Spring naar bijdragen

Vergeving Vaticaan voor John Lennon


Aanbevolen berichten

Het Vaticaan heeft ruim veertig jaar na dato John Lennon vergeven voor een omstreden uitspraak.In een interview in 1966 zei hij dat de Beatles populairder waren dan Jezus.

Veel christenen waren daar woedend over en in de VS werden massaal albums van de groep verbrand.

Het Vaticaan zegt nu dat de opmerking van Lennon grootspraak was van een jongeman die moest leren omgaan met de plotselinge wereldfaam. Dit staat in de Vaticaan-krant Osservatore Romana,in een artikel over het Witte Album van de Beatles, dat in 1968 uitkwam.

Lennon werd in december '80 in New York doodgeschoten door een verwarde fan.

(bron: NOS Teletekst)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag is: wat zei 'het Vaticaan' er toen over, if anything at all? Wat ze nu zeggen in l'Osservatore Romano (op NOS-TT hebben ze die naam verkeerd gespeld! widegrin.gif), lijkt me een aardig duidelijke conclusie, die ook toen al getrokken kon worden (en misschien ook wel getrokken is). Overigens is een artikel/uitspraak in die krant niet hetzelfde als een ex-cathedra uitspraak van de paus knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond het een vreemd bericht. Wie werd nou eigenlijk beledigd door de uitspraak van Lennon?

En wie zou dan eventueel gemaakte excuses moeten aanvaarden?

Of gaat het hier over mensen (of een kerk) die zich plaatsvervangend beledigd voelden en daarom meenden excuses te moeten aanvaarden of vergeving te moeten geven?

Of heeft Lennon, als hij al excuses heeft aangeboden, dat aan de verkeerde personen gedaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat een gedoe

Hier ben ik! clown.gif

Overigens wel opvallend dat eens te meer het Vaticaan wordt gezien als de vertegenwoordiging van 'de' christelijke wereld. Dat zie je vaker in dit soort kwesties. Dat terwijl in heel veel gevallen, de RKK er helemaal niets mee te maken heeft, en er hoogstens individuele katholieken zijn geweest die over zoiets zijn gevallen, of dat het juist typisch iets was waar bepaalde protestantse groeperingen boos over zijn geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, de meeste mensen zien de paus als het dichtste wat bij God zelf in de buurt komt. Een kerkstroming zwart maken geeft onvoldoende rust, mensen willen het liefst een groep die zo klein mogelijk is, of een persoon het liefst; en dan kom je als snel bij het opperhoofd uit van de duidelijkst aanwezige christelijke organisatie. En ze verdienen het vanwege de kruistochten enzo blablabla...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hier ben ik!
clown.gif

widegrin.gif

Quote:
Overigens wel opvallend dat eens te meer het Vaticaan wordt gezien als de vertegenwoordiging van 'de' christelijke wereld.

Een makkelijk en concreet doelwit natuurlijk. Het is veel ingewikkelder om een heel geloof aan te vallen. Een concrete organisatie met ook nog eens een duidelijke leider (zoals Andreas ook al aanhaalde) is zoveel makkelijker om eens lekker tegen aan te gallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, graag BOT weer.

Quote:

Ik vond het een vreemd bericht. Wie werd nou eigenlijk beledigd door de uitspraak van Lennon?

En wie zou dan eventueel gemaakte excuses moeten aanvaarden?

Of gaat het hier over mensen (of een kerk) die zich plaatsvervangend beledigd voelden en daarom meenden excuses te moeten aanvaarden of vergeving te moeten geven?

Of heeft Lennon, als hij al excuses heeft aangeboden, dat aan de verkeerde personen gedaan?

Iemand een antwoord op een of meerdere van mijn vragen? Ik ben echt de weg kwijt hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

John Lennon maakte in 1966 een opmerking. Werd uit context geciteerd. Als zodanig werd het een enorme rel in de VS. Die uit de context gelichte opmerking werd ook eens op een persconferentie voorgelegd aan het Vaticaan, en daar volgde dan een genuanceerd antwoord op dat het Vaticaan de dingen wat anders zag.

Een tijd later kwam Lennon er zelf op terug, dat hij niet goed begrepen was, legde uit wat hij wél bedoelde. Dat werd viavia weer eens op een persconferentie neergelegd bij het Vaticaan, waarop een reactie kwam in de trend van 'zand erover'. Dus met 'vergeving' had het toen al weinig te maken.

Veertig jaar later maakt de 'Osservatore Romano' een reportage over het White album van de Beatles en refereert en passant nog even aan de opmerking van Lennon en doet het af als een jeugdgrapje. Weer niks over vergeving.

De rest is allemaal opgeklopte hype.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid