Spring naar bijdragen

Dag, dag Mammon oftewel Beurskrach!!


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 78
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Je kent vast ook wel dat andere boek uit het oude testament: Job.

hahaha.... hamer.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Maar wel de 'Woord van Geloof'-beweging.

Menselijke stompzinnigheid kent idd geen grenzen. Zoiets voorspelde Einstein al....

ik weet wat je bedoelt, maar ik denk dat je het anders moet zien..

De schrandere bergt zich in tijden van nood, maar de dwaas zal moeten boeten voor zijn stompzinnigheid...

een woord van wijsheid kan je inderdaad redden van een uithuiszetting omdat je de hypotheek niet kunt betalen

( simpelweg omdat je nooit een hypotheek hebt genomen, omdat je de verzen toepast die hij aanhaalt...)

********************************************************

En dan nog dit: Fortis....

*ken je de mop van die belgische bank?

Die is nu nederlands...

wat is het toppunt van belgische domheid?

een bank willen runnen, het verknallen en ook nog boos zijn op de Nederlanders die de rotzooi moeten opdweilen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat zou er gebeuren als de beurs op 0 staat?

Dat zou echt fataal zijn voor onze samenleving.

De economie ie gebaseerd op vertrouwen. Als de beurs op 0 staat betekend dat niemand geld wil steken in bedrijven, dus er geen vertrouwen is in geld.

Dan zouden we terug gaan naar direkte ruil van goederen wat heel wat minder efficient is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is theoretisch mogelijk. Maar dan heb je het inderdaad wel over de ultieme doem.

Het economische eind der tijden: hoe lang zou het duren voor de economie zich dan zou herstellen? volgens mij zou het binnen een maand leiden tot een gigantische sterfte, met name in de hoogontwikkelde landen. Hoe verder je van de natuur (=voedsel) afstaat hoe kleiner je kansen.


Samengevoegd:

Dit vond ik ook nog ergens: iets met lijkenpikkerij. Nu ja als je geen economie hebt stort er idd niets in.

Quote:
Islamitische banken niet beïnvloed door de mondiale financiële crisis

- door Mohammed Al-Hamzani

Vertaling door Ferry Aleman

Riyadh, Asharq Al-Awsat - Een aantal deskundigen en medewerkers van de islamitische banken en financiële instellingen hebben bevestigd dat islamitische banken niet zijn getroffen door de wereldwijde financiële crisis, en dat eventuele gevolgen beperkt zouden blijven vanwege de aard van het islamitisch bankieren.

Experts vertelde Asharq Al-Awsat dat islamitische banken onaangetast zijn door de huidige crisis door de aard van het islamitisch bankieren en vooral omdat zij niet handelen in schulden en zich distantiëren van het speculeren op de markt zoals dat plaatsvindt in bij Europese en Amerikaanse banken.

De CEO van de in Bahrein gevestigde Albaraka Banking Group Adnan Yousif Ahmed, verklaarde dat islamitische banken niet zwaar handelen in obligaties of aandelen, en niet betrokken zijn bij de koop en verkoop van de schuld in tegenstelling tot de meeste conventionele Europese en Amerikaanse banken. Hij merkte op dat het islamitisch bankieren zich onderscheidt door het feit dat het kopen van schulden onder de islamitische sharia verboden is. Om die reden zijn de islamitische banken veilig zijn voor de gevolgen van de wereldwijde financiële crisis.

Adnan Yousif, die ook optreedt als voorzitter van de Unie van Arabische Banken, herhaalde dat islamitische banken grotendeels beschut veilig zijn voor deze crisis, maar het is onvermijdelijk dat ze zullen worden beïnvloed in een bepaalde mate daar ze wel deel uitmaken van het bredere mondiale financiële systeem en dus zullen worden beïnvloed door alle mondiale financiële transacties, ook al is dit slechts op een indirecte manier.

Yousif voorspeld dat deze wereldwijde crisis zal voortduren voor twee jaar of meer. Hij betoogde dat islamitische banken een veilige haven zijn geworden voor gegarandeerde liquiditeit en in een goede positie verkeren. Het succes van Islamitisch bankieren zal leiden tot het serieuze overwegen van islamitische economische modellen, die nog steeds tal van successen realiseren, als een levensvatbaar alternatief voor de huidige mondiale economische systeem dat nog steeds wordt getroffen door deze crises.

Adnan Yousif verklaarde verder dat de verwachte verliezen die door een aantal banken in de Golfregio en de Arabische landen geleden zullen worden van geenn invloed zullen zijn daar grote banken en investeringsfondsen, soevereine kapitaalfondsen in het bijzonder, hun investeringen in Europa en Amerika hebben.

General Manager en bestuurslid van de Arabische Finance House dr. Fouad Nadim Matraji verklaarde ook dat islamitische banken niet zijn getroffen door de hypotheek crisis dat de internationale financiële markten teistert en dat zij grotendeels immuun voor een dergelijke crisis dankzij de inherente factoren binnen het islamitisch bankieren. De belangrijkste van deze factoren is het verbod op de schuld-handel, voorzorgen nemen tegen het witwassen van geld, alsmede de officiële en professionele beperkingen op basis waarvan banken zijn gebaseerd, zoals waarschuwen tegen het deelnemen in projecten die leiden tot financiële problemen en risico's.

Dr. Matraji verklaarde dat islamitische banken verschillende alternatieven hebben [ten opzichte van conventionele bancaire producten] zoals Ijarah Bitamlik [huren van een contract dat eindigt in eigendom], Murabaha enz., die aantonen dat het islamitisch bankieren een gedegen en systematische alternatieve banksysteem is dat anderen als een voorbeeld zouden moeten nemen. Islamitische financiering zal naar verwachting groeien op internationaal niveau, alsmede het aantal klanten dat naar verwachting eveneens zal stijgen als ze zoeken naar een alternatief [bancaire systeem].

Matraji voegde toe dat Islamitisch bankieren wordt gekenmerkt door dat het zich gehouden voelt de integriteit te handhaven en zich te distantiëren van risicovolle projecten. Hij wees erop dat deze crisis heeft geleid tot een aanzienlijke wereldwijde inflatie voor de mondiale banken omdat zij schulden kopen en rekeningen vergroten zonder dat er concrete transacties plaatsvinden of zonder dat handelaren zich hiervan bewust zijn, hiermee benadrukkend het feit dat islamitische banken zich niet bezighouden met dergelijke zaken.

Matraji voegde hieraan toe dat enkel de winsten van de islamitische banken kunnen worden getroffen door de internationale financiële crisis, maar niet het kapitaal, dat wordt beschermd door het islamitisch bankieren in tegenstelling tot de traditionele banken.

Dr. Tawfiq Bin Abdul Aziz al Swailem, voorzitter van de Golf bureau voor onderzoek en Economisch Overleg, zei dat het islamitisch bankieren een onderdeel is van de mondiale economie en kan worden beïnvloed, hetzij negatief of positief, maar die Islamitische banken zijn te kleine investeerders in de conventionele Westerse banken om te worden beïnvloed door dergelijke crises.

Dr. al Swailem voegde daaraan toe dat het effect [dat de crisis heeft] op sommige markten in de Golfregio en de omliggende gebieden, psychologisch is en wordt veroorzaakt door berichtgeving in de media gedurende de afgelopen paar dagen.

Zich baserend op meer dan 25 jaar ervaring in de Saoedische financiële sector verwacht dr. Swailem dat de islamitische banken dit jaar, met de publicatie van de jaarcijfers, met succes zullen afsluiten, als gevolg van de duidelijkheid van de contracten en de Islamitisch bankprojecten die zijn verspreid over de landen in de Islamitische wereld.

Het Internationaal Monetair Fonds waarschuwde dat deze kredietcrisis zal leiden tot verliezen van meer dan een triljoen dollar en dat er wellicht nog erger wordt vooral nu dat de 150-jarige Amerikaanse financiële reus Lehman Brothers failliet is verklaard en niet te vergeten de verkoop van de financiële dienstverlening van Merrill Lynch aan de Bank of America. Deze twee nieuwsfeiten kenmerkte het ergste van deze financiële crisis tot nu toe, en het blijft speculeren over de vraag of deze crisis haar hoogtepunt heeft bereikt, of dat het ergste nog moet komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit vond ik ook nog ergens: iets met lijkenpikkerij. Nu ja als je geen economie hebt stort er idd niets in.

Nou dat valt wel mee met niks hebben, er is een hele rijke bovenlaag in de islamitische landen.

Ik denk dat dit slechts de halve waarheid is die onze islamitische bankiers vertellen ofwel een grove leugen.

In nederland zijn er ook banken die niet of nauwelijks door deze crisis worden getroffen. De Friesland bank en Rabo, die zijn meer spaarbank dan handelsbank en ASN en Triodos die meer ideeel zijn ingesteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als, in het volstrekt theoretische geval dat zich dat zou voordoen, beurskoersen volledig naar nul zakken, is dat nog niet het economische einde der tijden, en de kans dat dat binnen een maand zou leiden tot een gigantische sterfte lijkt me nihil.

Mmm ik ben geen economisch wonder maar waarom zouden er niet een hele hoop mensen doodgaan? wat gebeurt er dan precies na 0?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Nou dat valt wel mee met niks hebben, er is een hele rijke bovenlaag in de islamitische landen.

Ik denk dat dit slechts de halve waarheid is die onze islamitische bankiers vertellen ofwel een grove leugen.

In nederland zijn er ook banken die niet of nauwelijks door deze crisis worden getroffen. De Friesland bank en Rabo, die zijn meer spaarbank dan handelsbank en ASN en Triodos die meer ideeel zijn ingesteld.

De welvaart is enorm beroerd verdeelt. en over het geheel genomen hebben ze nazzel met de olie en sommige landen met het toerisme, want verder is er niet echt iets aan economie daar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Marroko t/m Afghanistan met name, maar goed als je wilt beweren dat de economie daar top is tja,


Samengevoegd:

Quote:

een aantal grote ondernemingen

En als die in de problemen komen, dan heeft verder daar niemand last van.... De beurskrach van 29 bijv daar gingen alleen een paar grote ondernemingen kapot en verder had niemand last vd gevolgen. En dat was nog geen 0 trouwens....


Samengevoegd:

Maar goed mijn economische kennis is matig geef ik toe, maar ik denk dat jij 0 een beetje positief ziet, ik hed het niet over alleen de AEX maar zeg maar over alle grote namen op 0

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die beurskrach van 29 was slechts een schakeltje waar Hitler gebruik van heeft kunnen maken.

De VS is trouwens sinds die beurskrach alleen maar machtiger en invloedrijker geworden.

De beurskrach werd naar mijn weten gevolgt door de grote depressie, en was het geheel van die twee best ingrijpend... dat uiteindelijk iemand als sterkste uit de bus komt is nogal wiedes. Maar dat het enkel een schakeltje was voor H. lijkt me nogal een onderschatting.


Samengevoegd:

Quote:

Maar waarom zou alles ooit op 0 komen te staan? Mensen zullen vertrouwen blijven houden in bepaalde ondernemingen.

Daar gaat het niet om, het is puur theoretisch wat er zou gebeuren als dat zou voorvallen. Overigens kan ik me wel gebeurtenissen voorstellen die de economie totaal in elkaar zouden laten storten, maar die gebeurtenissen zijn van dien aard dat dat dan weer bijzaak zou zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Opvallend stil rondom dit topic op dit forum, terwijl het nieuws er vol mee zit. Hoe komt dat?

Er is weinig aan de hand. Er loopt alleen een economische luchtbel leeg. Verder is er genoeg eten in Nederland en woont iedereen in verwarmde huizen enz. En God zorgt voor degenen die op Hem vertrouwen in plaats van op de economie vertrouwen.

Ps 23,1

De HERE is mijn herder, mij ontbreekt niets

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Opvallend stil rondom dit topic op dit forum, terwijl het nieuws er vol mee zit. Hoe komt dat?

Misschien omdat men hier o.h.a. op rotsen i.p.v. zand bouwt? smile.gif

Geld verdwijnt, Gods Woord blijft

      geplaatst: donderdag, 9 oktober 2008, 7.00 uur

      “Alleen zij die bouwen op Gods woord bouwen op de rotsen en wie bouwt op succes, carrière en geld bouwt op zand.†Met die woorden reageerde paus Benedictus XVI op de huidige economische crisis die de hele wereld in zijn greep heeft. Hij zei dit tijdens de opening van de bisschoppensynode over de Heilige Schrift, die deze maand in Rome wordt gehouden.“Het Woord van God is het fundament van alles, het is werkelijk realiteit. Wij moeten af van het idee dat het materiële, het grijpbare, betrouwbaarder is en meer zekerheid biedt.†Onder verwijzing naar het slot van de Bergrede zei de paus: “Zij die bouwen op het zand zijn degenen die bouwen op het zichtbare en tastbare, op succes, op carrière, op geld. Alles zal op een dag voorbijgaan. Wij zien dit vandaag in de ineenstorting van de grote banken: het geld verdwijnt, het is niets.†(KN)

BRON

(overigens vind ik niet dat je dit zomaar kunt doortrekken naar alles en iedereen - m.n. mensen in de derde wereld gaan hier weer, buiten hun schuld ook nog eens, keihard door getroffen worden. Maar voor westerse beleggers geldt het wel)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Je negeert dus bewust een aantal islamitische landen in azie, waar de economie beduidend gezonder is dan in de landen die je wel noemt. Waarom?

Maar komt het daar door de islam dat de economie gezonder is? Ik betwijfel het..... Landen waar de islam langer voet aan de grond heeft zijn wat dat betreft een stuk interessanter...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid