Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Een forumlid heeft het over woord van geloof beweging. Hierbij het artikel uit wikipedia

Woord van Geloof

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Woord van Geloof is een leer binnen de Pinkster- en Charismatische beweging. De centrale doctrine is dat gezondheid en voorspoed beloofd zijn alle gelovigen, en beschikbaar zijn door geloof.

Geschiedenis

De Woord van Geloof-leer haar wortels liggen bij E.W Kenyon (1868-1948), een Amerikaanse bijbelleraar. Kenyon heeft achttien boeken geschreven die de basis vormen van de Woord van Geloof-theologie. Hij heeft een aantal uitspraken geïntroduceerd die nog steeds gehoord worden binnen de beweging, waaronder: \"What I confess, I possess.\"

Kenneth Hagin (1917-2003) uit Tulsa, Oklahoma is sterk beïnvloed door de leer van Kenyon. Na Hagin wordt vaak gerefereerd als de 'vader' van de moderne Woord van Geloof-beweging. Hij nam van Kenyon een viervoudig gebed over om Gods beloften te ontvangen: \"Zeg het, doe het, ontvang het, vertel het.\" Andere sprekers in Tusla werden gementord door 'Papa' Hagin en begonnen dezelfde doctrines te verkondigen. De meest prominente daarvan is Kenneth Copeland.

Leer

Genezing

De Woord van Geloof-beweging leert dat fysieke genezing onderdeel is van Christus verzoening en daarom beschikbaar is in het hier en nu voor allen die geloven. Om deze doctrine te onderbouwen wordt vaak Jesaja 53:5 geciteerd: \"Door zijn striemen zijn wij genezen\". Ook wordt verwezen naar de genezingen van Jezus, met name Matteüs 8:17 waar staat dat hij de zieken genas \"opdat in vervulling ging wat gezegd was door de profeet Jesaja: \"Hij was het die onze ziekten wegnam en onze kwalen op zich heeft genomen\".

Omdat Jesaja in de tegenwoordige tijd spreekt (\"wij zijn genezen\") leren veel sprekers dat gelovigen voorbij moeten kijken aan de symptomen van hun ziekte en moeten belijden dat zij al genezen zijn. Volgens hen is ziekte een poging van Satan om gelovigen te beroven van hun recht op totale genezing.

De meeste sprekers gaan niet zover door te stellen dat men moet stoppen met medicijnen, al zijn ze er wel. Volgens hen is het dan belangrijk om te geloven dat medicijnen niet langer nodig zijn.

Kleine Goden

De Woord van Geloof-leiders zijn er van beschuldigd dat zij leren dat de gelovigen 'kleine goden' zijn. Kenneth Hagin schreef dat God \"ons van dezelfde soort als Zichzelf heeft gemaakt en dat gelovige 'Christus genoemd' wordt omdat dat is 'wie we zijn. Wij zijn Christus.' Volgens hem wordt een christen wanneer hij 'opnieuw geboren' wordt een 'een incarnatie van Jezus van Nazareth'. Kenneth Copeland zegt dat 'we God niet in ons hebben, maar dat we God zijn'. Een veelvoorkomende uitspraak binnen de beweging is dat God de mens heeft gemaakt als een \"exact duplicaat van God\".

Voorspoed

Volgens de Woord van Geloof-theologie behoort financiële rijkdom ook bij de verzoening. Dit wordt onder andere gebaseerd op de woorden van de apostel Paulus: \"Hij was rijk, maar is omwille van u arm geworden opdat u door zijn armoede rijk zou worden.\" (2 Korintiërs 8:9) Critici beweren dat Paulus hier spreekt over geestelijke rijkdom en niet over materiële rijkdom.

Vaak wordt geleerd dat de Jezus en de apostelen rijk waren, en dat gelovigen de zelfde financiële zegen zouden mogen verwachten. Aanhangers van deze leer zoals Kenneth Copeland geven aan dat het voorspoedsevangelie is gelegaliseerd door de leer van de apostel Johannes: \"Geliefde broeder, ik hoop dat het u in alle opzichten goed gaat en dat u gezond bent. (3 Johannes 1:2a). Critici geven aan dat deze interpretatie van Johannes niet in lijn is met de leer van het Nieuwe Testament.

Geloof en Belijden

In de Woord van Geloof-leer is een centraal element in het belijden. Deze doctrine staat ook wel bekend als het 'positieve belijden'. Leraren uit de beweging zoals Hagin en Charles Capps geven aan dat God het universum heeft geschapen door het gesproken woord, en dat mensen dezelfde kracht beschikken door dingen te scheppen door het gesproken woord. Door een positieve belijdenis af te leggen (bijvoorbeeld door een bijbeltekst te citeren) kunnen dingen gebeuren. Geloof is dus ook een kracht.

Aan de andere kant kunnen negatieve belijdenissen leiden tot negatieve gevaren. Daarom moeten gelovigen uitkijken met wat ze zeggen. Dit wordt vaak gebaseerd om een letterlijke interpretatie van Spreuken 18:21: \"Woorden hebben macht over leven en dood, wie zijn tong koestert, plukt daar de vruchten van\".

Geestelijke dood

Dit is de leer dat Jezus zowel fysiek als geestelijk moest sterven als verzoening voor onze zonde. De consequentie van die ‘geestelijke dood’ is dat de Worord van Geloof-beweging leert dat Jezus opnieuw geboren moest worden, net als elke zondaar. Hoewel het duidelijk is dat Jezus zelf nooit een zondaar is geweest, werd hij wel ‘verlaten door God’, net alsof hij elke zonde in de menselijke geschiedenis had gepleegd. E.W. Kenyon was de eerste die dit beweerde, maar werd later door veel van zijn volgelingen, waaronder Hagin en Copeland nagesproken.

Kritiek

Eén van de eerste critici van de leer van de beweging was Charles Farah, professor aan de Oral Roberts University, dien in 1979 al een boek publiceerde onder de titel Pinnacle of the Temple. Daarin spreekt Farah zijn desillusie uit, omdat de beweging vooral uitgaat van allerlei vooronderstellingen.

In het zelfde jaar schreef Gordon Fee, een bijbelgeleerde met een pinksterachtergrond, een serie artikelen waarin hij zowel de genezings- als de voorspoedsbeweging afwees. In 1982 stelde één van Farah's studenten, Daniel Ray McConnel, dat Hagin plagiaat had gepleegd ten opzichte van Kenyon en dat er sprake was van een ketterij. McConnel ging hier dieper op in in zijn boek A Different Gospel in 1988.

In 1993 beschuldigde Hank Hanegraaff in Christianity in Crisis de Woord van Geloof-beweging van ketterij, en het introduceren van allerlei cults binnen de kerk. Volgens hem degradeerde de leiders God en Jezus en zetten zij de mens en Satan juist op een verhoging.

Andere critici, zoals Norman Gleiser en Dave Hunt hebben gesteld dat Woord van Geloof-beweging handelt in tegenspraak met de Bijbel. Ook veroordelen zij de voorspoedsleer door er op te wijzen dat de Bijbel het bezit van veel geld en goederen afwijst.

Woord van Geloof in Nederland

In Nederland zijn in (sommige) charismatische- en pinksterkringen ook bepaalde kenmerken te zien van de leer van de beweging. Met name het voorspoedsevangelie en het positief belijden zijn zaken die in Nederland voorkomen. Dit gebeurt al dan niet door directe invloed van buitenlandse sprekers. Voorbeelden van kringen waar dit voorkomt is de organisatie TRIN uit Harderwijk en de charismatische conferentie Eurospirit.

In april 2007 ontstond een discussie in christelijk Nederland naar aanleiding van een artikel van het jongerenblad X[ist] in Christ over pastor Prince, een voorganger uit Singapore, maar met een beperkte invloed in Nederland. Onder een gedeelte van de Nederlandse jongeren heeft hij behoorlijk wat invloed. In deze discussie werd onder andere verwezen naar de Jong en Vrij-gemeente in Hellevoetsluis.

Wat is jouw idee bij deze beweging?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In de Woord van Geloof-leer is een centraal element in het belijden. Deze doctrine staat ook wel bekend als het 'positieve belijden'. Leraren uit de beweging zoals Hagin en Charles Capps geven aan dat God het universum heeft geschapen door het gesproken woord, en dat mensen dezelfde kracht beschikken door dingen te scheppen door het gesproken woord. Door een positieve belijdenis af te leggen (bijvoorbeeld door een bijbeltekst te citeren) kunnen dingen gebeuren. Geloof is dus ook een kracht.

Wat is dit anders dan The Secret in een "christelijk" jasje?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

The Secret: denk en visualiseer elke dag heel hard dat je rijk bent en dan wordt je vanzelf rijk.

Woord van Geloof: proclameer elke dag heel hard een bijbeltekst over dat je rijk bent en dan wordt je vanzelf rijk.

Geen verschil dus eigenlijk.

tja de bijbeltekst is denk ik het verschil...>zucht<

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Toeter,

Omdat magisch denken soms nu eenmaal moeilijk uit je gedachten te bannen is. Mensen willen toch controle over hun leven, verlangen toch naar een welgeformuleerde oplossing voor hun misere. En elke meevaller zullen ze dan zien als bewijs van de werking, ook als na enig nadenken er geen verband te zien is tussen de formule en de meevaller.

Link naar bericht
Deel via andere websites

nou, al ben ik het er niet helemaal mee eens...

ze hebben toch een aantal punten

Genezing:

God is een god van genezing. God wil dat we een goed ziekteloos leven leiden. Jezus deed wonderen: hij genas. én er staat dat wij nog grotere wonderen dan HIJ zouden doen, dus waarom zouden wij dan niet door gebed mensen kunnen genezen?

Ik heb met mijn eigen ogen wonderbaarlijke genezingen gezien, dus wat dat betreft hebben ze helemaal gelijk.

Voorspoed:

God wil dat wij een goed leven leiden, dit betekent dus ook voorspoed!

Al geloof ik dat je dat krijgt door je 10e te betalen... wie zaait zal oogsten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom Toeter,

Omdat magisch denken soms nu eenmaal moeilijk uit je gedachten te bannen is. Mensen willen toch controle over hun leven, verlangen toch naar een welgeformuleerde oplossing voor hun misere. En elke meevaller zullen ze dan zien als bewijs van de werking, ook als na enig nadenken er geen verband te zien is tussen de formule en de meevaller.

Magie is van de duivel en is een nadoen van het evangelie van Jezus Christus. Magie is het nadoen van het Woord van Geloof.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Wat is dit anders dan
The Secret
in een "christelijk" jasje?

The Secret is een vals nadoen door de duivel van het evangelie van Jezus Christus. The Secret is een vervalsing van het Woord van Geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Woord van Geloof is gegrond in het Woord van God. Het heet alleen nu eenmaal 'Woord van Geloof', omdat het een naam moet hebben, maar er wordt alleen maar mee aangegeven dat alles uit geloof en belijden is ontstaan en ontstaat/gebeurt.

Gen 1,3

En God zeide: Er zij licht; en er was licht.

Mar 11,23

Voorwaar, Ik zeg u, wie tot deze berg zou zeggen, hef u op en werp u in de zee, en in zijn hart niet zou twijfelen, maar geloven, dat hetgeen hij zegt geschiedt, het zal hem geschieden.


Samengevoegd:

Quote:

Woord van Geloof: proclameer elke dag heel hard een bijbeltekst over dat je rijk bent en dan wordt je vanzelf rijk.

En trouwens niet alleen geloven en proclameren, ook het doen van de wil van God.

Jak 1,25

Maar wie zich verdiept in de volmaakte wet, die der vrijheid, en daarbij blijft, niet als een vergeetachtige hoorder, doch als een werkelijk dader, die zal zalig zijn in zijn doen.

Joz. 1

8 Dit wetboek mag niet wijken uit uw mond, maar overpeins het dag en nacht, opdat gij nauwgezet handelt overeenkomstig alles wat daarin geschreven is, want dan zult gij op uw wegen uw doel bereiken en zult gij voorspoedig zijn.


Samengevoegd:

Quote:

Maar als het niet werkt, waarom zijn er dan zoveel mensen 'die eraan doen'. Of denken mensen, als we het maar geloven dan word het vanzelf waar?

God houdt Zich aan Zijn woord en gelovigen ontdekken dat Hij trouw is aan Zijn beloften.

Ps 25,10

Alle paden des HEREN zijn goedertierenheid en trouw voor wie zijn verbond en zijn getuigenissen bewaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid