Spring naar bijdragen

Jongeren bereiken


Aanbevolen berichten

Quote:

Het christendom is dan ook geen hobby maar een religie die impact zou moeten hebben op iemands lifestyle.

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE, ik val steeds verder naar benden. HET HEELAL HEEFT INPACT OP HET LEVEN, RELIGIE IS SLECHTS EEN WIJZE OM DEZE FASCINERENDE STRUCTUREN te beleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het christendom is dan ook geen hobby maar een religie die impact zou moeten hebben op iemands lifestyle.

Alsof jij kunt bepalen wat een hobby en wat een religie kan betekenen voor mensen, alsof het Christendom een factor is die bepaald hoe goed een mens moet leven, want het is nog altijd tegenstrijdig dat Christenen . Leef jij nou om te leven, of leef jij omdat je het zo zou moeten leven? Volgens mij is het Christendom momenteel oververtegenwoordigd in deze materialisten. Ik vond het al zo vreemd dat ik aangesproken moest worden op mijn ''wat is zijn''? vraag,ik werd aangeraden minder matrix achtige films te kijken. nota bena door een Christen. Grote denkers als Thomas van Aquino, waarvan je waarschijnlijk de meeste argumenten hebt om nog te kunnen geloven, hielden zich bezig met deze vraagstukken, en wordt hier gewoonweg als zijnde onzin beschouwd. Echte denkers, geloofden juist vanwege deze extreme vraagstukken, en dat is nou ratio. Hier kom ik telkens weer die truttige behoudenheid tegen, zonder ook maar enige andere culturen in beschouwing te nemen.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ja, denk je echt dat je nog dieper kan vallen?

Typerend voor een platonist:

- Naarmate de cirkel van licht groter wordt, zo ook de omtrek van duisternis.

- Wanneer je in de Diepte kijkt, weet, dat de Diepte ook in jou kijkt.

antwoord op je vraag: ja ik kan heel diep vallen zelfs, totdat ik mijn bestaansrecht heb weggefilosofeerd, elke dag weer, tot dat ik bevrijd zal worden van alle menselijke domheden waar ik jou, met alle respect, een groot vertegenwoordiger in zie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Alsof jij kunt bepalen wat een hobby en wat een religie kan betekenen voor mensen,

Kan ik ook niet. Zeg ik ook niet.

Quote:
alsof het Christendom een factor is die bepaald hoe goed een mens moet leven,

Idd. Christendom geeft normen en waarden mee hoe je zou moeten leven.

Quote:
want het is nog altijd tegenstrijdig dat Christenen .

Dat christenen wat?

Quote:
Leef jij nou om te leven, of leef jij omdat je het zo zou moeten leven?

Nee, want ik faal met regelmaat. Helaas leef ik niet altijd zoals ik zou moeten.

Quote:
Volgens mij is het Christendom momenteel oververtegenwoordigd in deze materialisten.

Materialisten?

Quote:
Ik vond het al zo vreemd dat ik aangesproken moest worden op mijn ''wat is zijn''? vraag,ik werd aangeraden minder matrix achtige films te kijken. nota bena door een Christen.

The matrix is best een leuke film. Was dat advies van een christelijke film criticus?

Quote:
Grote denkers als Thomas van Aquino, waarvan je waarschijnlijk de meeste argumenten hebt om nog te kunnen geloven,

Nee hoor. Aquino speelt ik vermoed voor mij geen grote rol op het punt van waarom ik nog zou kunnen geloven.

Quote:
hielden zich bezig met deze vraagstukken, en wordt hier gewoonweg als zijnde onzin beschouwd.

Hier? Door wie dan?

Quote:
Echte denkers, geloofden juist vanwege deze extreme vraagstukken, en dat is nou ratio.

Echte denkers? Zoals Pascal?

Ratio? Extreme vraagstukken? Lijkt mij wat jij schrijft nogal een ernstig eenzijdige visie op geloof.

Quote:
Hier kom ik telkens weer die truttige behoudenheid tegen, zonder ook maar enige andere culturen in beschouwing te nemen.

Ach, arme jongen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: mensen blijven we wel ontopic, er begint zich hier een mooie zijdraad te ontwikkelen over het waarom van mensen naar de kerk toe willen trekken. Een terechte vraag, maar misschien is het beter om daarvoor een nieuw topic te openen. Dan kunnen we het hier over de concrete punten van het mensen naar de kerk halen houden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik jok niet, maar klaarblijkelijk is dat voor een Christen niet zo'n probleem, ik vereker je, jullie mogen mij constant voorliegen, maar de enige reden waarom ik niet lieg, is dat ik het mij niet kan persmiteren, omdat ik geloof dat liegen, tegen je ziel ingaat. Maar NIET liegen ter wille van welk ander persoon of god? Nee, dat kan ik waarschijnlijk niet. Als ik zeg ''met alle respect'' dam zeg ik dit expliciet, omdat ik niet je meerdere ben, maar ook omdat ik geen narigheid in je zie vanwege die constatering. en daarom zeg ik het erbij.

Ik meen dus ook respect te hebben voor jou waardigheid, maar ik voelde een zekere noodzaak mijn uitspraak te doen, niet vanwege botloze eerlijkheid, maar vanwege noodzakelijke beoordeling. Ik zeg het als man, maar ik zie een zekere dominante haantjesgedrag omtrent je beweegredenen, en ik, herken dit omdat ik mijzelf erin herken, ik hoop dus ook dat ik het herken omdat ik tracht niet meer zo te zijn.

Nederlands zou, volgens de heersende wet, mijn moedertaal moeten zijn, maar ik voel mij dichter verbonden met de taal van God, namelijk: geen taal, maar voelen. Taal is ook een zeer lastige manier voor mij om mij goed uit te drukken of te zeggen wat ik nou bedoel. Het liefst zou ik het vertellen op de wijze die God het horen kan. Het is misschien wat vreemd om te zeggen dat Gods taal je moedertaal is, al ervaar ik het wel zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

BOT

Donniedark ik snap dat dit topic je tegen de borst kan stuiten, daarom nodigde ik je ook uit om er in een ander topic over verder te gaan, zodat we hier bij het onderwerp kunnen blijven. De vraag waarom de kerk mensen wil trekken is een terechte, maar hier niet helemaal on topic, omdat in dit topic de vraag hoe je mensen voor de kerk kunt interesseren centraal staat. Dus nogmaals het verzoek om daar over een nieuw topic te openen. Hier na ga ik posts weghalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedereen die een constructieve bijdrage heeft geleverd tot nu toe, heel erg bedankt! Tof dat jullie meedenken.

Quote:

Hoe ga je ze bereiken? Hoe krijg je contact? Heb je een telefoonlijst, maillijst? Via hun ouders? Weet je welke jongeren sporadisch komen en welke al drie jaar niet zijn geweest? Probeer dat dan uit te zoeken, want dan heb je een doelgroep, dan kun je mensen persoonlijk gaan benaderen.

Ik heb adressen, waar een groot deel wellicht nog steeds woont. En anders kan het via de ouders, hoewel er ook daarvan een deel slechts op papier lid is. Telefoonnummers heb ik dus ook, geen mail helaas.

Ik zit steeds meer te denken aan een klein onderzoekje, door gewoon (een deel van) de groep langs te gaan op hun huisadres en eens wat vragen te stellen.

Het moeilijke daarvan vind ik dat er totaal geen relatie is. Het enige waar ik mee kan binnenkomen is dat ik van de kerk ben, dat is de enige relatie. O ja, en ik ben van dezelfde leeftijdscategorie, dat scheelt ook wel. Maar lastig is het wel, denk ik nog steeds. Ik moet dus iets goeds verzinnen om hen te triggeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met 1200 mensen per week die zich uit laten schrijven en weg vluchten van het PKN genootschap zullen er weinig jongeren zich aan getrokken voelen.

Het gaat om echtheid en geen loze domineespraatjes daar zitten jongeren niet op te wachten,en als jongeren zich aan getrokken voelen tot de Kerk is het de ervaring dat zij Katholiek worden het zij Oud of Rooms waar gewoon de Litugie gevierd wordt zo als het moet en gebruikelijk is naar de Traditie.Dat trek jongeren en meer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Met 1200 mensen per week die zich uit laten schrijven en weg vluchten van het PKN genootschap zullen er weinig jongeren zich aan getrokken voelen.

Het gaat om echtheid en geen loze domineespraatjes daar zitten jongeren niet op te wachten,en als jongeren zich aan getrokken voelen tot de Kerk is het de ervaring dat zij Katholiek worden het zij Oud of Rooms waar gewoon de Litugie gevierd wordt zo als het moet en gebruikelijk is naar de Traditie.Dat trek jongeren en meer niet.

tja, moet ik hier nou op in gaan..........

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb iets over een dominee gehoord die zijn hele wijk is langsgegaan, zich voorgesteld als hun dominee en gekeken of ze open stonden voor een praatje.

Misschien kan jij dat doen op jouw niveau

Zo voor de hand liggend, maar best wel een heel aardig idee!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid