelooft niet meer. En toch ontkom je er niet aan. Onze maatschappij is gestoelt op het christelijk geloof. Onze normen en waarden zijn erop gebaseerd. Net als het wetboek. Waar ik naar op zoek ben is concrete voorbeelden. Bijvoorbeeld: 'de grondwet is gebaseerd op dit en dit stuk uit de bijbel'. Maar ik heb het natuurlijk niet alleen over wetten, ik heb het over voorbeelden in de hele nederlandse maatschappij. Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.

M.v.g.

Jasper

De eerste universiteiten in Europa zijn uit kathedraal en klooster scholen ontstaan en zijn tot universiteit 'benoemd' door oa. de paus.

Onze huidige wetenschap gaat terug tot scholastici, die gemotiveerd waren om God's schepping te onderzoeken. Veel onderzoekers waren ook geestelijken. Zelfde periode trouwens als de opkomst van de universiteiten.


Samengevoegd:

Ander voorbeeldje is bijv. onze tijdsberekening, die terug gaat tot wat de geboorte van Christus zou zijn. Maar ook onze chronologische ipv cyclische tijdsbeschouwing die we allemaal vanzelfsprekend vinden komt voort uit de Joods-Christelijke traditie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

dank voor je reactie, toch ben ik het niet helemaal met je eens. Natuurlijk zijn kerk en staat gescheiden. Maar indirect komen veel dingen nog steeds voort uit het geloof. Dit komt (volgens mij) zoals je zelf al zegt doordat vroeger alles op het geloof was gebaseerd. Kijk alleen al naar de verschillen tussen een islamitisch land en een christelijk land. Daar zijn altijd grote verschillen geweest. En dat komt denk ik voornamelijk voort uit geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

We kennen ook een scheiding van kerk en staat sinds 1795 (al is die niet helemaal 100%) Alleen de SGP is in de politiek voorstander van een maatschappij gebaseerd op de christelijke normen en waarden.

Al sinds de late oudheid bestaat er al de 'twee zwaarden leer' (van paus Gelasius). Die leer heeft het over twee machten, de kerkelijke macht en de geestelijke macht. Alle twee hebben hun eigen terrein.

Die leer heeft trouwens in de middeleeuwen een nogal belangrijke rol gespeeld.

'Een maatschappij gebaseerd op christelijk normen en waarden' heeft trouwens niks te maken met de kwestie van scheiding tussen kerk en staat, niet in Nederland iig.

De scheiding tussen kerk en staat is namelijk geen scheiding tussen religie en politiek... Waar die scheiding over gaat is nl. dat Balkenende niet de imam of de dominee gaat benoemen en gaat bepalen wat de kerkleer is enzo. Of dat de PKN een veto kan uitspreken tegen een wetsvoorstel.

Dat wij veel uit de verlichting hebben qua staatsstructuur enzo heb je trouwens gelijk in. Maar die mensen hebben het ook niet zelf lopen uitvinden. Net zoals onze ontwikkeling daarop terug gaat, gaat die ontwikkeling ook weer in de tijden daarvoor terug.

Bijvoorbeeld dat hele idee van universele rechten enzo heeft een christelijke roots met een seculiere golf er over heen. Best veel dingen zijn tot het christendom terug te brengen, maar dan gewoon God eruit geknipt. In feite lopen mensen nog gewoon achter een hoop christelijke elementen, zoals de moraalleer die zo hoog op een voetstuk staat. Regelmatig legitimatie voor zelfs oorlogen. Terwijl God dood zou zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bv. deze tekst:

Toen sprak God deze woorden:

‘Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd.

Vereer naast mij geen andere goden.

Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde.

Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten;

maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.

Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie zijn naam misbruikt laat hij niet vrijuit gaan.

Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag.

Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten,

maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen.

Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Dan wordt u gezegend met een lang leven in het land dat de HEER, uw God, u geven zal.

Pleeg geen moord.

Pleeg geen overspel.

Steel niet.

Leg over een ander geen vals getuigenis af.

Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’

Zie: link

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hey Barbapapa,

Hartelijk dank voor je reactie, maar ik zie de link niet zo goed (kan ook komen door een gebrek aan bijbel kennis) tussen dit stuk en onze huidige maatschappij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat je schreef over het wetboek en normen en waarden: veel westerse normen en waarden en wetten zijn afgeleid van de tien geboden, zoals niet stelen, moorden, liegen enz. . Ook meer wetten zijn afgeleid van oudtestamentische wetten en richtlijnen (zoals aansprakelijkheid, privaat-/publiekrecht enz.). Natuurlijk niet alle wetten, want de wetten zijn vertaald naar de huidige moderne maatschappij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dank voor je reactie, toch ben ik het niet helemaal met je eens. Natuurlijk zijn kerk en staat gescheiden. Maar indirect komen veel dingen nog steeds voort uit het geloof. Dit komt (volgens mij) zoals je zelf al zegt doordat vroeger alles op het geloof was gebaseerd. Kijk alleen al naar de verschillen tussen een islamitisch land en een christelijk land. Daar zijn altijd grote verschillen geweest. En dat komt denk ik voornamelijk voort uit geloof.

Ik denk meer dat dit te maken heeft met de manier van leven als nomadenvolk dat met een kudde heen en weer reist in stammenverband, of als een volk dat zich uiteindelijk geografisch laat samenbinden en agrarisch voor brood op de plank zorgt. Ook zul je dankzij het weer minder mensen voor iedere ontevredenheid kunnen optrommelen om massaal de straat op te gaan vanwege het weer en de stuggere volksmentaliteit. Religie zal ook ongetwijfeld hier zijn invloed op hebben, maar is niet de hoofdreden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Olorin

En de christenen borduurden weer voort op Plato ea, het klopt wat je zegt, elke ontwikkeling is voort gekomen uit wat er vooraf ging.

Ik zeg ook niet dat het christendom geen grote invloed heeft gehad en nog heeft, maar ik meen dat de TS een beetje verkeerd beeld heeft als hij bv denkt dat een grondwet op de bijbel gebaseerd is. Dat is namelijk absoluut niet het geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk meer dat dit te maken heeft met de manier van leven als nomadenvolk dat met een kudde heen en weer reist in stammenverband, of als een volk dat zich uiteindelijk geografisch laat samenbinden en agrarisch voor brood op de plank zorgt. Ook zul je dankzij het weer minder mensen voor iedere ontevredenheid kunnen optrommelen om massaal de straat op te gaan vanwege het weer en de stuggere volksmentaliteit. Religie zal ook ongetwijfeld hier zijn invloed op hebben, maar is niet de hoofdreden.

Valt hier een hoofdreden vast te stellen uberhaupt? En valt in voldoende mate te achterhalen in hoeverre cultuur en religie uit elkaar voortvloeien en elkaar hebben beinvloed om daar iets zinnigs over te zeggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Misschien heb ik een beetje een verkeerde indruk gegeven. Ik bedoel niet dat de grondwet volledig op de bijbel is gebaseerd, maar wel dat de bijbel grote invloed heeft gehad op de grondwet. Zo was Gijsbert Karel van Hogendorp de voorzitter van het comité dat de eerste grondwet samenstelde. Een prinsgezinde man die vond dat de bijbel erg direct geïnterpreteerd diende te worden. En vrijwel alle leden van dat comité waren diep gelovig. Dat laat zijn sporen na! En zoals Barbapapa ook al aangeeft in zijn tweede bericht vind je bijvoorbeeld veel dingen van de 10 geboden duidelijk terug in de grondwet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Valt hier een hoofdreden vast te stellen uberhaupt? En valt in voldoende mate te achterhalen in hoeverre cultuur en religie uit elkaar voortvloeien en elkaar hebben beinvloed om daar iets zinnigs over te zeggen?

hangt er vanaf welke definitie je gebruikt van cultuur en welke definitie je gebruikt van religie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In Nederland leven we in een parlementaire democratie. Die is helemaal niet op de bijbel gebaseerd, integendeel zou ik bijna zeggen. Onze maatschappij is qua staatsinrichting gebaseerd op de ontwikkelingen die na de grote revoluties in andere landen in gang gezet werden. (ca 1789-1848)

We kennen ook een scheiding van kerk en staat sinds 1795 (al is die niet helemaal 100%) Alleen de SGP is in de politiek voorstander van een maatschappij gebaseerd op de christelijke normen en waarden.

Je stelling is dus onjuist. Wel zijn veel normen en waarden van individuele mensen gebaseerd op het geloof van die individuele mensen. Omdat in het verleden veel mensen geloofden, was de invloed van die mensen in het dagelijks leven uiteraard ook groot.

Maar tegenwoordig kan je niet echt stellen dat onze maatschappij nog op dat geloof gestoeld is. Dat denk je misschien omdat er nog uiterlijke tradities zijn die opvallen, (zondagsrust e.d. )

Iran is een voorbeeld van een maatschappij die wél gebaseerd is op de normen en waarden van een geloof.

Ik denk zelf weldegelijk dat het christendom en het humanisme voor een groot deel de maatschappij van nu beinvloed heeft. Een groot deel van onze kern-normen en waarden zijn gestoeld op het humanisme en het christendom.

Een heel interessant boek wat over dit onderwerp gaat is het boek: De verweesde samenleving van wijlen Pim Fortuyn daarin zet Fortuyn zeer goed uiteen welke kernnormen en waarden hun oorsprong ontlenen aan het Christendom/jodendom en het humanisme.

Echt een aanrader als je in dit onderwerp geinteresseerd bent. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat dacht je van de structuur van de maatschappij? Een week van 7 dagen met zondag als rustdag, verplichte vakantiedagen bij kerkelijke hoogfeesten, veel dorpen hebben nog steeds de kerk als middelpunt van de bebouwing, en zoals je zelf al zegt, de christelijke overtuiging van de eerste opstellers van de NL grondwet. Dat laat zijn sporen na.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

Ik ben blij dat Christendom of een andere geloof geen grote invloed meer heeft in de maatschaapij in Nederland.

Ik ben erg blij dat Abrotus,Euthansie en homohuwlijk hier legaal is.

Dus we hebben toch nog wat gehad aan kabinet paars.

Abrotus Hahabig-smile.gif

En de vrucht van Paars twee???? Man, ga eens wat boeken lezen. Dit heeft eeuwen tijd gekost!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben blij dat Christendom of een andere geloof geen grote invloed meer heeft in de maatschaapij in Nederland.

Ik ben erg blij dat Abrotus,Euthansie en homohuwlijk hier legaal is.

Dus we hebben toch nog wat gehad aan kabinet paars.

Als al datgene wat je noemt nu alles is wat 8 jaar Paars bereikt heeft waar men trots op is, dan was Paars inderdaad de ramp die Fortuyn al beschreef destijds.....wat hebben jullie bereik in die 8 jaar...legalisering van euthanasie, en abortus....wauw!!! wat hebben ze veel bereikt zeg!!

De gezondsheidszorg was totaal naar de verdoemenis onder die verschrikkelijke jaren van paars, als ze daar nu iets in bereikt hadden destijds, daar hadden we met z'n allen veel meer aan gehad! Maar onder paars 1 en 2 werden de wachtlijsten alleen maar langer....maar ach de mens vergeet snel he!! Vooral weer d66 en pvda stemmen die brengen ons vanzelf wel weer naar de afgrond!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, en de PVV is vervolgens weer een tegenstander van heel wat elementaire vrijheden... Wat vind je ervan dat de PVV tegen ons drugsbeleid is en dat ze vrijheden van bepaalde groepen in wil perken?

Dat de pvv tegen het gedoogbeleid is, is juist goed. Ik heb veel liever een partij die zich duidelijk ergens over uitspreekt, desnoods een partij die voor legalisering van softdrugs is(ook al ben ik het daar niet mee eens), dan partijen die gedogen omdat ze geen standpunt durven in te nemen.

Wat dat betreft is de pvv helder, en dat kan je van andere parijen niet altijd zeggen, die waaien met alle winden mee!


Samengevoegd:

Quote:

Hij bedoelt dat je onzin verkoopt, en daar zit in zekere zin wel wat in.

Vertel!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat dat betreft is de pvv helder, en dat kan je van andere parijen niet altijd zeggen, die waaien met alle winden mee!

De PVV is helder omdat het het beleid niet hoeft uit te voeren en verantwoordelijkheid te dragen. Iedereen kan wel makkelijk iets roepen, maar is het ook realistisch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid