Spring naar bijdragen

Collega's en geloof


Aanbevolen berichten

Quote:

@JoostG

ik was ook eerst katholiek maar ben nu wederomgeboren. Begreep niet veel van de bijbel, Heilige Geest, Jezus en God.

Grappig, dat heb ik dus juist andersom. Maar buiten het feit om dat ik het gebazel vind is het ook offtopic dus we gaan er verder niet op door flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 50
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

@JoostG,

vind het raar dat je dit gebazel vind? Leg maar eens uit dan?

Open een topic widegrin.gif

(of je profiel)

*edit* Ik zal zelf wel een topic openen smile.gif

Maar waar ik ook een beetje benieuwd naar ben is of anderen ook dit soort ervaringen hebben. Het 'tegen de muur zetten' is een beetje extreem maar je zult toch op z'n minst wel eens de term 'christenhonden' hebben gehoord op het werk, school of een verjaardag (om het maar even breder te trekken). Onlangs had ik het ook bij de oom van m'n vriendin, daar ging het ook opeens over geloof. Nadat we eerst alle dooddoeners hadden gehad is dat wel ontaard op een prettige dialoog waarbij oomlief in de toekomst misschien nog een keer met me meegaat naar een 7+1 cursus (een soort alpha).

Wat ik merkte is juist het feit dat ik niet gelijk evangelisch begon te praten en eerst naar hem/hun luisterde de dialoog opende. Het begon er vooral mee dat de vrouw des huizes op een nogal streng katholieke manier was opgevoed en daardoor bevooroordeeld was tegenover 'het geloof'. Bij mijn vriendin is dat overigens net zo, haar vader is/was hervormd en nogal streng (haar opa en oma ook) maar heeft toch een aantal dingen gedaan die absoluut niet christelijk te noemen zijn. Gevolg was dat het idee 'gelovigen zijn hypocriet' is ontstaan (en wat mij betreft is dat heel begrijpelijk).

Pas nu ze ziet dat het ook ánders kan in de kerk begint het haar te interesseren (ok, en ze vond mijn Vormsel indrukwekkend dus wil ze vaker mee gaan).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jouw collega reageerde wel erg extreem Joost, het lijkt mij heel moeilijk daarmee om te gaan. Zoveel collega's heb ik niet (bij de post loopt iedereen langs elkaar heen en je praat niet zoveel), waar ik nu stage loop is het geloof nog niet ter sprake gekomen. Ik hoorde wel van een collegaatje daar, dat mijn bazin nogal anti-geloof is dus wie weet wat voor uitspraken er nog eens volgen...

Dat jouw collega zo heftig reageerde kan wel duiden op een stuk pijn denk ik. Dat omkleden met vooroordelen en je kan je makkelijk verschuilen achter zo'n "alle gelovigen moeten dood" uitspraak. Ik denk dat je hier vooral moet luisteren, hem laten uitrazen, misschien sturend eens vragen waarom hij dat denkt, waar hij het op baseert, of hij christenen kent, misschien ergens het gesprek betrekken op jouzelf (ik neem aan dat hij jou niet voor het vuurpeloton wil hebben knipoog_dicht.gif). Wie weet wat eruit komt. Het kan een houding zijn van hem hè. Misschien wil hij door zo anti te doen juist een gesprek uitlokken. Als jij hem kunt verrassen door te laten zien dat een christen echt niet zo extreem is, kan daar een opening voor verdere gesprekken - wel van goede toon - zijn.

Vooral luisteren. Dat is denk ik het beste. En Godfriend, jij bedoelt het vast wel goed, maar zo'n benadering werkt maar 1 op de 100 keer vrees ik. Ook al is het de waarheid, zoiets kan wachten.

Succes en Gods zegen Joost.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Collega B (die inmiddels steeds zuurder was gaan kijken) : 'ALLE GELOVIGEN MOETEN ZE TEGEN DE MUUR

Collega B: 'Maar ik meen het wel, geloof brengt niets dan oorlog en houdt de mensen dom. De maatschappij gaat kapot aan geloof. Alle gelovigen zijn hypocriet ... etc... blaat...'

Voor mij een inkoppertje.

Alle gelovigen uitroeien is kennelijk minder erg dan alle ongelovigen uitroeien. Jouw ideaal voerde Stalin en Albanië ook en nu in Noord-Korea uit.

Voor jouw kennelijk een wensdroom, voor de meeste andere mensen een nachtmerrie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toon hem dat hij ongelijk heeft: Dus laat zien dat je vredelievend bent, slim en een waardevol lid van de maatschappij....

Collega B gaat niet met een paar woorden overtuigd zijn. Ik schat in dat hij zo'n beetje een (S)Paulus ervaring nodig heeft...

Het liefst zou ik in een maatschappij leven waarin of iedereen in dezelfde God geloofd, of iedereen atheïst is.

In Noord Korea gebruiken ze wel een soort religie, inclusief een soort god, namelijk de leider van de partij. Die wordt afgeschilderd als onoverwinnelijk en goed, rechtvaardig en puur. Hij krijgt eretitels, men houdt parades, hij wordt aan alle kanten opgehemeld. Zijn beeltenis wordt overal opgehangen en in beeld gegoten. Eigenlijk lijkt het verdacht veel op bv keizer Augustus (behalve dan dat de romeinen wel iets presteerden)

Hetzelfde zie je met Mao Zedong. Die is nu zo'n 30 jaar dood en met de OS in Peking vorig jaar zag je reportages..... een deel van de bevolking geloofd in hem op een manier die ik enkel religieus kan noemen. Hij is een soort Aziatische variant op de beschermheilige (serieus!) Men hangt zijn portretje aan de muur of in de auto om geen ongeluk te krijgen. Zelfs Stalin gaat al een beetje die kant op bij sommige Russen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe gaan jullie om met dit soort situaties?

Tja, ik had net ook zoiets. Ik moet voor een werkgroep momenteel samenwerken met iemand die heel chaotisch is en dacht dat we "dus" maar op zondag moesten afspreken. Omdat hij zijn shit niet af heeft door de chaos.

HW: Ja sorry, maar mijn zondag is voor God, mijn vriendin en mezelf.

X: Ja maar in de Bijbel gaat het over de Sabbat en de Sabbat is op zaterdag dus je kunt best op zondag afspreken.

HW: Ja leuk geprobeerd maar ik moet op zaterdag genoeg doen en heb daarom besloten dat de Sabbat bij mij thuis op zondag valt.

X: O dan vind ik jou echt een flutchristen want jij neemt de Bijbel helemaal niet serieus.

HW: Ehm. Oké. Maar kun jij maandag?

Ik word echt zo moe van niet-christenen die mij gaan vertellen wat christelijk is en wat niet. En tja, als mensen beginnen over de Inquisitie en de weet ik veel, dan zeg ik altijd maar dat in de loop van de eeuwen Chinezen ook een hoop smerige streken hebben geleverd maar dat ik wel nog steeds een maandmenu met mihoen en extra pisang goreng haal bij Woo Ping, omdat het lekker is en die specifieke Chinees niks heeft misdaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Collega B (die inmiddels steeds zuurder was gaan kijken) : 'ALLE GELOVIGEN MOETEN ZE TEGEN DE MUUR ZETTEN EN AFSCHIETEN'

[...]

Hoe gaan jullie om met dit soort situaties?

Ik heb dit soort extreme situaties nog nooit meegemaakt, dus ik weet het niet. Maar ik voel wel wat voor wat er op een ander forum over werd gezegd:

"Een pistool heb ik helaas niet voor je, maar - asjeblieft - wel een mes. Ga je gang!"

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Tja, ik had net ook zoiets. Ik moet voor een werkgroep momenteel samenwerken met iemand die heel chaotisch is en dacht dat we "dus" maar op zondag moesten afspreken. Omdat hij zijn shit niet af heeft door de chaos.

HW: Ja sorry, maar mijn zondag is voor God, mijn vriendin en mezelf.

X: Ja maar in de Bijbel gaat het over de Sabbat en de Sabbat is op zaterdag dus je kunt best op zondag afspreken.

HW: Ja leuk geprobeerd maar ik moet op zaterdag genoeg doen en heb daarom besloten dat de Sabbat bij mij thuis op zondag valt.

X: O dan vind ik jou echt een flutchristen want jij neemt de Bijbel helemaal niet serieus.

HW: Ehm. Oké. Maar kun jij maandag?

Ik word echt zo moe van niet-christenen die mij gaan vertellen wat christelijk is en wat niet.

Nou ja op zich had hij wel een beetje gelijk.. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou ja op zich had hij wel een beetje gelijk..
smile.gif

Alleen als HW een messiasbelijdende Jood, een christelijke jood-wannabe, of een 7e dags adventist was.

En geen van die dingen is HW.

Tis weer zo'n typisch verhaaltje van een atheïst die ff gaat bepalen wat christenen moeten geloven. Zo vervelend. Als ik HW was geweest had ik de horen erop gegooid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sommige, meestal jongere, collegae reageren meewarig als je zegt dat je (redelijk)gelovig bent. Reacties als "alle gelovigen dood" heb ik nog niet gehoord. Voor sommige is het thema geloof moeilijk voor andere weer interessant en men vraagt door. Echt heel erg negatieve reacties heb ik nog niet gehoord bij deze werkgever.

Grappig effect is dat ik door open te zijn over mijn (redelijke) gelovigheid het contact en de omgang met sommige marrokaanse collegae een stuk makkelijker is. Waar dat nou precies aan ligt weet ik niet, maar het viel me op. Ze vertellen opeens over hun famillie, hun problemen die ze gehad hebben met hun ouders, hoe ze het leven ervaren,relatie, enzovoorts.

Ik merk wel dat heel wat collegae "zoekende" zijn. collegae die opeens open en bloot vertellen dat ze bijvoorbeeld Eckhard Tolle lezen, bezig zijn met de relativiteit van carriere tov hun gezin en priveleven.

Kortom, ik wil maar zeggen, eigenlijk geen tot weinig slechte ervaringen mbt geloof & collegae...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tis weer zo'n typisch verhaaltje van een atheïst die ff gaat bepalen wat christenen moeten geloven. Zo vervelend. Als ik HW was geweest had ik de horen erop gegooid.

Ik reageerde op z'n HW's, i.e. met een brede grijns er overheen lullen. De hoorn er op gooien vind ik dan weer niet zo christelijk. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

maar waarom eroverheen lullen? Ik denk dat hij nou juist wordt bevestigd in z'n idee dat christenen maar wat geloven, en niet zo openstaan voor de waarheid omtrent het christendom.. Je moet niet alles opvatten als een aanval , en zelfs al is het een aanval .. als je er serieus op ingaat is dat altijd beter denk ik.. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

bij mij op het werk hadden ze laatst ook een discussie over de katholieken. nouja, alle katholieken waren smeerlappen. na aanleiding van de verhalen over pedofiele katholieke priesters in amerika.

nou, ik heb maar verteld over dat ik een aantal katholieke mensen ken en dat daar toch niet één tussen zit waarvan ik ook maar het idee heb dat er kwaad in schuilt.

nouja, dan bedaren ze wel een beetje. het generaliseren werd voor een aardig gedeelte opzij gezet, er zouden toch ook best goede katholieken kunnen zijn. alleen die katholieke priesters in amerika bleven smeerlappen, maar dat zou dan weer komen omdat ze geen seks mogen hebben dus dan maar op die manier aan hun trekken moeten komen.

nouja, ik ben maar gewoon de discussie aan gegaan, en het bleek dat ze het helemaal niet zo lomp bedoelden als ze het zeiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maar waarom eroverheen lullen? Ik denk dat hij nou juist wordt bevestigd in z'n idee dat christenen maar wat geloven, en niet zo openstaan voor de waarheid omtrent het christendom.. Je moet niet alles opvatten als een aanval , en zelfs al is het een aanval .. als je er serieus op ingaat is dat altijd beter denk ik..
smile.gif

Geloof me, met deze gast heeft dat echt geen zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Collega B (die inmiddels steeds zuurder was gaan kijken) : 'ALLE GELOVIGEN MOETEN ZE TEGEN DE MUUR ZETTEN EN AFSCHIETEN'

*stilte*

Joost: 'Nou, dat is een duidelijke doch vrij ongenuanceerde uitspraak...'

Collega B: 'Maar ik meen het wel, geloof brengt niets dan oorlog en houdt de mensen dom. De maatschappij gaat kapot aan geloof. Alle gelovigen zijn hypocriet ... etc... blaat...'

Daarna een verhaaltje over de inquisitie, de fouten van de kerk in de oorlog, het 'feit' (ik ken het verhaal niet maar het zal wel) dat er kloosterorden zijn in Joegoslavie die zo geweldadig zijn dat zelfs de nazi's bang voor ze waren, de goedkeuring van de kerk bij de Rwandese genocide, seksuele handelingen en verkrachtingen binnen de kerk en in kloosters, het wegen en in het water donderen van heksen..... etc

Maar het gaat verder:

Vanmorgen was ik te laat wakker. Ik reed dus met een snelheid die goed genoeg is voor wat leuke beelden bij Wegmisbruikers naar het werk (maar verder wel netjes tegenover andere weggebruikers, in my defense
widegrin.gif
).

Ik kom op het werk en zeg dit tegen collega A. Daarbij maak ik quasi grappig bedoeld de opmerking dat ik het wel overleefd heb dus dat dat wel jammer is voor collega B en dat ik zijn opmerking nog steeds erg ongenuanceerd vind. Collega B reageert met 'ach, jullie praten ook zo over ons (ongelovigen) dus dat mogen we best over jullie zeggen'.

Hoe gaan jullie om met dit soort situaties?

Gewoon negeren, daar moet je je tijd echt niet aan verpillen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Niets ten nadele van JG, hoor
widegrin.gif

Maar ik bedoelde meer dat er dus wel
een
frustratiepunt vanuit de gelovige hoek zit. Wat er dan precies gebeurd is weet ik niet maar ik weet toch vrij zeker dat dit de reden is.

Meteen een antwoord: heel vaak komen zulke reacties voort uit eerdere frustraties. Als je dat doorhebt kun je het zelf beter relativeren en naast je neerleggen.

Ik heb het overigens ook nog nooit zo mee gemaakt, mensen zijn bij mij in de buurt meestal gematigd negatief tot positief of onverschillig. Vorige week had ik een werkgroep gespreksvaardigheden (dan moet je dus veel praten) en toen kwam het gesprek op het christendom en voor we het wisten waren we met de hele groep niet meer met de opdracht bezig; zo interessant vond iedereen het geloof. Er zat nog een christelijk meisje in die werkgroep en we kregen allerlei vragen op ons afgevuurd, van 'wat voor meerwaarde heeft je geloof in je leven' als 'wat is je mening over homo's'. Best bijzonder, want de meeste mensen interesseert het niets.

Het lijkt me lastig om goed op zulke dingen te reageren Joost, rustig blijven en negeren of vragen wat erachter zit. In ieder geval er niet echt op ingaan want dat heeft toch geen zin smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid