Spring naar bijdragen

Heelmeester en Voorzienaar


Is Jahweh jouw Heelmeester of Voorzienaar?  

  1. 1. Is Jahweh jouw Heelmeester of Voorzienaar?

    • Heelmeester
      0
    • Voorzienaar
      1
    • Beide
      1
    • Geen van beide
      5
    • Beide en nog meer..
      10


Aanbevolen berichten

Quote:

Ik geloof dat ik het antwoord nu al weet.

Het is niet strikt noodzakelijk om te herhalen wat ik zei hoor. Natuurlijk geloof jij dat je het antwoord nu al weet, maar aangezien je het antwoord niet kan weten, tenzij je Christus zelf bent, is dat een nutteloze mededeling, tenzij je gewoon weer graag het laatste woord hebt. Dat mag natuurlijk, dus ga je gang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Of ik Christus zelf ben?

Christus is in mij.

Joh 14,20

Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.

En de Geest in mij is Het Die getuigt.

1 Joh 5,6

Dit is Hij, die gekomen is door water en bloed, Jezus Christus, niet slechts met water, maar met het water en met het bloed. En de Geest is het, die getuigt, omdat de Geest de waarheid is.

De Vader zal Zijn kinderen alles geven wat Zijn kinderen Hem bidden in Zijn naam.

Joh 15,16

Niet gij hebt Mij, maar Ik heb u uitgekozen en u aangewezen, opdat gij zoudt heengaan en vrucht dragen en uw vrucht zou blijven, opdat de Vader u alles geve, wat gij Hem bidt in mijn naam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En die Geest in jou die wil getuigen, moet dat doen met de hersens en vooringenomenheden die je zelf hebt, dus die getuigenis kan bij geen enkel mens vrij van ruis zijn knipoog_dicht.gif

Wat Diakio zei is dus nog steeds geldig, je kunt het antwoord niet weten, tenzij je volledig vrij bent van ruis en daarvoor moet je Jezus gelijk zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
In Gods Woord is te lezen wat 'genezing' is.

Klopt en dat doden werden opgewekt, vrouwen geen stem hebben in de gemeenten, mannen geen lang haar mogen hebben, vrouwen geen vlechten mogen hebben, het beter is te trouwen dan te branden van verlangen, we zieken moeten zalven en dat vrouwen met een bedekt hoofd moeten bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Klopt en dat doden werden opgewekt, vrouwen geen stem hebben in de gemeenten,
mannen geen lang haar mogen hebben,
vrouwen geen vlechten mogen hebben, het beter is te trouwen dan te branden van verlangen, we zieken moeten zalven en dat vrouwen met een bedekt hoofd moeten bidden.

De Bijbel zegt best zinige dingen. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zogenaamde welvaartsgeloof van de Amerikaanse handelaren in woorden wat men ook kan zien op de TV op zondagmorgen,waar God wordt tentoongespreid als de goede gever van wat men maar wil hebben de godautomaat moet men men maat geheel verre van blijven.

Wat leert de Kerk en Heilige Schrift over de Heelmeester dat kan men lezen in een van de Katholieke Brieven van St Jacobus.

Genezing en voorziening is altijd onverdiend en Genade.

God geneest zomaar soms door een eenvoudig schietgebed,maar we hebben geen enkel recht alle genezingen zijn Genade en op gebed door hen die voor de zieke bidden en zonodig door ziekenzalving door de Priester.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En die Geest in jou die wil getuigen, moet dat doen met de hersens en vooringenomenheden die je zelf hebt, dus die getuigenis kan bij geen enkel mens vrij van ruis zijn
knipoog_dicht.gif

Wat Diakio zei is dus nog steeds geldig, je kunt het antwoord niet weten, tenzij je volledig vrij bent van ruis en daarvoor moet je Jezus gelijk zijn.

Inderdaad, ik weet de waarheid bij benadering.


Samengevoegd:

Quote:

Genezing en voorziening is altijd onverdiend en Genade.

God geneest zomaar soms door een eenvoudig schietgebed,maar we hebben geen enkel recht alle genezingen zijn Genade en op gebed door hen die voor de zieke bidden en zonodig door ziekenzalving door de Priester.

Inderdaad heeft God ons dat alles gegeven onverdiend en door genade. En genezing gebeurt inderdaad op gebed en door ziekenzalving, maar ook door handoplegging. Jezus bad soms ook niet, maar genas gewoon zieken.

Luc. 13

10 Hij was bezig te leren in een der synagogen op sabbat. 11 En zie, er was een vrouw, die reeds achttien jaren een geest van zwakheid had en verkromd was en zich in het geheel niet kon oprichten. 12 Toen Jezus haar zag, sprak Hij haar toe en zeide tot haar: Vrouw, gij zijt verlost van uw zwakheid; 13 en Hij legde haar de handen op, en terstond richtte zij zich op en zij verheerlijkte God.

En het recht op gezondheid is ook geen recht wat we eisen bij de Vader, maar we hebben het al rechtmatig van de Vader gekregen. De duivel had het alleen van de mensheid afgenomen, dus de enige van wie wij gezondheid rechtmatig kunnen terugeisen, is van de duivel. Zolang Gods kinderen de duivel zijn gang laten gaan, blijven veel christenen nog arm of ziek.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Klopt en dat doden werden opgewekt, vrouwen geen stem hebben in de gemeenten, mannen geen lang haar mogen hebben, vrouwen geen vlechten mogen hebben, het beter is te trouwen dan te branden van verlangen, we zieken moeten zalven en dat vrouwen met een bedekt hoofd moeten bidden.

Je kunt verschil maken tussen de voorschriften, raad, adviezen en richtlijnen van Paulus én de opdracht van de Heer Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

Hier meer dan 10 bijbelteksten (zie link) en twee voorbeelden waaruit je uit de Griekse grondtekst kunt afleiden dat het woord 'ploutos' (rijkdom, overvloed) hetzelfde betekent als het om geestelijke of materiële rijkdom gaat.

Fil 4:19

o de theos mou plÄ“rÅsei pasan chreian umÅn kata to ploutos autou en doxÄ“ en christÅ iÄ“sou

Mijn God zal uit de overvloed van zijn majesteit elk tekort van u aanvullen, door Christus Jezus.

Jac. 5:2

o ploutos umÅn sesÄ“pen kai ta imatia umÅn sÄ“tobrÅta gegonen

Uw rijkdom is verrot en uw kleding is door de mot aangevreten.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...

Quote:

[...]Je kán er dan niet meer uitkukelen, want door de vele bezittingen pas je dan niet meer door het oog van de naald.

Ja, leuk bedacht. Jammer dat het alleen niet strookt met de context in de tekst die ik je in dat topic had gegeven en met de rest van de bijbel...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Iemand die in het Koninkrijk van God is heeft geen aardse rijkdommen meer nodig.

Klopt. Geen mens heeft aardse rijkdommen nodig. Mensen hebben alleen de rijke voorziening van God nodig.

Quote:
Je kunt geen twee heren dienen want je zult de één liefhebben en de andere haten. Als je God wilt dienen zal rijkdom geen betekenis voor je hebben maar als je rijk wil worden zul je Mammon dienen en zal God geen betekenis voor je hebben, laat staan je naaste die gebrek lijdt.

Als je God dient, heeft rijkdom inderdaad geen betekenis voor je en kun je rijk zijn en houdt je het niet krampachtig vast, maar deel je overvloedig uit aan je naasten.

Je moet ook niet rijk willen worden, maar je moet als eerste Gods Koninkrijk zoeken (Matt. 6:33).

Quote:

[...]

Ja, leuk bedacht. Jammer dat het alleen niet strookt met de context in de tekst die ik je in dat topic had gegeven en met de rest van de bijbel...

In de Bijbel kun je lezen dat je prima rijk kunt zijn, als je maar niet geldzuchtig bent.

Abraham was ook zonder problemen verschrikkelijk rijk en is een voorbeeld voor vele gelovigen.

Quote:

Zal ik maar de hele tekstpassage posten?

Een hooggeplaatst persoon vroeg hem: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven??mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ Jezus antwoordde: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, alleen God. U kent de geboden: pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, leg geen vals getuigenis af, toon eerbied voor uw vader en uw moeder.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ De man zei: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜Aan dat alles heb ik me sinds mijn jeugd gehouden.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ Toen Jezus dat hoorde, zei hij: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜Nog één ding ontbreekt u. Verkoop alles wat u hebt en verdeel de opbrengst onder de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten. Kom daarna terug en volg mij!?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ Toen de man dat hoorde, werd hij diepbedroefd. Hij was namelijk zeer rijk.

Toen Jezus zag dat de man zo bedroefd werd, zei hij: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>ËœWat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen te gaan. Het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢ Daarop zeiden zijn toehoorders: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>ËœWie kan er dan nog gered worden??mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢ Jezus zei: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>ËœWat bij de mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢ Toen zei Petrus: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>ËœMaar wij hebben alles wat we bezaten achtergelaten om u te volgen.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢ Jezus zei tegen hen: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>ËœIk verzeker jullie: iedereen die huis of vrouw, broers of zusters, ouders of kinderen heeft achtergelaten omwille van het koninkrijk van God, zal reeds in deze tijd het veelvoudige ontvangen en in de tijd die komt het eeuwige leven.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢

O, en voor je over dat 'veelvuldige' gaat beginnen, bedank dan of Jezus bedoelde dat je dan tientalle vrouwen krijgt? Of dat Petrus een complete vissersvloot onder zich had? Jaja, Petrus had dat, maar dat was wel net wat anders, die vloot zat niet op boten, die vissen zwommen niet in het water en Petrus verdiende er geen cent mee. Of wat mij betreft de rest van de appostelen, over al die landerijen en vila's die de appostelen bezaten. O nee, die hadden ze niet... Geen tekst te vinden over het grootkapitaal wat ze bezaten sinds ze in dienst van de Heer stonden. Rijk waren ze, maar niet op materieel vlak...

Ze leefden in Gods voorziening (Mat 15,36). Zelfs hun belasting werd bovennatuurlijk betaald (Mat 17,27).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In de Bijbel kun je lezen dat je prima rijk kunt zijn, als je maar niet geldzuchtig bent.

Abraham was ook zonder problemen verschrikkelijk rijk en is een voorbeeld voor vele gelovigen.

Abraham is weer een typisch voorbeeld van iemand die al rijk was voor hij geroepen werd door God, weinig relevant dus voor je reactie over wat ik schreef over het oog van de naald. Of was je punt vooral dat Jezus onzin liep te verkondigen over die rijke man?

Trouwens, stukje context: Het oog van de naald slaat op een klein poortje in de stadsmuur van Jeruzalem. Als je daar met een rijdier met volle bepakking doorheen wilt is het poortje te klein.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Abraham was al een rechtvaardig man, voordat hij de opdracht kreeg zijn land te verlaten.

Jezus wilde alleen duidelijk maken aan de rijke man dat hij zijn rijkdom moest kunnen loslaten. Dat geldt voor elke gelovige. Het is belangrijk te weten dat de rijkdom van God is en dat je rijkdom ten dienste van Hem moet gebruiken en dat je geen geldzucht moet hebben.

Jouw uitleg over het oog van de naald klopt. Als je dus volle bepakking hebt binnen het Koninkrijk van God, kun je er niet meer uit door het oog van de naald, de poort van het Nieuwe Jezuzalem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ze leefden in Gods voorziening. Zelfs hun belasting werd bovennatuurlijk betaald (Mat 17,27).

Wil je zeggen dat je op een incidenteel wonder baseert dat hun belasting wordt betaald?

Ze leefden in Gods voorziening idd. En dan is het wel leuk om te kijken wat die was: Het was niet dat ze veel materiële rijkdom bezaten, nooit meer hoefden te werken, nooit gevangen werden gezet, zweepslagen kregen of zelfs de doodstraf kregen.

Voor een theorie van dat voorziening materiële voorspoed betekent een enorm slecht argument. Een anti-argument tegen het welvaardsevangelie en dus ook wat jij schreef.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik schreef er nog een tekst bij. En ik was nog niet klaar met het vinden van teksten. De hele Bijbel staat er vol mee.

Ik zal ook mijn hele leven blijven werken voor het Koninkrijk van God, zelfs na mijn pensioengerechtigde leeftijd. Inderdaad staat in de Bijbel dat gelovigen met vervolging te maken zullen krijgen.

Quote:

Hier meer dan 10 bijbelteksten (zie link) en twee voorbeelden waaruit je uit de Griekse grondtekst kunt afleiden dat het woord 'ploutos' (rijkdom, overvloed) hetzelfde betekent als het om geestelijke of materiële rijkdom gaat.

Fil 4:19

o de theos mou pl?r?sei pasan chreian um?n kata to ploutos autou en dox? en christ? i?sou

Mijn God zal uit de overvloed van zijn majesteit elk tekort van u aanvullen, door Christus Jezus.

Jac. 5:2

o ploutos um?n ses?pen kai ta imatia um?n s?tobr?ta gegonen

Uw rijkdom is verrot en uw kleding is door de mot aangevreten.

Het woord 'rijk' over de rijke jongeling is hetzelfde woord dat wordt gebruikt in de rest van het NT als het over zogenaamde 'geestelijke' rijkdom gaat. Er is maar één Grieks woord voor 'rijkdom' en als het in het NT gaat over rijkdom, gaat het over geestelijke en materiële rijkdom.

Ook het Griekse woord voor 'zegen' (eulogía) in het NT, betekent zowel geestelijke als materiële zegen.

Als dus in de Bijbel staat dat je gezegend bent, weet je dat je geestelijk en materieel gezegend bent. Dit lees je ook in Deut. 28.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het woord 'rijk' over de rijke jongeling is hetzelfde woord dat wordt gebruikt in de rest van het NT als het over zogenaamde 'geestelijke' rijkdom gaat. Er is maar één Grieks woord voor 'rijkdom' en als het in het NT gaat over rijkdom, gaat het over geestelijke en materiële rijkdom.

Ook het Griekse woord voor 'zegen' (eulogía) in het NT, betekent zowel geestelijke als materiële zegen.

Lijkt me nogal erg voor de hand he... Probleem alleen is dat het niets zegt...

God kan best mensen zegenen met materiële voorspoed. Alleen doet Hij dat niet bij iedereen. En materiële voorspoed is maar al te vaak een gevaar, iets wat eerder je redding in gevaar brengt.

Kortom, materiële rijkdom brengt een hoop verantwoordelijkheid en een hoop gevaren met zich mee en God maakt niet iedereen rijk. Sterker nog, er zijn mensen die maar beter afstand van hun bezittingen moesten nemen. Omdat rijkdom namelijk het gevaar heeft een afgod te worden.

En dat is ook gelijk waarom ik het welvaardsevangelie zo gevaarlijk vind, het drijft mensen richting afgoderij, het schept valse verwachtingen en verwijdert mensen van de ware boodschap van het evangelie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat Jezus hier heel duidelijk over is in Mattheus 6:19 Verzamelt u geen schatten op aarde, waar mot en roest ze ontoonbaar maakt en waar dieven inbreken en stelen; 20 maar verzamelt u schatten in de hemel, waar noch mot noch roest ze ontoonbaar maakt en waar geen dieven inbreken of stelen. 21 Want, waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk en dat is dus een redenering die ik niet kan volgen. Wanneer één hetzelfde woord ergens gebruikt wordt om iets aan te duiden, wil dat niet zeggen dat het woord op elke plek exact dezelfde betekenis heeft.

* Harm-Jan bedenkt zich dat het een kromme zin is. Nog een probeersel:

Wanneer het woord 'rijkdom' (of wat dan ook) ergens gebruikt word om materiële rijkdom aan te duiden en ergens anders om geestelijke rijkdom aan te duiden wil dat niet zeggen dat hij bij een andere tekst opeens beide betekenissen in zich draagt.

Dat is zoiets als in de Bijbel lezen op deze manier:

a) Elohim = God

B) Elohim = ook 'de raad van oudsten' (om het maar even zo te noemen), de oude mensen die wijs geacht worden nemen een soort van zitting in de stadspoort en spreken daar recht. Zij werden ook wel elohim genoemd.

c) Conclusie: God zit in de poort van de stad.

d) Conclusie: God is een groep oude mensen.

e) Conclusie: Oude mensen zijn God.

Je komt dan tot vreselijk absurde conclusie, om de stomme reden dat je vergeet de context en de grondwoorden mee te nemen in de betekenis van een ander woord. Dat is net zoiets als geld op een zandbank leggen en wachten tot je rente krijgt. Dit hele relaas wil echter niet zeggen dat ik het geheel oneens ben met jou, ik geloof ook dat materiële rijkdom voortkomt uit de genade van God.

Om die reden dat alles genade is en daarom dienen wij (om in Calvijns voetsporen te treden) Gode dankbaar te zijn voor genoeg eten, drinken en overvloed. Dit omdat wij dat helemaal niet verdient hebben..

Heere wij danken u voor nooddruft en voor overvloed, waar menig mens eet brood der smarte hebt Gij ons mild en wil gevoed, doch geef dat onze ziele niet aan dit vergank'lijk leven kleve, maar alles doet wat Gij gebiedt en eind'lijk eeuwig bij U leef, Amen

Een oud gebed wat wij thuis na elke maaltijd bidden, dat is voor mij de Bijbelse positie ten opzichte van rijkdom, of dat nou in centjes of in genade is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Lijkt me nogal erg voor de hand he... Probleem alleen is dat het niets zegt...

God
kan
best mensen zegenen met materiële voorspoed. Alleen doet Hij dat niet bij iedereen. En materiële voorspoed is maar al te vaak een gevaar, iets wat eerder je redding in gevaar brengt.

Kortom, materiële rijkdom brengt een hoop verantwoordelijkheid en een hoop gevaren met zich mee en God maakt niet iedereen rijk. Sterker nog, er zijn mensen die maar beter afstand van hun bezittingen moesten nemen. Omdat rijkdom namelijk het gevaar heeft een afgod te worden.

En dat is ook gelijk waarom ik het welvaardsevangelie zo gevaarlijk vind, het drijft mensen richting afgoderij, het schept valse verwachtingen en verwijdert mensen van de ware boodschap van het evangelie.

Ik geloof ook niet in een welvaartsevangelie.

God wil iedereen genezen en iedereen rijk maken, maar niet iedereen neemt dat van Hem aan. Hoe kan Hij mensen rijk maken als ze de rijkdom niet van Hem aannemen?

Juist christenen kunnen vanuit de Bijbel leren hoe om een verstandige manier met rijkdom om te gaan. Het zijn juist de niet-gelovigen en de christenen die zich niet laten waarschuwen vanuit de Bijbel, die gevaar lopen en in de valstrik van hebzucht kunnen komen. Verstandige gelovigen die zich laten leiden door het woord en de Geest, zullen niet in de valstrik terecht komen.

Inderdaad brengt materiële rijkdom verantwoordelijkheid. God vertrouwt Zijn kinderen ook niet zomaar ineens heel veel rijkdom toe. Hij geeft eerst beperkte rijkdom en gelovigen kunnen daarmee laten zien in hoeverre ze er verstandig mee om kunnen gaan. Als dat zo is, kan God meer rijkdom toevertrouwen.

Quote:

Ik denk dat Jezus hier heel duidelijk over is in
Mattheus 6:19 Verzamelt u geen schatten op aarde, waar mot en roest ze ontoonbaar maakt en waar dieven inbreken en stelen; 20 maar verzamelt u schatten in de hemel, waar noch mot noch roest ze ontoonbaar maakt en waar geen dieven inbreken of stelen. 21 Want, waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.

Ja, je moet inderdaad schatten in de hemel verzamelen. Niet-gelovigen en onverstandige christenen verzamelen aardse schatten. Verstandige christenen verzamelen hemelse schatten.

Abraham had vele bezittingen, maar dat waren niet zijn schatten. Zijn hart lag niet bij zijn bezittingen. Zijn schatten en zijn hart waren in de hemel. Hij diende Jahweh met zijn bezittingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
God wil iedereen genezen en iedereen rijk maken, maar niet iedereen neemt dat van Hem aan. Hoe kan Hij mensen rijk maken als ze de rijkdom niet van Hem aannemen?

Door hen met zijn Geest te bewerken zodat ze het wel van Hem aannemen. Zo gaat dat althans met het 'tot geloof komen'. Er is geen enkel mens op aarde dit de genade uit vrije wil, kan, wil en zal aannemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kijk en dat is dus een redenering die ik niet kan volgen. Wanneer één hetzelfde woord ergens gebruikt wordt om iets aan te duiden, wil dat niet zeggen dat het woord op elke plek exact dezelfde betekenis heeft.

* Harm-Jan bedenkt zich dat het een kromme zin is. Nog een probeersel:

Wanneer het woord 'rijkdom' (of wat dan ook) ergens gebruikt word om materiële rijkdom aan te duiden en ergens anders om geestelijke rijkdom aan te duiden wil dat niet zeggen dat hij bij een andere tekst opeens beide betekenissen in zich draagt.

Dat is zoiets als in de Bijbel lezen op deze manier:

a) Elohim = God

B)
Elohim = ook 'de raad van oudsten' (om het maar even zo te noemen), de oude mensen die wijs geacht worden nemen een soort van zitting in de stadspoort en spreken daar recht. Zij werden ook wel elohim genoemd.

c) Conclusie: God zit in de poort van de stad.

d) Conclusie: God is een groep oude mensen.

e) Conclusie: Oude mensen zijn God.

Je komt dan tot vreselijk absurde conclusie, om de stomme reden dat je vergeet de context en de grondwoorden mee te nemen in de betekenis van een ander woord. Dat is net zoiets als geld op een zandbank leggen en wachten tot je rente krijgt. Dit hele relaas wil echter niet zeggen dat ik het geheel oneens ben met jou, ik geloof ook dat materiële rijkdom voortkomt uit de genade van God.

Om die reden dat alles genade is en daarom dienen wij (om in Calvijns voetsporen te treden) Gode dankbaar te zijn voor genoeg eten, drinken en overvloed. Dit omdat wij dat helemaal niet verdient hebben..

Heere wij danken u voor nooddruft en voor overvloed, waar menig mens eet brood der smarte hebt Gij ons mild en wil gevoed, doch geef dat onze ziele niet aan dit vergank'lijk leven kleve, maar alles doet wat Gij gebiedt en eind'lijk eeuwig bij U leef, Amen

Een oud gebed wat wij thuis na elke maaltijd bidden, dat is voor mij de Bijbelse positie ten opzichte van rijkdom, of dat nou in centjes of in genade is.

O.k., het ging mij erom dat mensen nogal eens zeggen 'ja, maar dat is geestelijke rijkdom' en dat ze daarmee bedoelen dat het geen materiële rijkdom kan zijn. En dat kun je niet vanuit dat woord opmaken. Maar lees je de hele Bijbel, dan kun je zien dat het Gods wil is dat het je in elk opzicht goed gaat, ook materieel/financieel. Ook in het woordenboek kun je lezen dat 'zegen' gaat over geluk op geestelijk en materieel gebied.

Quote:

[...]Door hen met zijn Geest te bewerken zodat ze het wel van Hem aannemen. Zo gaat dat althans met het 'tot geloof komen'. Er is geen enkel mens op aarde dit de genade uit vrije wil, kan, wil en zal aannemen.

Het klopt dat God mensen op die manier met Zijn Geest bewerkt. De Geest gaat niet om de wil van de mens heen. De mens zal zelf moeten beslissen of -en in hoeverre-deze reageert op het werk van de Geest en in hoeverre de mens alle beloften van de Vader in ontvangst wil nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik geloof ook niet in een welvaartsevangelie.

Waarin verschilt jou geloof met het welvaartsevangelie?

Quote:
God wil iedereen genezen en iedereen rijk maken, maar niet iedereen neemt dat van Hem aan. Hoe kan Hij mensen rijk maken als ze de rijkdom niet van Hem aannemen?

Dus de apostelen wilden dat niet van hem aannemen en Jezus wilt eerst mensen arm maken om ze vervolgens weer rijk te maken? Omslachtig hoor.

En God is dus niet bij machte om mensen rijk te maken als ze onvoldoende geloven? Gods macht hangt dus af van mate van geloof van de mens?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Het klopt dat God mensen op die manier met Zijn Geest bewerkt. De Geest gaat niet om de wil van de mens heen. De mens zal zelf moeten beslissen of -en in hoeverre-deze reageert op het werk van de Geest en in hoeverre de mens alle beloften van de Vader in ontvangst wil nemen.

Hij gaat er inderdaad niet om heen, Hij bewerkt de wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarin verschilt jou geloof met het welvaartsevangelie?

Ik geloof helemaal niet dat er een welvaarsevangelie bestaat. Ja, misschien dat er in de jaren 80 van de vorige eeuw iets was van een welvaartsevangelie, maar dat weet ik eigenlijk niet zo.

Evangelie is gewoon het goede nieuws dat Christus is gekomen voor redding, gezondheid, rijkdom, rust, vrede, blijdschap, vrijheid, bescherming enz.

Dit betekent niet dat er een rustevangelie is, een vrijheidsevangelie, een welvaartsevangelie enz. . Het evangelie omvat alle facetten van het reddingsplan van Jezus Christus en al Zijn beloften.

Quote:
Dus de apostelen wilden dat niet van hem aannemen

De apostelen namen alles wel van Hem aan.

Quote:
en Jezus wilt eerst mensen arm maken om ze vervolgens weer rijk te maken?

Hoe bedoel je dat?

Quote:
En God is dus niet bij machte om mensen rijk te maken als ze onvoldoende geloven? Gods macht hangt dus af van mate van geloof van de mens?

Het is afhankelijk van meerdere dingen. Geloof, het aannemen, enz. . Als ik jou een cadeau zou geven en je zou het niet aannemen, heb je het nog steeds niet. Als ik met je zou afspreken ergens in Utrecht om je daar een auto te geven en je gelooft me niet, dan zul je daar niet komen opdagen en loop je je auto mis.

Quote:

[...]Hij gaat er inderdaad niet om heen, Hij bewerkt de wil.

Hij bewerkt inderdaad de wil, maar het is wel uiteindelijk iets waar de mens op moet reageren. Als de mens het niet toestaat dat Hij de wil bewerkt, zal de Geest dat respecteren.

God is geen Allah die zelf alles bepaalt. Het is geen 'Insallah' bij alles wat kan gebeuren. Geloof is een wisselwerking, een relatie tussen God en Zijn kinderen. Gods kinderen kunnen reageren op Zijn goede wil en Zijn gulheid, of niet. God strekt Zijn handen uit om te geven, de mens zal de handen moeten uitstrekken om het aan te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof helemaal niet dat er een welvaarsevangelie bestaat. Ja, misschien dat er in de jaren 80 van de vorige eeuw iets was van een welvaartsevangelie, maar dat weet ik eigenlijk niet zo.

Evangelie is gewoon het goede nieuws dat Christus is gekomen voor redding, gezondheid, rijkdom, rust, vrede, blijdschap, vrijheid, bescherming enz.

Dit betekent niet dat er een rustevangelie is, een vrijheidsevangelie, een welvaartsevangelie enz. . Het evangelie omvat alle facetten van het reddingsplan van Jezus Christus en al Zijn beloften.

Goed, dus je gelooft er wel dus in, maar hebt moeite met de naam. Namen boeien me niet zo, ik heb problemen met de inhoud van dat welvaartsevangelie...

Quote:
De apostelen namen alles wel van Hem aan.

En God gaf ze geen materiële welvaart. Exact mijn punt...

Quote:
Hoe bedoel je dat?

Die diverse malen zegt Jezus alles achter te laten.

Als God die mensen graag rijk had willen hebben zou je zeggen dat ze een aanvulling zouden krijgen, niet alles van de hand te doen...

Quote:

Het is afhankelijk van meerdere dingen. Geloof, het aannemen, enz. . Als ik jou een cadeau zou geven en je zou het niet aannemen, heb je het nog steeds niet. Als ik met je zou afspreken ergens in Utrecht om je daar een auto te geven en je gelooft me niet, dan zul je daar niet komen opdagen en loop je je auto mis.

Dus het is gewoon een cadeautje. Veel mensen willen dat cadeautje maar al te graag, ze krijgen het alleen niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid