Spring naar bijdragen

Bijbelstudie: Onze Vader; deel 3/6


Aanbevolen berichten

Het duurde even, maar bij deze het derde gedeelte smile.gif

Dit stukje ligt natuurlijk in het verlengde van het vorige, maar toch wil ik op dit gedeelte inzoomen.

Uw wil geschiedde

Lees Matteus 6: 10

Wanneer we zeggen 'Uw wil geschiedde' zeggen we eigenlijk tegen God dat we volkomen gehoorzaam willen zijn.

Wat is voor jou de moeilijkheid bij de uitvoering hiervan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat het makkelijker te bidden is dan dat ik het meen.

Bij zo'n gebed heb ik wel eens dat ik er stiekem toch bij hoop dat mijn wil geschied.

yes.gif

Dat is ook niet meer dan dan menselijk in mijn ogen.

Als je 'Uw wil geschiedde' bidt, dan bidt imo dat je je helemaal open stelt voor God, je Zijn wil wilt doen en de weg wil bewandelen dij Hij voor je uitgestippelt heeft.

Wat Olorin als zei is het makkelijker te zeggen dan te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jehovah heeft een voornemen met „de dingen in de hemelen en de dingen op de aarde†(Efeziërs 1:8-10).

Door te bidden of Gods wil mag geschieden, vragen we Jehovah in feite zijn voornemen te volvoeren.

Bovendien tonen we op die manier dat we ernaar verlangen de goddelijke wil overal in het universum te zien geschieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zeggen we dat ons naar God aanpassen of zeggen we dat Gods wil uiteindelijk toch wel gebeurd?

Dat lijkt me een goede vraag. Ik denk dat het persoonlijke onderwerping aan Gods wil betekent, waarom denk jij van niet ? Mar misschien is er wel een tweeledige betekenis smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat lijkt me een goede vraag. Ik denk dat het persoonlijke onderwerping aan Gods wil betekent, waarom denk jij van niet ? Mar misschien is er wel een tweeledige betekenis
smile.gif

Omdat ik er niet in kan lezen dat wij ons onderwerpen, het wordt gesteld net als dat Zijn Koninkrijk komt, dat gebeurd ook gewoon. Als je dat doortrekt zou het ook zo geïnterpreteerd kunnen worden denk ik. Maar ik heb er eigenlijk geen verstand van.

Waarom denk jij dat het gaat om een persoonlijke onderwerping?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat ik er niet in kan lezen dat wij ons onderwerpen, het wordt gesteld net als dat Zijn Koninkrijk komt, dat gebeurd ook gewoon. Als je dat doortrekt zou het ook zo geïnterpreteerd kunnen worden denk ik. Maar ik heb er eigenlijk geen verstand van.

Waarom denk jij dat het gaat om een persoonlijke onderwerping?

Als jij als persoon bidt om de komst van Gods koninkrijk, en dat koninkrijk gaat over de hele wereld, jijzelf incluis, dan is het logisch dat je bede ook een vraag is om in je eigen leven Zijn koninkrijk te zien doorwerken.

Op eenzelfde manier is het als persoon vragen om de uitvoering van Gods wil, een vraag of dat dan ook in jouw leven gebeuren mag. Anders is het toch zoiets als: voer maar uit wat U wilt, maar laat mijn eigen wil daarbuiten... ofzo?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als jij als persoon bidt om de komst van Gods koninkrijk, en dat koninkrijk gaat over de hele wereld,

Dat koninkrijk is een hemelse regering die hier op aarde de dingen recht zal zetten waar mensen niet in slagen!

Ook de 2de opstanding der doden zal hier op aarde plaatsvinden nadat dat koninkrijk ervoor gezorgd heeft dat onze aarde in een paradijs is veranderd.

Iedereen daarheen! big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus leerde ons bidden: „Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, zo ook op aardeâ€

We kunnen toch onmogelijk zeggen dat Jehovah’s wil op dit moment echt geschiedt op een aarde die geteisterd wordt door geweld, onrecht, ziekte en dood?

Daarom moeten we vurig bidden of Gods wil op aarde mag geschieden, in harmonie met de belofte die de apostel Petrus heeft opgetekend: „Er zijn nieuwe hemelen [de Messiaanse Koninkrijksregering in handen van Christus] en een nieuwe aarde [een rechtvaardige mensenmaatschappij], die wij overeenkomstig zijn belofte verwachten, en daarin zal rechtvaardigheid wonen.†— 2 Petrus 3:13.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Uw Koninkrijk kome; uw wil geschiede,

gelijk in de hemel alzo ook op de aarde

De bede dat Gods koninkrijk zal komen en Zijn wil zal geschieden, op aarde zoals in de hemel, zie ik enerzijds als een gebed om Jezus' terugkomst. Immers, dan zullen alle dingen nieuw worden en zal Gods wil écht geschieden op (de nieuwe) aarde zoals het in de hemel gebeurt. Geen onrecht of lijden meer.

Tegelijkertijd denk ik dat het ook een gebed is waarin je God in feite vraagt om Zijn koninkrijk meer concreet gestalte te laten krijgen op aarde. En natuurlijk is dat niet een ver van mijn bed show. Ik heb altijd geleerd dat je bereid moet zijn het antwoord op je eigen gebed te zijn. Niet dat je in je eentje (of zelfs dat wij als mensheid) alle dingen helemaal in orde kunnen maken, maar je kan wel je steentje bijdragen aan herstel.

Ik geloof dat deze aarde uiteindelijk niet door ons mensen echt goed gemaakt kan worden, anders zou het niet nodig zijn dat Jezus uiteindelijk terug komt om alle dingen nieuw te maken. Maar als we God bidden dat Hij de situatie hier op aarde maakt in overeenstemming met Zijn wil, denk ik wel dat we tot Jezus terug komt de taak hebben om daar ons steentje aan bij te dragen door zelf dat zoveel mogelijk te doen en een positieve invloed op anderen uit te oefenen wat dat betreft.

Dus enerzijds een bede om Jezus' terugkomst en anderzijds een bede om Zijn wil hier op aarde te laten gebeuren, waarin je zelf de opdracht krijgt om mee te helpen met het antwoord op je eigen gebed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij is (of was, gezien de huidige situatie, of toch is.. ) het ook vooral moeilijk om controle uit handen te geven. Om te zeggen : 'hier is mijn leven, het behoort U toe, doe wat U wilt, want het is Uw wil boven de mijne.' Ik hou de touwtjes liever zelf in handen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor mij is (of was, gezien de huidige situatie, of toch is.. ) het ook vooral moeilijk om controle uit handen te geven. Om te zeggen : 'hier is mijn leven, het behoort U toe, doe wat U wilt, want het is Uw wil boven de mijne.' Ik hou de touwtjes liever zelf in handen.

x2

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid