Spring naar bijdragen

Dag, dag Mammon oftewel Beurskrach!!


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Dat denk ik ook, je kan niet verwachten dat het 10-15 jaar omhoog gaat zonder ooit weer naar beneden te gaan.

Dat zou best kunnen, als er een revolutie op technisch gebied plaats vindt. Alleen op den duur is men verslaafd aan groei en wil men de pijn uitstellen. Daardoor staan er luchtbellen zoals olieluchtbel, die in 1973 uiteenspatte en de internetbubble die in 2001 uit eenspatte en nu dan de huizenbubble. Opzich allemaal niet nodig, maar ja dan komt toch de term van de mammon om de hoek. Geldzucht blijkt toch de wortel van alle kwaad is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 78
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Een vraag die altijd bij mij opkomt is: Wat is er zo erg als er geen groei is? Zolang er meer bij komt dan eruit gaat, hoef je toch niet per se nog meer te groeien? Of kun je zelf wel wat krimpen?

Tja, ooit de verkiezingen gewonnen met de belofte dat je komende jaren in inkomen achteruit zal gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, die valse retoriek dat met geld geven aan instellingen/banken de rijke hufters nog worden beloond voor hun fouten en dat de "arme arbeider" er weer voor opdraait.

Gatver, als het misgaat met het vertrouwen in de banken, als het mis gaat met de economie, dan vallen de hardste klappen toch echt onderaan.

En het idiote is, dat als ik de krant begrijp, dat er genoeg geld is, maar dat het probleem is, dat de banken zelf niethelemaal zeker zijn waar ze staan en hoe ze er voor staan mbt een aantal leningen b.v. en dat ze al helemaal niet weten hoe andere banken de vlag er bij hebben hangen qua dekking en dat ze elkaar daarom minder tot geen geld lenen en als ze het doen tegen hoge rente en dat de centrale banken daardoor vaak bijspringen, maar alleen kortdurend. Waarbij sommige commentatoren zeggen, dat als ze dat wat langduriger deden, dat dat meer rust zou brengen.

Kortom er is eigenlijk weinig echt "stuk" alleen het vertrouwen is "stuk" en alles draait meer om beeldvorming en vertrouwen dan op realiteit.

en ik heb geen verstand van economie. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kortom er is eigenlijk weinig echt "stuk" alleen het vertrouwen is "stuk" en alles draait meer om beeldvorming en vertrouwen dan op realiteit.

De realiteit is nou net dat onze economie nou net gebaseerd is op vertrouwen. Dat briefje van honderd euro is echt geen honderd euro waard hoogstens een paar centen, maar omdat we elkaar vertrouwen, dat op een ander moment dat we dat papiertje krijgen we er weer goederen voor terug krijgen.

In Zimbabwe zie je als het vertrouwen in de eigen valuta weg is. Dan is het geld binnen zeer korte tijd niks meer waard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een kredietcrisis is alleen een gevaar voor ongelovigen; niet voor gelovigen.

Ex. 8

22 Maar op die dag zal Ik het land Gosen, waar mijn volk verblijf houdt, uitzonderen, dat daar geen steekvliegen voorkomen; opdat gij weet, dat Ik, de HERE, in het land ben.

Ex. 9

7 Toen zond Farao heen en zie, van het vee der Israëlieten was zelfs niet één stuk gestorven. Toch bleef het hart van Farao onvermurwbaar en liet hij het volk niet gaan.

Ex. 9

26 Alleen in het land Gosen, waar de Israëlieten woonden, hagelde het niet.

Ex. 10

23 Gedurende drie dagen kon niemand een ander zien, noch van zijn plaats opstaan; maar alle Israëlieten hadden licht, waar zij woonden.

Ex. 12

23 En de HERE zal Egypte doortrekken om het te slaan; wanneer Hij dan het bloed aan de bovendorpel en aan de beide deurposten ziet, dan zal de HERE die deur voorbijgaan en de verderver niet toelaten in uw huizen te komen om te slaan.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een kredietcrisis is alleen een gevaar voor ongelovigen; niet voor gelovigen.

Ex. 8

22 Maar op die dag zal Ik het land Gosen, waar mijn volk verblijf houdt, uitzonderen, dat daar geen steekvliegen voorkomen; opdat gij weet, dat Ik, de HERE, in het land ben.

Ex. 9

7 Toen zond Farao heen en zie, van het vee der Israëlieten was zelfs niet één stuk gestorven. Toch bleef het hart van Farao onvermurwbaar en liet hij het volk niet gaan.

Ex. 9

26 Alleen in het land Gosen, waar de Israëlieten woonden, hagelde het niet.

Ex. 10

23 Gedurende drie dagen kon niemand een ander zien, noch van zijn plaats opstaan; maar alle Israëlieten hadden licht, waar zij woonden.

Ex. 12

23 En de HERE zal Egypte doortrekken om het te slaan; wanneer Hij dan het bloed aan de bovendorpel en aan de beide deurposten ziet, dan zal de HERE die deur voorbijgaan en de verderver niet toelaten in uw huizen te komen om te slaan.

Je kent vast ook wel dat andere boek uit het oude testament: Job.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een kredietcrisis is alleen een gevaar voor ongelovigen; niet voor gelovigen.

En Jezus zei: Niet door werken, maar door goedkope leningen alleen zult gij tot mij komen. Was nog leuker geweest in het latijn gok ik.

Non Laborum me Hypodenarum Creditum. oid

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij zijn de geleerden er niet over eens wanneer de geschiedenis met Job zich afspeelde. Volgens mij is er geen bijbeltekst meer na de geschiedenis van Job waarin de satan nog met God communiceert. Job had zich kunnen beroepen op het verbond met God dat hij had, waardoor hij beschermt zou zijn. Pas nadat Job verandert, veranderen ook zijn omstandigheden. Maar het is toch duidelijk dat het volk Israel beschermd was doordat het verbond had met God en omdat het zich ging beroepen op het vergoten bloed?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

En Jezus zei: Niet door werken, maar door goedkope leningen alleen zult gij tot mij komen. Was nog leuker geweest in het latijn gok ik.

Non Laborum me Hypodenarum Creditum. oid

Gelovigen zullen niet lenen, maar uitlenen.

Deut 15,6

Wanneer de HERE, uw God, u zegent, zoals Hij u beloofd heeft, dan zult gij aan vele volken lenen, maar zelf zult gij niet ter leen ontvangen; gij zult over vele volken heersen, maar over u zullen zij niet heersen.

Deut. 28

12 De HERE zal zijn rijke schatkamer, de hemel, voor u openen om op zijn tijd de regen voor uw land te geven en al het werk uwer handen te zegenen, zodat gij aan vele volken zult uitlenen zonder zelf te leen te ontvangen.

Deut. 28

15 Maar indien gij niet luistert naar de stem van de HERE, uw God, en niet al zijn geboden en inzettingen, die ik u heden opleg, naarstig onderhoudt, dan zullen de volgende vervloekingen alle over u komen en u treffen:

[...]

43 Steeds meer zal de vreemdeling in uw midden u te boven gaan, terwijl gij al dieper zinkt. 44 Hij zal u te leen geven, maar gij niet aan hem; hij zal hoofd zijn, en gij staart.

God waarschuwt voor geldzucht waardoor mensen zich hebben laten misleiden, waardoor de huidige problemen zijn ontstaan.

1 Tim 6,10

Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht. Door daarnaar te haken zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben zich met vele smarten doorboord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een kredietcrisis is alleen een gevaar voor ongelovigen; niet voor gelovigen.

Ik weet niet wat je met gevaar bedoeld, maar de huisuitzettingen in de VS gaan de Christenen, zelfs de evangelisch charismatisch gezalfde geheiligde niet voorbij.


Samengevoegd:

Quote:

Gelovigen zullen niet lenen, maar uitlenen.

Dus geen studieschuld, geen hypotheek?


Samengevoegd:

Quote:

God waarschuwt voor geldzucht waardoor mensen zich hebben laten misleiden, waardoor de huidige problemen zijn ontstaan.

1 Tim 6,10

Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht. Door daarnaar te haken zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben zich met vele smarten doorboord.

Daar kan ik me wel in vinden en als je tekst leest is dat ook voor gelovigen een groot gevaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet niet wat je met gevaar bedoeld, maar de huisuitzettingen in de VS gaan de Christenen, zelfs de evangelisch charismatisch gezalfde geheiligde niet voorbij.

Maar wel de 'Woord van Geloof'-beweging.


Samengevoegd:

Quote:

Dus geen studieschuld, geen hypotheek?

Inderdaad geen studieschuld en/of hypotheek. Ieder mens is natuurlijk wel vrij om zelf schulden op te lopen of een hypotheek aan te gaan, maar ik geloof dat dat niet nodig is voor een kind van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daar kan ik me wel in vinden en als je tekst leest is dat ook voor gelovigen een groot gevaar.

Het is een gevaar, maar het is de verantwoordelijkheid van gelovigen zelf om aan dat gevaar toe te geven of zich er tegen te verzetten. God is de Voorzienaar, dus mensen kunnen op God vertrouwen in plaats van te vertrouwen op geld. Maar zelfs als mensen in de schuld zijn gekomen, is God genadig en krachtig genoeg om mensen te bevrijden uit deze schuld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar wel de 'Woord van Geloof'-beweging.

Lijkt me goed om hier op een apart topic in te gaan.


Samengevoegd:

Terug naar de situatie nu.

Het amerikaanse parlement heeft ingestemd met het plan om voor 700 miljard dollar de banken te steunen.

Een heel slecht plan, de mensen die de rotzooi hebben veroorzaakt krijgen als beloning 700 milard. Wall-Street dook al snel weer in de min, tercht.

De econimische cijfers in de VS zijn slecht meer werklozen, minder fabrieksorders, dus de recessie is een feit. Niet alleen in de VS, maar ook in de EU en Japan.

In tussen moest in europa Fortis nogmaals worden gered, we hebben nu de bosbank. Dat gaat maandag weer een hoop nervositeit op de beurs op leveren.

In heb gisteren een aantal huizen gezien tijdens de open huizen dag. Nee voorlopig niet kopen, de markt is echt slecht.

Vreemd genoeg wel hysterische taferelen bij de Bijenkorf. Inderdaad dolle dwaze dagen, kleppen op, niets aan de hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vreemd genoeg wel hysterische taferelen bij de Bijenkorf. Inderdaad dolle dwaze dagen, kleppen op, niets aan de hand.

Ook hebzucht en bang om iets te missen. Bang zijn om iets te missen komt van angst die van de duivel komt. Angst is een gebrek aan liefde van God en een gebrek aan vertrouwen. Vertrouwen is in het Grieks gelijk aan 'geloven'.


Samengevoegd:

Quote:

Lijkt me goed om hier op een apart topic in te gaan.

Wat mij betreft kan hier worden gereageerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ook hebzucht en bang om iets te missen. orden gereageerd.

Voor dat hebben van die spulletje moet je weer eurootjes missen dus dat denkt men wel te kunnen missen.

Inmiddels wordt de chaos nog wat groter, ik lees dat een hypobank in Duitsland dreigt failliet te gaan. Er moet voor euro.png 32 miljard worden bijgesprongen en in België zijn ze met Fortis er nog niet uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid