Spring naar bijdragen

Vrouwen in het ambt


Aanbevolen berichten

Quote:

Hoe dan ook, ja, ik heb een persoonlijke mening: op de dag dat de katholieke Kerk (ja, die met HQ Rome
smile.gif
) vrouwen wijdt (wat dus theorie is, want het gaat niet gebeuren) verlaat ik de Kerk. Ik ben bang dat ik daarvoor geen argumenten kan geven die voor iemand die er anders over denkt hout snijden, of zelfs betekenis hebben, dus dat zal ik niet doen.

"I should like Balls infinitely better," said Caroline Bingley, "if they were carried on in a different matter. It would surely be much more rational if conversation instead of dancing made the order of the day."

"Much more rational I dare say," replied her brother, "but it would not be near so much like a Ball."

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 102
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

"I should like Balls infinitely better," said Caroline Bingley, "if they were carried on in a different matter. It would surely be much more rational if conversation instead of dancing made the order of the day."

"Much more rational I dare say," replied her brother, "but it would not be near so much like a Ball."

Jane Austen? noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, Jane Austen! party.gifknipoog_dicht.gif

Waar het om gaat is dat het weliswaar op rationele gronden nonsens is om vrouwen van het priesterambt uit te sluiten als je puur kijkt naar een aantal de functies ervan: pastoraal werk, preken, de gemeente vertegenwoordigen tegenover God. "Vrouwen" in zijn algemeenheid kunnen dit wellicht net zo goed als "mannen" als je groepen vergelijkt, en zelfs al is dit op groepsniveau niet zo dan nog kan "een vrouw" er net zo goed (of beter) in zijn dan "een man" op individueel niveau.

Dit hele verhaal lijkt me in een seculier bedrijf prima opgaan, dan nog zul je misschien hebben dat "vrouwen" minder goed zijn in leiding geven, of misschien beter in hulpverlening, of andersom, en dat individuele vrouwen net zo goed of minder goed of beter zijn dan individuele mannen, en binnen zo'n bedrijf moet je dus lijkt me kijken naar de eigenschappen van een persoon op louter dat gebied.

Als het gaat om het representeren van God tegenover mensen, wat de kern van het verhaal is, lijkt 't me echter geen optie. Dat is namelijk ten diepste zeggen dat je de mystieke bruiloft kunt omdraaien, dat Christus de Bruid kan zijn en wij de Bruidegom, dat, in andere woorden, sekse geen verschil maakt in de Kerk.

Het is dus misschien "much more rational" om van vrouwen priesteressen te maken, maar het zou wel "much less like a Church" zijn. Caroline mist hier precies het centrale punt: bij een bal gáát het om dansen, in de Kerk gáát het om het mystieke huwelijk van Christus met ons. Dan kan de rest nog zoveel meer rationeel zijn, je vergeet dan de kern.

(deze ideeën zijn voor het grootste deel ontleend aan een essay van Lewis, overigens, voor ik van plagiaat wordt beschuldigd knipoog_dicht.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Priestesses in the Church". smile.gif staat in de paarse essaybundel.

Volgens mij gaat het ook op voor de grote reformatiekerken? De dominee c.q. de ambtsdragers vertegenwoordigen daar toch ook Christus tegenover de gemeente, bijvoorbeeld bij het zegenen enzo? En de dominee breekt altijd het brood bij het Avondmaal. Lewis is zelf trouwens ook geen katholiek (zegt hij) dus wat dat betreft...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, Jane Austen!
party.gifknipoog_dicht.gif

Hehe, ik heb echt een broertje dood aan Jane Austen. Maar mooie gelijkenis wel; ik kan het vanuit het gegeven van de Eucharistie ook wel begrijpen dat de RKK geen vrouwelijke priesters wijdt. Al weet ik niet of dat echt nooit zal veranderen, de tijd zal het wel leren denk ik.


Samengevoegd:

Quote:

Volgens mij gaat het ook op voor de grote reformatiekerken?

't Valt mij op dat juist steeds meer PKN-gemeenten vrouwelijke predikanten, ouderlingen en diakenen kennen. Zelfs in die gemeenten die als behoudend gelden wordt het nu bespreekbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens mij gaat het ook op voor de grote reformatiekerken? De dominee c.q. de ambtsdragers vertegenwoordigen daar toch ook Christus tegenover de gemeente, bijvoorbeeld bij het zegenen enzo? En de dominee breekt altijd het brood bij het Avondmaal.

Ik betwijfel of het bovenstaande meespeelt (gevoelsmatig zeker wel, denk ik), volgens mij is de belissing van bijvoorbeeld de CGK, om vrouwen niet toe te laten tot de ambten, toch hoofdzakelijk op de Bijbel en daaruit voortvloeiende ideeën over scheppingsorde e.d. gefundeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"Priestesses in the Church".
smile.gif
staat in de paarse essaybundel.

Volgens mij gaat het ook op voor de grote reformatiekerken? De dominee c.q. de ambtsdragers vertegenwoordigen daar toch ook Christus tegenover de gemeente, bijvoorbeeld bij het zegenen enzo? En de dominee breekt altijd het brood bij het Avondmaal. Lewis is zelf trouwens ook geen katholiek (zegt hij) dus wat dat betreft...

hier een link

Lewis was Anglicaan (high church volgens mij). Dat is toch echt nog weer anders al veel protestantse kerken in Nederland.

Maar verder wat Hester zegt. Volgens mij is het toch vooral een discussie op basis van wat de bijbel zegt en of dat een op een doorgevoerd kan worden in onze tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, Jane Austen!
party.gifknipoog_dicht.gif

Waar het om gaat is dat het weliswaar op rationele gronden nonsens is om vrouwen van het priesterambt uit te sluiten als je puur kijkt naar een aantal de functies ervan: pastoraal werk, preken, de gemeente vertegenwoordigen tegenover God. "Vrouwen" in zijn algemeenheid kunnen dit wellicht net zo goed als "mannen" als je groepen vergelijkt, en zelfs al is dit op groepsniveau niet zo dan nog kan "een vrouw" er net zo goed (of beter) in zijn dan "een man" op individueel niveau.

Dit hele verhaal lijkt me in een seculier bedrijf prima opgaan, dan nog zul je misschien hebben dat "vrouwen" minder goed zijn in leiding geven, of misschien beter in hulpverlening, of andersom, en dat individuele vrouwen net zo goed of minder goed of beter zijn dan individuele mannen, en binnen zo'n bedrijf moet je dus lijkt me kijken naar de eigenschappen van een
persoon
op louter dat gebied.

Als het gaat om het representeren van God tegenover mensen, wat de kern van het verhaal is, lijkt 't me echter geen optie. Dat is namelijk ten diepste zeggen dat je de mystieke bruiloft kunt omdraaien, dat Christus de Bruid kan zijn en wij de Bruidegom, dat, in andere woorden, sekse geen verschil maakt in de Kerk.

Het is dus misschien "much more rational" om van vrouwen priesteressen te maken, maar het zou wel "much less like a Church" zijn. Caroline mist hier precies het centrale punt: bij een bal gáát het om dansen, in de Kerk gáát het om het mystieke huwelijk van Christus met ons. Dan kan de rest nog zoveel meer rationeel zijn, je vergeet dan de kern.

(deze ideeën zijn voor het grootste deel ontleend aan een essay van Lewis, overigens, voor ik van plagiaat wordt beschuldigd
knipoog_dicht.gif
)

Ik denk dat ik het in de geest wel voor een groot gedeelte met je eens ben, maar qua semantiek zou ik nou net niet het woordje 'rationeel' gebruikt hebben. knipoog_dicht.gif

Want omgekeerd zou je hetzelfde van mannen kunnen zeggen, een aantal daarvan zouden vast hele goede moeders kunnen zijn, maar dat wil ook heel praktisch gezien niet. knipoog_dicht.gif

Maar goed, wellicht ben ik ook vrij 'Joods' in onze sacramentsopvatting. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch een poging Ds Dre tegemoet te komen:

[...]Helemaal mee eens, maar er is nog een punt. De Kerk wordt weliswaar gevormd door haar leden, maar de clerus heeft daarbinnen een specifieke taak. Hoewel de gehele clerus in zekere zin Christus representeert, zijn het alleen priesters en bisschoppen die
in persona Christi
handelen, en dan nog alleen in specifieke situaties. Toch zijn ook diakens altijd mannen. Er is, imho, een gemeenschappelijkheid van de gehele clerus, in de zin dat de clerus
de Kerk
dient. De Kerk is vrouwelijk, zij is onze moeder, en dáárom kan de clerus slechts mannelijk zijn.

Ik snap het niet, een moeder kan toch ook dochters krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat varieert
smile.gif
Oud-katholieken rekenen de angelicana wel tot de catholica, Rooms-katholieken niet.

[...]

Nee hoor, maar de ervaring leert me inmiddels dat het bijzonder lastig is uit te leggen waarom ik het zo zie. De basis is niet zo rationeel.

O dat vind ik niet erg. Dan maar een vraag die er aan grenst dan maar. Ik zie op TV wel eens een RK dienst waar ook een vrouw in voor gaat. Ook hoor ik wel eens dat in de RK daar verschillend over wordt gedacht.

Ik geloof dat ze pastoraal werkster is, ze doet de schriftlezing, de overdenking en helpt ook bij de eucherastie. Komt me over dat ze veel mag, als een priester maar de leiding heeft, klopt dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, wat je daar ziet mag volstrekt niet. Dat het toch gebeurt, met de kennelijke instemming van onze bisschoppen, blijft verbazen. Mij wel, tenminste.

Mag het allemaal niet? Of gaat het om bepaalde elementen die daar niet zouden mogen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ga eens met een snelheidsmeter naast de snelweg staan. Waarom rijden mensen te hard, als het niet mag?

Mmm, dat is niet echt wat ik bedoel denk ik. Wat ik bedoel is: waarom wordt er niet ingegrepen? Het langs de snelweg staan met een snelheidsmeter is een ingreep. Waarom doet de Kerk dan niks?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet meer in welke context het was, maar ik herinner me tv uitzendingen van een sprekende vrouw in de kerk met kleding die me idd deed denken aan ambtskleding.

Toen ik het zag dacht ik dat dat blijkbaar mocht (niet dacht ik dacht dat ze geweid was, maar wel dat ze daar mocht zijn, twas immers zelfs een tv uitzending)

Maaruh, zij er wel officieel goedgekeurde publieke dingen die vrouwen in de mis mogen?

Want ik herinner me geloof ik dat zelfs bij 't Vaticaan bij missen rond christelijke gedenk/feestdagen ik iig wel vrouwen aan het woord heb gehoord. Althans, dat herinner ik me, maar dat is dan m'n zeef-geheugen. knipoog_dicht.gif

Niet dat het een preek was, want die hield de paus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid