Spring naar bijdragen

Succes van evangelicaal christendom


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Nee men gelooft dat de Heilige Geest in mensen zal werken, dat de HG op zijn/haar tijd dat aan die persoon zelf zou openbaren wat goed of fout is.

En dan hoef je zelf of je broeder/zuster niet meer te concluderen van 'goh, nou de Geest openbaart het me niet, maar de echtgenoot bedriegen met een ander is toch niet zo'n vrome daad en kan ik/die persoon toch maar beter mee stoppen vergeving voor vragen en huwelijkstherapie voor krijgen'?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

En dan hoef je zelf of je broeder/zuster niet meer te concluderen van 'goh, nou de Geest openbaart het me niet, maar de echtgenoot bedriegen met een ander is toch niet zo'n vrome daad en kan ik/die persoon toch maar beter mee stoppen vergeving voor vragen en huwelijkstherapie voor krijgen'?

Als de HG het belangrijk voor die persoon vindt dan zal dat geopenbaard worden. Wie zijn wij om het beter te weten? (Dat is zo'n beetje de gedachte)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb deze gedachte gehoord van een evangelische voorganger en waar die dit vandaan had weet ik niet. Ik zou ook Amerika denken, daar had hij nog wel meer van dit soort ideëen gehaald, maar ja het is wel weer erg goedkoop om Amerika van alles te beschuldigen. clown.gif

CvW heb jij een bron?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is inderdaad zo, het woord wordt net als het woord "katholiek" voor allerlei doeleinden en door allerlei groepen gebruikt. Bij de Nederlandse evangelischen en charismatischen merk je wel een sterke invloed vanuit opwekkingsbewegingen uit de VS en Groot Brittannië. Maar er is ook verwantschap met het Duitse piëtisme (o.a. de hernhutterbeweging).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is inderdaad zo, het woord wordt net als het woord "katholiek" voor allerlei doeleinden en door allerlei groepen gebruikt.

Idd, dat ook ja.

Quote:

Bij de Nederlandse evangelischen en charismatischen merk je wel een sterke invloed vanuit opwekkingsbewegingen uit de VS en Groot Brittannië. Maar er is ook verwantschap met het Duitse piëtisme (o.a. de hernhutterbeweging).

Jup. yes.gif Wesley en Withfield (die ook piëtisten waren trouwens). En Duitsland: Nederland was in die tijd toch al meer op Duitsland geörienteerd dan op de Angelsaksische wereld, begreep ik. Maar ook nu zie je, althans dat is mijn indruk, een verschil tussen Britse en Amerikaanse Evangelicals. Ik heb zelf meer op met het Britse, maar dat kan ook liggen aan toevallig die paar Anglicaanse schrijvers die ik ken. engel.gif

Niet alleen evangelicals trouwens, dat verschil met de VS, maar christenen in het algemeen.

Neem dominee Schuler (hour of power) bijvoorbeeld. Die is van de 'Reformed Church in America', wat dan weer volgens mij uit de Nederlandse Hervormde Kerk voort komt. Nou, dat is niet mijn beeld van Nederlandse kerken, welke NL kerk dan ook.

Het probleem met de VS is dat die al snel het label 'evangelical' kapen. Althans die klacht kom ik wel eens tegen. Dat wilt niet zeggen dat ze niet evangelical zijn (zou ook wat zijn, mijn denominatie is notabene in de VS immers ontstaan), maar dat het de beeldvorming zo bepaald, terwijl het evangelicalisme toch een stuk breder is dan alleen die Amerikanen, net zoals het ook breder is dan alleen evangelische kerkverbanden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik verdiep me in het kader van oecumene al een tijdje in het evangelicale christendom. Voor zover ik nu zo'n beetje begrijp heb je binnen dit genre evangelischen, pinksters en baptisten. Historisch gezien zouden ze allemaal tot het protestantisme gerekend moeten worden, maar tegenwoordig kunnen we wel spreken van een eigen club; eigen liturgie, eigen omgang met de Schrift, eigen standpunten, eigen opleidingsinstituten, eigen beleid met betrekking tot evangelisatie. Allemaal dingen die wezenlijk verschillen van die van andere kerken. Waarin ze ook nogal verschillen, is het feit dat hun kerken (vaak van buiten niet als zodanig herkenbaar) meestal tamelijk bomvol zitten. Dat valt me iedere keer als ik een dergelijke kerk bezoek weer op.

Enig idee waarom die kerken zo vol zitten? Is het de boodschap? Is het de minder stoffige muziek? Is het de relatief eenvoudige preek? En waarom trekken ze zoveel jongeren? Komt dat ook door dat wat modernere jasje, of is er meer? Ik vraag het me af, vooral omdat ik daar de kerken vol zie lopen waar ze elders een beetje uitdrogen. Valt daar voor ons niet-evangelicalen iets van te leren? En zo ja, wat dan?

ik ga hier antwoorden als excharismaat en cultuurwetenschapper.....

- gevoel speelt een belangrijke rol binnen de evangelicaal christendom. Maar dat is nu genoeg aan de orde geweest.

- wat ik typerend vind en dat antwoord heb ik hier nog niet eerder gehoord is dat evangelischen de tijdsgeest lijken te assimileren en er iets eigens van maken. Denk aan christelijke popmuziek, christelijke films enz.... als mensen in een van mijn vorige gemeentes hoorde dat ik cultuurwetenschappen studeerde, was de reactie ook altijd, van joepie dan kun jij vast makkelijk mensen bekeren met je kennis van je studie. Hoe het zit met de RKK weet ik niet, maar de setting waarin ik nu naar de kerk ga, is anders. De gereformeerde traditie kent haar eigen culturele setting, en traditie. Dit maakt het evangelicale christendom wel aantrekkelijker omdat je niet van culturele context hoeft te veranderen. (NB. dit bedoel ik niet negatief Olorin puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het in de evangelicale hoek ook best wel kan verschillen hoe men over zonde, bekering en heiliging denkt.

Je hebt evangelicalen die heel erg de nadruk leggen op heiliging. Die wat dat betreft bijna reformatorisch voor komen. Ik hoor regelmatig onder studiegenoten de naam Paul Washer vallen als een prediker die echt enorm veel nadruk legt op levensheiliging en dat je als christen niet door kan blijven zondigen. Zo kom je ook veel gemeenten tegen waar men (met name) sterk gekant is tegen roken, drinken, seks voor het huwelijk, homoseksualiteit en meer "zichtbare" zonden.

Een ander uiterste is de genadeleer die ik ook wel in het evangelicale spectrum zou willen plaatsen. Daar komt het er heel erg kort door de bocht op neer dat Jezus voor alle zonden al heeft betaald, dat je een heilige bent, geliefd door de Vader en dat je jezelf moet laten leiden door de Heilige Geest om ook steeds heiliger te leven.

Daartussenin zit ook een heel spectrum aan stromingen. De opvatting dat je niet gered wordt door je daden, maar dat daden wel een indicatie geven van je christen-zijn is daarin redelijk gangbaar.

Je zou het kunnen vergelijken met een (menselijke) relatie. Die houdt veel meer in dan het niet-doen van bepaalde zaken zoals overspel. En in een relatie is het niet genoeg dat je geen overspel pleegt, het gaat erom dat je de ander lief hebt. En het is ook niet de bedoeling dat je alleen geen overspel pleegt omdat het nare gevolgen heeft. Het is de bedoeling dat je geen overspel pleegt omdat je van de ander houdt. Maar als je wel overspel pleegt, is dat voor mensen om je heen toch best een indicatie van liefdeloosheid.

Al met al is het nog niet zo eenduidig in de evangelicale hoek

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

"Er zijn inderdaad stromingen waar binnen de ethiek zich kort door de bocht beperkt tot als je maar een goede relatie met Jezus hebt."

Dan kun je er schaamteloos op los zondigen?

Welke kerk/stroming was dat?

Wie een goede relatie met Jezus hebben, willen niet meer zondigen, door die relatie hebben we de Heilige Geest ontvangen, de Heilige Geest heeft de wet in onze hart gelegd, Hij heeft onze hart verandert zie ook Jeremia 24:7, 31:33, 32:39-40 en Hebreeën 10:16 en 2 Kor 3:3

Correctie:

[ Uiteraard is het dan niet de bedoeling om stil te zitten, want wie niet werkt zal niet eten.

(1 Tessalonicenzen 4:1-8)

We moet ons best doen ons af te houden van zonde, zover we kunnen, indien we meer kracht nodig hebben om dat te volbrengen dan geeft de HG ons dat. (indien we geloven dat Hij ons dat geven zal) Hij geeft het zoiezo.)

Iets is alleen mogelijk als je het gelooft, dan pas kan de Heilige Geest werken. slaat nergens op wat hier zeg smile.gif ]

@ ds. Dre

Dat is de gedachte die je denk ik bedoel bij de evangelische

En net vondt ik een tekst die vooral aansluit bij dit topic

Handelingen 9:31

Quote:
31 In heel Judea en Galilea en Samaria leefde de gemeente in vrede en kwam tot bloei. De gelovigen leefden in ontzag voor de Heer, en dankzij de bijstand van de heilige Geest nam hun aantal steeds meer toe.

Voor wie is het een eitje om mensen te lokken? om het zo maar eens te zeggen.

Voor de Heilige Geest, want die kent exact de harten van ons allen.

Indien we Gods Geest niet toelaten te werken, als we Jezus niet hebben centraal staan, dan zullen de mensen zelf het moeten doen, maar mensen zelf kunnen het alleen door naar de verlangens van het vlees te luisteren en dat te doen (en dat is tijdelijke vreugde en inhoudloos.)

De Heilige Geest door geloof. (en dat is eeuwige vreugde, en volle inhoud!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

zelfstandige evangelische en charismatische kerken zijn vaak ontstaan nadat men eerst had geprobeerd zijn ei kwijt te kunnen bínnen de bestaande kerken. De pinksterbeweging heeft bv in het begin van de 20e eeuw nadrukkelijk een plek geprobeerd te zoeken binnen bestaande kerken, maar die gooiden de deur dicht omdat de beweging hen te radicaal was. Dat stoelde deels op miscommunicatie en vooroordelen.

Dat lijkt dus nogal op het verhaal van Martin Luther, die ook te radicaal was, en door miscommunicatie en vooroordelen een eigen club begon. En nu hebben de protestanten dus geen les uit hun eigen geschiedenis geleerd? Hmmm... interessant.

Quote:
Charismatischen in de tweede helft van de 20e eeuw bínnen de Hervormde en Gereformeerde Kerk hebben ook veel strijd moeten leveren om hun gedachten geaccepteerd te krijgen. De charismatische bewegingen binnen (KCV en CWN) en buiten de traditionele kerken (de VPE enzo) vertonen grote overeenkomsten. Dus ze zijn wel degelijk vergelijkbaar, alleen in één opzicht niet.

Dat weet ik nog zo net niet. Er is binnen CWN e.d. een duidelijke charismatische theologie, met een eigen leerstoel aan de VU.

Quote:

Eerder is het dat je moet breken met je zonden, maar dat zodra je christen bent niet gelijk een zondeloos bestaan tegemoet gaat. Je blijft misstappen begaan. Maar bekering is geen eindpunt, eerder het begin van een lange weg. Juist wordt er een appél gedaan op de gelovige om niet te zondigen. Het zijn geen leuke feitjes, je moet er wat mee doen. Er zijn pastorale gesprekken voor mensen die kampen met ernstige zonden in hun leven. Als mensen ontsporen zal ook een oudste heb benaderen. En als je in diepe zonden leeft waar je niet mee gebroken hebt wordt je ernstig afgeraden aan het Heilig Avondmaal
(lees: H. Communie)
deel te nemen.

We hebben geen publieke belijdenissen waar mensen die voor hun huwelijk zwanger raakten voor de gemeente dat moeten opbiechten ofzo als je dat bedoelt. Ook worden mensen die samenwonen gelukkig niet uit de kerk getrapt of als melaatsen behandeld ofzo. Maar de kerk maakt wel duidelijk dat seks binnen het huwelijk hoort te zijn.

Niet een 'als je Jezus maar in je hart hebt' verhaal. Maar eerder dat je met Gods hulp moet breken met je zonden.

Dat hele evangelische gedoe is nou net dat wat je leert ook in de praktijk toepast.

Lijkt me allemaal erg Roomsch, in mijn beleving.

Quote:

Naar mijn weten zijn er ook soms zeer grote verschillen tussen de Nederlandse evangelischen, de Amerikaans evangelicals en de Duitse Evangelischen. Volgens mij houden die termen in de verschillende landen soms heel verschillende stromen in.

Zoals ik wel al vaker schreef, is de Duitse term 'Evangelischen' de term die men gebruikt om de Lutherische, Reformierte en Alt-Reformierte Kirchen van de Katholischen te onderscheiden. En al wie hierbuiten valt, heet Freikirchlich. Dus baptisten, pinkster, zevendedags, enz. De kerkgemeenschappen omschrijven zichzelf dan ook als Evangelisch-Lutherisch, Evangelisch-Reformiert, en Evangelisch-Alt-Reformierte Kirche.

Quote:

Wie een goede relatie met Jezus hebben, willen niet meer zondigen, door die relatie hebben we de Heilige Geest ontvangen, de Heilige Geest heeft de wet in onze hart gelegd, Hij heeft onze hart veranderd zie ook Jeremia 24:7, 31:33, 32:39-40 en Hebreeën 10:16 en 2 Kor 3:3

Daar staat dan weer tegenover, dat Jesus over zijn discipelen blaast en zegt; "Ontvangt de Heilige Geest". Hadden zij dan tot die tijd geen relatie met Hem? Voorts is het zo, dat bij het H. Doopsel de H. Geest al komt. Alleen... aan ons de keuze om dit Geschenk te laten voor wat het is, of actief in beweging te komen en dit Geschenk uit te pakken! En áls je het hebt uitgepakt, is er nog de keuze tussen het laten voor wat het is, of ermee aan het werk te gaan. Hoe dan ook - zoals leren lopen een proces is van vallen en opstaan (wie afgelopen week heeft geschaatst beaamt dit natuurlijk, ook al is dat niet bij zichzelf omdat 'ie zo'n verrekte goeie schaatser is...) zo is ook geloven een proces van vallen en opstaan, derhalve is bekering een levenslang proces. Ik ontdek, na bijna 20 jaar geleden de Emmanuelgemeenschap ontdekt te hebben, nog steeds dingen bij mij die mij niet bevallen, en die ik wil gaan besluiten te veranderen, lees; mij op die gebieden óók nog te bekeren.

Quote:
Uiteraard is het dan niet de bedoeling om stil te zitten, want wie niet werkt zal niet eten.

(1 Tessalonicenzen 4:1-8)

We moet ons best doen ons af te houden van zonde, zover we kunnen, indien we meer kracht nodig hebben om dat te volbrengen dan geeft de HG ons dat. (indien we geloven dat Hij ons dat geven zal)

Iets is alleen mogelijk als je het gelooft, dan pas kan de Heilige Geest werken.

Kun je dit bijbels onderbouwen? Anders lijkt me dit kletskoek. Dat zou betekenen, in extremis, dat God de aarde alleen heeft geschapen, als wij dat geloven? Zodra dit geloof weg is, is de aarde ook weg? Lijkt me minder bijbels, en meer gejat van Michael Ende (Die undendliche Geschichte). Hoezo zou de H. Geest gebonden zijn aan ons geloof? Hoe was dat met de uitstorting van de H. Geest op het Pinksterfeest? Geloofden de mensen al, en toen pas kwam de H. Geest? Of kwam de H. Geest, en daarna pas het geloof?

Quote:
@ ds. Dre

Dat is de gedachte die je denk ik bedoel bij de evangelische

Nou, zulke gedachten rook ik in mijn pijp! (Niet aanvallend bedoeld naar jou toe, Bronze.)

Quote:
Voor wie is het een eitje om mensen te lokken? om het zo maar eens te zeggen.

Voor de Heilige Geest, want die kent exact de harten van ons allen.

Indien we Gods Geest niet toelaten te werken, als we Jezus niet hebben centraal staan, dan zullen de mensen zelf het moeten doen, maar mensen zelf kunnen het alleen door naar de verlangens van het vlees te luisteren en dat te doen (en dat is tijdelijke vreugde en inhoudloos.)

De Heilige Geest door geloof. (en dat is eeuwige vreugde, en volle inhoud!)

Kijk, hier staat weer het tegenovergestelde. Eerst wordt gezegd, dat de H. Geest pas in mij kan gaan werken, als ik Hem dat toesta, en vervolgens wordt hier doodleuk gezegd, dat de H. Geest mij kan lokken wanneer Hij dat wil, dus ook als ik níet in Hem geloof.

Deze soort van theologiseren door emotioneel geklets te verpakken in voor de doorsneegelovige met een IQ van rond de 100 veel te lastige volzinnen vol verbalismen die de meesten niet weten uit te leggen, laat staan foutloos te spellen, is niet aan mij besteed. Dit hallelujah-gezwets staat mijlenver van mijn - Roomsche - visie af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat lijkt dus nogal op het verhaal van Martin Luther, die ook te radicaal was, en door miscommunicatie en vooroordelen een eigen club begon. En nu hebben de protestanten dus geen les uit hun eigen geschiedenis geleerd? Hmmm... interessant.

Klinkt idd een beetje reformatie achtig idd. Maar dan niet om miscommunicatie of te radicaal zijn hoor. Eerder dat dat Luther duidelijk de misstanden zag in de Kerk, deze Kerk van binnenuit wilde hervormen maar toen zijn mond gesnoerd werd. Toen hij dat niet liet gebeuren omdat hij de Waarheid lief had werd hij er de kerk gezet. Ironisch genoeg gingen de hervormingen van de Kerk gewoon door. In wezen hadden de katholieken zich afgesplitst door Luther er uit te zetten. Dat het niet zo slim was hadden ze zelf ook wel door, vandaar dat ze zelf in navolging van Luther zich een beetje meer richting de protestantse kerk gingen reformeren.

Quote:

Lijkt me allemaal erg Roomsch, in mijn beleving.

Katholieken klinken soms wel eens een beetje protestants idd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wie een goede relatie met Jezus hebben, willen niet meer zondigen, door die relatie hebben we de Heilige Geest ontvangen, de Heilige Geest heeft de wet in onze hart gelegd, Hij heeft onze hart verandert zie ook Jeremia 24:7, 31:33, 32:39-40 en Hebreeën 10:16 en 2 Kor 3:3

Uitteraard is het dan niet de bedoeling om stil te zitten, want wie niet werkt zal niet eten.

(1 Tessalonicenzen 4:1-8)

We moet ons best doen ons af te houden van zonde, zover we kunnen, indien we meer kracht nodig hebben om dat te volbrengen dan geeft de HG ons dat. (indien we geloven dat Hij ons dat geven zal)

Iets is alleen mogelijk als je het gelooft, dan pas kan de Heilige Geest werken.

@ ds. Dre

Dat is de gedachte die je denk ik bedoel bij de evangelische

Bijna.

De HG zal ons op de juiste tijd overtuigen van een bepaalde zonden, namelijk als we er mee kunnen breken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar staat dan weer tegenover, dat Jesus over zijn discipelen blaast en zegt; "Ontvangt de Heilige Geest". Hadden zij dan tot die tijd geen relatie met Hem? Voorts is het zo, dat bij het H. Doopsel de H. Geest al komt. Alleen... aan ons de keuze om dit Geschenk te laten voor wat het is, of actief in beweging te komen en dit Geschenk uit te pakken! En áls je het hebt uitgepakt, is er nog de keuze tussen het laten voor wat het is, of ermee aan het werk te gaan. Hoe dan ook - zoals leren lopen een proces is van vallen en opstaan (wie afgelopen week heeft geschaatst beaamt dit natuurlijk, ook al is dat niet bij zichzelf omdat 'ie zo'n verrekte goeie schaatser is...) zo is ook geloven een proces van vallen en opstaan, derhalve is bekering een levenslang proces. Ik ontdek, na bijna 20 jaar geleden de Emmanuelgemeenschap ontdekt te hebben, nog steeds dingen bij mij die mij niet bevallen, en die ik wil gaan besluiten te veranderen, lees; mij op die gebieden óók nog te bekeren.

Ik ben het met je eens dat zij van te voren al een relatie hadden, maar dat was nog vóór dat Jezus gestorven en opgestaan en naar de Vader was gegaan en toen kwam Hij terug en toen pas was het mogelijk voor de zondaar om de hG ín zich te hebben (Johannes 20:15-23), hoe dat zit, weet ik niet, ik weet nog zo weinig

Jezus was de enige die de heilige Geest had (in zich, niet op zich) en wie anders kon de Heilige Geest geven dan Hij.

En de rest zeg ik amen op smile.gif

Quote:
[...]

Kun je dit bijbels onderbouwen? Anders lijkt me dit kletskoek. Dat zou betekenen, in extremis, dat God de aarde alleen heeft geschapen, als wij dat geloven? Zodra dit geloof weg is, is de aarde ook weg? Lijkt me minder bijbels, en meer gejat van Michael Ende (Die undendliche Geschichte). Hoezo zou de H. Geest gebonden zijn aan ons geloof? Hoe was dat met de uitstorting van de H. Geest op het Pinksterfeest? Geloofden de mensen al, en toen pas kwam de H. Geest? Of kwam de H. Geest, en daarna pas het geloof?

Ik ben niet helemaal juist geweest sorry.

Correctie:

Uiteraard is het dan niet de bedoeling om stil te zitten, want wie niet werkt zal niet eten.

(1 Tessalonicenzen 4:1-8)

We moet ons best doen ons af te houden van zonde, zover we kunnen, indien we meer kracht nodig hebben om dat te volbrengen dan geeft de HG ons dat. (indien we geloven dat Hij ons dat geven zal) Hij geeft het zoiezo.)

Iets is alleen mogelijk als je het gelooft, dan pas kan de Heilige Geest werken. slaat nergens op wat hier zeg smile.gif

Dank je voor mijn woorden te toetsen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus was de enige die de heilige Geest had (in zich, niet op zich) en wie anders kon de Heilige Geest geven dan Hij.

De Heilige Geest was op en in Jezus.

Luc 4,18

De Geest des Heren is op Mij, daarom, dat Hij Mij gezalfd heeft, om aan armen het evangelie te brengen

Luc 4,1

Jezus nu, vol van de heilige Geest, keerde terug van de Jordaan en werd door de Geest geleid in de woestijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat het niet zo slim was hadden ze zelf ook wel door, vandaar dat ze zelf in navolging van Luther zich een beetje meer richting de protestantse kerk gingen reformeren.

Juist ervanaf. De methodiek, die kwam wél aardig overeen idd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De Heilige Geest was op en in Jezus.

Luc 4,18

De Geest des Heren is op Mij, daarom, dat Hij Mij gezalfd heeft, om aan armen het evangelie te brengen

Luc 4,1

Jezus nu, vol van de heilige Geest, keerde terug van de Jordaan en werd door de Geest geleid in de woestijn

Ik ziet het, dank je.

Jezus had in ieder geval de autoriteit gekregen om de hG te geven na het sterven en opstaan.

En dit is gedeeltelijk ontopic, omdat het fouten verbeteren is, van een ontopic post. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

'Evangelischen' item bij confessionelen

Geplaatst: 09 februari 2009 08:00, laatste wijziging: 09 februari 2009 08:20

van onze redactie kerk

BARNEVELD - De Confessionele Vereniging gaat zich bezinnen op 'de evangelische beweging'. Dat maakt het hoofdbestuur bekend in het verenigingsorgaan Confessioneel . ,,Wereldwijd groeit de evangelische (of evangelicale) beweging.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid