Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Het Nederlands behoort tot de eerste tien wereldtalen.

En heeft de meeste Leerstoelen Nederlands ter wereld.Elke universiteit met zelfrespect en van belang heeft een leerstoel Nederlands;het Nederlands is de oudste Germaanse taal en een wereldtaal.

Het begrip "wereldtaal" vind ik een beetje gammel, maar goed. Het is ook een nutteloze term. Want wat zegt het nu helemaal hè? Wie de dikste handelsvloot had? Wie de meeste vingers in de slavenpap had? Wie het beste oorlogje kon spelen?

Dat Nederlands op iedere Nederlandse universiteit met een faculteit der geesteswetenschappen wordt gedoceerd, is niet zo gek natuurlijk en geen verdienste. Overigens is de kwaliteit van het onderwijs gek genoeg aanzienlijk beter in een land als (*drumroll*) Hongarije. Dat Nederland de meeste "leerstoelen Nederlands" heeft, vind ik ook niet zo gek. Dat Nederlands de oudste Germaanse taal ter wereld is, is een vuile leugen. Nederlands is pertinent niet de oudste Germaanse taal. Sowieso niet de oudste bestaande Germaanse taal, en zéker niet de oudste overgeleverde Germaanse taal.

Zeg eens eerlijk, heb je die fabeltjes hier vandaan gegrist of heb je het zelf geschreven? link

Ik lees daar namelijk uit de mond van ene Libertas:

"Het Nederlands is een wereldtaal,tevens de oudste Germaanse taal,en de taal met de meeste leerstoelen,op elke universiteit die zich serieus neemd.Maar goed Francis ken je taal geschiedenis." Ook fraai om te lezen, al die gruwelijke spelfouten in een tekst van iemand die kennis van de historische taalkunde predikt. Maar dat even terzijde.

Dan zegt ene Dirk in antwoord op Libertas: "het Nederlands is zeker niet de oudste Germaanse taal. Nederlands is ontstaan uit het hoog-Duits. De Duitse taal was er dus VOOR het Nederlands. De taal die het dichtst staat tot het Nederlands is het Engels..." Wat zo mogelijk nog grotere quatsch is. Eén of andere leek die ergens "Hoogduitse klankverschuiving" heeft horen roepen, schat ik in. Al deze onzin doet mijn neerlandistieke hartje bloeden en sidderen!

Als je wil weten hoe het werkelijk zit met je geliefde Nederlands raad ik link aan, geschreven door mijn plaaggeest en hoogleraar Marijke van der Wal. Het is een draak van een wijf maar ze weet het haarfijn uit te leggen allemaal. Maar doe me een lol, zeg alsjeblieft geen dingen die gewoon niet waar zijn, en die veel te ingewikkeld zijn om "zo maar even" te roepen. De tijd van de hobbytaalkunde en Becanus is gelukkig voorbij, en ligt ver achter ons.


Samengevoegd:

Quote:

..net zoals Amsterdam een 'wereldstad' is.. ja.. ok.. maar niet echt
puh2.gif

Ergens in de sixties, schijnt. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik dacht dat het Nederlands en het Hoogduits van één taal afstammen en dat het het niet zozeer is dat de één van de ander afstamt.

Net zoals de mens niet van de chimpansee afstamt of andersom, maar ze gemeenschappelijke voorouders hebben.

Gemeenschappelijke voorouders is nog maar de vraag niet dus,maar het Duits is toevallig ook een Germaanse taal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Gemeenschappelijke voorouders is nog maar de vraag niet dus,maar het Duits is toevallig ook een Germaanse taal.

Ik denk dat o.a. (!) mevrouw Van der Wal de taalverwantschapshypothese die jij nu in twijfel trekt, alsmede de historische samenhang, redelijk waterdicht beargumenteerd heeft in het werkje dat ik in de post die jij nu zo opvallend negeert linkte. Lees het eens, zou ik zeggen. Als er nog vragen of opmerkingen zijn hoor ik het graag, en als je het er niet mee eens bent ben je van harte uitgenodigd de gevestigde ideeën van de door jou zo geroemde leerstoelen aan te vallen.

Ga Nederlands studeren! Schrijf een pittig proefschrift! De mogelijkheden zijn onbeperkt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen ik eerst het topic las was ik nogal negatief, want echt nederlands zie ik niet zoveel meer... Bij nader inzien valt het denk ik wel mee als ik het voorgaande lees.

Toen we terug kwamen uit Canada vielen me wel een paar dingen op die hier echt anders zijn:

Gehaast en snel... Als iemand er net iets langer over doet dan gewenst dan wordt dat even kenbaar gemaakt

Weinig tolerantie voor wat anders is

Ondanks dat NL nogal op zichzelf kunnen zijn, is er wel makkelijk contact en is een "goede buur beter dan een verre vriend" denk ik wel van toepassing.

Maling aan wat de ander van je vindt, dus hoe gekker hoe beter

Onderhandelen om het beste voor elkaar te krijgen...

Het grappige vind ik wel dat ik eerst me kon ergeren aan de NL openheid in praten in sommige situaties, maar die nu wel waardeer... knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat Vlamingen de gecodificeerde elementen uit de taal verwarren met de taal zelf, geeft ze nog wel eens de valse indruk dat hun koeterwaals het echte Nederlands is
knipoog_dicht.gif

Bovendien hebben Vlamingen allerlei Franse en Engelse taalelementen overgenomen waardoor het nog nauwelijks Nederlands te noemen is. Hoe kom je erop dakbedekking "roofing" te noemen. Als Zeeuws-Vlaming kan ik het weten.rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Bovendien hebben Vlamingen allerlei Franse en Engelse taalelementen overgenomen waardoor het nog nauwelijks Nederlands te noemen is. Hoe kom je erop dakbedekking "roofing" te noemen. Als Zeeuws-Vlaming kan ik het weten.
rofl.gif

Hey, how, wie spreekt er hier alles op z'n Engels uit? Cereven, hendicep, en ga zo maar door? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nog iets dat eigen is aan onze cultuur:

IKV Pax Christi

’Nederland blijft één van grootste wapenexporterende landen’

Geplaatst door Theo Borgermans op woensdag 24 december 2008 om 00:05u (Bron: IKV Pax Christi)

UTRECHT (RKnieuws.net) - Nederland blijft een van ’s werelds grootste wapenexporterende landen en levert aan conflictgebieden of landen waar amper sprake is van democratie. Zo blijkt uit de ‘Analyse Nederlandse wapenexportvergunningen 2007’ van de Campagne tegen Wapenhandel en zoals elk jaar ondersteund door Oxfam Novib en IKV Pax Christi.

Grootschalige uitvoer vindt plaats naar bijvoorbeeld Saoedi-Arabië, Egypte, India, Oman en Pakistan. Daarnaast staat Nederland wapendoorvoer toe naar landen als Equatoriaal Guinee, Jordanië, Indonesië en Israël. Oxfam Novib en IKV Pax Christi zullen aandacht vragen voor de bevindingen van dit rapport en aanbevelingen doen aan Tweede Kamerleden i.v.m. het aanstaande algemeen overleg ‘wapenexport’ gepland in januari 2009.

Dit jaarverslag van de Nederlandse wapenhandel in internationaal perspectief beschrijft de vooraanstaande positie van Nederland en licht toe naar welke landen Nederland wapens exporteert. Naast een zeer omvangrijke marineorder uit Oman ter waarde van ruim 100 miljoen euro, springt ook de uitvoer naar Pakistan van nachtzichtapparatuur ter waarde van ruim 20 miljoen euro in het oog. In het verlengde van de oorlog in Afghanistan meent de Nederlandse regering mee te moeten doen aan de grootschalige bewapening van het politiek bijzonder instabiele Pakistan. Tegelijk leverde Nederland vorig jaar voor een vergelijkbaar bedrag militair materieel aan buurland en aartsrivaal India.

Ook besteedt het rapport ruime aandacht aan de belangrijke functie van Nederland als doorvoerland van wapens. Schiphol wordt ook steeds meer een knooppunt in Amerikaanse wapentransporten van en naar Irak en Afghanistan, mede tengevolge van de privatisering van militaire transporten. Nederland legt wapenvrachten op weg naar spanningsgebieden en ontwikkelingslanden geen strobreed in de weg, zolang die afkomstig zijn uit EU of NAVO lidstaten. Dit ondanks grote interpretatieverschillen onder bondgenoten over wat acceptabele bestemmingen zijn.

Met het goeddeels wegvallen van controle op militaire goederen aan de Europese binnengrenzen geeft Nederland bovendien een essentieel deel van haar exportcontrolebevoegdheden uit handen, zo wordt gesteld. (tb)

Netjessjoerule.gif, we moeten onze geschiedenis als handelsvoerend natie niet verontachtzamen en als mensen elkaar willen afmaken met wapens die over Nederlandse bodem zijn geweest zie ik het probleem niet.

Niet zolang het niet om Nederlandse of EU-burgers gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid