Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Laten we eens aan het einde van Lucas lezen hoe Jezus zich openbaart aan de Emmausgangers en aan de discipelen in Jeruzalem.

Als je het laatste hoofdstuk leest van Lucas viel me wat dingen op.

Jezus opende de ogen van de emausgangers pas na een uiteenzetting van de profetiën als een soort van premisse, de discipelen moesten de wonden voelen en Jezus zien eten en drinken als premisse.

Hierin bespeur ik enige correlatie tussen de twee vormen van gereformeerd-zijn die we hedendaags kennen. Gaan we uit van de premisse van de schriftuitleg komen we voor zover ik weet bij de Gereformeerde Kerken, Neo-calvinisme en wat daarna allemaal uit kwam(grefo).

Gaan we uit van de vingers in de wonden leggen lijkt het verdacht veel op de bevindelijke manier van geloven, een persoonlijke ervaring niet gestoeld op theoretische werken, maar simpele bevinding(refo).

Zit hier wat in?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ha!, nou ik neem lekker mijn eigen ervaring. widegrin.gif

Nee, maar het zijn natuurlijk ook geen sluitende profielen, maar de indruk die ik krijg als ik de stroming kijk in het algemeen en vanuit de literatuur. Natuurlijk zijn de gelovigen op zichzelf niet zo duidelijk rationeel of emotioneel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op het gevaar af bedolven te worden door boze bevindelijken: Er zijn grote overeenkomsten tussen evangelisch/charismatisch en bevindelijk. Op het gebied van geloofsbeleving, het verlangen naar het ervaren en het blind vertrouwen op wat iemand zegt zonder kritische vragen te stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op het gevaar af bedolven te worden door boze bevindelijken: Er zijn grote overeenkomsten tussen evangelisch/charismatisch en bevindelijk.

Ik heb het wel eens vergeleken met twee zijden van dezelfde munt.

Bijvoorbeeld bekering: De bevindelijke zal door tranen geroerd worden van diep zonde besef, de evangelische vervuld van blijdschap.

Om er ff een karikatuur van te maken.

Nou ja, punt is dat het enerzijds zo enorm verschillend is, anderzijds ook weer zoveel met elkaar gemeen hebben.

Historisch is het trouwens wel te verklaren, omdat beide stromingen in het piëtisme wortelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het grootste verschil tussen de bevindelijke hoek en de grefohoek is eigenlijk de verbondsvisie (bijvoorbeeld de doopbelofte). Om dit goed te begrijpen moeten wat concepten worden uitgelegd:

Wedergeboorte, Heiligmaking, Rechtvaardigmaking, Verbond, Belofte, Doop, Geloof.

Wedergeboorte: God stort het geloof in je uit genade ----> (Uit geloof wordt men gerechtvaardigd) ofwel, de Rechtvaardigmaking. Door Wedergeboorte word je ingelijft in het Verbond, de Belofte (van rechtvaardigmaking etc) wordt toegepast aan je hart. Uit de Wedergeboorte komt de Heiligmaking voort, ook wel Bekering genoemd.

Deze concepten komen ook voor in de grefohoek, soms onder een iets andere naam, kort door de bocht:

Refo:

Bij de doop wordt je niet opgenomen in het Verbond, je wordt niet wedergeboren, niet gerechtvaardigd noch geheiligd. De Belofte komt tot iedereen (uitzonderingen daargelaten, de wat rechtsere reformatorische kerken belijden dit niet allemaal). Kortom, je kunt dus niet pleiten op je doop. Je kunt niet zo redeneren: a) God heeft mij opgenomen in zijn verbond bij de doop, B) God heeft mij de belofte gedaan, c) Ik belijd, dus ik geloof.

Zelfbeproeving: kijken of je het werk van de Heilige Geest in je leven zit, of je de kenmerken van het ware geloof bezit

--> Het ware geloof kenmerkt zich door zijn vruchten, alleen op die manier is zekerheid mogelijk. Er zijn heel veel kenmerken van geloof beschreven.

Grefo:

Bij de doop ben je opgenomen in het verbond (of je wordt gedoopt omdat je in het verbond zit, via je ouders), God doet een belofte enzovoort. Je kunt dus pleiten op je doop, de belofte, het verbond en wat dies meer zij. Je kunt de redenering maken a) Ik ben gedoopt B) God heeft mij de belofte gedaan) c) Ik belijd, dus ik geloof.

Zelfonderzoek: Kijken of je niets gedaan hebt wat tegen Gods verbond in gaat

--> Het ware geloof is je houden aan het verbond van God, waarin God je de belofte heeft gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Is die onderscheiding die je maakt tussen de "refo" en "grefo", welke stromingen binnen het spectrum vallen onder welke term vraag ik me daarnaast af, wel zo stellig als je doet voorkomen. Ook vanuit de verbondsbelofte zal dat onderzoek naar de vruchten plaats vinden en andersom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is die onderscheiding die je maakt tussen de "refo" en "grefo", welke stromingen binnen het spectrum vallen onder welke term vraag ik me daarnaast af, wel zo stellig als je doet voorkomen. Ook vanuit de verbondsbelofte zal dat onderzoek naar de vruchten plaats vinden en andersom.

Dat weet ik ook wel, alleen in bevindelijke kring is het volkomen niet automatisch en ben je vooral bezig met het zoeken naar het werk van Gods geest als het gaat om de rechtvaardigmaking en niet zo zeer in het werk van de heiligmaking. Je kijkt niet of je goed leeft overeenkomstig Gods verbond, je kijkt of God in je werkt en dat je zo tot het verbond mag behoren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid