Spring naar bijdragen

Christenen en het milieu


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Kan je dat specificeren. Ik weet namelijk vrij zeker dat iedereen op credible wel op de een of andere manier uit een boerengeslacht komt. Je komt namelijk op mij over alsof je niet precies weet waar je het over hebt
smile.gif

Mijn moeder is een boerendochter, zodoende spendeerde ik de zomervakanties e.d. op de boerderij. Ik heb een paar neefs en nichten, alsmede vrienden van de basisschool die ook in de akkerbouw werkzaam zijn (in de breedste zin van het woord) en waar ik nog steeds contact mee heb. Mijn ex is varkensboer.

@Cornelius:

Kern van mijn betoog is: bio-industrie is niet verantwoord, zeker vanuit christelijk perspectief.

Jij zegt dan: "Nee hoor, zowel als weldenkend mens, alsmede als christen, zie ik geen enkele reden om principieel bezwaar te maken tegen vleesconsumptie."

Vrolijke vriend, ik bepleit gewoon nergens dat we geen vlees zouden mogen eten. Wijs desnoods maar even aan. Wie weet ben ik vroeg aan het dementeren ofzo. Het lijkt me sterk, want zo denk ik er niet over. Ik vond het gewoon niet zo nodig inhoudelijk op je te reageren voordat je begrijpt wat ik bedoel. Mijn plan was het argumenteren voort te zetten zodra dat opgehelderd is. Beetje jammer dat je dan meteen op de kast gaat zitten, inclusief allerlei tamtam, want dat is nergens voor nodig. Kom er dus maar weer vanaf.

"Het bezwaar dat ik heb, is dat van de volstrekt ongelijke verdeling van proteïnes over onze planeet. De waardigheid van mensen die in Afrika liggen te sterven, boeit me iets meer dan de waardigheid van een slachtkuiken."

Is nog steeds een goed punt maar staat hier absoluut buiten. Je kunt niet het ene probleem negeren omdat het andere belangrijker is. Het “stadse fratsenâ€-verhaal leg ik je inderdaad in de mond, dat deed ik ook bewust en om te sarren, maar je kunt niet ontkennen dat je mijn ideeën over waardigheid van het dier afschildert als zodanig. Echt heel vergezocht was dat dus niet. Maar als je het echt zo onterecht vindt neem ik het graag terug. Als je het niet erg vindt wil ik deze toestand nu even afsluiten en teruggaan naar het onderwerp, namelijk bio-industrie, zorg voor de schepping, enz. Daar wil ik je mening graag over horen. Dus barst maar los.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoelang is dat allemaal terug, de sector is zo ontzettend hard verandert de afgelopen jaren.

Daarnaast, wat versta jij onder bio-industrie?

Hé, dat is een interesante vraag. Onder bio-industrie versta ik de vormen van intensieve veehouderij die niet goed zijn voor het dier. Zoals legbatterijen en de gangbare varkenshouderij, met (te) weinig bewegingsruimte (dit is in het geval van kippenhouderij interessant want kippen houden niet van ruimte, zie ik iedere keer weer als ik de kippen van mijn ouders observeer; alles op een kluitje in een hoek van het weiland, en uit onderzoek (Lambooij, Wageningen) blijkt dat kippen inderdaad niet zo gek veel ruimte nodig hebben als Wakker Dier denkt!), teveel stress en pijn, te weinig daglicht, frisse lucht enz. Het is alleen, toegegeven een spagaat: kiezen voor het dier is om allerlei redenen lastig, bijvoorbeeld economische, zoals jij al aangaf. Het is zaak dit op te lossen in plaats van je kop in het zand te steken.

Dit - boerenroots - is niet lang geleden, hooguit in het geval van mijn moeder dan, want ik hou me er nog steeds mee bezig. Niet alleen privé maar ook op journalistiek vlak. Ik weet in ieder geval globaal hoe het er aan toe gaat in de praktijk, hoe een keizersnede bij een koe in z'n werk gaat en hoe de melkmachine werkt. Ik wil mezelf geen expert noemen maar ik ben ook geen n00b.

Potverdikke, ik hoor nu dus te studeren mensen, en ik blijf maar typen. Aju.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe bepaal je te weinig bewegingsruimte?

Hoe bepaal je te veel stress en pijn?

Hoe bepaal je te weinig daglicht en sowieso dat ze daglicht nodig hebben?

Hoe bepaal je frisse lucht?

Hoe bepaal je dat er een zaak is die je moet oplossen/

Hoe bepaal je de journalistiek?

Hoe bepaal je de vooruitgang?

Hoe bepaal je het beperken op dieren en niet op planten?

Hoe bepaal je de maatgevendheid van het grootouderlijke bedrijf?


Samengevoegd:

Hoe bepaal je dierenwelzijn?

Hoe bepaal je het gevoel van dier (en plant)

etc...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid