Spring naar bijdragen

Een geschiedenis van verdeeldheid


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Even een korte vraag: is het een idee dat je alle stromingen alfabetisch geordend in de openingspost edit?

Even de historie van een klein segmentje:

Nederlands Gereformeerde Kerk

Begonnen in 1967/ 1968.

Komt voort uit de Gereformeerde Kerken in Nederland (vrijgemaakt).

In de jaren zestig ontstond er een groeiende discussie onder vrijgemaakten over de positie van de belijdenisgeschriften (3FvE) en het wel of niet samenspreken met de Gereformeerde Kerken ("synodaal"). Dat leidde tot een Open Brief van enkele dominees, en dat leidde weer tot een schorsing van die dominees en anderen door de vrijgemaakte synode. Vervolgens waren zij "buiten verband". Ze zijn als losse gemeentes een tijd lang zo verder gegaan en eind jaren zeventig namen ze de naam "Nederlands Gereformeerde Kerk" aan.

Gereformeerde Kerken in Nederland (hersteld)

Ontstaan in 2002/2003.

Komt voort uit de Gereformeerde Kerken in Nederland (vrijgemaakt).

In de jaren negentig kwam er vanuit onder andere de Stichting Reformanda kritiek op de manier waarop de vrijgemaakte kerk veranderde, bijvoorbeeld het openstellen van vrijgemaakte organisaties voor niet-vrijgemaakten en het langzaam loslaten van het "enige ware kerk" idee. Op de vrijgemaakte synode te Zuidhorn in 2002/ 2003 escaleerde dit conflict en omdat de synode niet of onvoldoende tegemoet kwam aan de eisen van de "verontrusten", zagen zij zich genoodzaakt om zich af te scheiden. Ze noemden zich de Gereformeerde Kerken in Nederland (hersteld), omdat zij zich als de enige echte voortzetting van de Gereformeerde Kerken beschouwen.

Meer volgt, want ik heb net een flink portie nationale kerkgeschiedenis doorgeploegd, ook van evangelische zijde, en dat was best boeiend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Topic weer schoon. Graag bij de OP blijven een korte opsomming van een aftakking geven. Discussie over juistheid of niet eens zijn met de opsomming kan in een ander topic om het geheel scherp te houden. Zodoende blijft dit topic een overzicht van het Christendom door de tijd heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1. katholieke Kerk

2. vanaf ongeveer 100

3. Vroege christendom

4. De veelheid aan stromingen die zich beroept op "Christus" breidt uit, christenvervolging zet het geheel onder druk. De canon van de Schrift ontstaat, de kerkelijke hierarchie krijgt vorm, en de orthodoxie scheidt zich nadrukkelijk af van de gnostische stromingen

Ik vind dit al vrij neutraal eerlijk gezegd. Of bedoel je met neutraler "katholieker"?

Kunnen we nu verder?

Bond van Vrije Evangelische Gemeenten

Ontstaan in 1881, breder gezegd: tweede helft 19e eeuw.

Kwam voort uit de Hervormde Kerk en de Afscheiding.

In 1858 vormde de doopsgezinde voorganger Jan de Liefde (tevens oprichter van Tot Heil des Volks) zijn eigen (Vrije) Evangelische Gemeente. In de decennia die volgden zouden meer gemeenten zich afscheiden als Vrije Evangelische Gemeenten. De nadruk lag op persoonlijke geloofsbeleving en de volwassendoop. In 1881 verenigden vele losse evangeliegemeenten zich in de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten.

De Vergadering van Gelovigen/ Broedergemeenten

Ontstaan in Nederland in 1854.

Kwam voort uit: het Réveil/ de Afscheiding.

Een bezoek van John Nelson Darby aan Nederland in 1854 was de directe aanleiding voor oprichting van enkele "darbistische" Broedergemeenten. De Vergadering was geïnspireerd door het Engelse methodisme/ puritanisme en het Duitse piëtisme. Nadruk lag op het persoonlijk geloof, de geïnspireerdheid van de Schrift, wereldmijding, armenzorg. De Vergadering wees elke confessie (geloofsbelijdenis) af en was sterk premillenniaristisch (dwz: ze verwachtte het Einde der Tijden snel).

Maranathabeweging

Ontstaan begin 20e eeuw.

Kwam voort uit: opwekkingsbewegingen in de VS (19e eeuw), Wales (begin 20e eeuw) en de NHK, Afscheiding en diverse evangeliegemeentes.

De Maranathabeweging was een interkerkelijke beweging rondom de persoon van Johannes de Heer. De nadruk lag op de letterlijke waarheid van de volledig geïnspireerde Schrift, het hebben van een persoonlijke band met Jezus, eindtijdverwachting. De beweging was bewust interkerkelijk. De meerderheid van de evangelisch gelovende protestanten, zowel binnen de NHK en de CGK, als binnen afzonderlijke evangelische gemeentes, sympathiseerde met de beweging. Via evangelisatieacties ("Tentzending") probeerde Maranatha mensen tot bekering te brengen.

Oxford Groep

Ontstaan: begin 20e eeuw.

Kwam voort uit: diverse opwekkingsbewegingen.

Beweging rondom Frank Buchman die bloeide in Groot Brittannië. De beweging was interkerkelijk. Eind jaren twintig en in de jaren dertig won zij aanhang in Nederland via "house parties", vrij elitaire bijeenkomsten die gericht waren op dialoog over en met God, en bekering van de deelnemers. De groep vond vooral ingang bij de goed opgeleide "middenorthodoxie".

Pinksterbeweging

Ontstaan in Nederland: begin 20e eeuw.

Kwam voort uit: vele bewegingen.

In Nederland werd in 1906-1908 door het echtpaar Polman de Pinksterbeweging gestart, als interkerkelijke beweging. Beide Polmans waren lange tijd lid geweest van het Leger des Heils en waren enkele jaren in de VS betrokken geweest bij de Dowiebeweging (rondom de evangelische leider J. Dowie). Daar werden ze beïnvloed door de Heiligingsbeweging. De combinatie van invloeden inspireerde hen om een Nederlandse tak van de internationale pinksterbeweging op te zetten. Ze hadden contacten met diverse gebedsgenezers, leiders van Vrije Evangelische Gemeenten, figuren rondom de opwekkingsbeweging uit Wales en de Duitse Gemeinschaftsbewegung (jawohl!). De nadruk lag vooral op persoonlijke bekering en het ontvangen van gaven van de Heilige Geest. Pas in de tweede helft werd de Pinksterbeweging in Nederland een zelfstandig kerkgenootschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat over pinksterbewging is ontstaan van Nederlandse gemeenten die later hier in NL de pinksterbewging vormden, zoals je al stelt, maar niet zozeer de stroming an sich.

1) Naam stroming: Pinktserbeweging

2) Ontstaan: 'Azusa Street' (Los Angeles VS) 1906

3) Stroming/kerk waaruit deze stroming voort: Holiness movement (John Wesley) / Methodisme.

4) Waarom afsplitste:

Weet niet alle punten. Eentje was dat er geen ruimte was voor het werk van de Heilige Geest.

Ik vermoed dat ook het vrijzinnige van de kerken toen en het 'abstracte' (Vooral leer, geen relatie met God) een belangrijke rol gespeeld hebben. Maar ik moet zeggen, ik ken de details niet zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Baptisme

2. 1609

3. Anglicaanse Kerk in Engeland

4. Onvrede over kerkreformatie in Engeland; nog teveel katholieke trekken in de kerk. Start eigen gemeente, waarin de gelovigen zich op belijdenis van het geloof lieten dopen, geïnspireerd door doopsgezinden in Nederland. In Nederland ontstond het baptisme door onvrede met de hervormde kerk; men wilde kortweg gezegd een gemeente met enkel ware gelovigen stichten, op het geloof gedoopt en niet uit gewoonte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat over pinksterbewging is ontstaan van Nederlandse gemeenten die later hier in NL de pinksterbewging vormden, zoals je al stelt, maar niet zozeer de stroming an sich.

1) Naam stroming: Pinktserbeweging

2) Ontstaan: 'Azusa Street' (Los Angeles VS) 1906

3) Stroming/kerk waaruit deze stroming voort: Holiness movement (John Wesley) / Methodisme.

4) Waarom afsplitste:

Weet niet alle punten. Eentje was dat er geen ruimte was voor het werk van de Heilige Geest.

Ik vermoed dat ook het vrijzinnige van de kerken toen en het 'abstracte' (Vooral leer, geen relatie met God) een belangrijke rol gespeeld hebben. Maar ik moet zeggen, ik ken de details niet zo.

True. Ik was de Heiligingsbeweging vergeten te noemen, heb ik nog even toegevoegd. Omdat de Pinksterbeweging in Nederland redelijk zelfstandig is ontstaan rondom de Polmans, heb ik dat apart behandeld. Misschien een kopje "Pinksterbeweging (internationaal)" en "Pinksterbeweging (Nederland)"?

Bron: C. van der Laan, De spade regen. Cees is mijn kamergenoot, je kunt hem altijd opzoeken als je aanvullingen hebt op zijn oeuvre. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

True. Ik was de Heiligingsbeweging vergeten te noemen, heb ik nog even toegevoegd. Omdat de Pinksterbeweging in Nederland redelijk zelfstandig is ontstaan rondom de Polmans, heb ik dat apart behandeld. Misschien een kopje "Pinksterbeweging (internationaal)" en "Pinksterbeweging (Nederland)"?

Bron: C. van der Laan,
De spade regen
. Cees is mijn kamergenoot, je kunt hem altijd opzoeken als je aanvullingen hebt op zijn oeuvre.
widegrin.gif

Is denk ik wel redelijk zelfstandig ontstaan. (Ironisch genoeg is met leger des heils volgens mij ook weer een paralel te trekken met de methodisten. knipoog_dicht.gif )

Maar vervolgens is er volgens mij wel het één en ander op trans Atlantische uitwisseling geweest.

Anyway, op dit moment is de grootste pinkster denominatie in Nederland de VPE. Die weer voort gekomen uit een fusie van twee kerkgenootschapjes en zijn ook een zooi losse gemeenten bij gekomen. Maar, om het complex te maken: de VPE is de Nederlandse tak van de Assemblies of God. En dat kerkgenootschap (stichting: 1914) gaat weer rechtstreeks terug naar Azusa street.

C. van der Laan? Die ken ik wel idd. knipoog_dicht.gif

Die zal het wel weten wat ik te zeggen heb, of hij kraakt het af en dan heb ik het gewoon fout. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Christelijk Gereformeerde Kerken in Nederland (CGK)

2. 1869

3. Christelijke Afgescheiden Gemeenten, Gereformeerde Kerk onder het kruis en uiteindelijk de Nederlands Hervormde Kerk

4. Deze kerk kent haar oorsprong in de Afscheiding in 1834 toen uit onvrede uit een aantal ontwikkelingen binnen de Nederlands Hervormde Kerk (o.a. vervanging Dordtse Kerkorde, verwatering bijbelse leer en dooppraktijken) een groot aantal gemeentes zich afsplitsten. Een aantal daarvan vormden samen Gereformeerde Kerk onder het kruis en anderen de Christelijke Afgescheiden Gemeenten. Deze twee verenigden zich in 1869 onder de naam Christelijk Gereformeerde Kerk in Nederland. Op een klein aantal gemeentes na gingen de meeste gemeentes in 1892 mee in de fusie met de Nederduits Gereformeerde Kerk (Dolerende) tot vorming van de Gereformeerde Kerken in Nederland. Een aantal gemeentes gingen dus niet mee en de redenen daarvoor waren o.m. bezwaren tegen de opvattingen over wedergeboorte en doop en de manier waarop de fusie tot stand was gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid