Spring naar bijdragen

Een leugentje om bestwil


Aanbevolen berichten

Je komt voor het eerst bij je nieuwe vriend(in) thuis eten. Ah nee he, broccoli! Net datgene wat je altijd met drie potten appelmoes en vier glazen water met moeite naar binnen weet te werken. Je nieuwe schoonmoeder verteld je opgewekt dat ze speciaal bij de goede groenteboer, vier kilometer verder dan de Albert Heijn, broccoli heeft gehaald. Of je het lekker vind..

Wat nu te doen? Een leugentje om bestwil is zo gemaakt. Soms is het voor de goede zaak, soms om ergens maar vanaf te zijn en soms om de waarheid te vermijden. Iedereen weet dat je 'eigenlijk' niet mag liegen, en toch doet (bijna) iedereen het wekelijks, dagelijks.

Wat zit daar toch achter? Is het een zonde die is geïntegreerd, of mag een leugentje om bestwil best wel? Wanneer is liegen niet meer om bestwil? Waar eindigt het verzwijgen, en begint het liegen?

Uw mening graag! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Euh meestal zeg ik wel dat ik er dan niet zo van houdt, ik lust nl echt maar 4 soorten groenten ofzo, dus als ik dat er dan bij vertel is ze ook niet zo gekwetst.

Ik vind het een lastige, ik wil mensen niet kwetsen en soms voorkom je dat door een leugentje te zeggen, maar of dat juist is, dát betwijfel ik wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bwéh, vind ik moeilijk, om verschillende redenen: link widegrin.gif

Ik denk dat ik zou proberen het op te eten en het gesprek te verleggen naar complimenten over de moeite die ze genomen hebben.


Samengevoegd:

Quote:

Ik zou keihard liegen.

Ook die keer toen je zei dat een tutu-tje met strikje mij best leuk stond? cry.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, voor mezelf telt denk ik mee waarom je liegt. Het maakt voor me nogal uit of ik dat doe om mijn eigen slechtheid te verbergen. Dan is dat nogal fout.

Maar stel, iemand zou onderduikers hebben en dan komt een nazi langs, dan red je mensen hun leven door te liegen. Dat zou misschien wel slecht zijn, zo'n leugen, maar het alternatief zou ik nog veel erger vinden.

En dingen als liegen omdat je een verassing voor iemand hebt 'Waar was je? 'Euh, bij de supermarkt' terwijl je stiekem een trouwring voor haar was gaan kopen.

Of bijvoorbeeld je dochter van 5 zingt een liedje voor je, en dan zeg je dat je het mooi vond. Of bijvoorbeeld dat eten voorbeeldje:

Ik vind het zelf dat soort 'leugentjes' niet slecht. Je hebt goede bedoelingen ermee.

Dat vind ik iets heel anders dan liegen over je eigen bijgaande zonden bijvoorbeeld, of de werkelijkheid te willen verbergen omdat die niet zo mooi is en je misschien in een slecht daglicht zou kunnen zetten.

Misschien wel heel onchristelijk van me gedacht: Maar in bepaalde gevallen kan de waarheid meer gewetensproblemen opleveren dan liegen. Door de waarheid te spreken over die onderduiker, zou me dat een verrader maken, terwijl met liegen ik iemands leven red.

Misschien dat het zo is dat het soms afwegingen zijn.

Oh, trouwens, over liegen gesproken:

Heeft Jezus in Johannes zitten liegen? puh2.gifwidegrin.gif

"8 'Gaan jullie maar naar het feest; ik ga niet, omdat de tijd voor mij nog niet rijp is.’ 9 Dat zei hij, en hij bleef in Galilea.

10 Maar toen zijn broers naar het feest vertrokken waren, ging hij zelf ook, niet openlijk, maar in het geheim."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ook die keer toen je zei dat een tutu-tje met strikje mij best leuk stond?
cry.gif

Dan zou ik in milde bewoordingen zeggen dat je beter gewoon een pak kan aantrekken naar het bal. Kijk, en daar ligt de grens misschien. Als ik zou zeggen dat die tutu beeldig staat, zou ik je kwetsen. Want je krijgt er geheid gelazer mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja het ligt er ook maar net aan he. Als ze zegt : 'lust je dat?' Dan mompel ik waarschijnlijk wel wat en eet het gewoon op (ik krijg het wel weg natuurlijk, maar vind het niet zo lekker (oh behalve trouwens in de broccoli taart, hmmm knipoog_dicht.gif ) ). Maar vraagt ze of ik het lekker vind... tsja, ik weet niet hoor, dan denk ik dat ik toch ga zeggen wat ik in m'n vorige post zeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ook die keer toen je zei dat een tutu-tje met strikje mij best leuk stond?
cry.gif

Als je nou anders eens een foto post van jij in gestrikte tutu, dan kunnen we allemaal heel eerlijk zeggen of het je leuk staat of niet. widegrin.gif

Die leugentjes om bestwil, goh, ik zie er vaak het kwaad niet zo van in, maar het hangt er ook wel vanaf wat je ermee wilt bereiken. In het voorbeeld lijkt dat leugentje me niet zo slim, ik neem aan dat je hoopt dat je nog wel vaker bij die familie kan komen eten, en je wilt vast niet dat ze de rest van je leven moeite doen om oh zo heerlijke broccoli voor je te maken. In zo'n geval zou ik het dus gewoon van in het begin vriendelijk maar duidelijk zeggen, terwijl je ze oprecht bedankt voor de moeite. Maar als je in zo'n situatie zit waarin je weet dat je waarschijnlijk nooit meer bij die mensen gaat eten kan ik me inbeelden dat je er liever over zwijgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens, als in mijn vorige gemeente de 10 geboden werden gelezen, zei de dominee het achtste gebod altijd als volgt:

"Gij zult geen vals getuigenis spreken tégen uw naaste"

Ik heb laatst nog een eeuwen oude HC preek gelezen (jaar 1648), zondag 43. (tja, wat voor rare dingen ik al niet lees... puh2.gif)

Die predikant verbond aan het 8ste gebod de volgende dingen:

- Te makkelijk en gehaast oordelen

- mensen op basis van onwaarheden beschuldigen en aanklagen

- valse getuigenissen afleggen. Hieronder valt:

* lasteren (kwaad spreken, vloeken, vals bejegenen, scherpe woorden gebruiken)

* liegen

* roddelen

* mensen bedriegen.

Al die dingen waren volgens de predikant gruwelijk, want de duivel is de vader van alle leugens. Mensen die kwaad spreken lenen hun tong uit aan de duivel en tonen zich een kind van de duivel.

Aldus deze predikant uit de 17e eeuw. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens, als in mijn vorige gemeente de 10 geboden werden gelezen, zei de dominee het achtste gebod altijd als volgt:

"Gij zult geen vals getuigenis spreken tégen uw naaste"

Heel goed. Dat vals getuigenis heeft dan ook geen bal te maken met een jokkebrok zijn, maar met een heel ander soort liegen. "Leg over een ander geen vals getuigenis af", zegt de NBV. Deze bepaling heeft betrekking op getuigenissen in juridische sfeer; liegen onder ede, waardoor iemand onterecht veroordeeld kan worden. Een ander dus gruwelijk benadelen. Maar ik denk dat je vanuit de manier waarop Jezus Christus de wet vervuld heeft (= ook aangescherpt), gerust mag zeggen dat je dit nog wel iets verder kan trekken. Niet alleen nalaten de ander te benadelen, te kwetsen, onterecht te veroordelen, vanuit juridische gedoe, maar gewoon nóóit.

En ja, liegen is vaak toch wel een bron van kwaad. Daarom probeer ik er maar mee op te passen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet het niet. knipoog_dicht.gif Ik vind wel dat botheid en eerlijkheid zéker geen equivalenten zijn. En dat er daarnaast nog een hoop ruimte is om sommige dingen níet te zeggen, wat dan nog geen leugentje is.

Kijk, een heel zwaar punt is het denk ik ook niet, maar of het in sommige gevallen ook juist is, daar ben ik nog niet over uit. Zal wel per situatie verschillen;

"Heeft u ook Joden in huis? boosrood.gif "

"Nee hoor engel.gif "

Mjah... smile.gif

Quote:

Oh, trouwens, over liegen gesproken:

Heeft Jezus in Johannes zitten liegen?
puh2.gifwidegrin.gif

"8 'Gaan jullie maar naar het feest; ik ga niet, omdat de tijd voor mij nog niet rijp is.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢ 9 Dat zei hij, en hij bleef in Galilea.

10 Maar toen zijn broers naar het feest vertrokken waren, ging hij zelf ook, niet openlijk, maar in het geheim."

Nee hoor, dat is net zo waar als: Hitler + Stalin + Marijnissen = +/- 100 miljoen doden. Maar het is óók een doordenkertje. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik zou gewoon liegen, omdat ik denk dat vriendelijk zijn voor je medemens voor het verbod op liegen gaat..

Sjaloom Luxuria,

Het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Je kunt toch ook op vriendelijke wijze zeggen dat je het heel erg leuk vindt dat ze die moeite heeft gedaan, maar dat je broccoli eigenlijk niet zo lekker vindt...?

Als je bij iemand zou moeten liegen om vriendelijk te kunnen zijn, dan denk ik dat je maar beter niet meer met diegene aan tafel moet zitten. Want je mag dan blijkbaar niet eerlijk zijn, moet blijkbaar per se een nare rol spelen. En dat lijkt mij niet zo gezond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ja mss wel, maar ikzelf vind het altijd vervelend en irritant als iemand zeurt over eten wat ik heb gemaakt... en zeker als ik dan ook nog m'n best heb gedaan. Maar goed, mss ligt dat aan mij .. zouden jullie dat dan vriendelijk kunnen vinden? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Luxuria,

Ligt eraan. Je kunt zeggen:

"BAH, wat een smerig spul zeg! Ik lust helemaal geen broccoli! Kon je niet iets lékkers koken?"

Je kunt ook zeggen:

"Ik waardeer het erg dat je zo mijn best voor me hebt gedaan, maar ei-gen-lijk ben ik niet zo gek op broccoli."

Bij een goede gastheer of -vrouw mag je best op vriendelijke en vooral respectvolle wijze aangeven dat je in het algemeen zus en zo niet lekker vindt. Ik ben eigenlijk ook van mening dat als je mensen uitnodigt om te komen eten, dat je ze dan het beste voldoende keuzes qua gerechten biedt. Zodat als iemand iets niet lekker vindt, hij iets anders kan eten, of desnoods enkel aardappels of rijst. Of in elk geval groenten bereidt met een minder sterke smaak, zoals bloemkool, zuurkool en dat soort groenten dat wel hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mwah, hangt af van de manier waarop. Als ik me uitgesloofd heb en ik krijg een 'he bah, waarom maak je nu broccoli, dat lust toch geen mens?' terug dan ben ik behoorlijk boos. Maar als het eerder iets is als 'oh, wat lief dat je voor me gekookt heb! ik vind het fantastisch van je, jammer genoeg ben ik zelf niet zo dol op broccoli, maar de puree is wel geweldig', dan neem ik daar geen aanstoot aan, niet iedereen kan alles lusten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb laatst nog een eeuwen oude HC preek gelezen (jaar 1648), zondag 43. (tja, wat voor rare dingen ik al niet lees...
puh2.gif
)

Die predikant verbond aan het 8ste gebod de volgende dingen:

- Te makkelijk en gehaast oordelen

- mensen op basis van onwaarheden beschuldigen en aanklagen

- valse getuigenissen afleggen. Hieronder valt:

* lasteren (kwaad spreken, vloeken, vals bejegenen, scherpe woorden gebruiken)

* liegen

* roddelen

* mensen bedriegen.

Al die dingen waren volgens de predikant gruwelijk, want de duivel is de vader van alle leugens. Mensen die kwaad spreken lenen hun tong uit aan de duivel en tonen zich een kind van de duivel.

Aldus deze predikant uit de 17e eeuw.
knipoog_dicht.gif

Wel jammer dat hij dan weer níet vertelt wat je moet zeggen als je het eten van je schoonmama vies vindt noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid