Spring naar bijdragen

Belijdenis christelijk geloof


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Quote:

In de RKK wordt iedere zondag het geloof beleden als volgt:

Ik geloof in één God, de almachtige Vader,

Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.

En in één Heer, Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, vóór alle tijden geboren uit de Vader.

God uit God, Licht uit Licht, ware God uit de ware God.

Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader: door wie alles geschapen is.

Die voor ons mensen en omwille van ons heil uit de hemel is neergedaald.

En het vlees heeft aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria: en mens is geworden;

die voor ons ook werd gekruisigd; onder Pontius Pilatus heeft geleden en is begraven.

Ook is hij volgens de schriften verrezen op de derde dag;

Hij is opgeklommen ten hemel; zit aan de rechterhand van de Vader.

En hij zal wederkomen in heerlijkheid om levenden en doden te oordelen.

Hij wiens rijk geen einde zal hebben.

En in de heilige Geest, de Heer die levend maakt;

die voortkomt uit de Vader en de Zoon;

die met de Vader en de Zoon samen wordt aanbeden en verheerlijkt;

die gesproken heeft door de profeten.

En in de éne, heilige, katholieke en apostolische Kerk.

Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.

En ik verwacht de opstanding van de doden.

En het toekomstig eeuwige leven.

Amen.

Dit gebeurt in de GKV ook iedere zondag...

Alleen gaat het dan over de heilige algemene christelijke kerk ipv de heilige katholieke en apostolische Kerk puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een PKN formulier kan ik niet vinden. Wie heeft er nog voorbeelden uit de eigen kerk?

Binnen de Christelijk Gereformeerde Kerken en binnen een groot deel van de PKN wordt het klassieke belijdenisformulier gebruikt zoals jij die voor de GKv postte. Ik vermoed, maar durf dit niet met zekerheid te zeggen, dat dit ook het geval is bij de Hersteld Hervormden, GerGem en andere kerkgenootschappen binnen de gereformeerde gezindte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, omdat je ook een belijdenis moet hebben om tegenaan te schoppen, dan maar de Remonstrantse er ook bij

Hoe vaak deze beleden wordt, wekelijks, eenmalig? ik heb geen idee. Ik zal verder even zoeken naar de Zevende Dag adventisten belijdenis. Die moet ook wel ergens te vinden zijn.

Belijdenis

Wij beseffen en aanvaarden dat wij onze rust niet vinden in de zekerheid van wat wij belijden, maar in verwondering over wat ons toevalt en geschonken wordt;

dat wij onze bestemming niet vinden in onverschilligheid en hebzucht, maar in wakkerheid en verbondenheid met al wat leeft;

dat ons bestaan niet voltooid wordt door wie we zijn en wat we hebben, maar door wat oneindig groter is dan wij kunnen bevatten.

Door dit besef geleid, geloven wij in Gods Geest die al wat mensen scheidt te boven gaat en hen bezielt tot wat heilig is en goed, opdat zij, zingend en zwijgend, biddend en handelend, God eren en dienen.

Wij geloven in Jezus, een van Geest vervulde mens, het gelaat van God dat ons aanziet en verontrust. Hij had de mensen lief en werd gekruisigd maar leeft, zijn eigen dood en die van ons voorbij. Hij is ons heilig voorbeeld van wijsheid en van moed en brengt ons Gods eeuwige liefde nabij.

Wij geloven in God, de Eeuwige, die ondoorgronde liefde is, de grond van het bestaan, die ons de weg van vrijheid en gerechtigheid wijst en ons wenkt naar een toekomst van vrede.

Wij geloven dat wij zelf, zo zwak en feilbaar als wij zijn, geroepen worden om met Christus en allen die geloven verbonden, kerk te zijn in het teken van de hoop.

Want wij geloven in de toekomst van God en wereld, in een goddelijk geduld dat tijd schenkt om te leven en te sterven en om op te staan, in het koninkrijk dat is en komen zal, waar God voor eeuwig zijn zal: alles in allen.

Aan God zij de lof en de eer in tijd en eeuwigheid. Amen

ik vind hem in ieder geval mooi en filosofisch. hit me big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jongens, gedraagt jullie!

Enne... is belijdenis bij de protestanten niet net zoiets als het H. Sacrament van het Vormsel binnen de RKK (gezegend zij haar naam)? Ik bedoel maar; beide zijn het overgangsrituelen, waardoor je van kind wordt opgenomen bij de volwassen leden van de parochie c.q. gemeente.

Ik zeg hier verder nix over de inhoudelijke verschillen. Daar mag iemand best weer een topic over starten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Dienstboek I&II van de PKN zijn te vinden op www.dienstboek.nl en daar heb ik dan ook onderstaand formulier vandaan voor belijdenis. Dit staat in Dienstboek II. Copyright behoort toe aan Uitgeverij Boekencentrum, Zoetermeer, 2004.

Echter, de teksten uit het dienstboek zijn aan te passen waar gewenst, zo ook dus met het formulier voor de Belijdenis. (bijv. bij ons in de gemeente is belijdenis geen voorwaarde voor deelname aan het Avondmaal, dus dat wordt eruit weggelaten).

Formulier voor de

openbare geloofsbelijdenis1

Almachtige God, Vader van alle barmhartigheid, wij danken U ootmoedig en van ganser harte voor uw goedheid aan ons en alle mensen bewezen.

Wij loven U om onze schepping en bewaring en om alle zege-ningen van dit leven, maar bovenal om uw onschatbare liefde, waardoor U de wereld hebt verlost in onze Heere Jezus Chris-tus, om de wegen en middelen van uw genade en de hoop op Uw heerlijkheid.

Wek in ons hart waarachtige dankbaarheid, dat wij Uw lof mo-gen verkondigen, niet alleen met onze lippen, maar door ons gehele leven, door ons toe te wijden aan Uw dienst en voor U te wandelen in gerechtigheid – door onze Heere Jezus Christus, Uw Zoon, aan wie met U en de Heilige Geest alle eer en heer-lijkheid zij in eeuwigheid. Amen.

Gemeente des Heeren, enige broeders en zusters verlangen nu in uw midden persoonlijk en openlijk belijdenis van het geloof af te leggen, opdat zij mogen delen in de volle gemeenschap van de kerk. Zij worden hierdoor tot het Heilig Avondmaal toegelaten en dragen medeverantwoordelijkheid voor de opbouw van de gemeen-te van Christus.

      Wij geloven en belijden dat God in Christus Zijn kinderen verga-dert uit alle rassen en volken en hen verenigt tot één lichaam, waarvan Jezus Christus het hoofd is en wij de leden zijn.

      In de Heilige Doop wordt ons betuigd en verzegeld, dat wij in Gods genadeverbond opgenomen zijn. Daarom behoren wij als leden van Christus’ gemeente gedoopt te zijn. Daarmee dragen wij zijn merk- en veldteken2. In het Heilig Avondmaal, waar Christus ons brood en wijn geeft als tekenen en zegelen van Zijn gekruisigd lichaam en Zijn vergoten bloed, verbindt Hij ons telkens opnieuw tot de waarachtige gemeenschap met Zichzelf en met elkaar.

      Zo verenigd met Christus, zijn wij geroepen met woord en daad Hem te belijden als Heere en Heiland, en Gods Koninkrijk te ver-kondigen en te verwachten.

De kerkenraad heeft, na gevraagd te hebben naar uw geloof en kennis van de waarheid, met vertrouwen en blijdschap in uw voor-nemen toegestemd. Daarom verzoek ik u, broeders en zusters, die nu belijdenis van het geloof wilt afleggen, op te staan en in dankba-re gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift en in gemeenschap met de belijdenis van de vaderen3 te antwoorden op de volgende vra-gen:

Ten eerste: Belijdt u te geloven in God, de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde, en in Jezus Christus, Zijn eniggebo-ren Zoon, onze Heere en in de Heilige Geest?

Ten tweede: Aanvaardt u de roeping om, als lid van de gemeente, die God Zich in Christus tot het eeuwige leven verkoren heeft, door Zijn genade tegen de zonde en de duivel te strijden, uw Heiland te volgen in leven en sterven, Hem te belijden voor de mensen en met blijdschap te arbeiden in Zijn Koninkrijk?

Ten derde: Wilt u, in de gemeenschap van de Protestantse Kerk in Nederland en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en de sacramenten, volharden in het gebed en het lezen van de Heilige Schrift, en wilt u met de u geschonken gaven meewerken aan de opbouw van de gemeente van Christus?

Wat is daarop uw antwoord, N.?

Antwoord:

Ja.

De predikant spreekt vervolgens een woord uit de Heilige Schrift: 1 Timotheüs 6:12-16 of Hebreeën 13:20-21.

Nu wordt de Heilige Doop bediend aan hen die niet als kind ten doop zijn gehouden.

N. Ik doop u in de Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes. (Amen.)

Of:

N. Ik doop u in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest. (Amen.)

Uit kracht van uw doop en als gevolg van uw persoonlijke belijdenis van het geloof, verklaren wij u, in de gemeenschap van de Kerk van Christus, tot belijdende leden van de Protestantse Kerk in Nederland en nodigen u tot de tafel des Heeren.

      De God van alle genade, die u in Christus geroepen heeft tot zijn eeuwige heerlijkheid, Hij zal u volmaken, bevestigen, sterken en grondvesten. Hem zij de kracht in alle eeuwigheid. Amen [1 Pe. 5:10,11].

Geliefde broeders en zusters in de Heere, nu u door uw belijdenis in alle voorrechten van het lidmaatschap van de Kerk van Christus delen mag, bedenkt te allen tijde dat u medeburgers van de heili-gen bent en huisgenoten van God, gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Jezus Christus Zelf de hoeksteen is; in Hem wordt ook u mede gebouwd tot een woonstede van God in de Geest [Éf. 2:19-22].

      Gemeente van Jezus Christus, nu u de belijdenis van deze broeders en zusters hebt gehoord (en getuige geweest bent van de doop) en hun toelating tot het Heilig Avondmaal hebt vernomen, bevelen wij hen aan in uw liefde en zorg, als leden, die met ons één zijn in de Heere. Gedenk de woorden van onze Heere Jezus Chris-tus: Een nieuw gebod geef ik u dat u elkander liefhebt, gelijk Ik u liefgehad heb, dat u ook elkander liefhebt. Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij zijt, indien u liefde hebt onder el-kander [Joh. 13:34,45].

Belijden wij ons christelijk geloof:

Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des he-mels en der aarde.

En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere; die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Ma-ria; die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, ge-storven en begraven, nedergedaald ter helle; ten derden dage wederom opgestaan van de doden; opgevaren ten hemel, zit-tende ter rechterhand Gods, des almachtigen Vaders; van waar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.

Ik geloof in de Heilige Geest. Ik geloof een heilige, algemene christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen; vergeving der zonden; wederopstanding des vleses; en een eeuwig leven. Amen.

Laat ons bidden:

Almachtige en getrouwe God, die beloofd hebt Uw kerk op aar-de in stand te zullen houden en die in Uw liefde ook deze broe-ders en zusters hebt geroepen U te belijden en te dienen, wij bidden U: vermeerder in hen de genade van de Heilige Geest, opdat zij mogen toenemen in het geloof en trouw mogen blijven in de liefde tot U.

Heere Jezus, grote Herder, wil ook deze schapen van Uw kud-de veilig leiden en, als zij ooit verschrikt mochten worden door verzoeking en vervolging, hun zwakke krachten sterken en hen bewaren, dat zij niet afdwalen.

Behoed hen en ons allen, opdat wij eenmaal na volbrachte strijd mogen ingaan in de vreugde van Uw Koninkrijk, om met allen die Uw Naam belijden, U te loven en te dienen in heerlijkheid.

Onze Vader, Die in de hemelen zijt!

Uw Naam worde geheiligd.

Uw Koninkrijk kome.

Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, alzo ook op de aarde.

Geef ons heden ons dagelijks brood.

En vergeef ons onze schulden,

gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.

En leid ons niet in verzoeking,

maar verlos ons van de boze.

Want Uw is het Koninkrijk,

en de kracht,

en de heerlijkheid,

in eeuwigheid. Amen.

1       Deze orde biedt tevens de mogelijkheid voor het dopen van volwassenen. In het formulier om de Heilige Doop te bedienen aan volwassen personen wordt echter meer expliciet op de volwassenendoop ingegaan.

2      Veldteken = banier.

3       Zie voor dit punt ook de Verantwoording.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het Dienstboek I&II van de PKN zijn te vinden op
en daar heb ik dan ook onderstaand formulier vandaan voor belijdenis. Dit staat in Dienstboek II. Copyright behoort toe aan Uitgeverij Boekencentrum, Zoetermeer, 2004.

Echter, de teksten uit het dienstboek zijn aan te passen waar gewenst, zo ook dus met het formulier voor de Belijdenis. (bijv. bij ons in de gemeente is belijdenis geen voorwaarde voor deelname aan het Avondmaal, dus dat wordt eruit weggelaten).

Formulier voor de

openbare geloofsbelijdenis1

Almachtige God, Vader van alle barmhartigheid, wij danken U ootmoedig en van ganser harte voor uw goedheid aan ons en alle mensen bewezen.

Wij loven U om onze schepping en bewaring en om alle zege-ningen van dit leven, maar bovenal om uw onschatbare liefde, waardoor U de wereld hebt verlost in onze Heere Jezus Chris-tus, om de wegen en middelen van uw genade en de hoop op Uw heerlijkheid.

Wek in ons hart waarachtige dankbaarheid, dat wij Uw lof mo-gen verkondigen, niet alleen met onze lippen, maar door ons gehele leven, door ons toe te wijden aan Uw dienst en voor U te wandelen in gerechtigheid – door onze Heere Jezus Christus, Uw Zoon, aan wie met U en de Heilige Geest alle eer en heer-lijkheid zij in eeuwigheid. Amen.

Gemeente des Heeren, enige broeders en zusters verlangen nu in uw midden persoonlijk en openlijk belijdenis van het geloof af te leggen, opdat zij mogen delen in de volle gemeenschap van de kerk. Zij worden hierdoor tot het Heilig Avondmaal toegelaten en dragen medeverantwoordelijkheid voor de opbouw van de gemeen-te van Christus.

      Wij geloven en belijden dat God in Christus Zijn kinderen verga-dert uit alle rassen en volken en hen verenigt tot één lichaam, waarvan Jezus Christus het hoofd is en wij de leden zijn.

      In de Heilige Doop wordt ons betuigd en verzegeld, dat wij in Gods genadeverbond opgenomen zijn. Daarom behoren wij als leden van Christus’ gemeente gedoopt te zijn. Daarmee dragen wij zijn merk- en veldteken2. In het Heilig Avondmaal, waar Christus ons brood en wijn geeft als tekenen en zegelen van Zijn gekruisigd lichaam en Zijn vergoten bloed, verbindt Hij ons telkens opnieuw tot de waarachtige gemeenschap met Zichzelf en met elkaar.

      Zo verenigd met Christus, zijn wij geroepen met woord en daad Hem te belijden als Heere en Heiland, en Gods Koninkrijk te ver-kondigen en te verwachten.

De kerkenraad heeft, na gevraagd te hebben naar uw geloof en kennis van de waarheid, met vertrouwen en blijdschap in uw voor-nemen toegestemd. Daarom verzoek ik u, broeders en zusters, die nu belijdenis van het geloof wilt afleggen, op te staan en in dankba-re gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift en in gemeenschap met de belijdenis van de vaderen3 te antwoorden op de volgende vra-gen:

Ten eerste: Belijdt u te geloven in God, de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde, en in Jezus Christus, Zijn eniggebo-ren Zoon, onze Heere en in de Heilige Geest?

Ten tweede: Aanvaardt u de roeping om, als lid van de gemeente, die God Zich in Christus tot het eeuwige leven verkoren heeft, door Zijn genade tegen de zonde en de duivel te strijden, uw Heiland te volgen in leven en sterven, Hem te belijden voor de mensen en met blijdschap te arbeiden in Zijn Koninkrijk?

Ten derde: Wilt u, in de gemeenschap van de Protestantse Kerk in Nederland en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en de sacramenten, volharden in het gebed en het lezen van de Heilige Schrift, en wilt u met de u geschonken gaven meewerken aan de opbouw van de gemeente van Christus?

Wat is daarop uw antwoord, N.?

Antwoord:

Ja.

De predikant spreekt vervolgens een woord uit de Heilige Schrift: 1 Timotheüs 6:12-16 of Hebreeën 13:20-21.

Nu wordt de Heilige Doop bediend aan hen die niet als kind ten doop zijn gehouden.

N. Ik doop u in de Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes. (Amen.)

Of:

N. Ik doop u in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest. (Amen.)

Uit kracht van uw doop en als gevolg van uw persoonlijke belijdenis van het geloof, verklaren wij u, in de gemeenschap van de Kerk van Christus, tot belijdende leden van de Protestantse Kerk in Nederland en nodigen u tot de tafel des Heeren.

      De God van alle genade, die u in Christus geroepen heeft tot zijn eeuwige heerlijkheid, Hij zal u volmaken, bevestigen, sterken en grondvesten. Hem zij de kracht in alle eeuwigheid. Amen [1 Pe. 5:10,11].

Geliefde broeders en zusters in de Heere, nu u door uw belijdenis in alle voorrechten van het lidmaatschap van de Kerk van Christus delen mag, bedenkt te allen tijde dat u medeburgers van de heili-gen bent en huisgenoten van God, gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Jezus Christus Zelf de hoeksteen is; in Hem wordt ook u mede gebouwd tot een woonstede van God in de Geest [Éf. 2:19-22].

      Gemeente van Jezus Christus, nu u de belijdenis van deze broeders en zusters hebt gehoord (en getuige geweest bent van de doop) en hun toelating tot het Heilig Avondmaal hebt vernomen, bevelen wij hen aan in uw liefde en zorg, als leden, die met ons één zijn in de Heere. Gedenk de woorden van onze Heere Jezus Chris-tus: Een nieuw gebod geef ik u dat u elkander liefhebt, gelijk Ik u liefgehad heb, dat u ook elkander liefhebt. Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij zijt, indien u liefde hebt onder el-kander [Joh. 13:34,45].

Belijden wij ons christelijk geloof:

Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des he-mels en der aarde.

En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere; die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Ma-ria; die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, ge-storven en begraven, nedergedaald ter helle; ten derden dage wederom opgestaan van de doden; opgevaren ten hemel, zit-tende ter rechterhand Gods, des almachtigen Vaders; van waar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.

Ik geloof in de Heilige Geest. Ik geloof een heilige, algemene christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen; vergeving der zonden; wederopstanding des vleses; en een eeuwig leven. Amen.

Laat ons bidden:

Almachtige en getrouwe God, die beloofd hebt Uw kerk op aar-de in stand te zullen houden en die in Uw liefde ook deze broe-ders en zusters hebt geroepen U te belijden en te dienen, wij bidden U: vermeerder in hen de genade van de Heilige Geest, opdat zij mogen toenemen in het geloof en trouw mogen blijven in de liefde tot U.

Heere Jezus, grote Herder, wil ook deze schapen van Uw kud-de veilig leiden en, als zij ooit verschrikt mochten worden door verzoeking en vervolging, hun zwakke krachten sterken en hen bewaren, dat zij niet afdwalen.

Behoed hen en ons allen, opdat wij eenmaal na volbrachte strijd mogen ingaan in de vreugde van Uw Koninkrijk, om met allen die Uw Naam belijden, U te loven en te dienen in heerlijkheid.

Onze Vader, Die in de hemelen zijt!

Uw Naam worde geheiligd.

Uw Koninkrijk kome.

Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, alzo ook op de aarde.

Geef ons heden ons dagelijks brood.

En vergeef ons onze schulden,

gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.

En leid ons niet in verzoeking,

maar verlos ons van de boze.

Want Uw is het Koninkrijk,

en de kracht,

en de heerlijkheid,

in eeuwigheid. Amen.

1       Deze orde biedt tevens de mogelijkheid voor het dopen van volwassenen. In het formulier om de Heilige Doop te bedienen aan volwassen personen wordt echter meer expliciet op de volwassenendoop ingegaan.

2      Veldteken = banier.

3       Zie voor dit punt ook de Verantwoording.

Dit formulier wordt inderdaad voor de PKN gebruikt. De specifieke woorden zijn soms nog wel eens anders: Vb. 'Kennis van de waarheid' wordt soms vervangen door 'kennis van het evangelie' etc. Taalgebruik wordt soms wat moderner gezet en sommige punten worden aan de insteek van kerken aangepast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(...)

Wij loven U om onze schepping en bewaring en om alle zege-ningen van dit leven, maar bovenal om uw onschatbare liefde, waardoor U de wereld hebt verlost in onze Heere Jezus Chris-tus, om de wegen en middelen van uw genade en de hoop op Uw heerlijkheid.

Wek in ons hart waarachtige dankbaarheid, dat wij Uw lof mo-gen verkondigen, niet alleen met onze lippen, maar door ons gehele leven, door ons toe te wijden aan Uw dienst en voor U te wandelen in gerechtigheid – door onze Heere Jezus Christus, Uw Zoon, aan wie met U en de Heilige Geest alle eer en heer-lijkheid zij in eeuwigheid. Amen.

(...)

Wij geloven en belijden dat God in Christus Zijn kinderen verga-dert uit alle rassen en volken en hen verenigt tot één lichaam, waarvan Jezus Christus het hoofd is en wij de leden zijn.

(...) ... en Gods Koninkrijk te ver-kondigen en te verwachten.

De kerkenraad heeft, na gevraagd te hebben naar uw geloof en kennis van de waarheid, met vertrouwen en blijdschap in uw voor-nemen toegestemd. Daarom verzoek ik u, broeders en zusters, die nu belijdenis van het geloof wilt afleggen, op te staan en in dankba-re gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift en in gemeenschap met de belijdenis van de vaderen3 te antwoorden op de volgende vra-gen:

Ten eerste: Belijdt u te geloven in God, de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde, en in Jezus Christus, Zijn eniggebo-ren Zoon, onze Heere en in de Heilige Geest?

Ten tweede: Aanvaardt u de roeping om, als lid van de gemeente, die God Zich in Christus tot het eeuwige leven verkoren heeft, door Zijn genade tegen de zonde en de duivel te strijden, uw Heiland te volgen in leven en sterven, Hem te belijden voor de mensen en met blijdschap te arbeiden in Zijn Koninkrijk?

(...)

Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des he-mels en der aarde.

En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere; die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Ma-ria; die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, ge-storven en begraven, nedergedaald ter helle; ten derden dage wederom opgestaan van de doden; opgevaren ten hemel, zit-tende ter rechterhand Gods, des almachtigen Vaders; van waar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.

Ik geloof in de Heilige Geest. Ik geloof een heilige, algemene christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen; vergeving der zonden; wederopstanding des vleses; en een eeuwig leven. Amen.

Laat ons bidden:

Almachtige en getrouwe God, die beloofd hebt Uw kerk op aar-de in stand te zullen houden en die in Uw liefde ook deze broe-ders en zusters hebt geroepen U te belijden en te dienen, wij bidden U: vermeerder in hen de genade van de Heilige Geest, opdat zij mogen toenemen in het geloof en trouw mogen blijven in de liefde tot U.

Heere Jezus, grote Herder, wil ook deze schapen van Uw kud-de veilig leiden en, (enzovoorts)

Waarom staan al die streepjes er? Betekent het, zoals in sommige muziek, dat je de lettergreep vóór het streepje langgerekt moet zingen? Sommigen staan namelijk nogal dicht op elkaar, en de functie van woordafbreking aan het einde van de zin leek me daarom niet meteen de meest logische keuze...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Binnen de Christelijk Gereformeerde Kerken en binnen een groot deel van de PKN wordt het klassieke belijdenisformulier gebruikt zoals jij die voor de GKv postte. Ik vermoed, maar durf dit niet met zekerheid te zeggen, dat dit ook het geval is bij de Hersteld Hervormden, GerGem en andere kerkgenootschappen binnen de gereformeerde gezindte.

In de Gergem inderdaad dezelfde, hooguit een iets verouderde versie. Volgens mij zijn dit de zogenaamde vragen van Voetius..

In de HHK weet ik het niet zeker, Je hebt namelijk twee verschillende. Een hoort meer bij de Dortse kerkorde (Voetius) de andere meer bij de Hervormde Kerkorde..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Waarom staan al die streepjes er? Betekent het, zoals in sommige muziek, dat je de lettergreep vr het streepje langgerekt moet zingen? Sommigen staan namelijk nogal dicht op elkaar, en de functie van woordafbreking aan het einde van de zin leek me daarom niet meteen de meest logische keuze...

Net even op die website gegeken in de originele teksten, maar kan de streepjes daar niet op vreemde plekken vinden. Wellicht had tigerente ze zelf neergezet tijdens het intikken omdat de regel dan afbrak oid. Ik kan ze iig niet vinden.

Mohamed, ik vroeg me inderdaad ook af waarom iedere week hetzelfde riedeltje beleden(?) zou moeten worden? Is dit strikt noodzakelijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom wordt er elke week hetzelfde weer beleden?

Tegenvraag; waarom wordt bij sportwedstrijden in de VS altijd het volkslied gezongen?

Antwoord; omdat het iets verbindends heeft. Bovendien, in geval van het Credo, is het de bedoeling in de RKK, dat je de woorden bewust uitspreekt en méént, wat je tong belijdt. Zo verstevig je je geloof, en door het samen te belijden, de gemeenschap waarbinnen je dit belijdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Tegenvraag; waarom wordt bij sportwedstrijden in de VS altijd het volkslied gezongen?

Antwoord; omdat het iets verbindends heeft. Bovendien, in geval van het Credo, is het de bedoeling in de RKK, dat je de woorden bewust uitspreekt en méént, wat je tong belijdt. Zo verstevig je je geloof, en door het samen te belijden, de gemeenschap waarbinnen je dit belijdt.

Duidelijk, bedankt!


Samengevoegd:

Quote:

In de RKK wordt iedere zondag het geloof beleden als volgt:

(maar dan in het latijn meestal)

Ik geloof in één God, de almachtige Vader,

Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.

En in één Heer, Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, vóór alle tijden geboren uit de Vader.

God uit God, Licht uit Licht, ware God uit de ware God.

Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader: door wie alles geschapen is.

Die voor ons mensen en omwille van ons heil uit de hemel is neergedaald.

En het vlees heeft aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria: en mens is geworden;

die voor ons ook werd gekruisigd; onder Pontius Pilatus heeft geleden en is begraven.

Ook is hij volgens de schriften verrezen op de derde dag;

Hij is opgeklommen ten hemel; zit aan de rechterhand van de Vader.

En hij zal wederkomen in heerlijkheid om levenden en doden te oordelen.

Hij wiens rijk geen einde zal hebben.

En in de heilige Geest, de Heer die levend maakt;

die voortkomt uit de Vader en de Zoon;

die met de Vader en de Zoon samen wordt aanbeden en verheerlijkt;

die gesproken heeft door de profeten.

En in de éne, heilige, katholieke en apostolische Kerk.

Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.

En ik verwacht de opstanding van de doden.

En het toekomstig eeuwige leven.

Amen.

Hier kan ik mij redelijk in vinden, maar de laatste alinea gaat volgens mij regelrecht tegen de duidelijke statements in (zach 13,1) welke we in de Bijbel terugvinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een PKN formulier kan ik niet vinden. Wie heeft er nog voorbeelden uit de eigen kerk?

Dat hebben we niet, openbare belijdenissen als onderdeel van de liturgie. Evangelisch he, die hebben niet de meest spetterende liturgie. puh2.gif

Af en toe zingen we opwekking #347.

Ik ben bang dat dat het meest in de buurt komt van een openbare belijdenis in de dienst, van wat we hebben. puh2.gif

Ik geloof in God de Vader,

Schepper, die de schepping draagt.

In zijn Zoon, in Christus Jezus

die, geboren uit een maagd,

aan het kruis de wereld redde,

onze zonden op zich nam.

Opgestaan en opgevaren

troont Hij aan Gods rechterhand.

Jezus, Hij is Heer, )

Hij is Heer. )4x

Naam aller namen,

naam aller namen.

Ik geloof in God de Trooster,

gaven van de heil'ge Geest,

die Gods woord aan ons bevestigt:

gaat en predikt en geneest.

Als Hij komt met macht en luister

zal de mensheid voor Hem staan.

Dan zal elke knie zich buigen,

elke tong belijdt zijn naam:

Jezus, U bent Heer, )

U bent Heer. )4x

Naam aller namen,

naam aller namen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Als men echt in de belijdenis van de Kerk wil staan dan gaat men geen eigen zogenaamde belijdenisjes maken,een vorm van hoogmoed.De belijdenissen van de Katholiek Apostolische Kerk vervatten alles,waarvan Nicea als belijdenis die elke Zondag gezongen wordt .

Credo in unum Deum..................

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als men echt in de belijdenis van de Kerk wil staan dan gaat men geen eigen zogenaamde belijdenisjes maken,een vorm van hoogmoed.De belijdenissen van de Katholiek Apostolische Kerk vervatten alles,waarvan Nicea als belijdenis die elke Zondag gezongen wordt .

Credo in unum Deum..................

et Apostolicum caro factum est et habitavit in nobis et vidimus gloriam eius gloriam quasi unigeniti a Patre plenum gratiae et veritatis

Natuurlijk zijn de belijdenisjes van het Kerkje niet door mensenhandjes gemaakt, maar zijn ze door God als het ware kant en klaar aan de Apostolische, Ongedeelde, Oud Katholieke Kerk buiten de Unie van Utrecht overgegeven..

abominatio Domini omnis arrogans

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe vaak deze beleden wordt, wekelijks, eenmalig?

Ik heb de hier geciteerde beginselverklaring alleen langs horen komen wanneer iemand toetreedt tot de broederschap, eigenlijk.

Doopsgezinden kennen in tegenstelling tot de remonstranten geen algemene belijdenis of beginselverklaring, die kan ik hier dus niet neerzetten. Bij ons is het gebruikelijk dat iedereen zelf zijn belijdenis schrijft, om zo te getuigen van wat je gelooft ten overstaan van de gemeente. Het komt ook voor dat iemand zijn belijdenis later herziet, of nogmaals voorleest, schijnt. Het is mijn ervaring dat persoonlijke belijdenissen sterk op het apostolicum lijken, maar dan in persoonlijke taal, met daarbij wat men hier onder verstaat of waarom het belangrijk is. Ze zijn niet allemaal even mooi.

Mijn eigen persoonlijke belijdenis zal in ieder geval behoorlijk afwijken van de remonstrantse beginselverklaring, vooral op het punt "Wij geloven in Jezus, een van Geest vervulde mens", en het ontbreken van een speciale plaats voor de Geest bevalt me ook niet zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid