Andere Jas 2 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Quote: Op dinsdag 25 november 2008 22:08:22 schreef Rudibu het volgende: [...]Nee, je vraagt naar de bekende weg. Die woorden dus. Want als 'gedachteloos gebruik' het criterium is om iets af te keuren ... Dat is het niet, het verschil tussen die woorden roepen ene en kruisje slaan als je schrikt is dat het kruisje alleen de handeling is zonder de gedachte erachter, het is een uitgehold ritueel wat eigenlijk meer moet zijn. Die woorden zijn dat niet, die zijn zo bedoeld en die worden zo gebruikt, ze zijn aan hun volle potentie vastgebleven. Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Het is zo vanzelfsprekend dat een Christen zich bekruist met het Kruisteken dat daar totaal geen discussie over mag zijn.Temeer het Levendschenkend Kruis is ons eeuwig behoudenis,dus je bekruizen is een deel van je leven en zit in het bloed je kan en wil niet anders. Het KRUIS HET GLORIEVOLLE TEKEN VAN EEUWIGE OVERWINNING. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Ik zie het kruisje slaan als schrikreactie eigenlijk niet per se als iets verkeerds. Ik denk dat het juist wel wat heeft, als de omgang met de Heer zo vertrouwd en gewoon voor je is, dat Hij de eerste is die je (liturgisch) aanroept als je schrikt. Het zou zomaar kunnen dat bij zo iemand God juist heel dicht in hoofd en hart is, doorgedrongen in het onderbewustzijn, zodat het slaan van een kruisje als je schrikt voor diegene net zo gewoon wordt als ademhalen. Dat doe je ook zonder er steeds bij elke ademteug bij stil te staan, maar zou je dan ook net zo goed zonder zuurstof willen? Link naar bericht Deel via andere websites
Aimé 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Quote: Op dinsdag 25 november 2008 22:20:53 schreef Sacerdos het volgende: Het is zo vanzelfsprekend dat een Christen zich bekruist met het Kruisteken dat daar totaal geen discussie over mag zijn.Temeer het Levendschenkend Kruis is ons eeuwig behoudenis,dus je bekruizen is een deel van je leven en zit in het bloed je kan en wil niet anders. Het KRUIS HET GLORIEVOLLE TEKEN VAN EEUWIGE OVERWINNING. Wie sprak ook zo ongeveer? In hoc signo vinces ! Link naar bericht Deel via andere websites
Credible 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Quote: Op dinsdag 25 november 2008 22:12:36 schreef AndreasJ het volgende: [...] het is een uitgehold ritueel wat eigenlijk meer moet zijn Nop. Jij vindt het een uitgehold ritueel. Ik denk dat er hier mensen zijn voor wie het dat niet is. Voor mij bijvoorbeeld niet. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 - Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Quote: Op dinsdag 25 november 2008 22:30:13 schreef Rudibu het volgende: [...]Nop. Jij vindt het een uitgehold ritueel. Ik denk dat er hier mensen zijn voor wie het dat niet is. Voor mij bijvoorbeeld niet. Maar Harm-Jan had het dan waarschijnlijk ook niet over jou. Link naar bericht Deel via andere websites
Dubito 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Gek is dat, ik moet het toch al duizenden keren gezien hebben, maar als je het nooit zelf doet, (gedaan hebt) dan weet je nog niet of het nu links-rechts of rechts-links is. (mijn achtergrond is hervormd / evangelisch) (nu geen lid van een kerk meer) Link naar bericht Deel via andere websites
Credible 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Quote: Op dinsdag 25 november 2008 22:32:08 schreef AndreasJ het volgende: [...] Maar Harm-Jan had het dan waarschijnlijk ook niet over jou. Jij had het over een ritueel dat volgens jou uitgehold is. Dat maakt het leeg en betekenisloos, voor iedereen. Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Quote: Op dinsdag 25 november 2008 22:51:14 schreef Rudibu het volgende: [...] Jij had het over een ritueel dat volgens jou uitgehold is. Dat maakt het leeg en betekenisloos, voor iedereen. Dat is dan een conclusie die jij trekt, een ritueel is net zo vol en betekenisvol als diegene die hem uitvoert em zelf maakt. Ikweetzelfbestwelwatikbedoeldanku . Link naar bericht Deel via andere websites
Credible 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Nog even voor de duidelijkheid dan: Quote: Op dinsdag 25 november 2008 22:12:36 schreef AndreasJ het volgende: [...] Dat is het niet, het verschil tussen die woorden roepen ene en kruisje slaan als je schrikt is dat het kruisje alleen de handeling is zonder de gedachte erachter, het is een uitgehold ritueel wat eigenlijk meer moet zijn. Die woorden zijn dat niet, die zijn zo bedoeld en die worden zo gebruikt, ze zijn aan hun volle potentie vastgebleven. Ik had het eerder over het gebruik van de woorden "God" en "Jezus" zonder de juiste intentie. Mijns inziens maakt het niet uit of je woorden roept of een gebaar maakt zonder de juiste intentie. Daarin is gedachteloos een kruis slaan dus niet anders. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Taal is ook nonverbaal. Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Quote: Op dinsdag 25 november 2008 23:09:49 schreef Rudibu het volgende: Nog even voor de duidelijkheid dan:[...]Ik had het eerder over het gebruik van de woorden "God" en "Jezus" zonder de juiste intentie. Mijns inziens maakt het niet uit of je woorden roept of een gebaar maakt zonder de juiste intentie. Daarin is gedachteloos een kruis slaan dus niet anders. Mwah, ik vind juist het aspect waarvoor de handeling oorspronkelijk bedoeld is, hetzij vloeken of een kruis slaan, wel degelijk belangrijk en het wezenlijke verschil tussen de twee. Vloeken is het ritueel dat gebruikt wordt zoals het bedoeld is, en een kruisje slaan zoals Harm-Jan bedoelde niet. Link naar bericht Deel via andere websites
Credible 0 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Een kruisje slaan kan ook bedoeld zijn als een nonverbaal schietgebed. Een prima intentie mijns inziens. Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 25 november 2008 Rapport Share Geplaatst 25 november 2008 Tsja, persoonlijk weet ik niet of het verkeerd is, zo'n automatisme. Ik heb ook wel eens om mijn moeder geroepen als ik ergens van schrok of mij plotseling pijn deed. Gister zij ze nog dat ik daar nu toch eens echt moet ophouden. Maar nog een vraag als reactie op de openingspost: wie heeft eigenlijk het kruisje slaan ingesteld en wanneer? En waarom eigenlijk? Link naar bericht Deel via andere websites
de vegaloog 0 Geplaatst 26 november 2008 Rapport Share Geplaatst 26 november 2008 Quote: Op dinsdag 25 november 2008 22:27:58 schreef Aimé het volgende: In hoc signo vinces ! Ja, wie was dat ook al weer? Ah... ik weet het weer; Jesus Christus! Quote: Op dinsdag 25 november 2008 23:20:35 schreef AndreasJ het volgende: Maar nog een vraag als reactie op de openingspost: wie heeft eigenlijk het kruisje slaan ingesteld en wanneer? En waarom eigenlijk? Zoals in een post op pagina 1 of 2 al wordt gezegd, is dit teken al bekend uit het vroege Christendom. Ik zal de vraag van AndreasJ wat aanscherpen; wat is de oudste vermelding van het kruisteken bij de Kerkvaders (en omstreken)? Link naar bericht Deel via andere websites
audacity 0 Geplaatst 26 november 2008 Rapport Share Geplaatst 26 november 2008 Quote: Op woensdag 26 november 2008 10:13:11 schreef Michiel het volgende: Admod note: Topic ontdaan van off-topic postings, het gaat hier niet om de symbolische waarde van het kruis en per wanneer dat dan wel niet op gang is gekomen, het gaat hier om het "kruisje slaan" en waarom protestanten dat niet (meer) doen. Admod note: nogmaals topic ontdaan van off topic posts en voor vragen over crew acties kun je een feedback topic openen of een mail sturen Link naar bericht Deel via andere websites
degelovige 0 Geplaatst 26 november 2008 Rapport Share Geplaatst 26 november 2008 -edit- Link naar bericht Deel via andere websites
Casper 0 Geplaatst 1 december 2008 Rapport Share Geplaatst 1 december 2008 ik doe het soms wel en ben geen katholiek, alleen tijdens situaties die gevaarlijk zijn. Denk dat het voor mezelf wat duidelijker overkomt dat ik veilig ben. Link naar bericht Deel via andere websites
Dostojevski 0 Geplaatst 1 december 2008 Rapport Share Geplaatst 1 december 2008 Ik word gek aangekeken als ik het doe in mijn protestantse vriendenkring, soms met een valse glimlach van "jij gekke paap", overigens door mensen die stiekem in de Eucharistie geloven, dus daar accepteer ik het wel van. Maar voor mij heeft het serieus betekenis, het grote én het kleine kruis. Ik vatte Andreas' post ook als generaliserend op, gelukkig dat dat niet zo is. Ik heb mijn vrouw wel eens gevraagd waarom ze eigenlijk niet meedoet in de kerk met het kruisteken en het knielen, maar weer wel bij het staan. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 1 december 2008 Rapport Share Geplaatst 1 december 2008 - Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 1 december 2008 Rapport Share Geplaatst 1 december 2008 Betere theorie, opstaan wordt ook tijdens de protestantse dienst gedaan De laatste keer dat ik in een katholieke kerk was ben ik niet gaan knielen en zo dat daar wel naar gekeken werd. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 1 december 2008 Rapport Share Geplaatst 1 december 2008 - Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 1 december 2008 Rapport Share Geplaatst 1 december 2008 Quote: Op maandag 01 december 2008 20:37:20 schreef Cornelius van Wijck het volgende: [...]Ook sterk! Maar deze theorie mist iets van de charme die mijn theorie heeft, iets van de barokke overdadigheid We hebben het over protestante, dat maakt mijn theorie een stuk geloofwaardiger Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten