Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Shalom,

Ik kan me wel vinden in Gorthaur zijn idee. Het lijkt mij ook moeilijk om in een beschermde omgeving naar school te gaan. Hoe hard kan dan de wereld er buiten niet ervaren worden? Zonder meer is het goed dat er passie scholen zijn, die een Christellijke basis hebben. Maar sluit je jezelf dan niet af voor de realiteit?

Persoonlijk heb ik nog nooit problemen ondervonden om mijn Christen zijn te tonen op school. Basis- en middelbare school waren Christelijk. Op het MBO was ik samen met een andere jongen en een meisje in de klas van 20 de enigste gelovigen. Wel mooie discussies gehad met de ongelovige klasgenoten moet ik zeggen. Op het HBO heb ik geen problemen ermee als het uitkomt vertel ik over het geloof, maar als het niet uitkomt niet. Ligt aan de sfeer en met wie je praat.

Het is fijn om jezelf te kunnen zijn, maar als je dat alleen op een speciale school kan doen, ben je dan wel jezelf?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Het is fijn om jezelf te kunnen zijn, maar als je dat alleen op een speciale school kan doen, ben je dan wel jezelf?

Ik zit hier dus ff over na te denken. Maar ik denk dat het met mij zo zat.

Toen ik 14/15 was, was ik niet zo zeker van mezelf. Ik wist niet hoe ik mezelf kon zijn, en hoe ik dan zelf was. (klinkt zweverig, zobedoel ik het dus niet) Ook wist ik niet goed hoe dat geloof mij kon helpen, ik d8 automatisch, dat als je ouders geloven het met jou ook wel goed zat. Het heeft mij toen heel erg geholpen om op de guido te zitten (geref school). en daar veel te leren over het geloof, en over mezelf. Ik weet naturlijk niet hoe dit tijd was geweest als ik niet op die school zat.

toen ik 16/17 was en op een niet zo christelijke middelbare school kwam, wist ik wel een beetje hoe ik was, en hoe ik mezelf kon zijn. Ook in situaties waar niet-christenen bijzitten, die anders over dingen dachten, of je regelrecht aanvielen.

En nu op hbo (wel interconfessioneel, weinig christenen) zat ik vorig jaar in een klas met wel vijf christenen. Vooral in het begin was dit super, en konden we zoveel aan onze klasgenoten vertellen. Het ging eigenlijk over maar twee dingen: seks en God. En het was echt super om met hen over God te praten! |P

terugkijkend denk ik dat het voor mij wel veel zin gehad heeft om drie jaar in zo'n beschermd wereldje te leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 16:26:46 schreef MikeDJ het volgende:

Het is fijn om jezelf te kunnen zijn, maar als je dat alleen op een speciale school kan doen, ben je dan wel jezelf?

Ik ben mezelf als ik gewoon over God kan praten, en kan laten zien dat ik voor Hem ga. Ik ben mezelf als ik op maandag ochtend in de singin sta. Op het podium in de band, of gewoon in t publiek. Ik ben mezelf als ik Hem oprecht kan aanbideen. En het is fijna om dat samen met x aantal anderen te doen. Op school ben ik mezelf, daar buiten (meestal)niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...

heel harde kick engel.gif

Inmiddels zijn er weer wat mensen van de Passie op Credible terecht gekomen. Maar d'r zullen er vast ook zijn waarvan ik het niet weet en ik ben wel benieuwd hoe t is op bijv. de andere vestigingen. Ten tijde van de start van dit topic zat ik in de 2e, inmiddels zit ik in de 5e klas en is er veel veranderd. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kwaliteit van het onderwijs was de afgelopen jaren erg slecht. Het schijnt zelfs zo te zijn dat als je in de tweede fase naar een andere school gaat de nieuwe school aanraad om het jaar over te doen (dit is mij verteld, maar weet niet zeker of dat klopt!). De overgang naar een andere school is dan ook erg groot en velen hebben het erg zwaar. Dit door de vele lesuitval en dergelijke van de afgelopen jaren. Om een voorbeeld te noemen: in de periode tussen de herfst en kerst vakantie is zo'n 20% van mijn lessen uitgevallen. Dit is echter een punt dat wel door de schoolleiding is aangepakt en het is verminderd ten opzichte van bijv. vorig jaar. Mijn rooster is nou goed vol ipv de gatenkaas die ik had. Wel zijn de lessen zelfs lang niet altijd erg nuttig omdat je gewoon niks leert. Mijn klas is echt über gezellig en de meest toffe klas van heel de school, maar 't is bij de meeste docenten moeilijk om goed door te kunnen werken omdat er geen werksfeer hangt als de leraar geen 'overmacht' heeft op de klas.

Ik weet niet wat de spijbel percentages zijn op andere scholen maar het was bij ons óf 't hoogst of 't laagst van Utrecht. Denk eerlijk gezegd dat het 't eerste is. Er word veel gespijbelt, maar je werd 'r amper voor gepakt. Dit is ook aangepakt en je word sneller gepakt voor spijbelen, maar nog steeds zijn er heel veel niet niet gepakt worden waardoor de leerlingen er steeds losser in worden en makkelijker een les skippen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja d'r wordt best veel gespijbelt.

De meeste mensen zouden als ze zich verslapen dan maar iets later komen en dan maar een te-laat briefje halen. Maar dat doen ik en een paar vrienden niet, we komen gewoon pas het 2e uur op school. En niemand die 't merkt.

Wij hebben een super leuke klas maar wij zijn wel een hele drukke klas. We worden er dan ook regelmatig uit gestuurd als klas.

Soms als leraren les moeten geven aan een drukke klas komen ze soms gewoon niet opdagen.

Weer andere leraren vinden het nodig om alle dingen die zij meemaken met ons te delen. Mijn leraar engels bijvoorbeeld. Hij verteld altijd wat ie allemaal mee maakt, da's leuk, maar we krijgen wijnig Engels.

Ons rooster is ook moeilijk te snappen. Elke week weer een hele grote weiziging. Vaak staan we dan bij 't verkeerde lokaal.

Dit zijn dan alle negatieve dingen, maar je hebt natuurlijk ook heel veel positieve dingen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

uiteraard!!!

nuja, ik zit ook op de passie, maar k geloof niet dat k veel toe te voegen heb... toffe school, toffe mensen, organisatie kan beter. ik ben waarempel al een paar keer gepakt voor lessen scippen(geoorloofd, maar toch) dus t gaat de goeie kant op.

maar wat mij een keer werd verteld: je moet of niet, of heel veel spijbelen; als je 1 keer spijbelt en je wordt gepakt moet je t dubbele terugkomen, maar als je veel spijbelt en je moet voor 1, of 2 uur terug komen...tja, fette winst!!(zoals jellyfish al zei, je wordt lang niet altijd gepakt op spijbelen)

dus, dat zegt nogal wat over zowel t 'spijbel-opzoek-meganisme'(kom niet op t goeie woord, dan dit maar) van de school, alswel de mentaliteit van de leerlingen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wierden gaat ook van start binnenkort als ik hjet goed heb. Haarlem gaat niet door omdat er volgends de cijfertjes te weinig animo voor zou zijn... Ik ben benieuwd
big-smile.gif

In Wierden zou er idd ook een Passie school komen. Ik heb dit de laatste tijd niet gevolgd, want het werd niet echt met open armen ontvangen in Wierden. Daar willen sommigen de Passie liever niet.

Ook ben ikzelf niet echt voor Passiescholen. Dit omdat je dan eilanden krijgt met verschillende scholen terwijl ze later (MBO, HBO, werkvloer) toch met anderen te maken krijgen en de grote boze mensenwereld. Dan kunnen ze ineens een grote klap krijgen (wat Gorthaur) ook eerder aangaf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Wierden is inderdaad nog steeds niet van de grond.

Aan de ene kant zijn er inderdaad de nadelen die jij noemt Johan (en daar kan ik er als 'ervaringsdeskundige' na 4.5 jaar Passie heel wat bij op noemen) maar toch blijft de sfeer er uniek.

Hoewel ik er ook vaak over denk om naar een andere school te gaan, hoewel ik vrees dat ik daar 1. niet zal kunnen aarden en 2. de lessen die ik heb gehad kwalitatief zoveel lager waren dat ik sowieso zal blijven zitten...

En da's niet waar ik op zit te wachten...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wierden is inderdaad nog steeds niet van de grond.

Aan de ene kant zijn er inderdaad de nadelen die jij noemt Johan (en daar kan ik er als 'ervaringsdeskundige' na 4.5 jaar Passie heel wat bij op noemen) maar toch blijft de sfeer er uniek.

Hoewel ik er ook vaak over denk om naar een andere school te gaan, hoewel ik vrees dat ik daar 1. niet zal kunnen aarden en 2. de lessen die ik heb gehad kwalitatief zoveel lager waren dat ik sowieso zal blijven zitten...

En da's niet waar ik op zit te wachten...

Sjaloom Joëlle,

En dat is dan wel weer jammer hè? De school mag dan wel leuk, geweldig en top zijn, maar als het onderwijs er matig is, dan schiet de school natuurlijk haar doel voorbij. Een school moet toch minimaal het onderwijs bieden waar kinderen recht op hebben in deze samenleving.

Ook vind ik het jammer om te lezen dat je bang bent dat je misschien niet zult aarden op een andere school. Ik vraag me dan af of De Passie daar geen begeleiding bij geeft. Want De Passie zal toch ook wel kunnen bedenken dat de overgang naar een seculiere school heel groot is.

Begrijp me niet verkeerd: ik geloof dat kinderen een rustige, veilige en goede schooltijd behoren te hebben. Dus christelijke kinderen zijn mijns inziens gebaat op een christelijke school, want ze hoeven nog geen "martelaar" te zijn als dat niet nodig is.

Maar ik geloof dat christelijke scholen deze kinderen dan wel zeer goed moeten begeleiden en onderwijzen in hoe om te gaan met geloofs- en cultuurverschillen straks. Zodat de onvermijdelijke overgang van christelijke school naar seculiere school soepel verloopt.

Daarom mijn vragen aan jou, Joëlle. In hoeverre wordt je door De Passie degelijk begeleid en in hoeverre is de school bezig met het verbeteren van haar onderwijs? Alvast bedankt voor je antwoorden en Gods zegen toegewenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is de Passie wel erkend door de overheid? Ik bedoel als dat zo is dan zal de overheid er op toe zien dat het verbeterd wordt anders verliest het gewoon de vergunning.

Wat ik me ook afvraag. Stel je zit daar al een jaartje of 2 op school en je verliest je geloof... Wat dan? Vind deze school dan aansluiting bij het reguliere onderwijs, of moet je weer helemaal aan het begin beginnen? Of kun je gewoon op deze school blijven zitten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom Thorgrem,

Kan een kind dan wel de leerplicht vervullen op een niet-erkende school?

Dat weet ik eigenlijk niet. Alle scholen die ik ken en waar ik ben geweest hadden iig een vergunning. Maar dat was enkel openbaar (dalton) onderwijs of rooms katholiek onderwijs.

Die vergunning kan je ontnomen worden (zoals bij enkele iederwijs basisscholen is gebeurd), maar wat het traject daarna is weet ik niet.

Maar grappig is dat onderwijskundige rapporten allemaal op internet staan op de site van het ministerie. Ik zal ze eens opzoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Utrecht ligt de kwaliteit zeer onder niveau en is op de vingers getikt door het ministerie.

In Rotterdam lijkt niets aan de hand. (ik heb het document maar korte tijd even doorgescant)

In Amsterdam is nog geen bezoek geweest van de inspectie en dus geen documenten beschikbaar.

Alle rapporten van alle scholen zijn terug te vinden op: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid