Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

ja denk het wel .. ik kan me niet voorstellen hoe dit kwetstend kan zijn, ze zegt toch niks over alle mensen die scheiden. Ze zegt dat veel mensen op een bepaalde manier denken tegenwoordig.

Ik kan het me wel voorstellen aangezien ik een aantal mensen, ook christenen, die gescheiden zijn ken en dit van een aantal mede-christenen te horen kregen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Is het daarmee minder waard?

Wat minder waard? Dat je iemand kwetst met een bepaalde uitgesproken mening is onvermijdbaar.

Maar het versimpelen van scheiding tot ach ik vind het niet leuk meer dus ik stop er mee, terwijl in veel gevallen er veel meer aan de hand vind ik minder geslaagd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt hierin denk ik veel gradaties onderscheiden hoor. Het is net als met zoveel dingen absoluut niet simpel zwart/wit. Er zijn mensen die trouwen zonder nadenken en dan ook weer hap snap scheiden. Huwelijk als wegwerpartikel.

Er zijn ook stellen die elkaar de tent uitvechten, daar allebei schuld aan hebben of slechts een (in het laatste geval is het natuurlijk extra pijnlijk).

Dan zijn er stellen die vechten voor hun huwelijk, door diepe dalen moeten gaan, op gesprek gaan bij mediators, bij elkaar willen blijven omwille van de kinderen en de waarde die zij hechten aan het huwelijk. Toch kan ondanks alle moeite een huwelijk dan toch mislukken. En daar doel jij op denk ik, Dr Dre. Maar je kunt de eerste categorie niet zomaar negeren, want helaas, zo gaat het ook vaak. En dan heb ik ook zoiets van... tsja...

Overigens, mij is altijd geleerd dat de tien geboden ten leven zijn. Dus dat als jij op het punt staat neergeschoten te worden, je dan uit noodweer die ander 'mag' doden, dat wil zeggen, het wordt je niet aangerekend zoals moord in koelen bloede. Wat betreft huwelijkstrouw kom ik dan op bv. een man die zijn vrouw mishandelt. De vrouw mag dan scheiden omdat haar leven op het spel kan komen te staan.

Huwelijkstrouw: ja, maar wel 'ten leven'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dan zijn er stellen die vechten voor hun huwelijk, door diepe dalen moeten gaan, op gesprek gaan bij mediators, bij elkaar willen blijven omwille van de kinderen en de waarde die zij hechten aan het huwelijk. Toch kan ondanks alle moeite een huwelijk dan toch mislukken. En daar doel jij op denk ik, Dr Dre. Maar je kunt de eerste categorie niet zomaar negeren, want helaas, zo gaat het ook vaak. En dan heb ik ook zoiets van... tsja...

Ik negeer die eerste categorie niet, maar neem ze ook niet als maatgevend voor alle scheidingen. De rest van je verhaal sluit aardig aan op wat ik bedoel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

WEG2, ik had begrepen dat ernstige mishandeling ook valt onder de mogelijke redenen voor het aanvragen van een tenietverklaring van het huwelijk.

Laten we ook niet vergeten de mannen die mishandeld worden bij mishandeling binnen een relatie, hier schijnt een groot taboe op te zitten wegens mannelijkheid blabla en wordt veel minder geregistreerd. Helaas heb ik geen bron paraat nu. Het valt mij wel op in mijn vriendenkring hoe vaak het gebeurt dat de meiden en vrouwen hun man/vriend bejegenen op een nogal hysterische en agressieve manier. Maar dat OT dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

WEG2, ik had begrepen dat ernstige mishandeling ook valt onder de mogelijke redenen voor het aanvragen van een tenietverklaring van het huwelijk.

Laten we ook niet vergeten de mannen die mishandeld worden bij mishandeling binnen een relatie, hier schijnt een groot taboe op te zitten wegens mannelijkheid blabla en wordt veel minder geregistreerd. Helaas heb ik geen bron paraat nu. Het valt mij wel op in mijn vriendenkring hoe vaak het gebeurt dat de meiden en vrouwen hun man/vriend bejegenen op een nogal hysterische en agressieve manier. Maar dat OT dus.

Het is een groot stilzwijgen rondom mannenmishandeling maar er zijn ook huizen blijfvanmijnlijfwijf waar mannen terecht kunnen die er van langs krijgen( dat een man/vrouw zich laat slaan is al zo onbegrijpelijk) en dat is een niet gering aantal.dus huwelijkstrouw is in dat soort gevallen niet meer aan de orde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ken jij die mensen dan?

Helaas ken ik er wel wat van ja...

Hierin moet ik bekennen dat het vooral niet christelijke mensen zijn die ik ken in zo'n situatie. Ik had een collega die op haar 19e trouwde en op haar 21ste in een scheiding zat want ze wilde eigenlijk toch liever vrijgezel zijn, dat had meer voordelen... verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Helaas ken ik er wel wat van ja...

Hierin moet ik bekennen dat het vooral niet christelijke mensen zijn die ik ken in zo'n situatie. Ik had een collega die op haar 19e trouwde en op haar 21ste in een scheiding zat want ze wilde eigenlijk toch liever vrijgezel zijn, dat had meer voordelen...
verbaasd.gif

Ken je nog andere voorbeelden? Christenen die gescheiden zijn en met welke reden(en)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

gisteren mijn zusje uit het huis van haar man verhuisd. Zij wil scheiden, want hij blijkt toch na 6 jaar niet de man van haar dromen te zijn. Op dit moment ben ik nog de enige in de hele familie die in het huwelijksideaal gelooft en maar met een man ooit wil trouwen.....ben ik nou gek?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

gisteren mijn zusje uit het huis van haar man verhuisd. Zij wil scheiden, want hij blijkt toch na 6 jaar niet de man van haar dromen te zijn. Op dit moment ben ik nog de enige in de hele familie die in het huwelijksideaal gelooft en maar met een man ooit wil trouwen.....ben ik nou gek?

Neen en ja..................beheers je hormonen en vrijheid daar kan geen man/vrouw tegenop.Het gras is echt niet groener met een man /vrouw in huis,en met je eigen gezelschap zijn is niets mis eerder iets waar getrouwden jaloers op zijn; nu heb je het mooist wat er maar is vrije vrouw zijn,mooier kan niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

gisteren mijn zusje uit het huis van haar man verhuisd. Zij wil scheiden, want hij blijkt toch na 6 jaar niet de man van haar dromen te zijn. Op dit moment ben ik nog de enige in de hele familie die in het huwelijksideaal gelooft en maar met een man ooit wil trouwen.....ben ik nou gek?

Nee hoor, je mag maar met 1 man trouwen. Serieel monogaam is tegenwoordig wel geaccepteerd, maar of het nou echt ideaal is.


Samengevoegd:

In deze katholiek visie op trouw zitten veel zaken waar ik wel mee eens kan zijn.

In onze katholieke traditie is er steeds de nadruk op gelegd dat de kerk noch huwelijken sluit, noch huwelijken ontbindt. De geldigheid van een huwelijk hangt dan ook niet af van kerkelijke erkenning. Daarom werd het huwelijk van hen die hertrouwden ook niet ontkend; wel werd het bedienen van de huwelijksinzegening in strijd geacht met de diepste betekenis van het sacrament.

Daartoe aangespoord vanuit de kerk, en recent door onze synode, hebben we ons met de geestelijken op deze vragen beraden. Daarbij zijn wij tot het inzicht gekomen dat we met de katholieke kerk van het oosten ruimte kunnen laten voor de mogelijkheid om het sacrament van de huwelijksinzegening te bedienen, ook daar waar een van de partners of beiden eerder een huwelijk aangingen, dat inmiddels ontbonden is. Het ontvangen van deze huwelijksinzegening onder zulke omstandigheden is geen vanzelfsprekendheid, laat staan een recht, dat op te eisen valt. Wel menen wij dat wij als kerk evenmin het recht hebben om deze huwenden bij voorbaat uit te sluiten van de sacramentele tekenen, wanneer zij in het besef van de tegenstrijdigheden, met aanvaarding van de verantwoordelijkheden en in oprecht geloof, om de inzegening van hun huwelijk vragen.

Hier zal het sacrament van de verzoening bediend kunnen worden, want ook van een stukgelopen relatie mogen mensen krachtens het evangelie van Jezus bevrijd worden om een nieuwe roeping te ontvangen. Is de vreugde van elke sacramentsbediening trouwens niet daarin gelegen, dat we niet worden beoordeeld op wie we waren, maar vooral aangesproken worden op wie we in het licht van Gods belofte zullen zijn? De kern van elke kerkelijke viering rondom een huwelijk zal daarom niet alleen aandacht hebben voor de twee mensen die trouwen, maar bovenal verwijzen naar de Heer die sterker is dan onze zwakheid en in zijn barmhartigheid groter is dan onze schuld.

Wanneer kerken ruimte bieden op die terreinen waar eerder strengere regels golden, kan de mening post vatten dat er niet langer wordt vastgehouden aan heilige beginselen. Als de huwelijksinzegening na echtscheiding mogelijk wordt, kan de gedachte ontstaan dat het huwelijk tot een voorlopig en tijdelijk partnerschap is gedegradeerd. Ook bij hertrouwen laat de liturgie der kerk er evenwel geen twijfel over bestaan dat onvoorwaardelijke trouw het hartsgeheim van het huwelijk is. Daarom gaat het "in den beginne" en daartoe worden huwenden door God gezegend en op weg gezonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

gisteren mijn zusje uit het huis van haar man verhuisd. Zij wil scheiden, want hij blijkt toch na 6 jaar niet de man van haar dromen te zijn. Op dit moment ben ik nog de enige in de hele familie die in het huwelijksideaal gelooft en maar met een man ooit wil trouwen.....ben ik nou gek?

ik vind van niet. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

gisteren mijn zusje uit het huis van haar man verhuisd. Zij wil scheiden, want hij blijkt toch na 6 jaar niet de man van haar dromen te zijn. Op dit moment ben ik nog de enige in de hele familie die in het huwelijksideaal gelooft en maar met een man ooit wil trouwen.....ben ik nou gek?

Nee, je bent niet gek. Het huwelijk geeft toch een meerwaarde aan je relatie vind ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk stranden er veel relaties, maar zelf blijf ik toch in het huwelijk geloven, waarbij het mij vooral gaat om de belofte "tot de dood ons scheidt". Die belofte vind ik heel powerful en heel erg mooi. Binnen mijn relatie ((nog) niet getrouwd) zal ik er alles aan doen om die belofte waar te maken. Ik denk dat dit ook kan, mits je hier regelmatig (zo niet dagelijks) bij stilstaat. Je kunt je huwelijk, je partner niet zomaar verwaarlozen. Want dat is denk ik een belangrijke oorzaak voor het mislopen van huwelijken: verwaarlozing, geen aandacht voor elkaar, geen (goede) communicatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat trouw tot aan de dood nog wel kan. Als mensen trouwen lijkt het mij nooit hun bedoelling om later weer te scheiden. Vreemd dat het dan toch zo vaak verkeerd gaat. Liefde is werken. Misschien is dat iets waar mensen niet op rekenen? Ook als je getrouwd bent zul je moeten blijven investeren in je relatie. In de bijbel (in al die wetten enzo) staat dacht ik wel dat een man mag scheiden van zijn vrouw, maar er zijn wel een aantal voorwaardes aan gekoppelt.

Soms kan ik me wel indenken dat mensen scheiden. Bijvoorbeeld als 1 van de partners verslaafd is aan alcohol.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid