Spring naar bijdragen

PowNed, Geenstijl op TV


Aanbevolen berichten

Omdat ik vanochtend een levensgrote advertentie in het blaadje onderweg naar de trein zag. De website Geenstijl, bekend en berucht, gaat op tv. Hun actiepunten zijn als volgt samengevat.

Twaalf argumenten om schoon schip te maken met Hilversum.

1. PowNed confronteert

Liegende ministers, frauderende raadsleden, wereldvreemde rechters? Wij confronteren je met zaken die anders wel eens onder de pet zouden kunnen verdwijnen. Als eerste omroep van Hilversum denken wij dat jij de waarheid wel aankan. Zonder PowNed liep Hilversum immers nog steeds braaf door de prachtwijken achter Ella Vogelaar aan...

2. PowNed let op de centjes

De Publieke Omroep ontvangt jaarlijks 800 miljoen belastinggeld en nog krijgen ze de begroting niet rond. Niet zo verwonderlijk, wanneer je de kantoorpanden ziet waarin ze huizen, het wagenpark bekijkt waarin zij rijden en de salarissen aanschouwt die worden uitbetaald. Zo vliegt LLiNK-presentatrice Floortje Dessing de hele wereld over voor een salaris dat hoger is dan de minister-president. En de voorzitter van de VARA? Die strijkt ieder jaar schaamteloos 225.000 euro op. PowNed gaat Hilversum leren beter op jouw centjes te letten. Bewijzen dat het allemaal voor veel minder kan, met leukere programma’s en een evenwichtiger geluid.

3. PowNed is kritisch voor rechts en links

PowNed heeft geen politieke voorkeur, maar wij gaan wel graag op het links geslepen brilletje van Hilversum staan. Wie nu naar de publieke omroep kijkt, heeft regelmatig het idee zich te moeten schamen voor zijn of haar opvattingen. Met PowNed zul je erachter komen dat je rechterspeaker ook geluid maakt. Een evenwichtiger programma-aanbod dus. Kijkers zijn immers oud en wijs genoeg om zelf hun mening te bepalen.

4. PowNed teistert de macht

Gelden wetten en regels voor iedereen? Of alleen voor de gewone man? PowNed gaat roeren waar het stinkt. Ook als de wc bril van goud is. Gewoon omdat het kan. En omdat het moet. PowNed schurkt niet aan tegen macht, want macht corrumpeert.

5. PowNed. God is geen lid

Wij geloven pas iets als we het kunnen zien, ruiken, horen of vast kunnen pakken. Voor God ben je dan ook bij PowNed aan het verkeerde adres. Die heeft al omroepen genoeg aan zijn voeten liggen. Maar ook valse profeten als Al Gore kunnen op onze warme belangstelling rekenen.

6. PowNed denkt niet in hokjes

Koning, Rechter, Marokkaan, iedereen is gelijk als ze voor onze camera staan. We gaan op onderzoek uit zonder ontzag voor titels of vooroordelen. Zonder angst voor klappen of rechtszaken. Met open vizier. We kletsen dus niet over mensen, maar gaan zelf met ze praten. Heel ontwapenend.

7. PowNed sloopt het Old Boys and Girls Network

PowNed gaat voor frisse gezichten. Weg met die kleffe Hilversumse telefoonklapper. Types als Paul Rosenmöller, Freek de Jonge, Dolf Jansen en Ali B komen er bij ons niet in.

8. PowNed houdt van sport

Maar niet perse van de favoriete sporten van Mart Smeets. Dus na het schaatsen komt bij ons geen schaatsen en daarna schaatsen. We gaan ook op zoek naar Nederlandse sportsterren die Hilversum steevast links laat liggen. Met PowNed krijgen door Hilversum geboycotte wereldtoppers als Remy Bonjasky eindelijk een podium.

9. PowNed is van jou

Als je lid wordt van PowNed mag je niet alleen een beetje meekletsen voor de vorm. Onze leden zijn onze scherpe ogen, gespitste oren en onze grote mond. Je telt mee. Je doet mee en je beslist mee. PowNed leden zitten in ons bestuur. Daar waar je bij de andere omroepen slechts voor spek en bonen meetelt.

10. PowNed gaat zelf programma’s maken

Programma’s die kijkers willen zien, niet wat de programmamakers zelf leuk vinden. Wij gaan nieuwe programma’s op je loslaten, die we ook zelf gaan produceren. Dus sorry John, wij doen het straks in eigen beheer. Is veel leuker. Veel goedkoper ook. De nadruk zal liggen op nieuws, opinie en satire, zonder dat bekende opgeheven Hilversumse vingertje.

11. PowNed is bijna gratis

5 Euro en 72 cent. Voor de prijs van twee bier (twee bier en een bessen voor wie buiten de Randstad woont) kun jij geschiedenis schrijven. Ga naar de registratiepagina en zorg er eigenhandig voor dat Hilversum nooit meer wordt zoals het was. Gratis tip. Een lidmaatschap op PowNed is het ideale verjaarscadeau voor al je vrienden en familie! Pak het mooi in, pakken wij straks in Hilversum uit.

12. PowNed niet goed? Geld terug met winst!

Tot 1 april hebben we de tijd om 50.000 leden te werven. Twee weken na oprichting zitten we al bijna op de helft. Lukt het ons echter niet om de resterende leden te halen, dan krijg jij je geld terug. Plus een kwartje rente! Omgerekend is dat een rendement van 18 procent op jaarbasis. Een prima investering dus.

(bron: http://www.powned.tv/12argumenten.html)

Op zekere hoogte denk ik dat PowNed nodig is voor de Nederlandse maatschappij, vanwege de sterk activerende en opiniërende functie die ze op zich hebben genomen. Weliswaar is de stijl waarop het gaat getypeerd als 'Tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend, maar wat ze doen en zeggen is altijd binnen de wet en tot op zekere hoogte gerechtvaardigd. Half bekend Nederland lijkt op hun tenen te lopen, wetende dat ze binnen een dag op het internet staan voorzien van een dosis scherpe kritiek vermengd met satirische ridiculisering. Ik ben ook benieuwd hoe dit op tv vertolkt gaat worden.

En zijn de users hier ook bang dat sommige vooraanstaande en bekende christenen het er ongenadig hard van langs krijgen binnenkort op tv als ze iets roepen wat tegen de common sense ingaat? Zijn er ook al leden toevallig lid aan het worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Begintijd bnn.. Kortom het zlefde kijkerspubliek: 14-15 jarigen en bepaald type conservatieve 50+ers die terug verlangen naar de jaren 60/70.

* Pius schrijft zich meteen in idea8.gif

Maarre, ja alleen al voor het tegenwicht wel aardig. Wat ik dan weer minder consequent vind, is dat ze binnen het publieke bestel willen opereren. Of zou dat onderdeel van de grap zijn. clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Begintijd bnn.. Kortom het zlefde kijkerspubliek: 14-15 jarigen en bepaald type conservatieve 50+ers die terug verlangen naar de jaren 60/70.

Quote:
man, hoger opgeleid, leasebak, kids, ondernemend, sportief, hekel aan goede doelen, hekel aan televisiekijken

Ik geloof dus niet echt dat je het helemaal bij het rechte eind heb.

natuurlijk zitten er ook jongeren bij van 14/15 jaar. Maar het stukje over conservatieve 50+ers die terug verlangen naar de jaren 60/70 lijkt mij niet helemaal juist.

Quote:
Onze doelgroep is voornamelijk geïnteresseerd in nieuws. Zij kijken extreem kritisch naar de media en de wereld om zich heen. Een moeilijk grijpbare doelgroep, die meer dan gemiddeld hoge eisen stelt aan content.

Ook hier komt weer naar voren dat je het niet helemaal bij het juiste eind hebt. Ik geloof nooit dat met bovenstaande tekst 14/15 jarige en conservatieve 50+ers bedoeld wordt.

En wat betreft de vergelijking met BNN. Tja ergens heb je wel een punt als je die 2 vergelijkt echter zie ik een duidelijk verschil in de inhoud. BNN is meer gericht op de jongeren van de samenleving zonder enige diepere inhoud in de programma's.

Powned geeft het volgende aan:

Quote:
De nadruk zal liggen op nieuws, opinie, satire en entertainment. Maar dan zonder dat belerende opgeheven vingertje.

BNN heeft naar mijn weten nooit de intentie gehad om het Nieuws en de opinie in te willen duiken.

Ik zie dan ook daadwerkelijk niet het nut in van programma's als "spuiten en slikken" en "try before you die"

Dit wil overigens niet zeggen dat ik er van overtuigd ben dat PowNed niet dergelijke programma's zal gaan maken "omdat de vraag er naar is".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Eric,

Kleine nuancering: BNN is ook van programma's als Over mijn lijk, Je zal het maar hebben en De Grote Donorshow (je kunt vinden van die stunt wat je wilt, het bracht wel voor even een serieuze discussie op gang). BNN is eigenlijk een aparte mix tussen plat en banaal en volwassen en inhoudelijk. Zo zie ik het althans.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
  • 2 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid