Spring naar bijdragen

Iedereen geroepen voor zending


Dien je duidelijk geroepen te zijn om niet de zending in te gaan, wil je thuis blijven?  

  1. 1. Dien je duidelijk geroepen te zijn om niet de zending in te gaan, wil je thuis blijven?

    • True
      2
    • False
      11


Aanbevolen berichten

Heyhey,'k Hoorde

"I don't wanna see us stand before God on that day, and say but God, I didn't hear You call me. And here is something for all of you to chew on, you don't need to hear a call, you're already called. In fact, if you stay home, from going to all nations. You'd better be able to say to God 'You called me to stay home God, I know that as a fact!' I wanna see the hands of everybody here, who's heard a definite call not to go into all the nations, raise your hand. One ... ... two ... ... two. Might be three or four, that I missed."

't Komt er eigk op neer dat Keith Green zegt: Je moet geroepen zijn om niet de zending in te gaan, i.p.v. andersom.

Kben benieuwd naar de meningen van andere vurige Christenen hierover, bij voorkeur a.h.v. Bijbelteksten, ook al vermoed ik dat die je niet veel zullen helpen bij het weerleggen van die stelling.

Fyi: Ik ben het er (voorlopig i.e.g.) mee eens. Zodra ik m'n studie heb afgerond wil ik vertrekken.

Voor de duidelijkheid:

Stelling: Je moet geroepen zijn om niet de zending in te gaan, d.w.z. dat als je geen duidelijke roeping hebt om God op een bepaalde manier in Nederland te dienen, dat je dan geroepen bent om de zending in te gaan

P.S. Vereiste voorkennis: Mat 28 widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

't Komt er eigk op neer dat Keith Green zegt: Je moet geroepen zijn om
niet
de zending in te gaan, i.p.v. andersom.

Kben benieuwd naar de meningen van andere vurige Christenen hierover, bij voorkeur a.h.v. Bijbelteksten, ook al vermoed ik dat die je niet veel zullen helpen bij het weerleggen van die stelling.

Inhoudelijke Vragen:

- Wat verstaat hij precies onder 'zending'?

- Wat is zijn onderbouwing voor die stelling?

- Wat zijn 'vurige christenen'?

Persoonlijke vraag:

Waarom 'vertrek' je, waarom zou jou zendingsveld niet gewoon in je buurt zijn, bij je kennissen, op je werk, etc?

Reactie op stelling:

Ik mis zijn onderbouwing in je post, dus daar kan ik niet op reageren, dus ik mis ook overtuigende argumenten om het met de stelling eens te zijn.

Verder bezit de stelling een bepaalde retoriek waar ik een beetje allergisch voor ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nederland is inmiddels één groot zendingsveld dus waarom zou je vertrekken? Daarnaast vraagt zending om een grondige kennis van het land en volk waar je naar toe denkt te gaan dus een grondige voorbereiding. En om een bijbelse onderbouwing te leveren lees Matth. 25:31-46 er eens op na, ik lees daaruit dat gewoon op je eigen plekje in wereld genoeg te doen is als christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, ik hoor soms mensen het geloof verkondigen en als ik dan even verder vraag, dan blijven ze steken in vurige algemeenheden, bijbelcitaten/kreten, maar ik mis dan ook werkelijk enige diepgang en vooral mis ik de innerlijke rust, uitgebalanceerdheid. En dan krijg ik soms zelf last van zendingsdrang: ga eerst eens leeg worden, ik hoor je ego veel harder dan dat ik God hoor, ik hoor je de waarheid schreeuwen en heb het gevoel dat je jezelf moet overtuigen ipv mij.

Je geloof uitdragen, prima, maar dan wel graag als je enige rijpte en diepte hebt. Dat kun je jong al hebben, afhankelijk van je leven tot dan toe, maar vergeet niet dat Jezus op de ontzettend jonge leeftijd vn rond de 30 begon. Zelfs als Gods zoon had hij die tijd nodig en heeft ook hij gewacht tot hij wist dat zijn tijd gekomen was om de wereld te gaan vertellen wat ze al wisten, maar zich weer meosten herinneren.

Nee, je mag wel degelijk wachten tot je helderheid krijgt van Hem over de tijd waarop je rijp bent om naar buiten te gaan. tot die tijd doe je er goed aan naar binnen te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hm, ik hoor soms mensen het geloof verkondigen en als ik dan even verder vraag, dan blijven ze steken in vurige algemeenheden, bijbelcitaten/kreten, maar ik mis dan ook werkelijk enige diepgang en vooral mis ik de innerlijke rust, uitgebalanceerdheid. En dan krijg ik soms zelf last van zendingsdrang: ga eerst eens leeg worden, ik hoor je ego veel harder dan dat ik God hoor, ik hoor je de waarheid schreeuwen en heb het gevoel dat je jezelf moet overtuigen ipv mij.

Dat had ik vanmiddag nog met en groep Surinaamse mensen die zingend door de stad liepen. De man die het woord deed schreeuwde naar iedereen dat de dood eraan komt en dat alleen Jezus redding kan bieden.

Opzich hartstikke waar natuurlijk... maar het kwam mij te geforceert over... alsof er een bandje afspeelde

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons zijn het, zo had ik begrepen, voornamelijk priesters en religieuzen (kloosterlingen) die in het buitenland nieuwe kerken stichten, waarbij priesters door hun wijding ook meteen sacramenten kunnen toedienen aan de verse, buitenlandse gelovigen. Ik weet in elk geval wel zeker dat lang niet iedere christen geroepen is voor de missie. Anders zouden de kerken hier helemáál leeg zijn, omdat die paar gelovigen die er nog zijn in het buitenland zitten. Ook hier in Nederland blijft de Kerk nodig en blijven er gelovigen nodig die in elk geval een poging wagen Christus te laten zien door hun handelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Karin,

Dat lijkt mij wel het meest logisch ja. Want als eenmaal zo'n plaatselijke kerk gesticht is en er zelfs een priester gewijd is, dan kan deze op een gegeven moment op eigen benen staan en zijn er geen missionarissen meer nodig, behalve dan misschien voor meer praktische, materiele hulp. Of later misschien weer, als het geloof er weer in dreigt te zakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, was vergeten e-mail notificatie aan te vinken (nieuw op dit forum) puh2.gif

Quote:

Inhoudelijke Vragen:

- Wat verstaat hij precies onder 'zending'?

- Wat is zijn onderbouwing voor die stelling?

- Wat zijn 'vurige christenen'?

Persoonlijke vraag:

Waarom 'vertrek' je, waarom zou jou zendingsveld niet gewoon in je buurt zijn, bij je kennissen, op je werk, etc?

'k Verwachtte dergelijke vragen al, beetje dom dat ik ze niet van te voren heb beantwoord bloos.gif

- Onder 'zending' versta ik: Naar plekken gaan waar nog nauwelijks iemand over God heeft gehoord & daar alleen maar te leven om over Jezus te vertellen (Mat 28 - nog niet alle volkeren hebben over Hem gehoord, Nederland wel). Keith Green zei geloof ik ook iets als "'But Keith, what about the lost in America?', don't worry about that, there will always be enough people that won't obey the call". Dit geldt net zo goed voor Nederland. Ja, je kunt hier ook je seculiere baan opzeggen om fulltime voor God bezig te zijn (doe dat dan ook), maar God heeft denk ik liever dat volken die nog nooit van Hem hebben gehoord (Na 2000 jaar!) van Hem horen.

- Mijn onderbouwing is een gebod van Jezus Christus (Mat 28: "19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.")

- 'Vurige Christenen' zijn voor nu even mensen die Jezus Christus willen gehoorzamen (in alles), en als énige doel van hun leven "Doen wat Jezus van ze verlangt" hebben. D.w.z. dat ze hun hele toekomst willen aanpassen aan het verlangen om een man naar Gods hart te zijn. Ook goed is Keith Greens definitie van een échte Christen: "Someone who's bananous for Jesus".

Wat betreft de persoonlijke vraag:

Hele goede vraag. Zie het eerdere stuk. Zoals Keith Green zei, als je dan tegen God kunt zeggen "You called me to stay home God, I know that as a fact!" Dan is het wat anders smile.gif.

Quote:

Nederland is inmiddels één groot zendingsveld dus waarom zou je vertrekken? Daarnaast vraagt zending om een grondige kennis van het land en volk waar je naar toe denkt te gaan dus een grondige voorbereiding. En om een bijbelse onderbouwing te leveren lees
er eens op na, ik lees daaruit dat gewoon op je eigen plekje in wereld genoeg te doen is als christen.

'k Ken dat bijbelgedeelte uit m'n hoofd, en dat is imo juist een reden om naar ontwikkelingslanden te gaan: Wie weet zegt Jezus later wel "Ik leefde in een ontwikkelingsland, en m'n familie wist niet goed hoe ze genoeg voedsel moesten laten groeien, en jij kwam niet om ons daarbij te helpen." Of geloof je echt dat Hij eerder zal zeggen "Ik had maar een uitkering van 100 keer het BNP per inwoner van Burundi, en jij kwam mij geld geven voor een breedbeeld tv, [in plaats van dat je een vliegticket kocht om mensen te onderwijzen in Burundi]"

Bovendien zei Jezus zelf (denk ik, kwas er niet bij) ook niet "Maar hey, je kunt net zo goed hier blijven hoor, dit is ook een zendingsveld, remember!"

Quote:

Je geloof uitdragen, prima, maar dan wel graag als je enige rijpte en diepte hebt.

Zelf wil ik ook arts worden zodat ik iets te bieden heb in ontwikkelingslanden. En veel Christenen zouden die rijpte en diepte kunnen bereiken voor het einde van hun studie, als ze het echt zouden verlangen. En anders zet je na je studie nog een jaar apart om je fulltime daarmee bezig te houden. Kortom: Je mag best plannen maken om die "rijpte en diepte" eerst te bereiken, maar dat hoeft niet meer dan een studieperiode à een jaar te duren.

Quote:

[...]

Dat had ik vanmiddag nog met en groep Surinaamse mensen die zingend door de stad liepen. De man die het woord deed schreeuwde naar iedereen dat de dood eraan komt en dat alleen Jezus redding kan bieden.

Opzich hartstikke waar natuurlijk... maar het kwam mij te geforceert over... alsof er een bandje afspeelde

Eén van de redenen dat ik van mening ben dat Christenen eigenlijk minstens wekelijks "droog" zouden moeten oefenen. Je wilt niet dat je iemand z'n ticket to heaven juist ontneemt puh2.gif Ook al denk ik dat een dergelijke groep best een puzzelstukje van de puzzel "Persoon X wordt Christen" kan leggen. Vaak alleen niet het laatste stukje smile.gif

Quote:

Dat denk ik ook. Iedere christen is geroepen om getuige te zijn. Alleen niet alle christenen moeten naar verweggistan, dat heeft neit zo veel zin denk ik
knipoog_dicht.gif
Verdeel en heers
devil.gif

xD Tuurlijk niet, daarom geloof ik ook ckr dat er mensen geroepen zijn voor Nederland, maar i.e.g. een héééle hoop minder dan nu schijnt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat iedere christen is geroepen om een lichtend licht en een zoutend zout te zijn. Iedere christen is geroepen om naar de mensen om hem heen dat te laten merken. Desnoods met woorden en mooie missionaire activiteiten, maar vooral door gewoon christen te zijn. Ik heb zelf geen roeping om in het buitenland mensen over Jezus te vertellen en daar te wonen, maar kan me niet onder de taak uitpraten om christen te zijn in de omgeving waar ik ben geplaatst.

En sommige mensen zijn wel op zo'n manier geroepen voor zendingswerk in een ander land. Als God je daarvoor roept, ga dan ook. Maar besef je dat doorgaans een project van 2 weken of 3 maanden helpen in een weeshuis weliswaar heel goed zijn voor je eigen vorming, maar doorgaans niet echt het verschil maken. Dan zal je ook de taal en cultuur moeten leren. Paulus bereikte wel ongeveer de hele toen bekende wereld, maar ze spraken er allemaal Grieks en overal was de Griekse cultuur behoorlijk doorgedrongen, dus dat maakte het wel wat makkelijker dan wanneer je onvoorbereid naar de bushbush gaat in verwegistan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof dat iedere christen is geroepen om een lichtend licht en een zoutend zout te zijn. Iedere christen is geroepen om naar de mensen om hem heen dat te laten merken.

Zo is het!

Quote:

Ik heb zelf geen roeping om in het buitenland mensen over Jezus te vertellen en daar te wonen, maar kan me niet onder de taak uitpraten om christen te zijn in de omgeving waar ik ben geplaatst.

Heb je dan een roeping om in Nederland te blijven? Of ben je het niet met de stelling eens?

Quote:

Paulus bereikte wel ongeveer de hele toen bekende wereld, maar ze spraken er allemaal Grieks en overal was de Griekse cultuur behoorlijk doorgedrongen, dus dat maakte het wel wat makkelijker dan wanneer je onvoorbereid naar de bushbush gaat in verwegistan.

Dat maakt idd een groot verschil! Grappig, had daar nog nooit zo over nagedacht :o

Maar het is niet zo dat hij als een sleepnet over het hele Romeinse rijk ging. Hij had namelijk (hooguit) ongeveer net zo'n lang leven als wij. Sterker nog, wij kunnen waarschijnlijk naar méér verschillende plaatsen in dat Verweggistan (Midden-Oosten?) gaan, vanwege het snelle vervoer dat we tegenwoordig hebben puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Juist, ja, na zo'n 12 jaar studie, plus een jaar geloofsverdieping ga je de zending in. Hoe lang had je voor ogen....even snel een jaartje goeddoen of de rest van je leven? Wat als je voor je dertigste tegen een vrouw aan loopt en je dat doet wat je verplicht bent te doen, je vermenigvuldigen en je hebt tegen je 30e 4 kiddo's in de leeftijd van 2-6 waarvan er eentje zwaar gehandicapt... En God heeft nog steeds niet heel hard in je oor geroepen dat het niet de bedoeling is dat je gaat....

roep niet te hard dat je de zending in gaat. Je weet nooit wat God je op de weg stelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Simeon, ik ben het absoluut niet met je eens. Natuurlijk is het goed als mensen naar de één of andere stam in Verweggistan gaan. Maar zoals jij het zegt, geef je blijk van een eenzijdig beeld van evangelisatie.

Ten eerste, ik denk dat veel Nederlanders duidelijk NIET zijn geroepen om in de zending te gaan. Ik ben er één van, denk ik. Ik zou namelijk heel ongeschikt zijn voor de zending. Ik ben onhandig (dus je moet me niet vragen om in de rimboe rond te dwalen, op zoek naar een indianenstam), ik ben er niet goed in om het vertrouwen te winnen van wildvreemde mensen, en het lijkt me gewoon vreselijk.

Aan de andere kant heeft God me een heleboel talenten gegeven die ik wél kan gebruiken, alleen niet in de rimboe. Waarom zou God me allemaal talenten hebben gegeven die NIET bij de zending horen, als Hij wel wil dat ik naar Verweggistan ga?

Ten tweede, Een paar van je quotes:

Quote:
"maar God heeft denk ik liever dat volken die nog nooit van Hem hebben gehoord (Na 2000 jaar!) van Hem horen.

Waar baseer je dat op?

Er zijn in Nederland een heleboel mensen die wel van God hebben gehoord, maar die er geen drol verstand van hebben. Het verbaast me iedere keer weer dat er zoveel niet-christenen zijn die niet eens de kern van het evangelie snappen.

Ook hebben heel veel Nederlanders vooroordelen over geloof. Ze denken dat geloven inhoudt dat je je aan allemaal stomme regeltjes houdt, en snappen niet dat geloof een relatie is met God. Geen wonder dat ze niet geloven.

Dat soort mensen hebben net zo goed 'zendelingen' nodig als de inboorlingen in Verweggistan.

En zou God nou harder juichen als een Verweggistaan tot geloof komt, dan als een Nederland tot geloof komt? Daar geloof ik niks van.

Quote:
, je kunt hier ook je seculiere baan opzeggen om fulltime voor God bezig te zijn

Waarom zou iemand met een seculiere baan niet fulltime voor God bezig kunnen zijn? Iemand die in een seculier bedrijf werkt, en zijn christen-zijn uitstraalt naar zijn collega's (door er over te praten, of gewoon door zich christelijk te gedragen), getuigt net zo goed van God als iemand die op een kratje in de Kalverstraat het evangelie verkondigt.

Ik denk dat jij het werk van veel 'normale' christenen enorm onderschat.

Quote:
Mijn onderbouwing is een gebod van Jezus Christus (Mat 28: "19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.")

Juist, Jezus zegt alle volken. Dus ook het Nederlandse volk.

En Hij zegt: "Maak alle volken tot mijn leerlingen". Dat is een belangrijke zin. Hij zegt dus NIET: "Zorg ervoor dat iedereen van het geloof gehoord heeft". Kortom, het gaat er niet alleen om dat je mensen bereikt dit nog nooit van het christendom hebben gehoord. Je kunt ook mensen tot zijn leerlingen maken, door naar mensen toe te gaan die het christendom al wel kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vraagje: waarom vaardigde de gemeente in Jeruzalem maar 2 mensen af om het evangelie onder de heidenen te verkondigen (Saulus en Barnabas)? Geeft dat niet aan dat dat een taak apart is?

Idem: in 1 Korinte 12 wordt gesproken over de gaven aan de gemeente; waarom staan daar (o.a.) 'evangelisten' en 'apostelen'? Geeft dat niet ook aan dat dat aparte taken/functies waren?

En dan die tekst die je noemde als onderbouwing: Mat 28: let eens op tegen wie Jezus dit zegt: tegen zijn apostelen, de (latere) voormannen van de kerk. Schrijven zij in brieven aan de gemeenten die opdracht ook voor aan (bijna) álle gemeenteleden?

En in de brieven aan de gemeenten, die Jezus door Johannes liet versturen (Openbaring 2-3): wat zijn daar de kernboodschappen? Evangelisatie?

Zomaar wat redenen voor mij om die oproep toch niet direct op ieder individu van toepassing te verklaren. De kerk heeft als gemeenschap die verantwoordelijkheid altijd al serieus genomen.

En inderdaad ontslaat dat niemand van de taak om in de eigen omgeving een leesbare brief te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog iets:

Quote:
Of geloof je echt dat Hij eerder zal zeggen "Ik had maar een uitkering van 100 keer het BNP per inwoner van Burundi, en jij kwam mij geld geven voor een breedbeeld tv, [in plaats van dat je een vliegticket kocht om mensen te onderwijzen in Burundi]"

Dit vind ik ook zo eenzijdig. Er zijn heel veel mensen in Nederland die in hele diepe nood zitten. Er zijn vrouwen die vlak voor onze neus worden verhandeld in de mensenhandel. Er zijn mensen die in diepe depressies zitten en zelfmoord willen plegen. Er zij mensen die vastzitten in verslavingen.

Op financieel gebied hebben we geboft in Nederland, maar dat betekent niet dat er hier geen nood is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En dan die tekst die je noemde als onderbouwing: Mat 28: let eens op
tegen wie
Jezus dit zegt: tegen zijn apostelen, de (latere) voormannen van de kerk. Schrijven zij in brieven aan de gemeenten die opdracht ook voor aan (bijna) álle gemeenteleden?

Matth. 28 werd gezegd tegen de discipelen en elke christen is een discipel of zou het moeten zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Matth. 28 werd gezegd tegen de discipelen en elke christen is een discipel of zou het moeten zijn.

Betrek hierbij ook even wat ik iets verderop schreef - heeft Hij het tegen ieder individu, of geeft Hij hen als gemeenschap die opdracht?

Blijven m'n andere punten verder ook nog staan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

* Olorin heeft een verklaring voor de volksverhuizingen, het waren bekeerde christenen.

Toch opmerkelijk, al die gemeenten die in het NT beschreven staan. Je zou toch denken dat die mensen allemaal op zendingsreis zouden zijn gegaan. Naar het buitenland, dus buiten het Romeinse rijk. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Betrek hierbij ook even wat ik iets verderop schreef - heeft Hij het tegen ieder individu, of geeft Hij hen
als gemeenschap
die opdracht?

Blijven m'n andere punten verder ook nog staan...

Evangelisatie geldt voor iedereen. Dat is nog weer wat anders dan een aparte taak/roeping/bediening voor evangelisatie te hebben. Ben je een apostel, leraar, profeet, herder of gemeentelid, ook dan breng je de goede boodschap.

Elke christen is bijvoorbeeld ook een profeet, wat wil zeggen dat je het hart van God bekend maakt aan de wereld. Maar dat wil niet zeggen dat elke christen ook de bediening van een profeet heeft.

Er is altijd onderscheid tussen taken die elke gelovige heeft en een bediening.

Het klopt inderdaad dat je schrijft 'En inderdaad ontslaat dat niemand van de taak om in de eigen omgeving een leesbare brief te zijn.'

Ik denk ook niet dat wij in mening lijnrecht tegenover elkaar staan. Misschien dat ik alleen iets meer nadruk leg op de taak van evangelisatie voor elke gelovige en dat ik geloof dat Hand. 28 voor elke volgeling van Jezus geldt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid