Spring naar bijdragen

Het Marokkanenprobleem


Aanbevolen berichten

In Amsterdam heeft een groep van ongeveer vijftien Marokkaanse jongeren een filiaal van Albert Heijn geplunderd. Kort daarna werd het personeel bedreigd omdat zij de plundering hadden gemeld bij de politie. Van de groep van vijftien zijn vijf jongeren opgepakt, waarvan er nog drie vastzitten op verdenking van bedreiging, diefstal in vereniging en openlijke geweldpleging.

Het incident deed zich anderhalve week geleden voor bij de Albert Heijn-vestiging in de Kleine Wittenburgerstraat in het centrum van Amsterdam. De politie heeft echter geen informatie over het incident naar buiten gebracht.

Op een zaterdagmiddag kwamen de jongeren, allen tussen de veertien en zeventien jaar, de Albert Heijn binnen en pakten alles wat ze wilden uit de schappen. Vervolgens verdween de groep al springend over de kassa's heen naar buiten, zonder ook maar een cent betaald te hebben.

\"Enkele personeelsleden spraken de gasten aan op hun gedrag, maar werden bedreigd\", aldus de filiaalmanager. \"Toen ze op scooters wegreden werd er wel vanuit de supermarkt een foto gemaakt\", vertelt politiewoordvoerder Ebe van der Land.

Met stenen opgewacht

Drie dagen na het incident kwamen de plunderaars terug en vroegen waarom de foto gemaakt was en waarom de politie ingelicht was. De jongeren zeiden daarna dat ze het personeel na sluitingstijd op zouden wachten. \"Dit was reden om de politie in te schakelen die in burger kwam posten. Toen de AH dicht ging, stond een groep van vijftien jongeren voor de deur. De belagers gingen op het personeel af dat de winkel wilde verlaten. Op dat moment kwamen agenten in actie en vijf jongens konden worden opgepakt\", aldus Van der Land.

Het zoveelste incident van overlastgevende Marokkanen in Nederland, in mijn (nog wel) woonplaats worden buschauffeurs neergestoken door dit tuig....En geloof me, ik wil geen racist zijn, maar dit land gaat ten onder aan dit soort figuren..

ik word zo moe van de linkse theelurkers die dit gedrag maar blijven vergoeilijken, van de Marokkaanse gemeenschap die het probleem ontkent....van Wilders die het afdoet als islamisering, geloof me...echt niet al die straatschoffies zijn zo vroom moslim...

ik durf het haast niet te zeggen, maar je gaat haast denken dat Riffijnen een bepaald gen voor misdaad en homofobie hebben....ik worstel hier mee omdat je als christen open moet staan voor de mensen die aan de rand van de samenleving leven, maar wat als dit land nou kapot gaat aan deze etnische minderheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 102
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

in Amsterdam zijn het marokanen die overlast veroorzaken en in de kleine dorpen zijn toch echt blanke kids die zondag door pa en ma meegesleept worden naar de kerk.

Dit is nou gewoon een kwestie van beeldvorming. Waarom hoor het wel als een stel marokanen de supermarkt overvalt en niet als het een stel autochtone pubers waren geweest? De helft van de marokaanse pubers heeft inmiddels ouders die hier zijn geboren of opgegroeid en zijn dus technisch gezien geeneens meer allochtoon te noemen.

Ik denk zelf dat dit probleem eerder met het ontbreken van sociale controle te maken heeft en met (verkeerde) beeldvorming door de media.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Marlies, heb je een voorbeeld van een nieuwbericht waarin 15 autochtonen een supermarkt plunderen en het personeel opwachten?

Ik denk namelijk dat BookerT wel met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stelt dat bepaalde bevolkingsgroepen een talent hebben voor zaken die wat minder conventioneel worden geaccepteerd in de samenleving...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Marlies: het is geem beeldvorming. Er zijn ook cijfers die duidelijk laten zien dat Marrokanen crimineler zijn en zo. En mensen die zich niet willen aanpassen aan onze normen en waarden zijn geen Nederlanders vind ik. En die dubbele nationaliteit van onze Marrokaanse straatprinsjes word steeds aanlokkelijker. Ik sta te juichen als die huftertjes het land uitgeknikkerd worden. Dat tuig is toch alleen maar een last voor de samenleving. Oh ik ben geen Wildersstemmer, ik heb gewoon een hekel aan veel Marrokanen.


Samengevoegd:

Als het als derde generatie nog steeds niet het woord respect correct kan uitspreken maar daar toch telkens om blert mag het van mij een enkeltje Casa Blanca krijgen. Sowieso heb ik het helemaal gehad met de moslimimport in Nederland. Aan passen of opbokken dunkt me. culturele achterlijkheid hebben we hier 500 jaar geleden al uitgeprobeert en het was beviel gewoon niet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik neem aan dat je verwijst naar de streng calvinistische oligarchie van handelslieden en dominees, die ondanks de grote nadelen voor minderheden, Nederland heeft gemaakt tot een vluchtplaats voor allerlei mensen die in andere landen werden onderdrukt?

Precies, allemaal tuig wat naar Nederland is gekomen, joden, hugenoten, vrijdenkers etc.

Nederland moet een modelstaat worden met modelburgers. Geen afwijkend gedrag zoals homo's, gristenen, joden, liberalen, autonomen, tokkies, moslims, hindoes en ander tuig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bepaalde psychische aandoeningen komen tien tot dertig procent meer voor onder immigranten van Marokkaanse afkomst, bepaalde lichamelijke aandoeningen komen meer voor onder dergelijke bevolkingsgroepen.. mensen verschillen, afkomsten verschillen. Zelfs na meerdere generaties in een land te wonen dat anders is dan die van enkele generaties eerder kunnen culturele verschillen nog voor grote invloeden zorgen. Ik denk dat het probleem hem steeds zit in het niet durven zeggen dat het probleem hem juist wel zit in het feit dat een bepaalde bevolkingsgroep een grotere kans heeft op dergelijk delinquent gedrag. Het symptoombestrijden (hardere straffen, snellere straffen, snellere oppakken.. whatever) werkt niet, er moet gewoon meer onderzoek komen naar de culturele verschillen en er moeten oplossingen komen ipv oppervlakkigheid. Het zijn geen tweederangs burgers, het is niet racistisch om te stellen dat mensen simpelweg anders zijn.. juist het ontkennen van verschillen zorgt voor problemen, we passen gewoon niet allemaal in hetzelfde hokje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is wel een probleem die hoe dan ook opgelost moet worden. Maar vaak wordt het probleem vergroot voor politieke doeleinden.

Korpschef verbaasd over ophef Marokkaanse jongeren

Uitgegeven: 3 oktober 2008 07:43

Laatst gewijzigd: 3 oktober 2008 09:41

LEIDERDORP - Korpschef Jan Stikvoort van de politie Hollands-Midden is verbaasd over de ophef die in de Tweede Kamer is ontstaan na het incident met Marokkaanse jongeren in Gouda.

Hij vindt dat een betrekkelijk klein incident door zowel 'linkse' als 'rechtse' Kamerleden is opgeklopt. Stikvoort zegt dat vrijdag in een interview in de Volkskrant.

"Ik ben klaar met politici die iets kleins heel groot maken en vervolgens zeggen dat de politie haar werk niet goed doet." Stikvoort denkt dat Kamerleden hebben gehandeld uit drang om electoraal te scoren.

Volgens hem hebben ze in zijn gebied vaker last van autochtone plattelandsjongeren die snuiven, spuiten en zuipen. "Maar ik zie dat de politiek liever in de hypesfeer duikt op allochtonen".

Connexxion

Gouda kwam vorige maand in het nieuws toen chauffeurs van vervoersbedrijf Connexxion weigerden langer met hun bus door een deel van de wijk Oosterwei te rijden na bedreigingen door Marokkaanse jongeren.

De korpschef zegt dat in Oosterwei een kleine kern van ongeveer twintig jongeren de boel probeer te verzieken. "Die gasten pakken we keihard aan. Landelijk is het niet echt bijzonder".

Hij vindt dat de Kamer het imago van Gouda kapot heeft gemaakt. "De bewoners herkennen zich niet in het beeld dat de politici en media schetsen. De mensen zijn niet angstig en voelen zich niet bedreigd."

Wilders

PVV-leider Geert Wilders, die er eerder voor pleitte het leger in te zetten om de orde te herstellen in Gouda, vindt dat de korpschef moet worden ontslagen naar aanleiding van zijn uitspraken.

"Met zo'n gevoel van urgentie kan hij beter parkeerwachter worden'', stelde Wilders vrijdag in een reactie. Hij wil een spoeddebat over de kwestie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Marlies, heb je een voorbeeld van een nieuwbericht waarin 15 autochtonen een supermarkt plunderen en het personeel opwachten?

Ik denk namelijk dat BookerT wel met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stelt dat bepaalde bevolkingsgroepen een talent hebben voor zaken die wat minder conventioneel worden geaccepteerd in de samenleving...

Nee maar een ander soort situaties die daarop lijken heb je wel zoals de voetball rellen van feyenoord ajax bv, supporters die op elkaar wachten na de wedstrijd en tegenelkaar slaags gaan.

Is dat niet een veel grotere probleem dan die 15 allochtonen die de supermarkten beroofden en de winkeliers sloegen met stenen? Ik vind het ook wel erg wat er is gebeurd met de winkeliers, maar die hooligans is nog beangstiger ook hun maken onze straten en buurten onveiliger in nederland.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee maar een ander soort situaties die daarop lijken heb je wel zoals de voetball rellen van feyenoord ajax bv, supporters die op elkaar wachten na de wedstrijd en tegenelkaar slaags gaan.

Daar heb je een goed punt.

Quote:

Is dat niet een veel grotere probleem dan die 15 allochtonen die de supermarkten beroofden en de winkeliers sloegen met stenen? Ik vind het ook wel erg wat er is gebeurd met de winkeliers, maar die hooligans is nog beangstiger ook hun maken onze straten en buurten onveiliger in nederland.

Het gaat ook niet om dit incident maar om het geheel. Als ik om me heen steeds meer allochtoontjes van een jaar of 5 hoor roepen dat 'dit land over een paar jaar toch wel van hen is', of dito mini-mensjes die op zaterdagmiddag naar duiven trappen waarop de vader de man die er wat van zegt bedreigd (zoals vorige week) dan begin ik me toch lichtelijk zorgen te maken over hun rol in de samenleving, ja...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

in Amsterdam zijn het marokanen die overlast veroorzaken en in de kleine dorpen zijn toch echt blanke kids die zondag door pa en ma meegesleept worden naar de kerk.

Klopt. In die kleine dorpen durven bussen nog te rijden overigens en zijn de misdaadcijfers lager.

Quote:

Dit is nou gewoon een kwestie van beeldvorming.

Natuurlijk. De schuld van de rechtse media.

Quote:

Waarom hoor het wel als een stel marokanen de supermarkt overvalt en niet als het een stel autochtone pubers waren geweest?

Omdat marokanen dat vaker doen? De criminaliteitscijfers onder marrokanen relatief hoog liggen? Ze veel meer overlast veroorzaken dan autochtonen? Er nog geen bussen zijn die Krimpen aan de IJssel mijden vanwege overlast?

Quote:

De helft van de marokaanse pubers heeft inmiddels ouders die hier zijn geboren of opgegroeid en zijn dus technisch gezien geeneens meer allochtoon te noemen.

Technisch gezien nog steeds en het is een duidelijk andere cultuur

Quote:

Ik denk zelf dat dit probleem eerder met het ontbreken van sociale controle te maken heeft

Absoluut en dat heeft te maken met culturele achtergrond.

Quote:

en met (verkeerde) beeldvorming door de media.

Blame the media!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als inwoner van het fantastische Utrecht Ãœbervecht vind ik dan wel erg opvallend dat hier eigenlijk nooit groepjes blanken jeugd rondhangen bij mijn flat, bij het winkelcentrum, bij het station of de supermarkt. Daar hangen wel altijd jonge mocro's rond. Toch is de allochtone bevolking (voornamelijk Marrokaans, maar ook surinaams en somalisch) in de minderheid in Utrecht Overvecht. Er is dus wel iets blijkbaar waardoor autochtone jongeren in grote

steden niet zo op straat hangen als hun Marrokaanse broeders.

Uiteraard, deze mensen hebben de Nederlandse nationaliteit, maar we kunnen er gewoon niet om heen dat ze zich voornamelijk begeven binnen hun sociale omgeving, zoals elke Nederlander dat in meer of mindere mate doet. Veel gereformeerden trekken ook met gereformeerden op, doen gereformeerde dingen, gaan naar de gereformeerde kroeg.. Toch ken ik weinig hangereformeerden of tasjesrovendegereformeerden.

In een dorpje zijn het inderdaad vaker de 'autochtonen', wat mij logisch lijkt aangezien de groep allochtonen in het drop nihil is. In een stad kun je nou eenmaal het best een verdeling op basis van etniciteit maken, je kunt hoog of laag springen, maar in Overvecht wonen voornamelijk autochtonen en 45% allochtoon, daarvan kun je de meerderheid gerust 'etnische marrokanen' noemen en een deel Surinaams. In Lombok en Kanaleneiland heb je zo ook hun verdelingen.

We spreken ook rustig over de Italiaanse, Joegoslavische en Russische maffia terwijl het gros van die gasten een Nederlands paspoort heeft te bemachtigen en zodoende ook gewoon Nederlander is. We kunnen daar heel moeilijk over gaan doen, volgens mij heeft dat echter geen zin. Er zijn gewoon aanwijzingen dat mensen van Marrokaanse origine, vooral de jongeren in de zogenaamde 'prachtwijken' niet veel uitzicht hebben (vicieuze cirkel imho), niet worden aangezet tot het ondernemen van dingen door hun ouders of sociale gemeenschap. Daarnaast merk ik vooral een groot probleem binnen die kring met autoriteiten..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Mooie post.

Dank je smile.gif

Quote:
Toch speelt het nationaliteitsprobleem m.i. wel degelijk.

Ik vind het idee van nationaliteit persoonlijk altijd wat moeilijk, momenteel verdiep ik mij wat in die materie, maar het heb het fijne boekje momenteel niet voorhanden waar een citaat in stond van St. Augustinus wat iets nou een staat maakte en wat mensen staatsburgers maakt. Edoch. Nationaliteit is belangrijk in deze discussie, alleen al om de stomme reden dat er mensen zijn die de bewoordingen gebruiken en het probleem zuiver nationalistisch maken.

Er is een probleem met Marrokaanse jongeren (overigens, met Antiliaanse jongeren in Rotterdam hebben ze ook heel wat te schaften), het is alleen vreemd om te veronderstellen dat dit probleem komt omdat die jongeren Marrokaans zijn (of nog dubieuzer: 'moslim').

Quote:
Als het gebruikt wordt om het probleem te ontkennen, dan is het niet goed. Maar figuren als Sacerdos roepen, in navolging van Wilders, dingen die suggereren dat de allochtonen in kwestie hier "te gast" zijn en dat is fundamenteel onjuist. Ze zijn Nederlander, vaak zijn hun ouders ook als Nederlander geboren. Dan ben je hier niet te gast, dan is dit je land. Dáár kan een deel van de oorzaak van het isolement van deze groep liggen.

Geheel eens smile.gif Overigens (kwam ik laatst tegen in één of ander iets) moeten wij soms ook wat meer geduld hebben met 'allochtonen' ze proberen een taal te leren, maar ondertussen krijgen ze een ongelofelijk hoeveelheid kritiek overzich heen. Een daarvan is dan 'de allochtonen' zich meer moeten mengen in 'het publieke debat' terwijl ze de taal en vaak ook bepaalde ideeën als 'rechtstaat' niet van jongsaf mee hebben gekregen en het dus wat moeilijk is om ten diepste deel te nemen aan dat 'publieke debat'. (Helemaal met in je achterhoofd dat heel veel mensen in dat 'publieke debat' een broertje dood hebben aan 'andere opvattingen die niet passen in een staat met een joods(engel.gif)-christelijke traditie'..

Quote:
Hun ouders of grootouders waren hier "gast"arbeiders en sindsdien worden zij en hun nakomenlingen nog té vaak behandeld alsof ze in dit land gasten zijn. En ook niet onbelangrijk: deze groep praat zichzelf ook het idee aan dat ze hier nog altijd te gast zijn.

Klopt, daar doel ik dus ook een beetje op met die vicieuze cirkel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
ik word zo moe van de linkse theelurkers die dit gedrag maar blijven vergoeilijken, van de Marokkaanse gemeenschap die het probleem ontkent....van Wilders die het afdoet als islamisering, geloof me...echt niet al die straatschoffies zijn zo vroom moslim...

Quote:
ik durf het haast niet te zeggen, maar je gaat haast denken dat Riffijnen een bepaald gen voor misdaad en homofobie hebben....ik worstel hier mee omdat je als christen open moet staan voor de mensen die aan de rand van de samenleving leven, maar wat als dit land nou kapot gaat aan deze etnische minderheid?

Als 'Riffijnen' een bepaald gen hebben voor misdaad en homofobie dan kun je toch niet anders dan die linkse theelurkers gelijkgeven? Ze konden niet anders, het is genetisch bepaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

[...]Als 'Riffijnen' een bepaald gen hebben voor misdaad en homofobie dan kun je toch niet anders dan die linkse theelurkers gelijkgeven? Ze konden niet anders, het is genetisch bepaald.

Wat maakt het voor het probleem uit of iemand anders kon of niet? Er dient nog steeds een passende straf/middel te komen om het gedrag te voorkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat maakt het voor het probleem uit of iemand anders kon of niet? Er dient nog steeds een passende straf/middel te komen om het gedrag te voorkomen.

Naar mijn weten is ons rechtssysteem gebouwd op het idee van vrije wil en de keuze die mensen al dan niet doen en daardoor wetten overtreden.

Naar gevoel zul je dan dus om geheel andere redenen moeten gaan straffen, alhoewel ik me afvraag in hoeverre straffen überhaupt nog nuttig zijn. Wanneer iemand 'de genen heeft' is hij bijna 'genetisch gedetermineerd' omdat te doen. (lees hier wel een grote knipoog eigenlijk, had ook gemoeten bij de vorige reactie).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Fijn voor je, maar je roept ondertussen wel dat zwaarder straffen slechts symptoombestrijding is en dat het aan de cultuur ligt. Ook dat zijn politieke uitspraken. Niet zo gek dat ik denk: ok, PP zegt dat het probleem cultureel is en dat de oplossing iig níet is om zwaarder te straffen, misschien weet hij dan wat de oplossing wél is.

Maar dat weet je dus niet, begrijp ik?

Nou, opzich kan ik door enkel te zeggen wat niet helpt eigenlijk best wel de politiek in.

Maargoed, nee, ik zie het straffen (en zeker de straffen die in Nederland vaak gegeven worden) niet als helpende factor in het geheel. Er moet wel een gigantische politiemacht op de been komen om überhaupt te zorgen dat deze straffen toegepast kunnen worden. Ik denk in ieder geval dat het veel meer op een preventieve manier benaderd moet worden. Hoe precies is natuurlijk niet iets dat ik zo even aan kan wijzen. Maar wat dat betreft hoeft mij dat er niet van te weerhouden te uiten dat ik het oneens ben met het huidige beleid. Het is aan de ene kant schreeuwen met hardere straffen en een utopische manier van handhaving, en aan de andere kant een Pavlov-reactie wanneer het gaat om bepaalde groepen in de samenleving die afzonderlijk genoemd worden in positieve of negatieve zin ('Dat is discriminatie!'.. ja dat klopt? Het is iets anders dan racisme).

In die preventieve zin denk ik dat het ook ligt in de status van het onderwijs in Nederland; maar nogmaals, hoe dat precies in de praktijk zal moeten veranderen weet ik niet.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Naar mijn weten is ons rechtssysteem gebouwd op het idee van vrije wil en de keuze die mensen al dan niet doen en daardoor wetten overtreden.

Naar gevoel zul je dan dus om geheel andere redenen moeten gaan straffen, alhoewel ik me afvraag in hoeverre straffen überhaupt nog nuttig zijn. Wanneer iemand 'de genen heeft' is hij bijna 'genetisch gedetermineerd' omdat te doen. (lees hier wel een grote knipoog eigenlijk, had ook gemoeten bij de vorige reactie).

In weze kun je die vraag bij iedereen wel stellen. In hoeverre is gedrag genetisch gepredispositioneerd en in hoeverre is het al 'verprutst' door invloeden uit de omgeving sinds dag 1. Dat er wellicht voor de ene eigenschap een genetische invloed wordt gevonden wil niet zeggen dat deze er voor een andere eigenschap niet is (wel of niet in wisselwerking met omgevingsinvloeden), of dat deze niet via ingrijpen achteraf in het gedrag nog veranderd kan worden.

Prima als blijkt dat groepen Marokkanen een genetische predispositie hebben die een wisselwerking aangaat met bepaalde invloeden in onze samenleving; maar als je in dit hypothetische geval die genetische invloeden aan kunt wijzen dan kunnen we hypothetisch ook wachten op de andere kant van het verhaal (wat precies die trigger is).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid