Machiavelli 0 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Waar komt het idee van een (al dan niet persoonlijke) relatie met God als de toetssteen van ons persoonlijke geloof vandaan? Ik heb het nogal eens gehoord (veelal in evangelische setting) gehoord, maar kan er eigenlijk geen Bijbelse basis voor vinden. Ook klinkt het mij als behoorlijke kul in de oren. We hebben immers allemaal een relatie met God? Meestal een vijandige relatie, dus een relatie met God hebben zegt weinig. Kan iemand mij dit verduidelijken? Samengevoegd: Oeps, erkeerde subforum. Kan iemand dit verplaatsen? Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Admod note: Moved MNM > GA Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Quote: Op dinsdag 10 februari 2009 14:17:09 schreef Machiavelli het volgende: Waar komt het idee van een (al dan niet persoonlijke) relatie met God als de toetssteen van ons persoonlijke geloof vandaan? Ik heb het nogal eens gehoord (veelal in evangelische setting) gehoord, maar kan er eigenlijk geen Bijbelse basis voor vinden. O.m. Joh. 15:9-17? Het is ook een niet geheel onkatholiek thema. Maar ik heb het gevoel dat ik je niet helemaal begrijp? Link naar bericht Deel via andere websites
Dubito 0 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Het komt voort uit het wegvallen van het geloof op rationele argumenten, God valt niet te bewijzen, en geen God valt ook niet te bewijzen. Wat er dus voor veel mensen overblijft is de relatie (met Jezus dan meestal) Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Quote: Op dinsdag 10 februari 2009 14:42:01 schreef Dubito het volgende: Het komt voort uit het wegvallen van het geloof op rationele argumenten, God valt niet te bewijzen, en geen God valt ook niet te bewijzen. En Jezus dan, valt Hij wel/niet te bewijzen? Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Quote: Op dinsdag 10 februari 2009 14:25:28 schreef Pius_XII het volgende: Maar ik heb het gevoel dat ik je niet helemaal begrijp? Je bent niet de enige. Link naar bericht Deel via andere websites
audacity 0 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Quote: Op dinsdag 10 februari 2009 14:17:09 schreef Machiavelli het volgende: Waar komt het idee van een (al dan niet persoonlijke) relatie met God als de toetssteen van ons persoonlijke geloof vandaan? Ik heb het nogal eens gehoord (veelal in evangelische setting) gehoord, maar kan er eigenlijk geen Bijbelse basis voor vinden. Ook klinkt het mij als behoorlijke kul in de oren. We hebben immers allemaal een relatie met God? Meestal een vijandige relatie, dus een relatie met God hebben zegt weinig. Kan iemand mij dit verduidelijken? Het verbond dat God met mensen sluit, duidt toch ook een relatie aan. Zonder relatie zou God Zijn Zoon niet hebben gestuurd. Wat wil je dan als toetssteen hebben? De Bijbel? Of doel je meer, dat de bijbel geen toetssteen meer is, maar het feit dat er altijd worship aan staat ik honderd uur per dag bid en mijn bijbel kan spellen (was een voorbeeld) de toetssteen? Begrijp ik je nu goed? Link naar bericht Deel via andere websites
Godfriend 0 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Volgens de wetenschap heeft Jezus bestaan. Link naar bericht Deel via andere websites
Morphogenesis 4 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Quote: Op dinsdag 10 februari 2009 15:49:45 schreef Godfriend het volgende: Volgens de wetenschap heeft Jezus bestaan. Ja? Heb je bronnen? Link naar bericht Deel via andere websites
xxlisetxx 0 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 En als wat heeft hij volgens de wetenschap gedaan? Gewoon een man? Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Heeft het zin jezelf gelovig te noemen als je géén persoonlijke relatie met God hebt? Ik denk dat je dan op den duur een theoretisch en droog geloof overhoudt. Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Maar vriendschap is een gelijkwaardige relatie en ik zou niet willen zeggen dat ik die heb met God. Dat zegt niets over het wel of niet hebben van een persoonlijke relatie, maar meer over de aard van de relatie. Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Hoezo zou een vriendschap een gelijkwaardige relatie zijn dan? Dat vat ik niet namelijk. Link naar bericht Deel via andere websites
WonderfulStar 0 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 van vrienden zou ik het niet pikken als die er voor zouden zorgen dat er mensen in mijn omgeving zouden overlijden (voorbeeld!). niet dat ik in god geloof, maar een relatie met een vriend lijkt me toch veel gelijkwaardiger dan met iemand die almachtig, alwetend, de schepper etc is. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Quote: Op dinsdag 10 februari 2009 18:13:59 schreef zoveel vragen nu nog antwoorden het volgende: Maar vriendschap is een gelijkwaardige relatie en ik zou niet willen zeggen dat ik die heb met God. Waarom zou dat zo zijn? Joh.15:14 14 Jullie zijn mijn vrienden wanneer je doet wat ik zeg. Jak.2:23 Zo ging in vervulling wat de Schrift zegt: ‘Abraham vertrouwde op God, en dat werd hem toegerekend als een rechtvaardige daad.’ Hij wordt zelfs Gods vriend genoemd. Denk niet dat de bijbel hier suggereert dat hier over een gelijkwaardige relatie wordt gesproken. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Quote: Maar vriendschap is een gelijkwaardige relatie en ik zou niet willen zeggen dat ik die heb met God. Sjaloom zoveel vragen nu nog antwoorden, Weet je dat wel zeker? Was God niet juist mens geworden omdat de mens niet God kon worden? God heeft juist er alles aan gedaan om echt naast de mens te staan, als vriend tot vriend, als geliefde tot geliefde. Hij is zelfs als mens gestorven, om zo te laten zien dat Hij echt niet eng en ver weg is, maar juist heel dichtbij, ook in je diepste lijden. Moeten wij Hem dan door onze vroomheid weer op afstand zetten en roepen dat we nooit een vriendschappelijke of zelfs passionele en liefdevolle relatie met Hem zouden kunnen hebben, terwijl God misschien juist helemaal niet zo van dat afstandelijke gedoe houdt en niets anders verlangt dan échte Liefde geheel en al met ons te delen, tot over lijden en dood heen? Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Quote: Op dinsdag 10 februari 2009 19:57:59 schreef RobertF het volgende: [...]Sjaloom zoveel vragen nu nog antwoorden, Weet je dat wel zeker? Was God niet juist mens geworden omdat de mens niet God kon worden? God heeft juist er alles aan gedaan om echt naast de mens te staan, als vriend tot vriend, als geliefde tot geliefde. Hij is zelfs als mens gestorven, om zo te laten zien dat Hij echt niet eng en ver weg is, maar juist heel dichtbij, ook in je diepste lijden. Moeten wij Hem dan door onze vroomheid weer op afstand zetten en roepen dat we nooit een vriendschappelijke of zelfs passionele en liefdevolle relatie met Hem zouden kunnen hebben, terwijl God misschien juist helemaal niet zo van dat afstandelijke gedoe houdt en niets anders verlangt dan échte Liefde geheel en al met ons te delen, tot over lijden en dood heen? Sowieso weet ik niets daarvan zeker, maar sluit geen vriendschap liefde uit. En als ik een vriendschappelijke relatie met mensen op bouw, ja dan is deze altijd behoorlijk gelijkwaardig. Je wordt toch ook niet de beste vriend van je leraar of je ouders en sorry, op die manier kan ik God niet zien, maar misschien heb ik het dan wel helemaal fout. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Quote: Op dinsdag 10 februari 2009 19:57:59 schreef RobertF het volgende: Moeten wij Hem dan door onze vroomheid weer op afstand zetten en roepen dat we nooit een vriendschappelijke of zelfs passionele en liefdevolle relatie met Hem zouden kunnen hebben, terwijl God misschien juist helemaal niet zo van dat afstandelijke gedoe houdt en niets anders verlangt dan échte Liefde geheel en al met ons te delen, tot over lijden en dood heen? Inderdaad, naar mijn idee is dat het hele idee van verzoening; de toenadering van ons naar Hem. Een soort vriendschap dus. Link naar bericht Deel via andere websites
Engeltje(A) 0 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Uit het bijbelboek Job. Daarin wordt vermeld dat Job ook heel boos kon zijn op God en ondanks dat ie t niet met alles eens was, kwam daaruit naar voren dat zijn relatie wel heel goed met God was: omdat hij alles kon zeggen, een persoonlijke relatie heb je als je alles kunt zeggen. En dat hij ondanks alles, het altijd weer bij God bleef zoeken, of hij nou blij, ziek, verdrietig, alles hem afgenomen werd, etc., was. Dus in hoeverre een kind van God alles met God bespreekt, geeft de 'in hoeverre je een relatie met God hebt' aan. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Ik weet alleen niet of we Job wel letterlijk moeten nemen. Job wordt meestal onder de poëtische boeken gerekend. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Quote: Op dinsdag 10 februari 2009 20:09:03 schreef Hongerige Wolf het volgende: Inderdaad, naar mijn idee is dat het hele idee van verzoening; de toenadering van ons naar Hem. Een soort vriendschap dus. Het is bij ons nog veel heftiger. De band die God met ons wil, daar zijn huwelijk en vriendschappen slechts vage (hoewel niet onbelangrijke) afspiegelingen van. Wij als bruid wordt ook vaak als beeld gebruikt. God is ook de maat voor die banden en niet andersom. Dus concluderend: 'Jezus is je beste vriend', daar valt alleen op af te dingen dat het woord 'vriendschap' tegenwoordig zo weinig betekent. Het is niet radicaal genoeg. Hij houdt zoveel van ons dat Hij Zijn leven geeft, en in zoverre zou dat ook de maat van onze vriendschappen, zowel horizontaal als verticaal moeten zijn. Het is niet zo moeilijk om in God alleen een rechter of een meester o.i.d. te zien. Dat komt niet zo dichtbij, en authoriteiten, daar kun je je tegen verzetten. Hoe kun je je verzetten tegen iemand die van je houdt zonder ook aan zelfpijniging te doen? Je hele leven draait ook om het accepteren dat er zo gruwelijk veel van je gehouden wordt. Want voor bijna iedereen zijn dat 'harde woorden, waarnaar niet te luisteren valt.' ofwel: link Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Blijkbaar ben ik katholieker dan ik dacht. Link naar bericht Deel via andere websites
Engeltje(A) 0 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 OK, dat wist ik niet. Persoonlijk denk ik daar niet zo over. Ik denk dat de gehele bijbel ook het gehele woord van God betreft. Dus het lijkt me net zo'n belangrijk boek. Heb er zelf wel veel aan, om te weten dat ik ook als ik kwaad ben of verdrietig, dat ik alles kan zeggen tegen God. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Quote: Op dinsdag 10 februari 2009 20:18:32 schreef Hongerige Wolf het volgende: Blijkbaar ben ik katholieker dan ik dacht. Zowel binnen het Gereformeerde als binnen het katholieke wordt Arminius toch wel eens als crypto-katholiek neergezet? Link naar bericht Deel via andere websites
Engeltje(A) 0 Geplaatst 10 februari 2009 Rapport Share Geplaatst 10 februari 2009 Oja, en daarnaast is God je Vader, en jij zijn kind. Dus zo kun je het ook zien, zoals je met je eigen vader praat bij wijze van. Officieel gesproken.. behoren kinderen ook met hun vader alles te kunnen bespreken. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten