Spring naar bijdragen

Zou je God willen zijn?


Zou je God willen zijn?  

  1. 1. Zou je God willen zijn?

    • Ja
      4
    • Neen
      28


Aanbevolen berichten

Er zijn meer dan een dozijn zaken waarvan ik soms denk dat ik het toch allemaal wel beter zou weten en doen, maar ik kan mij uiteindelijk niets voorstellen bij de macht, verantwoordlijkheid, omvang, heiligheid en al die andere zaken van God. Ik denk dat ik het liever niet wil en in mijn huidige staat ook liever niet elke overweging, afweging en besluit wil weten.

ik stem nee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ook.

Ik ben nog lang niet
.

Aan de andere kant: als je God zou zijn, dan ben je natuurlijk ook almachtig en wordt die dienstbaarheid daardoor ook geen probleem meer. knipoog_dicht.gif

Als God zijnde zou ik natuurlijk bevrijdt zijn van alle zonden en zou het gezwoeg en getob bij wat voor project dan ook mij een lust en grootste vreugde zijn. Ik zou niets anders willen. Beperkingen die ik heb, zouden subiet wegvallen, zodat ik ten volle zou zijn die ik ben. Zie het als een echte kunstenaar: zijn werk bestaat uit 10% inspiratie en 90% transpiratie, maar hij zou niet anders willen. Kunst is zijn leven, zijn passie.

De vraag is dan: zou ik, stel dat ik zondeloos zou zijn, het leuk of mooi vinden om een wereld te scheppen door het woord, en de personen in die wereld een vrije wil te geven? Want dat is dan het leuke van God zijn: je kunt niet alleen een verhaal schrijven, maar de personages binnen dat verhaal echt laten meeschrijven. Je personages kunnen ineens echt je vrienden worden, kunnen echt voor je neus gaan leven en zelf keuzes maken. Daardoor weet je ook nooit echt hoe het verhaal gaat lopen, tenzij je zelf ingrijpt met je pen.

Nu al kan ik werelden scheppen door het woord. Maar de personages die ik heb blijven levenloos: ze doen alleen wat ik schrijf en meer niet. Dat is leuk en vooral ook wel zo handig als ik een beetje fatsoenlijk verhaal wil schrijven, en ik kan zelfs een beetje een band krijgen met een personage als ik er lang mee bezig ben, maar een echte vriendschap zit er natuurlijk niet in. De vraag blijft dan: zou ik dat dan wel willen?

Stel dát ik mijn personages vrije wil zou kunnen geven, zodat zij dus ook meeschrijven en de letters als het ware vanzelf in het boek verschijnen, dan heb ik meteen ook een verantwoordelijkheid over ze. Het wordt dan denk ik een stuk moeilijker om het boek te verscheuren als ik er geen zin meer in heb. Het zou ineens een massamoord zijn, terwijl bij een normaal boek niemand mij kan beschuldigen van moord als ik mijn personages om zeep help. Ik zou als het ware gevangen zitten in mijn eigen hobby.

Maar ik kan dan natuurlijk ook besluiten om er op een mooie wijze een einde aan te maken, zonder dat er iemand sterft of onnodig lijdt. Ik ben dan immers God, niet waar? En dan kan ik vervolgens besluiten om te stoppen met scheppen en iets anders te gaan doen. Alléén hoef ik toch nooit te zijn, want als Drie-eenheid (als je God bent, dan ook écht God hè?) hoef ik geen eenzaamheid te kennen. En anders kan ik mijn personages nog altijd naar mijn eigen wereld halen, zodat ze echt in mijn kamer kunnen zitten en met me kunnen praten. Wat God toch straks ook met de rechtvaardigen zal doen.

Eigenlijk is de vraag of je God zou willen zijn onmogelijk te beantwoorden. Daarvoor zou je meer moeten weten over hoe God alles beziet, wat Hij precies voelt, et cetera. God is natuurlijk méér dan een soort van schrijver met wat extra mogelijkheden. Maar het is denk ik wel een aardige beeldende concretisering van de vraag. Wat als je een boek zou kunnen schrijven en de personages echt een vrije wil zou kunnen geven, zodat ze zelf het verhaal kunnen laten ontstaan in je boek? Zou je dat dan doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het grappige is, dat alles waarom je niet God wilt zijn te maken heeft met zaken die wij als mens, in onze onvolkomenheid niet kunnen. Heiligheid, verantwoordelijkheid, omvang en macht (een paar die genoemd zijn). Het grappig is dat wanneer ik of wie dan ook God zou zijn, dit helemaal geen enkel probleem is, omdat die wegvallen, je bent immers God..

Of ik God zou willen zijn? In dat opzicht wel, volmaaktheid als onvolmaakte is het toch het 'summum'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb mijn antwoord eldersch al eens geformuleerd, maar zal het straks nog wel even linken.
engel.gif

Nou, lijkt mij gewoon een ja/nee vraag.
yes.gif

Integendeel, God weet dat jullie de ogen zullen opengaan zodra je daarvan eet, dat jullie dan als goden

zullen zijn en kennis zullen hebben van goed en kwaad.’

Vet! Als we nou de nee stemmers daar zouden hebben gehad zou de zondeval nooit plaats gevonden hebben. party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het grappige is, dat alles waarom je niet God wilt zijn te maken heeft met zaken die wij als mens, in onze onvolkomenheid niet kunnen. Heiligheid, verantwoordelijkheid, omvang en macht (een paar die genoemd zijn). Het grappig is dat wanneer ik of wie dan ook God zou zijn, dit helemaal geen enkel probleem is, omdat die wegvallen, je bent immers God..

Of ik God zou willen zijn? In dat opzicht wel, volmaaktheid als onvolmaakte is het toch het 'summum'.

Ik denk dat het de grote vloek is van de mens dat we vooral iets anders willen zijn. Terwijl dat fundamenteel onmogelijk is.

Je kan alleen houden van als je jezelf kunt accepteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk dat het de grote vloek is van de mens dat we vooral iets anders willen zijn. Terwijl dat fundamenteel onmogelijk is.

Je kan alleen houden van als je jezelf kunt accepteren.

De mens is natuurlijk 'volmaeckt' geschapen, dat is onze oorspronkelijke 'natuurstaat' in de 'staat der rechtheid'. Ik denk dat het een goed menselijk verlangen is om naar die staat van rechtheid te verlangen. Het punt is dat we in die staat de rechtheid zondigden, door 'als God' te willen zijn.

Wat dat betreft is het dus heel slecht omdat te willen. Om 'als mens' als 'God' te willen zijn, vanuit het idee dat wij het beter kunnen of 'doen wat we zelf willen' en 'Baas in Eigen Leven zijn'. Dan ga je voorbij aan je wezen (zoals jij aangeeft). Ik ben het totaal met jou (en Bonaventura en de rest) eens hoor..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En de ironie is dan dat je vervolgens jezelf wel moet verloochenen en juist moet veranderen.
widegrin.gif

Ja, nee, ja, hmmm...

Kwestie van semantiek. Je moet het scheve beeld dat je van jezelf hebt, jezelf-zoals-je-wil-zijn, loslaten t.b.v. jezelf-zoals-je-bent. En dat kan je niet alleen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie er het nut niet van in; hoeveel lagen van cognitie je een schepsel ook geeft, uiteindelijk blijven het een soort 'robots'. En tenzij er nog talloze andere goden zijn waarmee het nog een beetje gezellig kan worden (bijv die Griekse of Scandinavische gasten) lijkt het mij ook een beetje saai; die eeuwigheid... ik pas.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, nee, ja, hmmm...

Kwestie van semantiek. Je moet het scheve beeld dat je van jezelf hebt, jezelf-zoals-je-wil-zijn, loslaten t.b.v. jezelf-zoals-je-bent. En dat kan je niet alleen.

Klopt. Maar is dat ook niet een stuk van wie je bent? Ik ben al mijn goede en slechte kanten, dat vertekend zelfbeeld maakt ook een onderdeel van me uit, mijn zondige natuur ook. Volgens mij is de truc ook dat je moet veranderen van wie je bent in wie je zou moeten zijn.

En dat vind ik altijd zo grappig. Je mag tot God komen zoals je bent, maar vervolgens moet je wel veranderen. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Klopt. Maar is dat ook niet een stuk van wie je bent? Ik ben al mijn goede en slechte kanten, dat vertekend zelfbeeld maakt ook een onderdeel van me uit, mijn zondige natuur ook. Volgens mij is de truc ook dat je moet veranderen van wie je bent in wie je zou moeten zijn.

En dat vind ik altijd zo grappig. Je mag tot God komen zoals je bent, maar vervolgens moet je wel veranderen.
widegrin.gif

God houdt van je zoals je bent. Maar Hij houdt teveel van je om je zo te laten. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lijkt me bijzonder vervelend om de meeste gebeden aangehoord te krijgen op "mijn" grote vrije dag, zondag, of in naam misbruikt te worden door een stel extremisten die een gebouw invliegen.

Wat een verschrikking zou dat zijn. Nee dus.

Je kunt ze ook zonder represailles 'straffen' voor hun gruwelijke daden, terroristen worden meestal direct gestraft met de dood door God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid