Spring naar bijdragen

Koninkrijk Gods


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 89
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Toen Jezus dat hoorde, zei hij: Nog één ding ontbreekt u. Verkoop alles wat u hebt en verdeel de opbrengst onder de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten. Kom daarna terug en volg mij! 23 Toen de man dat hoorde, werd hij diepbedroefd. Hij was namelijk zeer rijk.

Het gaat hier dus over materieel bezit. Geestelijke rijkdom kun je namelijk niet verkopen. En als dat al zou kunnen, zou je niet bedroefd zijn om iets weg te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk eerder hij Jezus zichzelf bedoelde met geestelijk rijk, maar dat hij het moeilijk vond om zichzelf kenbaar te maken terwijl hij wist dat hij de doodstraf zou krijgen. Dit lijkt me eerder heel erg moeilijk, moeilijker dan je rijkdom verkopen. Jezus verkocht immers zijn rijkdom, zijn leven op aarde verliet hij. Ik denk dat dat heel wat moeilijker is dan je materiële rijkdom verkopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat over die kameel zegt Jezus tegen zijn discipelen nadat een rijke man heeft gevraagd hoe hij in de hemel kon komen. Jezus had hem geantwoord: verkoop alles wat je hebt en geef de opbrengst aan de armen. Vervolgens legt Jezus aan Zijn discipelen uit waarom Hij de man die raad gaf: omdat een rijke moeilijk in het Koninkrijk binnen kan komen (door zijn gehechtheid aan zijn bezittingen).

Duidelijk toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

komen (door zijn gehechtheid aan zijn bezittingen).

Dat is mijn probleem juist. iedereen is namelijk gehecht aan zijn materiële bezit op aarde, namelijk iedereen wilt het liefst zo lang mogelijk op aarde blijven, het is voor een materieel rijk iemand net zo moeilijk om te sterven als voor een materieel arm iemand. Daarom denk ik dat Jezus bedoelde geestelijk rijk. Want als je geestelijk zo rijk bent, hecht je geen waarde meer aan de materiële aarde. En geen waarde meer aan je bestaan in de materiële wereld.


Samengevoegd:

''nadat een rijke man heeft gevraagd hoe hij in de hemel kon komen''

Zei Jezus dit niet op weg naar zijn kruisiging?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is mijn probleem juist. iedereen is namelijk gehecht aan zijn materiële bezit op aarde, namelijk iedereen wilt het liefst zo lang mogelijk op aarde blijven, het is voor een materieel rijk iemand net zo moeilijk om te sterven als voor een materieel arm iemand.

Het gaat hem ook niet om het sterven, het gaat om in de hemel komen. Als je rijk bent, wil je alleen maar rijker worden dus word je hebberig, dat is gewoon zo. Uiteindelijk kies je eerder voor nog meer rijkdom dan dat je voor God kiest, dus komt dat op nr. 1 te staan. Een arm persoon zou hier meestal minder last mee hebben, omdat een arm persoon vaak veel minder hebberig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

''nadat een rijke man heeft gevraagd hoe hij in de hemel kon komen''

Zei Jezus dit niet op weg naar zijn kruisiging?

Het eerste verhaal staat in Matth. 19 . De kruisiging en wat daaraan vooraf gaat staat in hoofdstuk 27 .

De verhalen vinden dus niet erg kort na elkaar plaats.

Link naar bericht
Deel via andere websites

armen zijn net zo hebberig als rijke. slechts rijke mensen zijn het gelukt om dit voor mekaar te krijgen. het is ook geen verdienste als je arm bent dat je daardoor god vind opdat je niks anders hebt. lijkt mij nogal vreemd ieder geval. ik geloof dus ook niet dat het voor een materieel rijk iemand moeilijker is om in het koninkrijk te komen. ik geloof wel dat het voor een geestelijk rijk iemand moeilijk is de hemel binnen te komen, laat staan voor een materieel rijk iemand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

laat ik een ander voorbeeldje geven:

als er iemand met een pistool op je hoofd gericht staat en aan je vraagt of je in God geloofd, en je weet dat als je ja zegt hij je zal doodschieten. in dit geval kan je geestelijk rijk zijn, maar zullen veel mensen ontkennen dat ze in god geloven. Dus geven ze nog teveel waarde aan hun materieel bestaan. Ik denk dat hier de kameel inderdaad makkelijker door een naald kruipt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is mijn probleem juist. iedereen is namelijk gehecht aan zijn materiële bezit op aarde, namelijk iedereen wilt het liefst zo lang mogelijk op aarde blijven, het is voor een materieel rijk iemand net zo moeilijk om te sterven als voor een materieel arm iemand. Daarom denk ik dat Jezus bedoelde geestelijk rijk. Want als je geestelijk zo rijk bent, hecht je geen waarde meer aan de materiële aarde. En geen waarde meer aan je bestaan in de materiële wereld.

Dat kun jij allemaal wel denken, maar als je wilt weten wat Jezus dacht dan moet je naar mijn bescheiden mening gewoon lezen wat er staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus wist dat hij geestelijk rijk was en de zoon van god was, maar als hij dit zou erkennen zou hij de dood vinden. Hij was geestelijk rijk genoeg, net als Judas, maar Judas kon zijn materiële bestaan op aarde niet opgeven en daardoor loog hij.


Samengevoegd:

Ik denk gewoon dat het over het geestelijk rijkdom gaat. maar goed ik ben god niet en ben er niet bij geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus wist dat hij geestelijk rijk was en de zoon van god was, maar als hij dit zou erkennen zou hij de dood vinden. Hij was geestelijk rijk genoeg, net als Judas, maar Judas kon zijn materiële bestaan op aarde niet opgeven en daardoor loog hij.


Samengevoegd:

Ik denk gewoon dat het over het geestelijk rijkdom gaat. maar goed ik ben god niet en ben er niet bij geweest.

Ook als je er niet bij bent geweest kun je met logisch nadenken en de context erbij nemen een eind komen.

Waarom zou het met geestelijke rijkdom moeilijk zijn om in de hemel te komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Da's misschien ook wel kort door de bocht ja. Maar ik doel op het Jezus na streven, en hem boven alles hebben staan, dus ook boven de wil om nog rijker te worden.

Ja, sorry, ik vroeg het aan donnydarkow, je was gewoon ietjes te snel met reageren knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus wist dat hij geestelijk rijk was en de zoon van god was, maar als hij dit zou erkennen zou hij de dood vinden.

Dit klinkt in mijn oren erg onlogisch, voor mij is de dood vinden niet gelijk een gevolg van iets erkennen. Zou je deze wat meer kunnen uitleggen? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over de opmerking dat armen net zo hebberig zijn als rijken, daar heb ik toch andere ervaringen mee. Veel arme mensen zijn veel gastvrijer dan rijke mensen heb ik bijvoorbeeld gemerkt in Tsjechië en ook in een volksbuurt in Enschede waar ik gewoond heb. Deze mensen nodigen je uit om mee te eten, ook al weten ze niet waar ze de volgende dag hun voedsel vandaan moeten halen. Ook kun je er bewust voor kiezen om arm te blijven door wat je teveel hebt weg te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Over de opmerking dat armen net zo hebberig zijn als rijken, daar heb ik toch andere ervaringen mee. Veel arme mensen zijn veel gastvrijer dan rijke mensen heb ik bijvoorbeeld gemerkt in Tsjechië en ook in een volksbuurt in Enschede waar ik gewoond heb. Deze mensen nodigen je uit om mee te eten, ook al weten ze niet waar ze de volgende dag hun voedsel vandaan moeten halen. Ook kun je er bewust voor kiezen om arm te blijven door wat je teveel hebt weg te geven.

Ik heb andere ervaringen in Nigeria. Waar mensen straatarm zijn, en ontzettend hebzuchtig naar alles wat met geld te maken heeft, als je ze geen geld geeft, en ze zien je later ergens anders wat drinken kopen, lopen ze naar je toe om weer geld te vragen. Nu snap ik heel goed dat zij geld willen hebben, maar het maakt dus niets uit of je arm of rijk bent, iedereen is egoistisch naar zijn eigen welvaart. of je nou arm of rijk bent

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het wel een beetje met donniedark eens.

Daarbij wil ik toevoegen: voor ieder mens is het goed om te vertrouwen op Gods Voorziening. Dat geldt voor armen en rijken. Ieder mens is afhankelijk van God en het leven gaat de verkeerde kant op als een mens op zichzelf of op geld vertrouwt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom schrijf jij God niet met een hoofdletter?

Omdat ik in een andere god geloof, zie het niet als een belediging. De grootheid van god is terug te zien in het leven. God valt niet meer grootheid toe te kennen door een hoofdletter, het is in mijn ogen eerder een misvatting door god meer grootheid toe te kennen door het met een hoofdletter meer grootheid toe te kennen.


Samengevoegd:

Daarbij worden door christenen allerlei zaken verboden omdat zij leiden tot de dood. Ik zie de dood niet als iets slechts. De dood is niet ongezond, waarom zou roken dan ongezond zijn. Ik denk dat de dood de verlossing is. Het leven op aarde is grotendeels lijden. Het moment dat je het leven op aarde verlaat wordt je verlost van het lijden en dat zou je kunnen zien als dat god je uit het leven haalt door je niet meer te laten leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid