Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hangjongeren, wie kent ze niet?

Hangt overal maar rond en schopt herrie.. als weet ik ook niet hoe je een schop tegen herrie moet geven, maar das een andere discussie

Wat vindt je van hangjongeren (of inhibitielozere persoonlijkheden) en hoe kunnen ze het beste bestreden worden.. moeten ze wel bestreden worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken wel hangouderen. Bejaarden die daar bij openbare bankjes lopen te hangen.

Of wat te denken van hangmoeders. Van die moeders die met hun kinderwagen de weg lopen te versperren en je verontwaardigd aankijken als je er langs wilt met je fiets. Die zorgen pas echt voor overlast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(om definitieproblemen te voorkomen, onder 'hangjongeren' versta ik groepen jeugd die overlast veroorzaken en in wijken zorgen voor een 'onveilige' sfeer)

Ik denk dat het 'hangen' (wanneer het voor problemen zorgt) slechts een symptoom is van een veel fundamentelere kwestie. Door alles te richten op het hangen en de overlast los je niets op.. jongeren ontmoetingsplaatsen, wegjagen bij winkels.. ze spreken niemand aan en je verplaatst het probleem alleen maar. Ik denk dat het probleem hem zit in het onderwijs, daar moet je vroeger beginnen 'probleemjeugd' op te sporen en meer kansen te bieden.. in plaats van achteraf met oplossingen te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Ze moeten bestreden worden', donders, da's wel heel erg drastisch. Creëer je zo geen onnodige drastische afstand tussen de jongeren en de mensen die er last van hebben? Per slot van rekening hebben de jongeren en de mensen in hun buurt hetzelfde probleem met verschillende uitingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik hou niet van het bestrijden van mensen.

Ik wel, het liefst met veel geweld en weinig genade. yes.gif

Alleen betwijfel ik of het standrechterlijk executeren van tuig, hoezeer ik het ook toejuich, op de lange termijn de juiste oplossing is.

Ach, who cares? Gewoon het nekschot en de galg weer invoeren. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die jongeren zijn juist goed bezig. Zij verstaan tenminste nog de edele kunst van de verveling.

Een oase van gezond verstand in een maatschappij die meer en meer op hol slaat. En dat noemen ze dan probleemjongeren..

Helemaal mee eens! Menig volwassen mens zoekt manieren, van creatief doen in Zuid-Frankrijk tot koeknuffelen in Delfstrahuizen, om te onthaasten uit het drukke prestatiebestaan waarin de een na de ander door een burn-out getroffen wordt.

Laat ze een voorbeeld nemen aan deze jongeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is wel iets wezenlijks hoor in deze discussie, alleen Cornelius kan soms heel veel zeggen met heel weinig woorden (en even zo vaak) heel weinig zeggen met heel veel woorden. Waarom zou je jongeren bestrijden? (Ik vind dat rieken naar ongediertebestrijding, met rattenvergif en dergelijke) dat is naar mijn gevoel gericht op de symptomen van het werkelijke probleem. Misschien heb je krant laatst gelezen, daar stond wat in over rattenoverlast in Kampen (dacht ik) ze hadden daar nieuwe riolering aangelegd en de oude laten liggen, die dus gebruikt worden door de ratjes om te hangen en veel kindjes te maken.

Men heeft ratten bij de vleet om zeep geholpen, maar de buizen lagen er tot voor kort dus nog steeds. De oorzaak was dus niet aangepakt. Ik vraag mij dat bij hangjongeren ook af, is het 'hangen' van 'jongeren' een probleem? Ik vind van niet eigenlijk. Ik kan mij weinig voorstellen wat leuker is eigenlijk, ik hang ook nogal eens met mijn huisgenoot (wel in ons huis), maar we hangen wel. Hier in Overvecht hangen ook genoeg jongeren op het parkje, waar je over het algemeen genomen echt geen last van zult hebben. Bij de Gagelhof (ook Overvecht) wil het nog wel eens zo zijn, jongeren die luidruchtig zijn, wat in de weg staan en dat soort dingen.

Ook worden er genoeg dingen gesloopt en gezeken op plekken waar dat niet echt de bedoeling is. Dat is jammer, maar helaas geen kenmerk van 'de hangjongere'. Je moet waarschijnlijk heel veel bijvoegelijke naamwoorden gebruiken als je dit graag zo wilt aanpakken. Je zou dan alleen al 'overlastveroorzakende, asociale, vandalistische' moeten gebruiken om correcter te zijn. Daarnaast kan ik mij goed vinden in Olorins woorden.. Ik heb persoonlijk meer last van hangouderen (vooral bij winkelcentra waar ze hangen op alle bankjes, of gewoon een cirkel maken met hun scootmobielen en snorscooters of bij de AH gratis koffie drinken en niets kopen). Het zelfde gaat deels op voor hangmoeders, hangstudenten, hangpredikanten en hangforummers. Natuurlijk, je zult er misschien wat last van hebben.

Wat is dan last hebben van? Ligt dat alleen aan die personen of ook aan jezelf? Ik heb soms best een kort lontje en zie vaak, als een soort film in mijn hoofd mijn acties die ik zou kunnen doen omdat ik last heb van mensen. Ik heb een gruwelijke hekel aan hangreizigers op roltrappen (het is verdraaid geen chilloutzone!), ik zou dan dol graag eens gewoon een zwarte band in een of andere enge hoek-en-knuppel-sport hebben en onder luid 'Banzai' geroep me op zo'n roltrap storten, alleen omdat ik stil moet staan op een roltrap en wil lopen. (Het doet er niet toe of ik een trein moet halen of niet). Of wat te denken van verdwaasde reizigers die spontaan stil gaan staan midden op Utrecht Centraal om te kijken naar treinborden. Opa's en Oma's met kleinkinderen, mensen die over afstanden van 100 meter naar elkaar lopen te roepen of zelfs een gesprek proberen te voeren, voordringende bejaarden in de trein én daarna ook nog eisen dat je op staat voor hen omdat ze nog in de oorlog gevochten hebben. Ik heb daar last van.

Ze zorgen voor overlast dus moeten ze besreden worden? Nah, dat weet ik dus niet zo net.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik wel, het liefst met veel geweld en weinig genade.
yes.gif

Alleen betwijfel ik of het standrechterlijk executeren van tuig, hoezeer ik het ook toejuich, op de lange termijn de juiste oplossing is.

Ach, who cares? Gewoon het nekschot en de galg weer invoeren.
yes.gif

Agrees four times! party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt me overigens een leuk idee, verhangen we eerst de metalhead, daarna de gothics (die hebben samen toch de meest morbide ideeën) en daarna gaan we verder met de hiphoppers, ouderen, jonge moeers en marrokaantjes.

Misschien moeten we ook gewoon speciale Hangkampen inrichten waar ze dan nog een half jaar verplicht moeten hangen voordat ze verhangen worden. Tegen de tijd dat alle hang*vulwatinmensen* op zijn beginnen er vast wel weer mensen op straat te hangen, of we verzinnen iets anders..

- Mensen die met strings boven hun broek lopen.

- Mannen met afgezakte broeken en Björn Borg boxershorts.

- Mannen in pak

- Mensen met zwarte snorretjes en strakke scheiding in hun haar.

Verhangen die hap!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het jammer dat er jongeren zijn die moeilijkheden veroorzaken, zoals bij de bussen in Arnhem en Gouda. Wat er aan gebeuren moet weet ik niet. Misschien ze juist een hangplek geven? En meer controle op straat.

Ik ben zelf ook zo 'n hangjongere geweest. Het heeft inderdaad geholpen toen we later een plek kregen waar we mochten zijn. Wij hingen op een klimrek dat voor kleine kinderen bestemd was op een pleintje in een woonerf. Na verloop van tijd gaf dat een flinke rotzooi. Nog later ging de buurt klagen en patrouilleerde de politie vaker. Wegsturen had geen zin, want we waren verslaafd en dat was ons punt waar dealers en gebruikers bij elkaar kwamen.

Omdat we zelf ook last hadden van dat gepatrouilleer (en het geruzie met bewoners), zijn we uiteindelijk maar zelf met het initiatief gekomen om te 'verhuizen'. We hebben ons in een wandelpark een houten huisje toegeëigend dat daar door de gemeente geplaatst was en dat half gesloopt was door vandalisten (zoals ons toen). Alleen het dak zat er nog op en met een zeil hebben wij er een tent van gemaakt.

Typisch genoeg mochten we dat (zolang we het puin maar niet lieten zwerven). Toen de politie daar ook eens kwam kijken (waarom weet ik niet), zeiden ze dat ze liever hadden dat we daar bleven, want ze wilden ons bij dat pleintje weg hebben. Voor het eerst kregen we eens een keer toestemming, want we hadden al zoveel negatieve geluiden gehoord. Ik was stomverbaasd. Ik dacht nog: Dat mag nooit! Maar toch... Zij waren blij en wij ook. We konden de muziek zo hard zetten als we wilden. Wij hadden onze rust. De bewoners van het pleintje hadden hun rust. Iedereen was blij.

Dit soort problemen ontstaan doordat elke vorm van entertainment al gauw een paar euros kost. Als je niet veel geld hebt, ben je aangewezen op de gezelligheid die je bij je vrienden vindt en op hangplaatsen is die nou eenmaal het goedkoopst.

Als je zo 'n soort probleem wilt oplossen, kun je ze het beste geven wat ze willen. Dat soort jongeren hangen meestal omdat ze niets anders hebben. Als je ze, het enige wat ze hebben, ook nog gaat afpakken, dan is hun als het ware alles afgepakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hangjongeren, wie kent ze niet?

Eerst even je definitie van hangjongeren beter omschrijven. Vind jij mensen die regelmatig op bankjes zit en kletst met elkaar en soms ook echt wel te luidruchtig is? Nou, dan ken ik ze bijzonder goed, want dan val ik er zelf ook onder. niet bewust, maar gewoon omdat "hangen" met elkaar een normale bezigheid is op die leeftijd, of niet soms? Wil je zeggend at jij nooit "gehangen" hebt?

Quote:

Hangt overal maar rond en schopt herrie.. als weet ik ook niet hoe je een schop tegen herrie moet geven, maar das een andere discussie

Vind je niet dat je een beetje alle "hang"jongeren over één kam scheert?

Wat ik bij "mijn" groep zie, is dat iedereen gewoon behoefte heeft om gezellig te doen en om een beetje stoom af te blazen als het nodig is. Soms is het gezellig, en wordt er wat gegild en natuurlijk is dat heel vervelend voor mensen die gewoon graag willen slapen. Het is niet dat "wij" dat doen om mensen te irriteren, want dat willen we echt niet, (we hebben ook geen zin in gezeur met de politie) maar soms ben je gewoon zo druk, vrolijk, boos of *vul maar een emotie in*, dat je geen duidelijk gehoor hebt wat betreft je eigen stemvolume.

Quote:

Wat vindt je van hangjongeren (of inhibitielozere persoonlijkheden) en hoe kunnen ze het beste bestreden worden.. moeten ze wel bestreden worden?

Nou, bestreden... dat klinkt wel heel drastisch. Maak "veilige hangplekken" iets verder van de huizen, en veel "hangjongeren" doen echt niet moeilijk. Of ga, als je er echt last van hebt, eens een praatje met ze aan. Veel van deze jongeren vinden dat echt niet erg, en zijn ze wel gevaarlijk, dan is er altijd nog politie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het toch wel frappant. Mijn broer is ook al jaren de hort op 's avonds om met zijn vrienden wat rond te hangen. In tegenstelling tot de sjappies hier in de wijk hangt hij nooit buiten met zijn vrienden maar zit hij bij een van zijn vrienden thuis binnen op een slaapkamer muziek te luisteren en een biertje te drinken.

Je hoeft toch niet per se buiten op een bankje in de kou mensen lastig te vallen met geschreeuw en luidruchtige scooters enzo?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het toch wel frappant. Mijn broer is ook al jaren de hort op 's avonds om met zijn vrienden wat rond te hangen. In tegenstelling tot de sjappies hier in de wijk hangt hij nooit buiten met zijn vrienden maar zit hij bij een van zijn vrienden thuis binnen op een slaapkamer muziek te luisteren en een biertje te drinken.

Je hoeft toch niet per se buiten op een bankje in de kou mensen lastig te vallen met geschreeuw en luidruchtige scooters enzo?

Nee, maar niet iedereen houdt van binnen hangen, zeg maar. Bij mij in de buurt kent iedereen elkaar van "buiten", en daar zoeken we elkaar ook dus gewoon op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid