Spring naar bijdragen

Maitreya verschijnt kort na kerst!


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik meen dat je dat gezellige getwinkel ook pas echt ziet bij een sterrenkijker. Want Venus zag er heel lief uit, zo met 't blote oog. Die mooie witblauwe kleur van die giftige gele planeet.

Het stomme is, wij hebben dus vandaag van thuis tot de Ikea, en weer terug van de Ikea tot thuis, in de auto zitten discuteren over de vraag of we een ster zagen (dat dacht ik) of een vliegtuig (dat dacht mijn zoontje).

Lees ik dit topic, blijkt dat we de maitreya Venus hebben gezien widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het "twinkelen" dat je ziet is geen eigenschap van het hemellichaam, maar van de atmosfeer. Ik vermoed dat Venus net zo gezellig twinkelt als Sirius (de ster, niet de olietanker. Die twinkelt niet zo geloof ik. Hoewel, Somalische piraten haar wel snel konden vinden. Maar we dwalen af
widegrin.gif
)

Ja, maar omdat de planeten dichterbij staan, en zelf geen licht uitstralen, 'twinkelt' een planeet niet, maar 'straalt' een rustig licht uit. Met een telescoop zie je ook een schijfje, en geen 'ster'.

Sterren 'twinkelen' wel, zo kun je als je met het blote oog de avondhemel observeert vrij snel zien of je een heldere ster of een planeet ziet. stuutje.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ja, maar omdat de planeten dichterbij staan, en zelf geen licht uitstralen, 'twinkelt' een planeet niet, maar 'straalt' een rustig licht uit. Met een telescoop zie je ook een schijfje, en geen 'ster'.

Sterren 'twinkelen' wel, zo kun je als je met het blote oog de avondhemel observeert vrij snel zien of je een heldere ster of een planeet ziet.
stuutje.gif

cool. Kan ik mijn kinderen weer eens de oren wassen widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, maar omdat de planeten dichterbij staan, en zelf geen licht uitstralen, 'twinkelt' een planeet niet, maar 'straalt' een rustig licht uit. Met een telescoop zie je ook een schijfje, en geen 'ster'.

Sterren 'twinkelen' wel, zo kun je als je met het blote oog de avondhemel observeert vrij snel zien of je een heldere ster of een planeet ziet.
stuutje.gif

De atmosfeer is in beweging, waardoor ze het licht van buiten de aarde steeds net iets anders breekt. Het ene moment wordt het licht - als door een vergrootglas - versterkt. Het andere moment wordt het - als door min-glazen - verzwakt. Vgl golven in water:

showimage.php?size=thumb&id=12378

De reden dat sterren twinkelen, is dat ze zó ver weg staan, dat ze daardoor een puntbron van licht worden. En als er dan een golfje in de atmosfeer langskomt, reageert dat licht daarop (sterker worden of juist iets minder sterk). Een planeet, inderdaad dichterbij, gedraagt zich niet als puntbron van licht en als daar een golfje langskomt in de atmosfeer, wordt dat opgeheven door het golfje recht daarnaast. Daarom heeft een planeet een constante lichtsterkte aan de hemel en twinkelt niet.

Het maakt voor dit effect niet uit of een hemellichaam zelf licht uitstraalt of licht weerkaatst. Maar in de praktijk kun je reflecterende hemellichamen alleen zien als ze heel dichtbij staan, dus is alles wat twinkelt aan de hemel een ster (iets wat zelf licht uitstraalt).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van katholieknederland.nl:

Quote:
Hilversum (ANP) 26 december 2008 - Een jonge vrouw genaamd Virgen María (Spaans voor Maagd Maria) uit Peru heeft op eerste kerstdag het leven geschonken aan een zoon die ze Jesús (Jezus) heeft genoemd. De vader van het kind is timmerman, net als Jozef in de Bijbel. Dat heeft het Peruviaanse Nationale Instituut voor Moederschap gisteren gezegd.

Moeder en kind

Het kind werd kort na middernacht plaatselijke tijd geboren in Lima, de hoofdstad van Peru. Moeder en kind maken het goed.

link

Nu is de vraag: hoe heet de vader van het kind? Toch geen Jozef hè... :o

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid