Spring naar bijdragen

Collega's en geloof


Aanbevolen berichten

Gisteren in de pauze:

Collega A: 'Hee Joost, jij hier? Moest jij niet in het klooster zitten, deze week?'

Joost: 'Nee, ik dat is verzet omdat ik deze week niet weg kon vanwege ziekte van collega'

Collega A: 'Blijf je daar in dat klooster?'

Joost: 'Nee, hoewel me dat helemaal niet erg lijkt, een geestelijk leven'

....* chitchat about kloosters en geloof *....

Collega B (die inmiddels steeds zuurder was gaan kijken) : 'ALLE GELOVIGEN MOETEN ZE TEGEN DE MUUR ZETTEN EN AFSCHIETEN'

*stilte*

Joost: 'Nou, dat is een duidelijke doch vrij ongenuanceerde uitspraak...'

Collega B: 'Maar ik meen het wel, geloof brengt niets dan oorlog en houdt de mensen dom. De maatschappij gaat kapot aan geloof. Alle gelovigen zijn hypocriet ... etc... blaat...'

Daarna een verhaaltje over de inquisitie, de fouten van de kerk in de oorlog, het 'feit' (ik ken het verhaal niet maar het zal wel) dat er kloosterorden zijn in Joegoslavie die zo geweldadig zijn dat zelfs de nazi's bang voor ze waren, de goedkeuring van de kerk bij de Rwandese genocide, seksuele handelingen en verkrachtingen binnen de kerk en in kloosters, het wegen en in het water donderen van heksen..... etc

Maar het gaat verder:

Vanmorgen was ik te laat wakker. Ik reed dus met een snelheid die goed genoeg is voor wat leuke beelden bij Wegmisbruikers naar het werk (maar verder wel netjes tegenover andere weggebruikers, in my defense widegrin.gif ).

Ik kom op het werk en zeg dit tegen collega A. Daarbij maak ik quasi grappig bedoeld de opmerking dat ik het wel overleefd heb dus dat dat wel jammer is voor collega B en dat ik zijn opmerking nog steeds erg ongenuanceerd vind. Collega B reageert met 'ach, jullie praten ook zo over ons (ongelovigen) dus dat mogen we best over jullie zeggen'.

Hoe gaan jullie om met dit soort situaties?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 50
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Zeg gewoon Jezus houd ook van jullie. En bid voor ze, zijn onwetend. Ze zullen later als ze dood zijn rekenschap af moeten leggen bij God en hij is rechtvaardig en oordeeld daarna. En wie jezus niet erkend zal niet het eeuwig leven hebben met Hem.

Ja dat is handig, ze lekker bedreigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

tegen de muur zetten en afschieten?

sorry..

nee, echt, dit is idioot.

ik ben zelf alles behalve christen en heb zelf ook niet altijd even genuancueerde uitspraken gedaan (waarvan ik nu denk van 'waar haalde je het lef vandaan, doos), maar dit vind ik erg.

oke, iedereen weet dat er christenen zijn die de plank compleet mis slaan. maar dat geldt ook voor moslims, atheïsten, buddhisten, buurmannen, pompbedienden etc.

'de kerk' zal ook vast wel eens fouten hebben gemaakt. maar, de kerk bestaat uit mensen.

als iemand bij de chinees op de hoek komt, foe yong hai besteld en een bord met bami met sate krijgt...

dat zullen er genoeg mensen zijn die meteen beginnen te schreeuwen dat er allemal idioten werken bij die chinees, dat ze niet kunnen nadenken en dat ze nooit meer naar die chinees gaan.

één iemand maakt een fout, en de hele 'groep' is schuldig.

ik weet niet helemaal welke kan ik nu op wil, maar ik weet wel dat er mensen zijn die iets te snel conclusies trekken. als er één (of een paar) mensen binnen een groep een fout maken, is de hele groep schuldig. (nouja, dat is niet zo maar... you get it)

ik zou niet weten hoe je hier mee om moet gaan.. pet.gif


Samengevoegd:

Quote:

Ik bedreig ze niet hoor? Het is de waarheid staat in de bijbel

dan bevestig je volgens mij precies het beeld wat ze van christenen hebben... niet omdat je zegt wat er in de bijbel staat, maar ik denk niet dat het er beter van wordt om het af te doen met 'joh, god zorgt wel dat jullie er spijt van krijgen' (om het maar even zo te verwoorden... ik hou er niet zo van om meteen met hel en verdoemenis te gaan dreigen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Godfriend: Dan kun je toch net zo goed "oh, dan ga je naar de hel" zeggen? widegrin.gif

Komt op hetzelfde neer en is een stuk korter. Buiten dat kun je je alvast voorbereiden op de rest van het gesprek, aangezien er een zekerheid van zo'n 90% is dat de persoon in kwestie zal antwoorden: "zie je wel, jullie gelovigen sturen/wensen iedereen die het niet met jullie eens is naar de hel".

Link naar bericht
Deel via andere websites

@WonderfulStar

ik vind velen kijken alleen maar naar het oude testament. Maar kijk eens naar het nieuwe? En kijk wat Jezus voor ons allen heeft gedaan? En nog steeds doet? Te kijken naar china, india en pakistan hoevelen tot geloof komen in Jezus? Maar waar ze niet eens een bijbel mogen hebben of gebedshuizen. Dat ze afgeslacht worden. Als ze alleen maar de naam Jezus roepen? En dat ze het niet eens kunnen schelen? De echte martelaars die zoveel liefde hebben. En steeds meer komen daar tot geloof en geen krant wil daar tijd aanbesteden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik loop wel is tegen wat kritiek aan. En het doet mij pijn als iemand de schepper ontkent/beledigt, maar ik ben zelf ook ooit zo geweest en ik snap wel dat sommige mensen er zo over denken. Met de eeuwige dood gaan dreigen is weinig nuttig, denk ik.

Een geloof uit angst is dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Collega B (die inmiddels steeds zuurder was gaan kijken) : 'ALLE GELOVIGEN MOETEN ZE TEGEN DE MUUR ZETTEN EN AFSCHIETEN'

*stilte*

Ik heb soms wel eens scherpe discussies met vrienden over religie enzo, maar dit soort domme extremistische opmerkingen herken ik niet.

Ik zou wel duidelijk maken dat ik geen zin heb in de omgang van een extremistische collega die me eigelijk dood wilt laten schieten. Dat ik niet op doodsbedredigingen sta te wachten. Dan zou die het vast niet menen, maar dat soort opmerkingen gaan me net te ver. Hopelijk dat dan een lichtje gaat branden dat doodsbedreidigingen en colegialiteit niet de beste match zijn. Net zoals rascisme trouwens. Nou ja, 'religie' is geen ras, maar 'ras' bestaat toch al niet. Anyway, m'n punt is wel duidlelijk denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@WonderfulStar

ik vind velen kijken alleen maar naar het oude testament. Maar kijk eens naar het nieuwe? En kijk wat Jezus voor ons allen heeft gedaan? En nog steeds doet? Te kijken naar china, india en pakistan hoevelen tot geloof komen in Jezus? Maar waar ze niet eens een bijbel mogen hebben of gebedshuizen. Dat ze afgeslacht worden. Als ze alleen maar de naam Jezus roepen? En dat ze het niet eens kunnen schelen? De echte martelaars die zoveel liefde hebben. En steeds meer komen daar tot geloof en geen krant wil daar tijd aanbesteden.

echt, het is niet zo dat ik het daarmee oneens ben.

maar om dan gelijk maar te zeggen tegen die mensen dat ze naar de hel gaan..

a; dan jaag je ze alleen maar verder tegen je in het harnas

b; je bevestigt hun ideeën dat 'gelovigen ook zo over ongelovigen praten' (de beste man zei dat alle gelovigen maar dood moesten. en daarna dat christenen ook zo over ongelovigen praten)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarom Jezus zei ook en dat is moeilijk voor velen gelovigen. Heb je naaste lief maar des te meer je vijand. En je wilt de ongelovigen alleen maar redden. Ik heb ook zo collega die ook zo neerkijkt op christenen. Maar als er iets ergs gebeurt in je leven, ziekte of dood. Dan hopen ze toch dat er ergens iets is? Waar of niet waar? En de meesten komen zo tot geloof. Dat christus je kan redden.


Samengevoegd:

@WonderfulStar ik weet niet of je the Gospel of John gezien hebt? Dan zie je hoe jezus werkte toendertijd maar nu ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarom Jezus zei ook en dat is moeilijk voor velen gelovigen. Heb je naaste lief maar des te meer je vijand. En je wilt de ongelovigen alleen maar redden. Ik heb ook zo collega die ook zo neerkijkt op christenen. Maar als er iets ergs gebeurt in je leven, ziekte of dood. Dan hopen ze toch dat er ergens iets is? Waar of niet waar? En de meesten komen zo tot geloof. Dat christus je kan redden.

Nee hoor, er zijn ook zat mensen die zoiets hebben van als het dan afgelopen is, laat het dan ook maar afgelopen zijn.

Ik zou ze eerder een spiegel voorhouden: Waarom geloof je dat de aarde in een eindeloze rotgang richting het niks zoeft? Is het echt zo moeilijk om te bedenken dat er iets groters is als jij? Is de wetenschap niet net zo goed een religie die je aanhangt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zeg gewoon Jezus houd ook van jullie. En bid voor ze, zijn onwetend. Ze zullen later als ze dood zijn rekenschap af moeten leggen bij God en hij is rechtvaardig en oordeeld daarna. En wie jezus niet erkend zal niet het eeuwig leven hebben met Hem.

Doe zo'n beetje het tegengestelde van dat, en het komt wel in orde. widegrin.gif

Nou ok nee, da's ook overdreven. Ik zou gewoon zeggen dat je niet de behoefte hebt om hem te bekeren, dat je hem niks slechts in de wereld toewenst, en dat hij wat jou betreft zelfs helemaal niet over het christendom moet praten als hem dat niet boeit, maar dat je gewoon als medemens en collega wel zou willen dat hij je met respect behandelt, net zoals jij dat doet voor hem. Zo haal je denk ik de lont een beetje uit het gesprek en kan je gewoon rustig als collega's door (want dat moet je wel, en doorgaan op een onderwerp dat tot serieuze ruzie kan leiden lijkt me geen goed idee). Als hij er toch echt nog op door wil gaan zijn er twee opties: of hij doet dat met iets meer respect en je kan misschien een heel waardevol gesprek hebben, of hij blijft dat doen op een respectloze manier en dan heb jij denk ik alles gedaan om dat te voorkomen en kan je het best melden aan je baas, op zo'n manier afgeblaft worden kan niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@JoostG

Ik laat me leiden dan door de Heilige Geest. En dan zal mijn mond open gaan of niet. Voorheen was ik heel enthousiast wilde iedereen vertellen dat Jezus leeft. Maar heb nu veel meer de balans gevonden.

Tja, de Heilige Geest leidt mij nooit (ondanks de zalving) dus ik heb dat niet zo snel knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar als er iets ergs gebeurt in je leven, ziekte of dood. Dan hopen ze toch dat er ergens iets is? Waar of niet waar? En de meesten komen zo tot geloof. Dat christus je kan redden.

als er iemand overlijdt om wie ik veel geef, dan hoop ik persoonlijk niet dat er meer is. en als ik jouw overtuiging (nouja, wat er in de bijbel staat) zo lees dan ga ik alleen maar heel hard hopen dat er toch echt níets is na de dood, want dat zou betekenen dat zo'n beetje alle mensen waar ik om geef die overleden zijn nu in de hel zitten. nee, ik hoop echt niet dat er meer is.

ik vind 'niets' voor mij wel de beste verklaring. ik kan het ook echt mis hebben hoor. ik vraag me wel eens af of ze nog niet ergens zijn, of mijn beste vriendin nu bij haar vader is. maar dat zijn dingen waar ik toch nooit zekerheid van krijg.

Waarom geloof je dat de aarde in een eindeloze rotgang richting het niks zoeft? Is het echt zo moeilijk om te bedenken dat er iets groters is als jij? Is de wetenschap niet net zo goed een religie die je aanhangt?

persoonlijk hangt ik geen religie aan. de wetenschap geeft mij niet zo'n slechte verklaring voor het ontstaan van de aarde dan dat de bijbel dat doet. (lees: voor mij persoonlijk)

ik geloof niet dat er iets 'groters' is. maar ik geloof ook niet dat de mens superieur is aan wat voor andere vormen van leven dan ook.

en já. het ís moeilijk om te geloven dat god bestaat, dat alles wat in de bijbel staat gebeurd is.

geloven is geen keuze.

geloof jij in aliens? nee? is het nou echt zo moeilijk om te geloven...

dat bedoel ik, geloven is geen keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

WonderfulStar,

tja Jezus zei eenmaal geloof als een kind. Jezus zei ook niet voor niets ik ben de weg de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door mij.


Samengevoegd:

@JoostG

ik was ook eerst katholiek maar ben nu wederomgeboren. Begreep niet veel van de bijbel, Heilige Geest, Jezus en God. Maar nu door de vernieuwing in de Heilige Geest begrijp ik meer van Jezus en God. En waarom velen Hem niet willen volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid