Spring naar bijdragen

Foundation 4 Life op De Betteld!


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Maar goed, wel leuk dat zo'n school al die mensen bij elkaar weet te krijgen. 3x per jaar minimaal een dag... das toch best leerzaam een hele lesdag. En de zendingsreizen zijn met David de Vos (die naar België) en die andere met Gerard de Groot (naar Cambodja)... dus dat is iets langer dan 3 dagen denk ik puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ligt het aan mij, of gebeurt het vaak dat zaken die als je even zoekt overduidelijk vanuit een bepaalde hoek binnen het christendom komen dat vooral nergens duidelijk vermelden? Ik vind dat persoonlijk een beetje raar, vraag me af waarom.

Trouwens, via een van die lesgevers kwam ik op de site van een gelijkaardige opleiding in België die in de straat van mijn vriend blijkt te zijn, nooit geweten dat we in België, laat staan Leuven zoiets hadden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ligt het aan mij, of gebeurt het vaak dat zaken die als je even zoekt overduidelijk vanuit een bepaalde hoek binnen het christendom komen dat vooral nergens duidelijk vermelden? Ik vind dat persoonlijk een beetje raar, vraag me af waarom.

Klopt. Qua stijl kan je het zeker in het evangelisch/charismatische spectrum plaatsen. In die hoek is het ook redelijk gebruikelijk, vanuit het idee dat ze eerst christen zijn en dan pas eventueel in een stroming passen. Best een contrast met christenen uit andere denominaties, die vaak zich eerst vrijgemaakt, Rooms Katholiek etc noemen en dan pas christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja, toch, ik heb de indruk dat ik op websites van katholieke scholen en organisaties veel duidelijker een verwijzing zie naar dat katholiek-zijn, terwijl het bij organisaties die duidelijk vanuit de evangelische hoek komen bijna taboe lijkt te zijn om dat te vermelden. Het lijkt me nochthans best handig om het er duidelijk bij te zetten, aangezien je bvb in zo'n school wel wil weten waar je aan toe bent, al gaat het er maar om welke bijbel (als in, hoeveel boeken) er bestudeerd wordt bij bijbelstudie. Nu, dat wordt snel duidelijk als je de website bekijkt, maar ik vraag me af waarom je dat zo vaak zelf maar impliciet moet zien af te leiden als ze het gewoon zouden kunnen zeggen.

(Maar misschien is dit gewoon een van die dingen die je niet snapt als je uit een land komt waar voor alles een K staat.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik snap het niet helemaal, waarom ergens een naam opplakken als je toch allemaal dezelfde bijbel leest, dezelfde Jezus volgt en dezelfde God achterna gaat...

Als iemand het niet op haar website plaatst, betekent dat dan:

A. dat ze voor iedereen is?

B. dat ze niet aangesloten is bij een overkoepelende organisatie

C. dat ze gewoon God achterna gaan ongeacht wat je ervan vindt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik snap het niet helemaal, waarom ergens een naam opplakken als je toch allemaal dezelfde bijbel leest, dezelfde Jezus volgt en dezelfde God achterna gaat...

Als iemand het niet op haar website plaatst, betekent dat dan:

A. dat ze voor iedereen is?

B. dat ze niet aangesloten is bij een overkoepelende organisatie

C. dat ze gewoon God achterna gaan ongeacht wat je ervan vindt...

Dat stel je m.i. toch iets te simpel voor. Er zijn zo'n gigantische verschillen tussen christelijke stromingen, zeker in iets als een school heeft dat gewoon een grote invloed. Katholieken en protestanten lezen bijvoorbeeld niét de zelfde Bijbel, dus ja, wat wordt er gebruikt bij bijbelstudie? Ik neem aan dat je in een zodanig op het geloof gerichte school ook wel eens vieringen hebt. Hoe zijn die opgebouwd? Is er een priester of een dominee of wat voor soort voorganger er ook is in andere kerken? Is er de mogelijkheid om ter communnie te gaan? Wat voor theologie wordt er -expliciet of impliciet- onderwezen? Ik vind dat gewoon ontzettend belangrijke vragen als je zoveel tijd en geld zou willen gaan besteden aan een opleiding.

(Verder lijkt het me ook een beetje naïef om te stellen dat het voor iedereen is als je ziet dat alle mensen die eraan meewerken vanuit één bepaalde hoek komen. Ik zeg niet dat een opleiding vanuit een meer oecumenisch perspectief niet mogelijk is hoor, maar bij zulke initiatieven wordt er meestal net wél expliciet verwezen naar de verschillende achtergronden, de vragen die daaruit voortkomen, en de manier waarop problemen zoals degene die ik aanhaalde opgelost worden.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doen protestanten zelfs dát niet? noparty.gif

(Nee maar eum, dat weet ik dus wel hoor. Ik wou gewoon aantonen dat het er wel degelijk toe doet vanuit welke achtergrond zo'n school vertrekt, en dat het nogal simpel is om te stellen dat iedereen welkom is, er zijn gewoon een hele hoop dingen om rekening mee te houden. Als je dik de helft van het christendom in de praktijk al uitsluit door helemaal niet te voorzien in dingen die binnen hun geloof centraal staan kan je bezwaarlijk stellen dat zo'n school voor iedereen is.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus.... resumerend: die school is helemaal niet nodig.... Aangezien het toch een duidelijk protestants gerichte opleiding is kun je die 7000 euro net zo goed in je zak houden en toch zien wat er van komt...

Ik denk dat Matheus vd Steen wel achter die denkwijze zal staan yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid