Spring naar bijdragen

Profetisch dansen


Aanbevolen berichten

Heeft iemand ervaring met 'profetisch dansen' of 'profetisch bewegen'? Ik kwam er laatst achter dat dit bestaat, maar wat wordt daar in vredesnaam mee bedoeld?

Ik kwam bijv. op internet tegen dat iemand dit erover zei:

"Ik kan profetisch dansen ... het is zo bevrijdend en genezend en kan dat een uiting zijn zonder woorden maar dan in bewegingen, maar wel sprekend

Soms kunnen er door het dansen emoties naar boven komen en kun je heel boos en verdrietig zijn , soms intens huilen maar ook momenten van diepe aanbidding tot God en blijdschap. God kan ook op deze manier mensen aanraken en genezen ... "

Ik vraag me af wat hier profetisch aan is. Je hoort van veel dansers (ook niet-christenen) dat er bij dansen emoties los kunnen komen, dus het lijkt me logisch dat dat met christelijk dansen gebeurt. Maar waarom is het dan ineens 'profetisch'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de neiging om te zeggen dat mensen erg opgaan in hun emoties en in muziek en gaan dansen, en omdat dat zo fijn gevoel is, bestempelen ze het als 'profetisch'. Maar daarom hoop ik juist dat er ook iemand is die wel positief is over dit fenomeen, wie weet leer ik er wat van smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb de neiging om te zeggen dat mensen erg opgaan in hun emoties en in muziek en gaan dansen, en omdat dat zo fijn gevoel is, bestempelen ze het als 'profetisch'. Maar daarom hoop ik juist dat er ook iemand is die wel positief is over dit fenomeen, wie weet leer ik er wat van
smile.gif
.

Oh, er is helemaal niets mis met dansen en bijbels gezien zijn er ook wel wat voorbeelden te noemen dat men God eerde dmv dansen, maar dat maakt dansen niet profetisch. Er is ook niets in de bijbel terug te vinden over profetisch dansen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt profetisch dansen dan misschien niet erg op dat gedans van heidense volken om zo in trance te komen en contact met de geestenwereld te maken? Ik moet gelijk aan van die Indianen rondom de totempaal denken. En dat terwijl de stroming waaruit zulke uitingen komen vaak zo fel tegen heidense invloeden zijn...

Of ben ik dan misschien iets te kritisch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk, laat ik meteen eerlijk zijn: er is absoluut geen probleem als de Kerk zich laat beïnvloeden door heidense en culturele gebruiken. We weten allemaal van de katholieke, de orthodoxe en in mindere mate de protestantse Kerk dat dat er gewoon bijhoort, omdat God nu eenmaal niet enkel Joods spreekt (een taal die ook al door buitenaf is beïnvloed). Het laat juist zien dat de Kerk een wereldkerk is, waarin de Griek en zijn culturele bagage niet minder is dan de Jood en zijn culturele bagage.

Het wordt echter een ander verhaal als je je als groep gelovigen van die Kerk wil afscheiden, mede omdat ze heidens tot occult bezig zou zijn met al die gebruiken, die heidense gebruiken dan ook fel afkeurt, maar vervolgens vrolijk allerlei andere, meer spannende heidense gebruiken invoert en een charismatisch-christelijk sausje geeft. Om vervolgens te roepen dat dat vooral niet heidens is, maar ingegeven door de Geest. Vandaar dus mijn vragen hierbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou eerlijker zijn eerst degenen aan het woord te laten die er iets vanaf weten en op te passen met er een waarde-oordeel over uit te spreken.

Ik zelf ken het fenomeen 'profetisch dansen' ook niet, maar ben eerst benieuwd wat iemand er over zou kunnen zeggen.

Anastasia wil graag alle religies op één hoop gooien, wat New Age ook beoogt. Alle religies kunnen best samen op één hoop komen, maar de christenen zullen daar niet aan meedoen.

Het is zaak uit te vinden uit welke bron het profetisch dansen komt. Tótdat je dat zeker weet, is het altijd raadzaam op te passen met beweringen te doen.

Als je bv. de volgende tekst bekijkt, zou je ook sommige oudtestamentische joden van demonische/heidense/NewAge zaken kunnen beschuldigen, maar de vraag is of dat toelaatbaar is.

1 Sam. 10

5 Daarna zult gij te Gibea Gods komen, waar de bezetting der Filistijnen ligt. Zodra gij daar de stad ingaat, zult gij een schare profeten tegenkomen, die van de hoogte afdalen, vóór hen uit harpen, tamboerijnen, fluiten en citers; zelf zullen zij in geestvervoering zijn. 6 Dan zal de Geest des HEREN u aangrijpen; gij zult met hen in geestvervoering geraken en tot een ander mens worden. 7 Wanneer deze tekenen aan u geschieden, doe dan wat uw hand vindt, want God is met u. 8 Gij zult u voor mij uit naar Gilgal begeven, en zie, ik zal tot u komen om brandoffers te offeren en vredeoffers te slachten. Zeven dagen zult gij wachten, totdat ik bij u kom en u te kennen geef wat gij doen zult.

9 Terwijl hij zich omkeerde om van Samuël weg te gaan, schonk God hem een ander hart. En al de genoemde tekenen geschiedden op die dag. 10 Toen zij daar te Gibea kwamen, zie, een schare profeten trad hem tegemoet; de Geest Gods greep hem aan en hij geraakte onder hen in geestvervoering. 11 En allen die hem van vroeger kenden, zagen hoe hij met de profeten profeteerde; en men zeide tot elkander: Wat is toch de zoon van Kis overkomen? Is Saul ook onder de profeten? 12 Toen antwoordde iemand daarvandaan: Wie is hun vader? Daarom is het tot een spreekwoord geworden: Is Saul ook onder de profeten?

13 Toen er een einde gekomen was aan zijn geestvervoering, begaf hij zich naar de hoogte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het gewoon dansen zou zijn, zou het ook neutraal kunnen zijn. Maar als iets profetisch is, komt het óf van God, óf is het vals-profetisch en komt het van de tegenstander.

Ik kan mij inderdaad ook niet zo veel voorstellen van hoe dansen nu profetisch kan zijn, maar als het inderdaad profetisch is, moet het een bron hebben en die bron is goed of slecht.

Als de bron goed is, is het leuk/goed om er meer van te weten te komen. Als de bron slecht is, is het goed om er ver weg van te blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als het gewoon dansen zou zijn, zou het ook neutraal kunnen zijn. Maar als iets profetisch is, komt het óf van God, óf is het vals-profetisch en komt het van de tegenstander.

Dus het kan niet gewoon vanuit de hersenen van de mens komen? Waarom moet er perse een externe partij bij betrokken zijn? Hersenen schijnen ook best veel dingen te kunnen die wij niet zo 123 verwachten knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een mens wordt altijd in mindere of meerdere mate aangestuurd. Óf door de Heilige Geest, óf door het kwaad.

Ãls iemand een profetie van God vertelt, kan deze profetie inderdaad altijd zuiver of minder zuiver zijn. Als de profetie minder zuiver is, is de mens onvoldoende in staat de profetie zuiver over te brengen en wordt de profetie inderdaad vermengd met menselijke invloed. Maar daarmee is de bron van de profetie nog steeds goed, ondanks de gebrekkige menselijke overdracht van de profetie. Ondanks het falen dan van de mens, doet deze mens nog steeds de wil van God, namelijk het profeteren vanuit God, in plaats van vanuit het kwaad.

Een voorbeeld van 'profeteren' vanuit een slechte bron, is waarzeggen.

Lev 19,26

Gij zult niets met het bloed eten; gij zult niet aan waarzeggerij of toverij doen.

Hand 16,16

En het geschiedde, toen wij naar de gebedsplaats gingen, dat een zekere slavin, die een waarzeggende geest had, ons tegenkwam, welke aan haar eigenaars met waarzeggen veel voordeel aanbracht.

Daarnaast staan wel meer voorbeelden in de Bijbel van valse profeten die het volk in verwarring brengen en het verstrooien.

Luc 11,23

Wie niet met mij is, is tegen mij, en wie niet met mij samenbrengt, drijft uiteen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als het gewoon dansen zou zijn, zou het ook neutraal kunnen zijn. Maar als iets profetisch is, komt het óf van God, óf is het vals-profetisch en komt het van de tegenstander.

Ik kan mij inderdaad ook niet zo veel voorstellen van hoe dansen nu profetisch kan zijn, maar als het inderdaad profetisch is, moet het een bron hebben en die bron is goed of slecht.

Als de bron goed is, is het leuk/goed om er meer van te weten te komen. Als de bron slecht is, is het goed om er ver weg van te blijven.

Maar dan ga je er vanuit dat het daadwerkelijk profetisch is.

Zou het dan niet kunnen dat iemand zo emotioneel wordt van een onschuldige dans (eentje die óf neutraal is, óf zelfs een christelijke dans op christelijke muziek), dat hij DENKT dat het profetisch is maar dat het niet zo is?

Ik vind het zo gevaarlijk om er meteen een stempel 'goed' of 'kwaad' op te drukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zou kunnen smile.gif

Maar ik weet er dus ook niets / te weinig van af om daar iets over te kunnen zeggen.

Inderdaad kunnen mensen er moeilijk een stempel 'goed' of 'kwaad' op zetten, zolang mensen er weinig van af weten.

Zelf ben ik dus ook nieuwsgierig naar meer hierover. Ik denk zelf dat het fenomeen in bepaalde evangelische kringen bekend is en/of uit de hoek van TRIN komt o.i.d. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst is profetisch dansen zeker geen nieuwe hype, het gaat ondertussen alweer een flink aantal jaren mee. Het doet qua stijl een beetje denken aan moderne dans, je ziet veel sierlijke ballet achtige bewegingen. De gedachte achter het profetische gedeelte is dat de dansers in plaats van op louter hun eigen emoties in eerste plaats op God gericht zijn, en daar hun inspiratie vandaan halen. Wellicht heeft het iets te maken met het feit dat 'goddelijk dansen' meteen zo, tja, verheven klinkt? knipoog_dicht.gif

Er wordt sowieso niet per definitie mee bedoeld dat de dans een profetisch woord weergeeft. In dat geval had het waarschijnlijk profeterend dansen genoemd of iets dergelijks.

Dit is tenminste wat ik er van begrijp...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Allereerst is profetisch dansen zeker geen nieuwe hype, het gaat ondertussen alweer een flink aantal jaren mee. Het doet qua stijl een beetje denken aan moderne dans, je ziet veel sierlijke ballet achtige bewegingen. De gedachte achter het profetische gedeelte is dat de dansers in plaats van op louter hun eigen emoties in eerste plaats op God gericht zijn, en daar hun inspiratie vandaan halen. Wellicht heeft het iets te maken met het feit dat 'goddelijk dansen' meteen zo, tja, verheven klinkt?
knipoog_dicht.gif

Er wordt sowieso niet per definitie mee bedoeld dat de dans een profetisch woord weergeeft. In dat geval had het waarschijnlijk profeterend dansen genoemd of iets dergelijks.

Dit is tenminste wat ik er van begrijp...

Lijkt het op aanbiddingsdans?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid