Spring naar bijdragen

Paspoort en geboorte- vaderland.


Aanbevolen berichten

Quote:

Onder het motto 'de middenmuur des afscheids is weggevallen'
knipoog_dicht.gif

Is de tussenmuur buiten Christus dan ook gevallen?

Gal 3,28       

Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt één in Christus Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

De buitenlander bezit een NL paspoort maar dat zegt niets,en zou ook geen NL paspoort moeten hebben hooguit een tijdelijke verblijfsvergunning maar meer ook niet.

Iemand die een Nl paspoort heeft is dus al per definitie al geen buitenlander meer, hooguit een allochtoon.

En daarbij: Wie of wat bepaalt wat een 'echte Nederlander' is? (buiten dan dat wat gewoon simpelweg in de wet staat)

Ik vind dit een beetje crap eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De wet is veranderlijk als het weer.Een Hollander/Nederlander kan men nooit zijn Nederlanderschap ontnemen of paspoort innemen en het land uit zenden.Een buitenlander met een NL paspoort kan zo het Nederlanderschap ontnomen worden en zijn paspoort in nemen en hem/haar het land uit.

De slotsom is dan ook een buitenlander met een NL paspoort blijft een buitenlander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De slotsom is dan ook een buitenlander met een NL paspoort blijft een buitenlander.

Je blijft heel hard iets zeggen wat gewoon niet kán. Iemand met een Nl paspoort kan gewoon simpelweg geen buitenlander zijn omdat dit zo is vastgelegd in de wet. Een buitenlander is namelijk iemand met een paspoort van een ander land. En dan kan je dat wel vinden, maar feit is gewoon dat het niet zo is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach ja, wat moet ik zeggen...

In onze woonplaats is er zo'n volksbuurt waar men erg hecht met elkaar omgaat. Het is er zelfs zo hecht, dat als je niet in die buurt geboren bent, je er dan eigenlijk nooit echt bij kunt horen. Je kunt er tien, twintig jaar wonen en een hartstikke leuke buur zijn, maar je wordt er nooit een echte Hovenaar. Gewoon, omdat je er nooit geboren bent. Dat is echt alles.

Ik vind dat gezeik van de bovenste plank. Ja, laat ik het maar meteen direct zeggen. "Je wordt nooit een echte Hovenaar." "Je wordt nooit een echte Nederlander." Ik heb het idee dat dat vooral slappe excuses zijn om vreemde mensen fijn als vreemd te mogen blijven beschouwen. Om ze toch er ongestraft op te kunnen blijven wijzen dat ze niet in de buurt of in Nederland geboren zijn. Daar konden die buitenstaanders dan ook zo ontzettend veel aan doen natuurlijk...

Als iemand een leuke buur is of een goede burger, echt meedoet in het sociale verkeer en ook gewoon hard werkt voor zijn geld, dan is hij wat mij betreft al heel snel een echte Nederlander. Misschien nog wel Nederlandser dan de Nederlanders die maar weinig ophebben met de samenleving. Ook al zou hij geen stamppot lusten, zich vijf keer per dag op de grond werpen tijdens het gebed, anders denken over bepaalde culturele uitingen of met een accent spreken.

Waarom zou ik eigenlijk nog willen zeuren dat hij nooit echt de cultuur in zijn handen zou krijgen, nooit echt Nederlander zou worden, als hij gewoon actief met van alles meedoet? Wat is dan precies de meerwaarde van mijn gezeur? Mag ik hem dan soms ongestraft altijd een beetje buitensluiten? Mag ik dan soms hem bestraffend aanspreken als hij onschuldige en eigen gebruiken en rituelen erop nahoudt? Moet ik dat dan willen? Ik zie er serieus echt het nut niet van in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was geen Nederlander, ik ben geen Nederlander, en ik zal het ook wel nooit worden, ondanks het hebben van een rood vodje dat anders beweert.

In mijn geval is de inburgering mislukt, ik spreek hoogstens de taal en dan houdt het ook wel op. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ook nooit een poging heb ondernomen om in te burgeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik was geen Nederlander, ik ben geen Nederlander, en ik zal het ook wel nooit worden, ondanks het hebben van een rood vodje dat anders beweert.

In mijn geval is de inburgering mislukt, ik spreek hoogstens de taal en dan houdt het ook wel op. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ook nooit een poging heb ondernomen om in te burgeren.

Dat wilde wij maar zeggen en dat is met de meeste zo,dus een NL paspoort zou dan direct weer ingenomen moeten worden,en waarom niet terug naar het land van herkomst,dat zou verreweg het allerbeste zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik was geen Nederlander, ik ben geen Nederlander, en ik zal het ook wel nooit worden, ondanks het hebben van een rood vodje dat anders beweert.

In mijn geval is de inburgering mislukt, ik spreek hoogstens de taal en dan houdt het ook wel op. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ook nooit een poging heb ondernomen om in te burgeren.

En waarom heb je geen poging ondernomen om in te burgeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk ik snap ook donders goed wat je bedoeld. Ik kom uit Twente en ben zodoende een tukker. Wanneer ik in Twente ben voel ik me niet echt duidelijk een tukker, maar wanneer ik in Utrecht (Overvecht) vertoef voel ik wel eens mijn Twentse roots roepen. Tukker staan wel iets anders in het leven dan de gemiddelde Nederland in mijn buurt of op mijn opleiding. Ik doel niet alleen op accenten knipoog_dicht.gif

Ik kom ook nog eens uit Rijssen een stad met een behoorlijk gesloten cultuur. Een mix van regionalisme, dialect en religie. Wanneer ik later met mijn vriendin zou trouwen en in Rijssen zou gaan wonen, zal men zeggen dat ik getrouwd ben met 'n vrûmden' (een vreemde) iemand van buiten Rijssen. Ook wanneer iemand van buiten Rijssen trouw naar de kerk gaat en dialect leert spreken in de loop der tijden blijft die persoon gewoon een vrûmde. Mijn vriendin zal echter het geluk hebben dat ze getrouwd is met een Riessender die wel in de groep staat, het dialect kent, de kerken kent, de mensen kent en veel Riessense Biej- of Skeeldnaams (onderdeel van de Rijssense cultuur).

Toch zal mijn vriendin geen bijnaam krijgen in Rijssen, ze is niet Rijssens. Ze zal worden genoemd als 'de vrouwe van Janoarm van Frearek van de Kuups'. Dit is wel een van de redenen waarom mijn vriendin niet echt staat te springen om in Rijssen te gaan wonen, wat ik begrijp. Wanneer je als doodgewone niet-Rijssenaren in Rijssen komt wonen zal het gewoon een tijd duren voordat je echt contacten hebt met de Rijssenaren. De Riessenders zullen nooit zeggen of geloven dat ze beter zijn dan de rest, maar hebben wel hun bepaalde cultuur die over genomen dient te worden door de niet-Rijsenaren. Dialect spreken, of verstaan in elke geval.

Zo zal dat vast ook zijn in andere plaatsen of wijken, zelfs hier in Utrecht Overvecht is er een verschil tussen de Nederlanders die uit Utrecht komen, die van buiten de Stad komen en allochtone mensen. Dat is ook logisch ergens omdat er een sociaal-cultureel verschil bestaat tussen de groepen.

Volgens mij is het echter juist daarom dat Nederlanderschap wordt verworven met je nationaliteit/paspoort. Net als ik nu geen Rijssenaar meer ben maar een Utrechter, omdat ik hier ben ingeschreven en officieël woon. Het zou namelijk bizar zijn als je pas Utrechter bent als je er geboren bent en opgegroeid bent in een bepaalde culturele hoek van het Die-Hard-Utrechtsche.. Dan zou zelfs een tweede generatie-Marrokaan nooit Utrechter kunnen zijn, ookal is hij geboren in Utrecht.

Kijk, natuurlijk, er is geen enkele twijfel over dat allochtone Nederlanders anders leven, eten, praten, geloven etcetra. Alleen staat dat naar mijn overtuiging los van het paspoort. Een Marrokaan voelt zich ook gewoon Marrokaan, maar ook Nederlander. Hij is Nederlander en heeft Marrokaanse roots en leeft in Nederland deels in een Marrokaanse subcultuur. Daar is niets mis mee, alleen om die reden iemands paspoort in te nemen en hem terug te sturen naar waar hij ooit van daan komt ... nee.

De afstammelingen van slaven in de VS worden vaak afro-americans genoemd, daarnaast heb je nog de hispanics en bijvoorbeeld native americans. Die mensen zijn net zo Amerikaans als John F. Kennedy, ze voldoen hooguit niet aan alle stereotypen die wij hebben van Amerikanen (dik, vette auto, countrymuziek en achterlijk). Ook in Amerika heb je gewoon semisubculturen die te maken hebben met de roots van de personen. In Michigan wonen behoorlijk wat Nederlanders, heb je bijvoorbeeld de Dutch Reformed Church, maar het gros van de kerkgangers spreekt geen woord Nederlands en is er ook nog nooit geweest. Opa kwam er misschien oorspronkelijk vandaan.

Zo ook met Joden (ook in Nederland) of Ieren, ze zijn op en top Amerikaans, alleen hebben ze soms wat extra's.. Muziek, eten, uitgaansgelegenheden en religie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En waarom heb je geen poging ondernomen om in te burgeren?

Omdat ik niet zo'n hoge pet op heb van de Nederlandse cultuur. Mijn eigen cultuur heeft beter normen en waarden, meer respect voor de medemens. Dus vandaar dat ik de noodzaak van inburgeren niet zie. Ik spreek de taal, ik zie er van de buitenkant West-Europees genoeg uit om geen aanstoot te geven.

Ik red me prima in de maatschappij, daarvoor hoef ik heus niet ingeburgerd te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat ik niet zo'n hoge pet op heb van de Nederlandse cultuur. Mijn eigen cultuur heeft beter normen en waarden, meer respect voor de medemens. Dus vandaar dat ik de noodzaak van inburgeren niet zie. Ik spreek de taal, ik zie er van de buitenkant West-Europees genoeg uit om geen aanstoot te geven.

Ik red me prima in de maatschappij, daarvoor hoef ik heus niet ingeburgerd te zijn.

Vet, zou jij misschien willen uitleggen wat de Nederlandse cultuur is dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat ik niet zo'n hoge pet op heb van de Nederlandse cultuur. Mijn eigen cultuur heeft beter normen en waarden, meer respect voor de medemens. Dus vandaar dat ik de noodzaak van inburgeren niet zie. Ik spreek de taal, ik zie er van de buitenkant West-Europees genoeg uit om geen aanstoot te geven.

Ik red me prima in de maatschappij, daarvoor hoef ik heus niet ingeburgerd te zijn.

Beleefdheid en fatsoen als gast naar je gastheren maakt geen onderdeel uit van die prachtcultuur van je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Vet, zou jij misschien willen uitleggen wat de Nederlandse cultuur is dan?

Schoppen tegen hiërarchie, men schijnt er slecht tegen te kunnen dat sommige mensen nou eenmaal vanwege hun functie gezag hebben. Mensen zijn brutaal tegen politieagenten en ambulancemedewerkers.

Sterke mate van individualisering, men schijnt zichzelf belangrijker te vinden dan de naaste. Als je iemand op z'n gedrag aanspreekt omdat je er last van hebt, krijg je -als je mazzel hebt- een grote bek terug.

Meisjes van 16 die in winkels werken kijken er raar van op als je er niet van gediend bent dat ze lopen te 'jij-en' en te 'jou-en' tegen iemand die twee keer zou oud is als zijzelf.

En dan heb ik het nog niet eens over het taalgebruik: vloeken en grof taalgebruik (schuttingtaal) schijnen heel normaal te zijn, zelfs op TV. Ik vond het op een gegeven moment zo erg dat ik mijn kabel-tv abbo de deur uit gedaan heb. Ik heb geen zin om daarvoor te betalen.

Even een greep uit de voorbeelden...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat ik niet zo'n hoge pet op heb van de Nederlandse cultuur. Mijn eigen cultuur heeft beter normen en waarden, meer respect voor de medemens. Dus vandaar dat ik de noodzaak van inburgeren niet zie. Ik spreek de taal, ik zie er van de buitenkant West-Europees genoeg uit om geen aanstoot te geven.

Ik red me prima in de maatschappij, daarvoor hoef ik heus niet ingeburgerd te zijn.

Eindelijk komt de aap uit de mouw

Wel profiteren van NL maar geen respect hebben voor NL dan is het tijd om naar het land van herkomst te vertrekken.

Daar gaat deze draad juist over dat een NL paspoort niet willen zeggen dat het dan ineens Nederlanders zijn het blijven buiten landers en het bewijs leveren ze zelfs daglijks. De stelling is de juiste. Een NL paspoort voor een buitenlander is uit de boze ,het is en blijft een buitenlander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Eindelijk komt de aap uit de mouw

Wel profiteren van NL maar geen respect hebben voor NL dan is het tijd om naar het land van herkomst te vertrekken.

Daar gaat deze draad juist over dat een NL paspoort niet willen zeggen dat het dan ineens Nederlanders zijn het blijven buiten landers en het bewijs leveren ze zelfs daglijks. De stelling is de juiste. Een NL paspoort voor een buitenlander is uit de boze ,het is en blijft een buitenlander.

Jij hebt de subtiliteit van een neanderthaler en ja, dat waren buitenlanders!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heerlijk, al die nuance in dit topic. Echt een verademing
widegrin.gif

Ja maar kom op, een buitenlander is een buitenlander? We wonen hier niet in Israël! Als er buitenlanders zijn die de baantje aanpakken waar mensen zoals Sacerdos niet aan toekomen, dan wordt het werk wat gedaan moet worden gelukkig wel verzet.

Ik zou hier best een buitenlandse kunnen hebben die de rommel even opruimt en zachtjes psalmen neuriet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid